MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#76 15-05-2010 12:01

salty
@ Groningen
Website

Re: Adobe vs Apple: Wie wordt het slachtoffer van de scheiding?

Html5 is voorlopig nog even het toverwoord om Flash uit de markt te drukken, maar op den duur zeker geen vervanger voor alles wat Flash mogelijk is op het gebied van animatie en 'richmedia'
Ik voorspel dat  over niet al te lange tijd Apple zelf het Flash alternatief ontwikkeld blijkt te hebben.
Het zijn boefjes; daar bij Apple.

#77 15-05-2010 12:41

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

HSL schreef:

Blijkbaar zit daar het probleem, er wordt geen nette .ipa gemaakt, die apps gebruiken niet de API's van apple, maar eigen interne API's.

En daar kwam Apple pas achter nadat er al minstens 100 apps in de Store stonden die dus goedgekeurd zijn? Lijkt me sterk dat het dan "ineens" niet goed meer is. Dat er eigen API's aangesproken is nog maar de vraag gezien de speciale toevoeging: "Applications that link to Documented APIs through an intermediary translation or compatibility layer or tool are prohibited"

HSL schreef:

En dat is precies de reden waarom apple de appstore wil beschermen smile omdat dan niet programmeurs dingen gaan maken.

Als mijn app niet goed genoeg voor de App Store wordt hij gewoon geweigerd dat is het risico dat ik neem. Alsof de apps die er nu zijn uitblinken in originaliteit etc. Dat heet goede content hebben.Heeft niets met het programmeren an sich te maken. Als een app voldoet aan de regels mag die de App Store in. Ik ben het met je eens dat programmeren een vak apart is, maar een goede programmeur kan ook niets zonder een idee toch?

Ach, ik sluit me ook aan bij Deskman. Adobe heeft (te) lang op Flash gegokt en de ontwikkeling van de Flashplayer voor Mac eigenlijk zelf om zeep geholpen door er te weinig (goede) ontwikkelaars aan te zetten. Logisch dat Apple daarom Flash uitgesloten heeft van de mobile devices. Dat Apple ook tegelijk ervoor zorgt dat Safari crasht terwijl Firefox dezelfde Flash content wel laat zien, vind ik een mindere zaak. Maar goed, het gezegde gaat toch: Waar er twee vechten hebben twee schuld.

Wordt vervolgd... (of niet)

Laatst bewerkt door MacMickey (15-05-2010 12:45)

#78 15-05-2010 13:18

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

salty schreef:

Maar HSL,  ben je er blij mee dat Apple zo streng is? En bepaalt wat goed voor je is? Zou je dat voor je mac ook willen?

Ja, ik ben er heel blij mee, mijn telefoon moet het *altijd* doen en hij moet het ook altijd goed doen. Toen ik mijn 2G iPhone gejailbreaked had en wat appjes geinstalleerd had via Cydia liep hij wel eens vast en kon ik alleen verder als ik hem aan een computer hing. Heel simpel, dat wil ik niet.

Voor mijn mac, nee liever niet maar aan de andere kant is er ook iets voor te zeggen dat apple voor mij de applicaties met lekken en bugs eruit zou filteren. Dat zou ik eigenlijk helemaal niet erg vinden, overigens mag dit ook achteraf omdat een computer ook meer standalone werkt dan een telefoon.

Waar ik wel moe van wordt is het moddergegooi, apple heeft een eigen platform, daar bepalen ze zelf op wat er wel en niet op mag. Ben je het daar niet mee eens als gebruiker dan moet je gewoon een ander platform/apparaat gebruiker. Als genoeg mensen het met je eens zijn zal een fabrikant wel moeten buigen willen ze nog wat verkopen. Apple zegt dat het niet mag, Adobe is boos, maar moet simpelweg gewoon hun applicaties beter maken of gewoon accepteren dat apple het niet wil.

MacMickey schreef:

Als mijn app niet goed genoeg voor de App Store wordt hij gewoon geweigerd dat is het risico dat ik neem.

MacMickey schreef:

Als een app voldoet aan de regels mag die de App Store in.

En daar zeg je het precies goed, hij voldoet niet aan de regels als hij met eigen API's gemaakt is (dat was trouwens al langer hoor)

MacMickey schreef:

maar een goede programmeur kan ook niets zonder een idee toch?

Nee, en daarom moeten mensen met ideeen meer gaan samenwerken en het niet zelf gaan doen, daar wordt de hele wereld een stuk mooier van. Als ik een idee heb hoe mijn ideale huis eruit ziet, dan ga ik die ook niet zelf bouwen, dat lijkt me ook heel onverstandig. (en daarmee wordt je ook aan bepaalde regels van de overheid gehouden) :-)

Laatst bewerkt door HSL (15-05-2010 13:21)

#79 15-05-2010 20:47

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

Deskman maakte een opmerking voor Flash als interactief rich media interface en of daar eigenlijk wel een goede vervanging voor is.

Tot een paar maanden geleden zou ik hard geroepen hebben 'de kleine schermpjes van de iPhone zijn helemaal niet geschikt voor Flash-achtige rich-media content, nog los van de processorcapaciteit van een iPhone'.

Maar nu is daar de iPad, in theorie wel krachtig genoeg en qua scherm bijna ideaal voor rich media interactieve applicaties (ik vind dat geen website meer, maar applicaties die toevallig via TCP/IP verspreid worden).

En daar heeft Salty denk ik gelijk: Apple wil zelf dat platform beheersen. Alleen denk ik niet dat het een Flash-achtig alternatief gaat worden, maar dat het er al lang is: de programmeeromgeving waarmee je iPhone en iPad apps maakt.

De keiharde concurrent van Flash is niet een Flash-look-alike, maar de ontwikkelomgeving van Apple.

HTML5 is geen Flash killer. HTML5 is de video-speler-die-toevallig-met-Flash-is-gemaakt killer en terecht. Flash is ook nooit gemaakt als video-speler voor het web, maar als programmeer-omgeving om interactieve interfaces mee te realiseren die via het web gedistribueerd kunnen worden. En Adobe is daar lang alleenheerser geweest en begint nu hun gouden ei kwijt te raken. Het gaat om geld, heel erg veel geld, dus het moddersmijten gaat nog even door.

Ik denk alleen dat de gemiddelde gebruiker het een zorg is of ze een Youtube filmpje wel of niet via Flash bekijken en dat beide partijen eigenlijk alleen de ontwikkelaars aan het irriteren is met hun verbale oorlog.

Life is a stage, but the play is badly cast * Oscar Wilde

#80 18-05-2010 09:19

salty
@ Groningen
Website

@tennapel
De ontwikkelomgeving van Apple?
De mogelijkheden van apps zijn voor mijn part onbegrensd, maar dat niet mobiele, niet door Apple gecontroleerde oude internet, heeft dat Flash-alternatief wel nodig.
Of moeten we dat oude internet maar gewoon vergeten verder?

#81 18-05-2010 10:02

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

salty schreef:

Nee, maar oude nutteloze technieken wel.

Flash is wat mij betreft weer een optie als ze fatsoenlijke software ervoor maken. Microsoft Silverlight is een stuk jonger dan flash, maar werkt als een zonnetje en mishandeld mijn CPU niet.

Voor de duidelijkheid, apple controleert het internet niet, maar besluit alleen maar om iets niet mogelijk te maken omdat de techniek niet voldoet. Iedere website bouwer heeft de mogelijkheid de content op een moderne manier beschikbaar te maken. Als ze liever lui dan moe zijn dan is dat prima, maar dan moeten ze niet zeuren. :-)

#82 19-05-2010 21:23

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

salty schreef:

@tennapel
De ontwikkelomgeving van Apple?
De mogelijkheden van apps zijn voor mijn part onbegrensd, maar dat niet mobiele, niet door Apple gecontroleerde oude internet, heeft dat Flash-alternatief wel nodig.

Ik bedoel de iPad/iPhone natuurlijk, daar gaat het gedoe over.

en voor het good old internet op de desktop hebben we HTML5/Canvas smile

Laatst bewerkt door tennapel (19-05-2010 21:25)

Life is a stage, but the play is badly cast * Oscar Wilde

#83 01-06-2010 18:40

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Per vandaag vervolgd. Adobe heeft het WIRED magazine opnieuw gemaakt mbv van InDesign CS5 en de "Adobe’s digital viewer software". Blijkbaar werkt dit wel en mag het ook van Apple want het WIRED magazine is verkrijgbaar via de iTunes Store. Binnenkort gaat Adobe de software vrijgeven op Adobe Labs. Ik ben benieuwd! Kijken in hoeverre dit dan goedkoper/beter/anders gaat worden dan de mogelijkheden via de WoodWing oplossing. Voor wat betreft de creatie van echte apps blijft het stil aan het front.

Voor het gehele (Adobe) verhaal:
Adobe persbericht en nog wat extra info: http://www.adobe.com/digitalpublishing/

Laatst bewerkt door MacMickey (01-06-2010 20:12)

#84 02-06-2010 01:14

Chuck
Ex-Crew

Heb het in het 'echt' gezien. WIRED op iPad. Het kunnen draaien van verticaal naar landscape waarbij de content een bijna onveranderde nieuwe indeling krijgt is op zijn zachtst gezegd GENIAAL.

#85 02-06-2010 08:41

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Er is veel werk gemaakt van Wired.
Er is echter ok veel kritiek omdat het als 'blad' niet zo heel vel doet met de mogelijkheden die en interactief apparaat als de iPad zou kunnen bieden en het dus heel dicht bij het concept 'magazine' blijft.

Of die kritiek helemaal terecht is betwijfel ik. Het lezen van online content en het lezen van een magazine lagen niet eerder zo dicht bij elkaar. Ik heb altijd het idee dat je je gebruiker wl met een supernieuw 'concept' kunt lastigvallen maar je kunt heel goed verdedigen waarom een digitaal tijdschrift in eerste instantie niet teveel moet afwijken van het 'oude' leesmodel.

Net zoals de eerste auto's toch vooral leken op een koets zonder paard. Het is even wennen en daarna wordt alles anders.

#86 02-06-2010 08:56

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Ik heb de wired applicatie ook gelijk gekocht. Die zit echt briljant inelkaar en ik hoop dat het voor andere uitgeverijen net zo makkelijk wordt om zo'n mooi tijdschrift te maken. Dat zal de hele magazine/kranten markt wel echt een nieuwe boost gaan geven.

#87 02-06-2010 10:31

Chuck
Ex-Crew

OVer 2 jaar krijg je een iPad in plaats van een dekbedovertrek bij een abonnement op EigenHuis&Interieur.

#88 02-06-2010 11:50

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Je krijgt nu al een iPad als je een duur bed koopt, volgens een paginagrote advertentie achterop een krant.
tongue

#89 02-06-2010 14:05

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

De tendens is nu zo dat als het (app) op een website lijkt wil men er geen stuiver voor betalen, lijkt het op een magazine dan legt men er gerust geld voor neer. Vorige week woensdag vertelde Woodwing dat de prijs van TIME op iPad net zo hoog is als in de losse verkoop. Voor wat betreft het maken van iMagazines is het met InDesign CS5 erg fijn. Het neemt ook niet veel meer tijd in, TIME magazine heeft met dezelfde hoeveelheid mensen, in dezelfde tijd ook de iPad versie gemaakt. De Woodwing oplossing is echter behoorlijk prijzig en voorlopig alleen voor uitgeverijen te betalen. Ik ben benieuwd welke kant dat opgaat, Adobe zegt de technologie deze zomer beschikbaar te maken. Woodwing is bezig om te kijken of de plugin ook een soort standalone kan worden. Leuke en spannende tijden!

#90 23-06-2010 17:04

Pieterr
@ Eindhoven

#91 23-06-2010 17:50

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Leuk zo'n artikel maar hoe hebben ze het getest? Op een Nexus One. En draait die iOS of OS X? Nee dus.

Het probleem zit 'm toch vooral in de manier waarop Adobe dat ding op de iPhone of onder OS X heeft draaien. En dat ze daar niks beters voor willen/kunnen maken.

#92 23-06-2010 18:43

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Adobe heeft daar vroeger te weinig tijd/mensen op gezet. Ik geloof dat het PC team voor de Flashplayer bestond uit een man of 12 en dat voor de Mac uit 2 personen. het schijnt dat de nw Flashplayer voor de Mac ook al een stuk beter is dan de versie ervoor. Dat onderzoek is totaal niet representatief om, zoals er staat:"de specilialisten, lees Steve Jobs, ervan te overtuigen". Je kan ook zeggen, Flash vraagt minder CPU op een Windows machine dus is het beter om Windows te draaien op je iPhone/iPad??

#93 23-06-2010 21:23

3dGuy

Wat Steve Jobs over het conflict zei bij het D8 interview was ook wel interessant. En over het niet willen gebruiken van flash op de iPhone zei hij iets over apps die na een update van het iOS niet meer zouden kunnen werken als ze met een andere api gemaakt zouden worden. (ik geloof dat hij het zelfde zei bij de iPhone4 Keynote) Daar had het feitelijk niets met flash te maken. En hij zegt er ook iets over hoe het conflict aangezwengeld werd door Adobe.

http://itunes.apple.com/nl/podcast/stev … d377953458

Hoewel deze podcast ruim 1,5 uur duurt vond ik hem wel de moeite waard!

Laatst bewerkt door 3dGuy (23-06-2010 21:25)

#94 07-10-2010 13:08

Pieterr
@ Eindhoven

HTML5 is nog een chaos. (bron)

Apple ziet Adobe Flash door de opkomst van HTML5 overbodig worden. Maar Le Hegaret vindt ook dat nog voorbarig. "We kunnen nog lang geen afscheid van Flash nemen. Het duurt nog jaren voordat alle webbrowsers bij eindgebruikers HTML5 ondersteunen. IE6 is nog steeds op talloze plekken in gebruik en die browser is tien jaar oud", aldus de W3C-manager.

#95 07-10-2010 13:12

3dGuy

Hebben die mensen die nog IE6 gebruiken dan wel al de laatste Flash plugin?

#96 07-10-2010 13:33

Pieterr
@ Eindhoven

@3dGuy: Het valt me mee dat Adobe voor Flash Player 10.1 nog ondersteuning biedt voor IE6.

#97 07-10-2010 13:41

3dGuy

Ik zie daar onder footnote 1 wat anders dat een aantal Mac gebruikers niet leuk vinden;

Support for PowerPC-based computers will be discontinued in a release following Flash Player 10.1.

#98 07-10-2010 15:52

Pieterr
@ Eindhoven

Die PPC gebruikers zijn daar al lang aan gewend. Er draait al een heleboel recente software niet meer op hun Macs: Snow Leopard, Silverlight, etc.

#99 07-10-2010 15:53

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Logische zet. Juist vanwege de brakke Flash code staan veel PowerPC's te stampen als een gek. PowerPC is dood, sinds 7 augustus 2006 toen het laatste model vervangen werd door de Intel versie ervan.

#100 07-10-2010 17:36

3dGuy

Wat is dat nou voor een onzin!!
Computers gaan toch langer mee dan de datum dat het model uit de handel wordt genomen!! En zeker Mac's blijven lang bruikbaar. Misschien dat er nog maar weinig PowerPc Mac's zwaar professioneel gebruikt worden maar die worden vast wel de ergens voor lichtere toepassingen of prive gebruikt. En dat is denk ik juist vaak vooral surfen op het web!

En het zal technisch en voor prestaties vast wel verstandig zijn dat PPC  niet meer wordt ondersteund maar als je dan ziet dat IE6 dat 10 jaar oud is nog wel wordt ondersteund dan vindt ik dat vreemd! En de Pentium II 450 MHz is volgen mij nog ouder dan 10 jaar! van de andere kant het 1-tje staat bij;

PowerPC G3 500MHz or faster processor1

en die zullen vast nuu al niet meer bruikbaar zijn met flash!

Maar misschien zijn de PowerPC gebruikers wel de gene die de eerste slachtoffers worden!?

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB