MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 02-05-2010 17:50

sturb
@ Roermond
Website

Hoe het beste de accu te behandelen van een macbook

Ik zit met een dilemma, ik wil natuurlijk mijn accu van mijn nieuwe macbook pro zo goed mogelijk ontladen en opladen. Om de levensduur van de accu zo lang mogelijk te maken.

Dus ik zat te denken of ik hem helemaal tot het gaatje moet leegtrekken om hem dan pas aan het stroom te zetten.
Of juist wanneer het kan hem aan de oplader zetten....

Wie kan me helpen?

#2 02-05-2010 18:07

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Re: Hoe het beste de accu te behandelen van een macbook

Apple heeft daar zelf een heel mooi stukje over geschreven. In het kort: gewoon gebruiken en ongeveer 2 maal per maand de batterij helemaal 'drainen' en daarna weer opladen. Zorg gewoon dat de deeltjes in beweging blijven door af en toe af te wisselen tussen accu en netstroom.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#3 02-05-2010 20:11

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Na het lezen gewoon dat ding gebruiken en doen waar het ding voor is.

Ziehier het resultaat van een behoorlijk intensief gebruikte macbook van 42 maanden oud die vaak aan de stroom en vaak van de stroom af gaat. Zelden helemaal leeg raakt en ik geloof twee keer gereset is.

http://www.noxbox.nl/mm/coco42.png

#4 02-05-2010 21:41

EagerBob
Pro
@ 020
Website

ziehier het resultaat van een iets meer dan twee jaar oude MBP die, vooral het eerste jaar, bijna nooit van de lader af geweest is...

http://www.littlewings-wanbetaler.nl/batterij.png

#5 02-05-2010 23:01

Soreal
@ Amersfoort
Website

http://soreal.nl/meuk/coconut.png

Dan heb ik mijne in verhouding toch best wel veel opgeladen wassat

#6 02-05-2010 23:29

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Zo zie je maar; het makt geen flikker uit - stuk gaat het toch wel...

(ik heb vandaag mijn dag niet, en ik ben nog wel op vakantie wassat )

#7 03-05-2010 18:47

HansenOFFLine

na ±230 cycles gaf mijn macbookpro aan dat de batterij niet meer goed was en na meer dan twee weken wachten kreeg ik een nieuwe batterij. had applecare en bij card services vonden ze dat het niet onder applecare valt, volgens apple werd mij vertelt. terwijl applecare mij twee keer verzekerde dat dit wel onder applecare valt.
waarom willen ze bij een service centre niet de applecare code gebruiken om volgens deze melding gewoon de apparatuur te vervangen en sparen ze de klanten met extra lang wachten op hun computer.

mijn ibook die vaker aan de lader hing had na 5 jaar een betere batterij in verhouding tot de macbookpro na 2,5 jaar.

#8 18-12-2010 11:52

Roesch
@ Amsterdam

De accu van mijn Macbook (2j oud, unibody, van jan 2009) loopt ineens razendsnel leeg.
Tot nu toe nooit problemen mee gehad, maar ik zag het percentage dalen, 67%, 66%, 65%.... in 2 minuten.

Als ik op het batterij iccoontje klik krijg ik de volgende mededeling: "Onderhoud Vereist"
http://pics.roelofschuitema.nl/accu3.png

Na aanklikken zegt de help om naar een Apple winkel te gaan.

http://pics.roelofschuitema.nl/accu2.png

Cocunut geeft het volgende:
http://pics.roelofschuitema.nl/accu1.png

Ik heb hier geen ervaring mee, is er nog iets dat ik zelf kan doen?
Er zijn reset mogelijkheden, maar hoe doe je dat?

Ik gebruik mijn Macbook bijna dagelijks, overdag meestal op kantoor aan de stroom, thuis en onderweg regelmatig op de accu. Geen rare dingen mee gedaan. Met de kou heeft mijn Macbook 14 dagen in een koud huis gelegen toen ik op vakantie was (oud huisje, het heeft binnen niet gevroren, maar het zal ook niet warm geweest zijn). Geen idee verder.

#9 18-12-2010 13:05

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Ik denk dat het enige dat je nog kan doen is een reset van het moederboard. Hierdoor wordt ook het powermanagement gereset en in sommige gevallen helpt dat. Maar ik heb weinig hoop, ik denk dat de accu gewoon op is.
Uit je verklaring lees ik dat je de machine ook optimaal gebruikt. Dat wil zeggen op de lader en ook van de lader af. De accu is denk ik gewoon op. Mijn MBP uit 2007 haalt ook amper nog een half uur. Het snelle leegtrekken heb ik vaker gehoord en in die gevallen werd een kapotte accu gediagnoseerd.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#10 18-12-2010 13:30

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Gek genoeg begint dat snelle leeg trekken en foutmeldingen geven vrijwel altijd vlak na de upgrade naar Snow Leopard...

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#11 18-12-2010 14:45

Roesch
@ Amsterdam

snow leopard draait al een poosje.

@Macbeer, bedoel je deze reset: http://support.apple.com/kb/ht3964 ?

ik verbaas me dat het zo plotseling is. deze week was is verbaasd dat mijn macbook accu leeg was toen ik hem uit slaap openklapte, ik twijfelde: "hij had toch net nog aan de stroom gehangen?"
daarvoor is me nooit opgevallen dat die het niet goed doet...

ik zal wel langs de winkel gaan, dit model heeft geen klik-klak batterij, dus ik zal iemand er aan moeten laten sleutelen. maar eerst die reset eens proberen.

#12 18-12-2010 17:25

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

unSOUND schreef:

Gek genoeg begint dat snelle leeg trekken en foutmeldingen geven vrijwel altijd vlak na de upgrade naar Snow Leopard...

Omdat de batterij meting is aangepast. In voorgaande versies is je batterij ook niet lekker maar daar word niet om gewaarschuwd. Een van de beta tests had de focus op deze nieuwe check.

Sexybiggetje.nl :: cc-licensed by sexybiggetje.nl

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

#13 19-12-2010 23:01

Roesch
@ Amsterdam

SMC reset heeft niets veranderd.

#14 20-12-2010 02:57

trabant
@ Luilekkerland

Onze MacBook late 2007 (10.5) heeft het nooit langer dan drie uur op de accu gedaan. Een schril contrast met de iBookjes.

MacBeer schreef:

Apple heeft daar zelf een heel mooi stukje over geschreven.

Als je daar ook nog in detail rekening mee moet houden begint het wel zo fair te worden dat Apple de gebruikers betaalt voor het bedienen van het apparaat.

How to Maximize Power Use
The length of time your battery will power your device depends on how you use it. For instance, watching a DVD will use up your notebook battery’s power more quickly than simple word processing. You can follow some easy steps to maximize your notebook, iPod, iPhone or iPad battery life.

Dus als je hem minder gebruikt, loopt die minder snel leeg. Waarom zouden mensen een apparaat kopen?

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#15 20-12-2010 08:18

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Er zijn ook nog steeds mensen die denken dat als je hard door de regen rent je minder nat wordt en dat als je 130 op de snelweg gaat rijden dat het minder benzine kost. Sommige mensen moet je alles uitleggen.

Processoren worden zuiniger, accu's worden beter maar er wordt wel steeds meer verwacht van laptops. Dat levert nogal tegenstrijdige eisen op...

Kapper: hoe wilt u het hebben? Beetje bijknippen?
Klant: Nou, kort, maar dat het lang lijkt.

#16 20-12-2010 10:11

Merkava
@ Vught

Deskman schreef:

Processoren worden zuiniger, accu's worden beter maar er wordt wel steeds meer verwacht van laptops. Dat levert nogal tegenstrijdige eisen op...

Die verwachtingen worden door de fabrikanten, en dan met name Apple, zelf gewekt. Als je naar die keynotes kijkt dan lijkt de sky de limit. Logisch dat met een steeds groter worden gebruikersgroep er steeds meer mensen komen die gaan klagen over bijvoorbeeld de gebruiksduur als er op accu's gedraaid word. Op de site van Apple staat toch echt x uur onafgebroken werken.

Onderstaand mijn Coconutvenster, ruim een maand geleden zat mijn accu op 69%, nu heb ik ineens weer 92%, how weird is that?

http://img191.imageshack.us/img191/1415/coconutr.jpg

Laatst bewerkt door Merkava (20-12-2010 12:07)

De waarheid verzin je niet.

#17 20-12-2010 10:27

bartvdv
@ Aalst (België)
Website

Soreal schreef:

http://soreal.nl/meuk/coconut.png

Dan heb ik mijne in verhouding toch best wel veel opgeladen wassat

Zijn die cijfers echt ?

#18 02-01-2011 15:04

Roesch
@ Amsterdam

Eerder schreef ik:

Roesch schreef:

De accu van mijn Macbook (2j oud, unibody, van jan 2009) loopt ineens razendsnel leeg.
...

Apple winkel kon mijn accu wel doormeten om te bepalen of die gewoon versleten is of dat die stuk is op een manier die niet had gemogen.

Maar na een kalibratie, en redelijk wat gebruik (beetje laden, beetje ontladen) lijkt alles nu weer op orde.
Eerst maar weer gewoon aan de slag en niet teveel over nadenken.

http://pics.roelofschuitema.nl/accu4.png

#19 20-02-2011 18:11

leger

Volgens mij denkt iedereen een probleem met zijn macbook accu te hebben.
Apple geeft natuurlijk in de system profiel al veel info over de accu. Verder hebben we nog programma's als Ibat of coconutbattery info. Hierdoor kunnen we goed nagaan of onze accu nog goed is. En dat doen we dan ook, sommige mensen doen dat wel heel vaak en komen dan tot de conclusie dat het niet meer helemaal volgens de spec. is en dat de accu al wat capaciteit heeft verloren. Ik heb hier ook last van gehad, maar de oplossing staat op de Apple website. Als je accu bijna leeg is moet je de macbook gewoon aan laten staan tot dat ze uit gaat. Na ongeveer een uur de macbook weer aanzetten tot deze weer uit gaat en dan een uur of 5 nog niet op laden. Eventueel nog een proberen aan te zetten. Als dan de macbook weer uitgaat nog even een uur wachten voor dat je de accu laad.
Nu de accu volledig opladen en het liefst een nacht aan de lading laten staan. In mijn geval was de accu beter dan nieuw. Mijn accu had voor deze truc een capacitijd van 6300 mAh en na deze truc 7086 mAh, terwijl hij eingelijk is ontworpen op 6900 mAh.

#20 20-02-2011 19:12

Roesch
@ Amsterdam

en dan het liefst elke maand, of niet?
ik moet dan wel een heel handig schema verzinnen wanneer ik kan werken en wanneer niet. En als ik niet werk moet ik toch bij mijn macbook in de buurt zijn om nog even weer op te starten.
ik vind die calibratie maar lastig te plannen. maar ik zal het nog weer eens proberen.

#21 20-02-2011 21:11

Merkava
@ Vught

@Roesch
Ik heb sinds kort mijn MBP aan een tijdklok hangen.
1 uur per dag (of eigenlijk nacht) activeer ik de voeding van de MBP en wordt de slapende MBP opgeladen. Ik ben nog aan het spelen met de interval tussen de oplaadmomenten.

Op deze manier houd ik mijn accu in beweging en zit mijn MBP redelijk vol op het moment dat ik de MBP meeneem naar een afspraak.

De waarheid verzin je niet.

#22 20-02-2011 22:11

Roesch
@ Amsterdam

Door de week is het mijn computer op 'kantoor', met extern toetsenbord, muis en scherm. Dan hangt die aan de stroom. En weekend, avond op de bank, soms aan de stroom soms los. Dat gaat allemaal wel, qua 'keep the juice flowing'.

maar om je accu leeg-leeg te trekken en hem dan 5 uur weg te leggen is zo lastig timen. Of je werk is nog niet af en de accu wel leeg, of de accu is nog niet leeg en je gaat wel naar bed.

Het is allemaal te doen, maar ik moet er wel te hard over nadenken en daarom laat ik dat gekalibeer er meestal maar een beetje bij zitten.

#23 26-02-2011 23:00

3dGuy

Een voorbeeld van een Accu die een beetje (erg) ziek is;
https://files.me.com/henk_heijnen/644kkc
Want een capaciteit van 1187% klopt toch echt niet!
En het blijkt ook wel want er zit nog maar ongeveer voor max. 5 minuten lading op!

Heeft iemand nog een goed adres voor een nieuwe accu?
En ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen met niet originele accu's.

#24 27-02-2011 09:24

Martiniman
@ Tikibad

LOL, lijkt of er maar 2 byte is gereserveerd voor de integer die de capaciteit bijhoudt. Waarom er 200 af wordt gehaald is echter een raadsel, 2^16 is namelijk 65.536. Geen zieke accu dus, maar een ouderwetse bezuiniging in de software. Lijkt wel een milleniumbug of een Pac-Man killscreen!

Laatst bewerkt door Martiniman (27-02-2011 09:25)

#25 27-02-2011 15:01

3dGuy

Nou ik kan je verzekeren dat de accu echt ziek is!
Als de stroom kabel een paar minuten los is stopt de MacBook Pro er -zonder waarschuwing- mee!

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB