MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 26-04-2010 11:00

gemac
@ Venlo
Website

Portfolio bij sollicitatie, op welke manier?

Hallo creatievelingen!

Ik ben me als grafisch vormgever weer een beetje aan het orienteren op de arbeidsmarkt. Als vormgever wil je je gemaakte werk natuurlijk goed presenteren. Vroeger gebeurde dit met een grote map met hierin wat prints.

Zijn er tegenwoordig andere manieren waarop bij een sollicitatie gepresenteerd wordt?

#2 26-04-2010 11:16

marloez
Moderator
@ Amsterdam
Website

Re: Portfolio bij sollicitatie, op welke manier?

Nope....tenminste... Als je uiteindelijk ergens op gesprek komt is mijn ervaring dat ze het liefste een map hebben om doorheen te bladeren. Voor de sollicitatiemail zelf stuur ik altijd mijn url mee waar ook werk op staat.

"You must first know the rules, and then break them in an intelligent way." Paul Rand, Designer

#3 26-04-2010 11:48

Chuck
Ex-Crew

Gewoon op een iPad. whistling

#4 26-04-2010 11:51

gemac
@ Venlo
Website

Chuck schreef:

Haha, dat had ik ook al in gedachte. Maak je wel de blitz natuurlijk. Maar ben bang dat ze dan meer geïnteresseerd zijn in de iPad ipv mijn gemaakte werk!

@Marloez, presenteer jij het in een grote map (A3 of groter) of kleiner?

#5 26-04-2010 12:13

-y-tje
@ Middelburg
Website

Misschien een idee...

Een fotoalbum zoals we die kennen van kruidvat/hema/albeli/...?

#6 26-04-2010 13:14

gemac
@ Venlo
Website

-y-tje schreef:

Misschien een idee...

Een fotoalbum zoals we die kennen van kruidvat/hema/albeli/...?

Dat is inderdaad wel een mooi boekwerk, echter wel lastig om uit te breiden.

#7 26-04-2010 13:21

HansenOFFLine

ik geloof dat het hier al een keer ter sprake is gekomen om een map te maken en daar het werk in te doen dat je wil laten zien, zat een link bij naar een filmpje waar de man zijn werk liet zien.
hij maakte de map op maat waar dan de werken die op dibond o.i.d. waren geplakt inzaten en zo voor elke presentatie een up to date map had.

een boek zou ik niet doen, toen ik nog het grafisch lyceum deed hoorde ik steeds negatieve verhalen daarover als we het sollicitatie gebeuren bespraken.
map met losse (insteek)vellen op max a3 formaat, een cd met een presentatie en wat visite kaartjes lijkt mij geschikter.

#8 26-04-2010 13:41

3dGuy

Er zijn fotografen die een los bladig systeem hebben in een speciale doos. Je kunt dan voor iedere presentatie gemakkelijk een selectie maken en en het mooiste is dat je ook een serie mooi achter elkaar kan leggen. En vaak vindt men het ook wel fijn om een aantal foto's naast elkaar te leggen.  Misschien ook handig als een aantal pagina's van een blad of folder naast elkaar wil leggen?

En er zijn ook systemen zoals die waar de vrouw van Rijsberman haar afstudeerboek van heeft gemaakt. http://www.hahnemuehle.com/prod/en/215/ … lbums.html

Ik zou zeggen loop eens een zaak als van beek of de inktjetwinkel binnen.

Laatst bewerkt door 3dGuy (26-04-2010 13:42)

#9 26-04-2010 13:44

Chuck
Ex-Crew

DiBond wordt wat erg zwaar lijkt me.
Vroeger pleurde ik de hele zooi gewoon in een A2 map, mooie insteektassen, keurig op zwart karton opgeplakt. Ligt denk ik ook aan de functie waar je voor komt. Als DTP-er zou ik de schetsjes van de Art-director meenemen. Niet alleen werk dat 'af' is. Dat kan iedereen in een map stoppen. Laat maar zien hoe je ergens bent gekomen.

#10 26-04-2010 14:04

shushishu
@ Rotterdam
Website

Zelf heb ik naast een grote map met de eindresultaten ook nog een kleinere map bij met de schetsen erin, vooral bij de schoolopdrachten moet je zeker doen. Die kan ik zo nodig erbij leggen om het proces en de keuzes te laten zien.
Zo'n boekje is niet handig omdat ik denk dat je per bedrijf moet bekijken wat voor werk je wil laten zien. Bovendien hebben mensen (vooral de vormgevers) de neiging om ook nog het boekje te gaan vormgeven, dan wordt het weer too much.

Laatst bewerkt door shushishu (26-04-2010 14:06)

#11 26-04-2010 15:45

marloez
Moderator
@ Amsterdam
Website

gemac schreef:

Chuck schreef:

@Marloez, presenteer jij het in een grote map (A3 of groter) of kleiner?

Een A3 map inderdaad, met insteekhoezen zodat je werk kan wisselen. En ik heb altijd een map mee waar reds gedrukte brochures e.d. in zitten.

Ik heb vaak genoeg gehoord dat een digitale manier van je portfolio presenteren tijdens een geprek niet op prijs wordt gesteld, men wil bladeren! (niet uit persoonlijke ervaring gehoord gelukkig.. wink)

"You must first know the rules, and then break them in an intelligent way." Paul Rand, Designer

#12 26-04-2010 16:40

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Soms wil je inderdaad iets in je hand hebben. Zeker als je een bijzondere bindwijze hebt gebruikt bij een project of dat het papier heel veel doet voor de uitstraling. Maar voor fotografen etc. denk ik dat de iPad een heel goed alternatief is voor een map.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#13 26-04-2010 17:51

flabber
@ Spijkenisse
Website

Ik presenteer altijd alles net zoals je dat ook bij een klant doet:
netjes digitaal geprint bij een drukker (geen Multicopy), met heel beknopt wat korte informatie zoals in welk jaar het is gemaakt bijvoorbeeld. Vervolgens op een foambord plakken met een ezeltje erachter, in een map stoppen en die presenteren, net als je dat bij een klant zou doen. Je verkoopt jezelf en je eigen werk ten slotte.

Ik kom inderdaad wel steeds meer mensen tegen die zoiets met de iPad of een pico-projector presenteren. Niet zozeer om de blits te maken (wel een pluspunt mocht je een gesprek hebben met iemand die zoiets kan waarderen), maar meer omdat je zo de presentatie wat interactiever kan maken. Wordt niet altijd even gewaardeerd, maar kán een mooie bonus zijn voor je presentatie.

Persoonlijk zou ik 't graag op een iPad willen doen, maar ik ben bang dat dat scherm nét even te klein is om met z'n 2'en of 3'en achter te gaan zitten. Een goede pico-projector zou dan een uitkomst zijn i.c.m. bijvoorbeeld je iPhone if laptop, maar dan heb je wel een witte muur o.i.d. nodig.

Mijns inziens werken foambords wat dat betreft nog net even wat veiliger. Je bent dan niet afhankelijk van wat de klant/toekomstige baas al dan niet huis heeft.

Losse prints in een presentatiefolder heb ik 1x gedaan, maar hoewel dat prima werkte miste ik persoonlijk wat kwaliteit in het presentatiemateriaal zelf. Daadwerkelijke producten meenemen náást je boards/prints is natuurlijk altijd een bonus smile

- iMac Core Duo 24" - 3.06Ghz - 4GB ram - 750GB HD - 8800GS
- Apple TV 160Gb / iPhone 3G

#14 26-04-2010 18:44

marloez
Moderator
@ Amsterdam
Website

Ik heb zoiets:
http://www.pno-products.nl/producten/ringbanden/ringband_flip-over_presentatiemap_staand_g.jpg

...een flip-over presentatiemap. Werkt fijn en scheelt de enorme dikke foamborden meeslepen wink

#15 26-04-2010 18:47

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Nou ben ik fotograaf en geen graficus maar ik mag voor presentaties  graag Keynote op m'n laptop gebruiken.

Laatst bewerkt door Freek. (26-04-2010 18:48)

Yeo, i know
[nevermind]

#16 26-04-2010 19:48

3dGuy

Freek. schreef:

Nou ben ik fotograaf en geen graficus maar ik mag voor presentaties  graag Keynote op m'n laptop gebruiken.

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je presenteert!
Als je ontwerpt voor print of druk werk dan wil men dat toch graag zo zien zoals het bedoeld is.
Ontwerp je iets interactiefs of met beweging dan hoor je dat ook zo te laten zien dus op een laptop/ipad of via een beamer.

Fotografie kan denk ik zowel als afdruk als ook op een scherm bekeken worden. Maar op een scherm komen beelden die het van de details moeten hebben natuurlijk minder goed tot hun recht dan op een goede afdruk.

Wat vinden jullie trouwens van plastic insteek hoesjes?
Ik vind ze afbreuk doen aan een mooie print op mooi papier!

#17 26-04-2010 20:46

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

3dGuy schreef:

Fotografie kan denk ik zowel als afdruk als ook op een scherm bekeken worden.

Alles kan, 'k zeg alleen dat ik hier de voorkeur aan geef.
En als er bij ons freelancers of stagaires komen solliciteren dan zie ik in de regel vaker een net digitaal (foto) portfolio dan allemaal printjes die de tand des tijds maar moeilijk kunnen doorstaan...

3dGuy schreef:

Maar op een scherm komen beelden die het van de details moeten hebben natuurlijk minder goed tot hun recht dan op een goede afdruk.

Que & pourquoi? Da's niet een vanzelfsprekendheid. Soms is die lichtbak (beeldscherm) mooier dan een print in beroerde lichtomstandigheden. Je hebt de kwaliteit van je digitale bestand prima onder controle, net als de weergave van je beeldscherm.
Beetje mooi/slim presenteren en hatseflats...

PS & edit: overigens ben ik van mening dat een beeld anno 2010 zichzelf al op pakweg 600x800px overeind moet kunnen houden. New media, (kleine) schermpjes en dergelijke hedendaagsche online cultuur
wink

Laatst bewerkt door Freek. (26-04-2010 20:50)

Yeo, i know
[nevermind]

#18 26-04-2010 21:31

Yurgen

Gebruik zelf nog altijd een grote A3+ zwart-leren map met matte insteektassen en zwarte vellen met daarop het gemaakte werk. Nu er steeds meer digitaal werk bijkomt wordt de iPad toch een interessant alternatief.

Je kan daarop redelijk simpel je werk op een indrukwekkende manier presenteren d.m.v. een portfolio-site. High-res beeld zodat je kan inzoomen op detail, horizontaal "sliden" tussen projecten en verticaal om meer impressies van een project te showen en bijvoorbeeld "tappen" voor een kort achtergrond verhaal.

En het scherm van de iPad is om je vingers bij af te likken zo mooi.

#19 26-04-2010 21:54

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Volgens mij is er ook een aardige markt voor een portfolio-app voor op de iPad.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#20 26-04-2010 22:23

3dGuy

MacBeer schreef:

Volgens mij is er ook een aardige markt voor een portfolio-app voor op de iPad.

Daar heeft Apple toch al de voor de iPad aangepaste versie van Keynote voor bedacht whistling
http://www.apple.com/ipad/features/keynote.html

De simpelste manier om je portfolio te presenteren is in een PDF stoppen en die in volledig scherm modus laat zien!

#21 27-04-2010 00:00

marloez
Moderator
@ Amsterdam
Website

3dGuy schreef:

De simpelste manier om je portfolio te presenteren is in een PDF stoppen en die in volledig scherm modus laat zien!

Maar dat is dus (bijna nooit) de beste manier... en daarbij heeft niet iedereen een laptop.

#22 27-04-2010 07:48

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Er is overigens helemaal geen 'beste manier'. De man achter de tafel moet een indruk van je krijgen en proberen te bedenken of dat wat jij te bieden hebt past binnen de vacature. Vaak gaan sollicitaties meer over koetjes en kalfjes dan over gemaakt werk.

Ik voel mezelf geen erg goede presentator maar ik weet wel dat je houding en je manier van presenteren vaak meer van invloed is dan je map.

Ik heb net een eindwerkstukkenpresentatie op het Grafisch Lyceum gezien en vrijwel zonder uitzondering kun je het werk afkeuren op basis van slordigheden en slechte presentatie. Al was het maar omdat je met 5 vriendinnen luidruchtig aan de champagne zit op de plek waar je werk te bezichtigen is. Als je het zo aanpakt leer je het volgens mij nooit smile

#23 23-02-2013 15:03

Pieterr
@ Eindhoven

(bumpje)

Via John Nack: FolioBook Is My New Preferred iPad Portfolio App met DropBox integratie.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB