MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 31-05-2010 22:01

Melan

ontwerpen-voor-geld (crowdsourcing) - plagiaten?

Het concept is inderdaad wel zo leuk en aardig. Vooral tijdens de kredietcrisis.
En veel ontwerpbureau's of eenmanszaak designstudio's doet de das wel om door dit.

Maar neem al die sites, waaronder ontwerp-voor-geld onder de loep.
Er zitten wel heel erg veel plagiaten tussen. En er wordt niks aan gedaan.

Het is tegenwoordig zo makkelijk een logo of websites te stelen, of van databasen te halen, torrent-sites etc. Deze bewerken, en dan gebruiken voor de wedstrijd.
Moeilijk om te achterhalen voor de orginele auteurs omdat deze zodanig is bewerkt en onherkenbaar gemaakt. Kijk maar in de portfolio van de wall of fame... komen echt veel ontwerpen voor die ik zelf ken van databases.

Nogal logisch dat zoveel deelnemers meedoen, want het kost hooguit een half uurtje werk met googlen, downloaden, bewerken in illustrator/photoshop en dan klaar ben je.

Als je een echte ontwerp ben dan weet je dat van conceptonwikkeling tot uitwerking een aantal dagen voor moet nemen voor een compleet originele huisstijl. Een huisstijl dat special is ontworpen en past bij de (coperate) identity van het bedrijf, doelgroep en omgeving. Ik zie wel te snel 10 inzendingen per dag door al die "ontwerpers". Niet echt geloofwaardig in mijn ogen.

Maar ja, niemand komt tot actie, niemand klaagt, en wat niet weet wat niet deert....

En hebben al die mensen daar wel de orginele software's, fonts licenties voor het gebruik?
Denk dat Adobe te lui is om die mensen te checken.
Vind beetje zielig voor de ontwerpbureau's, designstudios die zoveel geld (8.000 euro) betaalt voor de aanschaf van de licenties.. blijkbaar hoef je dus geen cent uit te geven voor de licentie als je als "ontwerper" geld mee gaat verdienen smile
Denk zelf ook niet dat een van de "ontwerpers" 8.000 euro gaat neertellen voor (Adobe Illustrator, Photoshop, Indesign, Font Folio).

Misschien wel een idee om als "ontwerper" verder gaan op die sites?

Laatst bewerkt door Melan (01-06-2010 00:34)

#2 31-05-2010 22:36

Chuck
Ex-Crew

Re: ontwerpen-voor-geld (crowdsourcing) - plagiaten?

Veel succes dan.
Als je in de veronderstelling bent dat dit vak absoluut niet gaat over 'mooie dingen kopiëren er je eigen digitale geurspoor aan geven en die naar een digitale applausmachine sturen' dan ruik je vast dezelfde kansen als ik.

#3 31-05-2010 23:41

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Melan schreef:

Het concept van crowdsourcing is inderdaad wel zo leuk en aardig. Vooral tijdens de kredietcrisis.
En veel ontwerpbureau's of eenmanszaak designstudio's doet de das wel om door dit.

Melan schreef:

Maar neem al die sites, waaronder ontwerp-voor-geld onder de loep.
Er zitten wel heel erg veel plagiaten tussen. En er wordt niks aan gedaan.

Melan schreef:

Misschien wel een idee om als "ontwerper" verder gaan op die crowdsourcing sites?

niet over de inhoud, maar over de termen die je gebruikt.

Volgens mij begrijp je niet helemaal wat crowdsourcing is…  sites als ontwerp-voor-geld hebben absoluut niets met crowdsourcing te maken. Het is gewoon een platform om zzp-ers en scriptkiddies goedkoop te ronselen.

crowdsourcing draait erom dat de crowd samen dingen voorelkaar krijgt.

Mocht je willen weten wat crowdsourcing precies is raadt ik je een aantal boeken aan:
http://www.forrester.com/Groundswell
http://www.wethinkthebook.net/home.aspx
http://www.shirky.com/herecomeseverybody/
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Wisdom_of_Crowds

#4 01-06-2010 08:48

bartvdv
@ Aalst (België)
Website

100 euro voor "Nieuwe huisstijl (minimaal briefpapier en visitekaart) plus eventueel nieuw logo.
200 euro voor "Website voor IT Security dienstverlener"... Deze organisatie is een van de eerste professionele dienstverleners op het valk van informatiebeveiliging in Nederland... sic.

Hoe kun je daar van leven?

#5 01-06-2010 08:50

marloez
Moderator
@ Amsterdam
Website

bartvdv schreef:

[...]Hoe kun je daar van leven?

die mensen hoeven daar waarschijnlijk niet van te leven...

"You must first know the rules, and then break them in an intelligent way." Paul Rand, Designer

#6 03-04-2011 21:01

pineapple

Beste post.

Veel studenten gebruiken dit soort diensten om een beetje bij te verdienen.
Je loopt inderdaad het risico dat iemand een bestaand template jat en die
in stuurt. Begrijp me niet verkeerd bestaand werk gebruiken en hier op voor bouwen is essentieel.
Ik vraag me alleen af wat dit met crowdsourcing heeft te maken.
Crowdsourcing websites hebben vaak een andere insteek.

#7 20-09-2011 16:27

forum romanum
Pro
@ home/work

Tweet van easybranding:
Bent u ondernemer en op zoek naar een nieuw logo of huisstijl? Bij EasyBranding.nl bepaalt ú de prijs! Dat vinden wij nou logisch!

Ja dat snap ik als je voor je eigen site geen professionals in kunt huren:

Dit bedrijf behoort tot één van de grootste aanbieders
en
de nieuwsbrief die BiedMeer verstuurd

#8 20-09-2011 18:41

Chuck
Ex-Crew

Maar die klojo's van www.easybranding.nl hadden we hier toch al een keer op schending van auteursrechten betrapt?

#9 20-09-2012 23:05

forum romanum
Pro
@ home/work

http://cf5.thingd.com/default/98357842708270139_a055608eb3ca.jpeg
passend

#10 21-09-2012 18:15

luclodder
Pro
@ Heerlen
Website

Zelfde discussie als binnen de fotografie...

Je moet je gewoon blijven richten op klanten die WEL meer willen betalen voor MEER kwaliteit.

whistling

[ o ] luclodder fotografie
www.luclodder.com |
flickr | twitter/luclodder | weblog

#11 02-05-2013 10:36

forum romanum
Pro
@ home/work

#12 04-05-2013 01:50

L1
@ Eindhoven

#13 04-05-2013 12:42

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Ach mensen, hoor je ooit sterrenrestaurants klagen dat McDonalds hun klanten afpakt?

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#14 04-05-2013 12:54

bartvdv
@ Aalst (België)
Website

Gezien het aantal falende toprestaurants, zou ik mij wel degelijk zorgen maken. Maar dat doe ik al jaren - als het over de grafische sector gaat.

#15 04-05-2013 14:28

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Falen die restaurants dan omdat hun eten niet goed is of omdat ze op andere gebieden de mist in gaan?

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#16 04-05-2013 15:29

bartvdv
@ Aalst (België)
Website

Zij falen omdat ze onvoldoende klanten kunnen overtuigen om toch bij hen te komen eten. Kwaliteit is niet alles. De stelling dat 'kwaliteit boven komt drijven' is al lang achterhaald.

En de grafische sector is daarin niet anders. Er zijn er gewoon veel te veel die hetzelfde kunnen en de instapkosten liggen bijzonder laag. Je mag nog zo goed zijn in je werk, als de klant het elders goedkoper kan krijgen, dan zal hij het doen ook. Kwaliteit is al lang geen prioriteit meer. Het ergste is nog dat de grafische ontwerpers zélf hun eigen graf delven door te 'braderen' op hun prijzen (onder de prijs verkopen). En er is geen weg terug. Als de klant een keer geproefd heeft van de lagere prijzen vragen zij zich af waarom ze in de toekomst meer moeten betalen.

#17 04-05-2013 18:50

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

De grote vraag is denk ik: kunnen zij klanten niet meer overtuigen van hun kwaliteit, of zijn de klanten wel bewust van de kwaliteit, maar zijn ze door de huidige tijd genoegen gaan nemen met minder...?

Restaurants durven niet te erkennen dat ze massaal inkomsten verliezen. Maar dat ligt niet eens aan de cafetaria's, want zelfs die leveren massaal in. Mensen gaan meer zelf doen. En nemen daarin genoegen met minder kwaliteit, maar daar tegenover staat een berg geld... en in de loop der tijd hopen ze door ervaring beter te worden in het zelf doen.

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#18 05-05-2013 11:41

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ik heb jarenlang voor een organisatie posters gemaakt voor niks. Sponsoring van mijn kant. Begonnen als vrijwilligersclub om met mensen met een verstandelijke beperking toneel te maken (en decor's, kleding en rekwisieten). Ook de fotografie deed ik voor niks. Als ik er geld voor gevraagd had zou hen dat het koekje bij de koffie hebben gescheeld.

Van de week kreeg ik een uitnodiging voor een nieuw project met vaag schilderwerk, een vreselijk onscherpe foto en afschuwelijke typografie.

Kennelijk was er iemand die het voor nog minder deed... En ondanks dat er op mijn werk altijd kritisch werd gereageerd was dit kennelijk in één keer goed.

Dat is de wereld waarin we ons staande moeten houden.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB