MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 13-04-2010 08:46

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

Adobe vs Apple: Wie wordt het slachtoffer van de scheiding?

http://images.macminds.net/artikel_icons/adobe_vs_apple.png
Het botert niet zo goed meer tussen Adobe en Apple. Flash is de inzet, maar dat is natuurlijk alleen het symbolische strijdpunt van het echtscheidingsgevecht, zoals oma’s klok in echte echtscheidingen.
Eerst beschimpt Steve Jobs het Flash platform en vervolgens wordt het onmogelijk gemaakt om applicaties die op het Adobe platform gebouwd worden te porten naar het iPhone OS.

De algemene consensus op het net lijkt te zijn ‘en maar goed ook’, maar wat zijn de consequenties van deze breuk?

Adobe is voor Apple gebruikers toch primair de fabrikant die de standaard in handen heeft van bijna alle software op gebied van visuele vormgeving: Photoshop, Indesign, Première, Flash. Waar zou menig creatieveling zijn zonder deze software?
Er was een tijd dat iedereen die iets serieus deed op gebied van vormgeving een Mac had, want op Windows 3.11 was er gewoonweg niets beschikbaar.

Windows domineerde de burelen van kantoren, met uitzondering van een paar kamers waar de marketing-jongens en -meisjes aan het werk waren op die gekke beige kasten waarvan de floppies niet te lezen waren door Windows PC’s en waar de ICT afdeling een punthoofd van kreeg, want ze hadden een afwijkend netwerkprotocol en aparte printers.

Tegenwoordig zijn photoshop bestanden tussen Windows versie en Mac versie prima uitwisselbaar, zelfs het gamma van Windows 7  en Snow Leopard zijn gelijk.

Apple lijkt genoeg te hebben van Adobe. Maar wat is het gevolg? Adobe is nog steeds de standaard voor publishing. Net nu ze op dat gebied eindelijk de release van de Mac software en de Windows software een beetje gelijk laten lopen lijkt er voor Adobe steeds minder reden te zijn om zich in te spannen voor Mac OSX.

Als ik Adobe was zou ik me lekker met Microsoft bezig gaan houden, die willen wel, ook al proberen ze met Silverlight Flash en AIR naar de kroon te steken. Maar met Microsoft hebben ze ten minst een gezamenlijke vijand en 90% van de desktop markt. Er is geen enkele reden meer  voor de marketing afdeling om een Apple machine te gebruiken voor hun publishing, het kan net zo goed op Windows 7. En als het hoofd van de marketing nu perse een iMac op het bureau wil hebben dan ga je er als ICT-er mee akkoord, je kan er Windows op installeren als je wilt, geen probleem.

Het slachtoffer van de ruzie tussen Apple en Adobe zouden wel eens de Mac gebruikers kunnen zijn die de Adobe producten voor hun werk gebruiken. Adobe zou de aandacht wel eens kunnen verleggen naar het Windows platform, waarbij ontwikkeling van nieuwe versie van hun Creative Suite voor de Mac op een laag pitje kan komen te staan. En dit alles in de strijd om de dominantie van het mobiele platform, waarop een hoop content geconsumeerd wordt die gemaakt wordt met Adobe software … op Windows.

---

Martijn ten Napel is sinds 1994 internetverslaafd. Zijn ziektekostenverzekeraar weet dat niet.

Life is a stage, but the play is badly cast * Oscar Wilde

#2 13-04-2010 09:30

Buzz
@ Delft

Re: Adobe vs Apple: Wie wordt het slachtoffer van de scheiding?

Nou nou, is dat niet een beetje kort door de bocht? Het lijkt me toch in het grootste belang voor het voortbestaan van Adobe dat ze de gebruikers van de Creative Suite voor de Mac niet links laten liggen.

Voor Adobe is het natuurlijk erg vervelend, maar absoluut geen catastrofe, als Flash geen voet aan de grond krijgt op het iPhone OS. Die strubbelingen zijn echt niet belangrijk genoeg voor Adobe om dan maar meteen een belangrijk gedeelte van hun Creative Suite klanten als pion in te zetten in de strijd om hun zin te krijgen bij Apple. Dat zou erg onverstandig zijn, want ze kunnen er absoluut niks positiefs mee bereiken. Voor Apple is het een principekwestie, en zij hebben gewoonweg de macht over hun platform. Adobe zou met zo'n stap alleen maar een groot gedeelte van hun klantenkring afstoten.

Het is dus maar goed dat jij Adobe niet bent!

Adobe ontwikkelt trouwens ondertussen ook gewoon door aan door Apple goedgekeurde apps voor het iPhone platform. Net als die andere zogenaamde "aardsvijand" van Apple: Microsoft.

Laatst bewerkt door Buzz (13-04-2010 09:31)

#3 13-04-2010 09:47

WD

Ach, dan gaan we toch weer lekker terug naar Quark Xpress… crying

#4 13-04-2010 09:51

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Ik denk dat Adobe wel twee keer zal nadenken over het op een laag pitje zetten van support voor Apple. Veruit de meeste klanten van Adobe werken met een Mac en vooral hebben deze klanten een heel aparte band met hun werktuig. Dat zal ervoor zorgen dat mensen niet zo 1-2-3 overstappen naar Windows 7.

Persoonlijk vind ik het vooral erg kinderachtig hoe deze grootmachten hun akkefietjes voor het oog van hun klanten uitvechten. De winnaars van deze 'fittie' zijn denk ik niet Adobe of Apple maar 3M, X-Acto en Rotring... wink

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#5 13-04-2010 10:04

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ik denk dat de strijd op twee borden wordt gespeeld: een openbare discussie waarin ook regelmatig onzin wordt uitgekraamd zoals er ook al jarenlang bij Philips de gloeilamp ligt die niet stuk kan gaan, namelijk dat Adobe Flash wel kán verbeteren maar het expres niet doet.
Daarnaast is het de vraag of Apple écht de flash-built apps gaat verbieden. Er zijn al heel veel apps geweigerd en soms op volledig terechte gronden. Het kan zo maar zijn dat als de apps zich aan de regels houden dat er dan niks aan de hand is.

Het tweede speelbord ligt denk ik in de meetingroom van een van beide partijen waar geprobeerd wordt om als twee giganten de neuzen dezelfde kant op te krijgen. De belangen zijn groot maar ook de problemen zijn groot. Apple gebruikt een soms wat gesloten OS en Adobe heeft er een handje van zich met uiterst complexe installers de programma's, drivers, hulpprogramma's, bibliotheken en licentiecontrolers in je systeem te nestelen. De ontwikkeling van hard- en software gaat allerminst lineair en zeker niet synchroon. Gevolg is dat er telkens door een van beide partijen gewezen wordt op de ander.

Bij de vorige CS werd er door Adobe steen en been geklaagd dat ze niet de latste versie van het OS op tijd hadden gekregen om de boel stevig te testen waardoor de releasedatum in gevaar kwam.

Op die manier is er altijd wel iets om over te kiften.

Overigens heeft Pliep er een interessante visie op geschreven: Waarom Apple Adobes platform mag blokkeren

#6 13-04-2010 10:23

Merkava
@ Vught

Tennapel bespuurt een mogelijke tendens.
Ik denk dat de messen de komende tijd wel eens geslepen zouden kunnen worden tussen de verschillende fabrikanten van hardware en de softwarebedrijven.
Het iPhoneOS zou daar wel eens een belangrijke rol in kunnen spelen.

Gisteren werd bekend dat Palm zichzelf in de etalage heeft gezet. Dat zou wel eens een volgende afvalronde in de markt voor mobieltjes en hun OS in kunnen luiden. Het zou mij niet verbazen als Android daar uiteindelijk als grote winnaar uit gaat komen.
Tegen die tijd is ook iedereen uitgespeelt met zijn iPhone en gaan de mensen die nu apps voor de iPhone schrijven met Android aan de gang.
Dat iPhone en iPad in tegenstelling tot andere platforms gesloten is zal Apple niet erg helpen.

Wat betreft die desktopmachines.
De reden voor grafische bureau's om dure Apple apparatuur aan te schaffen is ook voorbij. Daar waar de medewerkers niet zelf mogen kiezen maar de boekhouder meekiest, daar zullen steeds meer Windows machines gaan verschijnen. En dat is dan het begin van een mogelijke shift van MacOs gebruikers naar Windows 7.

De tendens naar meer webased toepassingen en opslag zou ook nog wel eens van invloed kunnen zijn. Alles wat webbased is vraagt alleen maar om eem browser, de hardware die je daarvoor gebruikt is dan minder van belang.

De waarheid verzin je niet.

#7 13-04-2010 11:42

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Oh Adobe alleen naar Windows? Hmm gisteren toch echt de mannen horen roepen: "Premier Pro en alle andere video applicaties zijn 64 bit en 64 bit only dus als je een Windows machine hebt, jammer dan!" Het "grote" probleem van Adobe is dat ze te lang en teveel hebben ingezet op Flash. Of dat nu nog simpel is? Nee, Adoeb roept dat iedereen nu Flash kan maken voor de iPhone maar dat is niet waar. Dat kan alleen vanuit Flash Pro. Andere Flash bijproducten en integratie in applicaties is handig, aardig, leuk maar niet op echt professioneel gebied.

De verschuiving van Mac naar Windows op grafische bureaus?? Tuurlijk, de boekhouder kan wel zoveel zeggen maar je wil dat je mensen productief en creatief bezig kunnen zijn. Dan ga je geen Windows machines neerkwakken. Ja dat kan wel maar dan ben je gelijk ook verplicht om je IT afdeling te verviervoudigen. Ik denk iets met heet, opdienen, soep etc.

#8 13-04-2010 13:06

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Bij de kleinere bureau's is dat niet aan de orde. Maar grote bedrijven en scholen daar is dat wel degelijk mogelijk. Ik ken een voorbeeld van een grafische opleiding in Eindhoven die hun Mac's de deur uit hebben gedaan voor PC's omdat de financiële meneer ineens zag dat PC's echt wel goedkoper waren...

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#9 13-04-2010 13:15

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Handige meneer dan, of heeft hij dat alleen op korte termijn berekent? Sinds wanneer doen scholen maar twee jaar met apparatuur?

[offtopic]Eindhoven....[/offtopic]

#10 13-04-2010 13:16

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Een grafische opleiding in Rotterdam heeft juist weer voor Mac only gekozen om deze voor de studenten dual-boot te maken. Kun je kiezen wat je wil gebruiken. Dát leverde pas echt een besparing op...

#11 13-04-2010 15:10

Chuck
Ex-Crew

En zo verzanden we weer in de onderste regionen van iets wat een zinvolle discussie zou moeten zijn.

Ik denk dat Adobe heel goed zonder Apple kan. Zoals Apple ook heel goed zonder de professionele gebruiker kan. Hadden we vroeger nog tegeltjes aan de muur waar op stond 'Content is King'. Nu hangt daar  'The Gadget is King'. Dat fabrikanten restricties toekennen aan de content die op die gadgets komt is niets meer of minder dan marktafdekking. Muziek is niet langer gebonden aan een fysieke drager, films inmiddels ook niet meer... alle content is inmiddels in handen van een keur digitale leveranciers (iTunes, YouTube, Vimeo...) en de shift gaat vervolgens door naar de fabrikant van de populairste gadget.

#12 13-04-2010 17:10

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

MacMickey schreef:

Oh Adobe alleen naar Windows? Hmm gisteren toch echt de mannen horen roepen: "Premier Pro en alle andere video applicaties zijn 64 bit en 64 bit only dus als je een Windows machine hebt, jammer dan!"

Correct me if I'm wrong, maar XP/Vista/Windows7 64 bit bestaat wel degelijk, net als Windows Server 2008 64-bit, en je gaat mij niet wijsmaken dat Adobe Premiere Pro niet op het Windows 64-bit platform draait.

deskman schreef:

Het tweede speelbord ligt denk ik in de meetingroom van een van beide partijen waar geprobeerd wordt om als twee giganten de neuzen dezelfde kant op te krijgen. De belangen zijn groot maar ook de problemen zijn groot.

Ik kom zakelijk gezien wel eens in boardrooms en je wilt niet weten wat een kleuterschool-zandbak niveau de mannen op hoge posities vaak ten toon spreiden als het om zakelijke conflicten gaat. Kijk naar Larry Elisson van Oracle, hij vergaart miljarden puur gedreven door rancune.

Buzz schreef:

Adobe ontwikkelt trouwens ondertussen ook gewoon door aan door Apple goedgekeurde apps voor het iPhone platform.

Net als ieder groot bedrijf doen ze alles, zelfs tegenstrijdige dingen. Maar daar gaat het niet om, waar het om gaat is dat Adobe Apple niet meer nodig heeft en andersom.

MacMickey schreef:

Tuurlijk, de boekhouder kan wel zoveel zeggen maar je wil dat je mensen productief en creatief bezig kunnen zijn. Dan ga je geen Windows machines neerkwakken.

Dat is wel erg vanuit je eigen straatje geredeneerd. Zo zit de werkelijkheid niet in elkaar, in de praktijk bepaalt de boekhouder in grote mate de investering in het machine park.
Alleen al vanwege het beheer: er zijn bergen partijen en freelancers van de markt te plukken die je Windows omgeving kunnen beheren, maar voor Mac is en blijft dat problematisch. Nog steeds. En dan betaal je een premium voor een beheerder met verstand van Mac OSX. En partijen die outsourcing dienstverlening aanbieden bepalen tegenwoordig in grote mate welk machinepark je draait en daar staat Mac niet op de shortlist. Daar helpt geen 'productiviteits' argument tegen.

Life is a stage, but the play is badly cast * Oscar Wilde

#13 13-04-2010 17:37

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Euuh dat laatste puntje? Ik ben nog geen bureau tegengekomen waar een IT afdeling aanwezig was voor het OS X gedeelte. Althans niet anders dan een van de medewerkers die er net meer vanaf weet dan de rest. Of het wordt verzorgd door de Reseller. Die dan 1x per jaar langskomt voor wat updates. Wat zou goedkoper zijn denk je? Adobe moet niet zo janken, Apple moet niet zo starrig zijn. Zoals ik al zei iets met soep, eten en heet opdienen. Als Adobe het huiswerk goed gedaan heeft zou Flashplayer 10.1 goed moeten zijn. Als dat bewezen kan worden zal Apple toch overstag moeten.

Wat voor beide partijen geldt: Commerciële belangen. Adobe heeft er totaal geen belang bij om de basis Mac gebruikers te verliezen. Als ze een hekel aan Apple gehad zouden hebben hadden ze nu ook het 64bit supporten laten vallen. Photoshop is geheel herschreven, nou niet echt een eenvoudig klusje toch? En over het Windows 64bit platform? Welke Corporate uitgebreide versie heb je daarvoor nodig en wat kost dat?

Adobe heeft Apple niet meer nodig en andersom. Dat gaat al jaren op: Aperture vs Lightroom, Final Cut vs Premiere..... Niets nieuws onder de zon.

Laatst bewerkt door MacMickey (13-04-2010 17:39)

#14 13-04-2010 18:03

Buzz
@ Delft

Nu gaan ze dus ook op het gebied van applicatieontwikkeling voor draagbare apparaatjes de strijd aan. Apple zet daarin in op haar eigen combinatie van hardware en OS/SDK, en verdedigt dat met relatief zwaar geschut. Het succes van die formule heeft zich al bewezen. Adobe gaat voor cross platform en er zijn genoeg platforms van andere fabrikanten waarop ze zich kunnen gaan bewijzen, maar dat moeten ze nog wel gaan doen.

Wat dat verder met Photoshop, InDesign, Illustrator en de Mac te maken heeft ontgaat mij nog steeds.

Laatst bewerkt door Buzz (13-04-2010 18:04)

#15 14-04-2010 11:29

salty
@ Groningen
Website

Op het gebied van de Pro software zijn Adobe en Apple concurrenten.
Als dat niet zo was, zou het waarschijnlijk meer in de rede liggen dat er optimaal zou worden samengewerkt voor de ideale hardware/software integratie.
Dat is al heel lang niet zo. En dat is jammer maar niet rampzalig.
De huidige strategie van Apple om zowel de FlashPlayer als ook de Flashprogrammeurs (de compiler voor iPhone/iPad) op het mobile platform de toegang te ontzeggen, is voor velen een hard gelag. Maar het is niet erg waarschijnlijk dat Apple zich zorgen hoeft te maken over de hoeveelheid klanten die daarmee verloren gaat (ontwerpers/programmeurs die overstappen naar Windows) en dat betekent natuurlijk evenzeer  dat Adobe vrijwel onverminderd CS5 aan maccers kan blijven verkopen.
En dat is het enige dat telt voor de toekomst van CS5 op de mac.

Flash programmeurs komen alleen nog aan de bak op de iPhone etc. als iemand iets ontwikkelt dat zo populair wordt bij de concurrentie dat Apple er niet om heen kan. Ook is het mogelijk dat deze mensen hun expertise niet hoeven op te geven als er een soort Flash voor html5 compiler onstaat (die is er al min of meer is als ik de Volkskrant mag geloven).
Hoe groter de iPhone, iPad markt wordt, hoe meer er mogelijkheden zullen worden gezocht en gevonden om de controle van Apple te omzeilen.
Bovendien kan Apple verzeild (we blijven nog even zeilen) raken in de positie dat het net als Microsoft verplicht wordt om meer vormen van concurrentie mogelijk te maken.

Laatst bewerkt door salty (14-04-2010 11:33)

#16 14-04-2010 12:16

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Apple roept nu dus eigenlijk: Je zorgt maar voor iPhone developpers. Leuk hoor maar ze beseffen dan denk ik niet goed genoeg wat ze zelf hebben veroorzaakt met de iPad. Apple wil toch rich content hebben op de iPad? Ik ben designer die werkt met InDesign/Illustrator en Photoshop. Met CS5 krijg ik de mogelijkheid om de rich content (magazine etc) van de klanten makkelijker naar de iPad/iPhone te krijgen. Wat kost meer geld? Een magazine dat gemaakt is in InDesign via een iPhone dev om te zetten naar een app of via de interactiviteit met Flash? Hoeveel mensen in NL kunnen eigenlijk echt coderen met de SDK van Apple? Overigens heb je voor het maken van apps via Flash de Pro versie nodig en dan nog moet je weten hoe of wat. Maar het pad is makkelijker en toegankelijker dan via Objective C++ (voor een coden00b als ik).

Begrijp me goed beide partijen hebben boter op hun hoofd en beschermen commerciële belangen, ik denk alleen dat Apple toch wat minder star zou moeten zijn, tenslotte is de creatieve basis van de Mac gebruikers de basis van Apple. De creatievelingen worden toch uitgedaagd om mooie, prachtige dingen (Wired en Time magazine al gezien?) naar de iPad te brengen? Help ze dan op een normale manier en niet op deze "up your's" manier!

#17 14-04-2010 12:57

Chuck
Ex-Crew

Hoe lang zal het duren voor Apple de software van Adobe via iTunes aan gaat bieden?
Om daar vervolgens een leuk percentage van op te strijken.
iTunes is nu nog een soort 'hub' voor iPhone/iPad software,.. maar zou de echte clou niet zijn dat Apple overal een vinger achter wil krijgen? Onder het Apple menu zit al 'Mac OS X-software...'

#18 14-04-2010 14:14

Buzz
@ Delft

Als ik het goed begrijp is de bedoeling van de nieuwe regels voor de iPhone/iPad ontwikkelaars nou juist om situaties te voorkomen waarbij ontwikkelaars als Adobe maar doen wat ze willen op het platform. Als Apple in het verleden op het punt kwam dat ze veranderingen in de ondersteuning van hun hardware wilden doorvoeren (zoals in het verleden de overstap van PowerPC naar Intel of nu richting 64-bit, maar op de iPhone geldt het ook voor de camera, GPS, versnellingsmeter, multitasking, etc.), dan is dat zowel voor die ontwikkelaars als voor Apple een lastige transitie, die relatief lang duurt, omdat alles op elkaar afgestemd moet worden. De Intel en 64-bit transities zijn voor beide bedrijven een belangrijke les geweest.

Door nu voor het iPhone OS uit te sluiten dat programmeurs alternatieve ontwikkelomgevingen gebruiken, hoeven ze bij Apple bij een volgende transitie naar andere hardware en bij de introductie van nieuwe APIs er alleen nog maar voor te zorgen dat ze XCode en de SDK aanpassen en testen, en als het goed is is het voor de ontwikkelaars dan een fluitje van een cent om hun apps opnieuw te compileren tot universal binary. Daarmee is het voor Apple makkelijker om innovatief te blijven.

Als ze bij Adobe niet zo gefocussed zouden zijn geweest op hun eigen, in vergelijking met de iPhone SDK nogal gelimiteerde ontwikkelomgeving, dan zouden ze slim hebben kunnen inspelen op de mogelijkheden van het iPhone OS, en nu goede publiciteit hebben kunnen maken met bijvoorbeeld Photoshop en Illustrator versies voor de iPad.

#19 14-04-2010 15:05

salty
@ Groningen
Website

Hoezo gelimiteerde ontwikkelomgeving, Buzz?
Ik zie vrijwel onbegrensde mogelijkheden.

#20 14-04-2010 16:31

Pieterr
@ Eindhoven

salty schreef:

Op het gebied van de Pro software zijn Adobe en Apple concurrenten. Als dat niet zo was, zou het waarschijnlijk meer in de rede liggen dat er optimaal zou worden samengewerkt voor de ideale hardware/software integratie. Dat is al heel lang niet zo. En dat is jammer maar niet rampzalig.

Het is niet jammer dat ze concurrenten zijn. Dat houdt beide partijen scherp. Ik mag alleen hopen dat Adobe dat ook zo blijft zien. Zo zou een Premiere Elements versie voor OS X bijvoorbeeld een welkome (betaalbare) concurrent van Final Cut Express (en iMovie) zijn. We hebben immers niet allemaal behoefte aan de volledige Premiere of Final Cut Pro.

#21 14-04-2010 16:50

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Buzz schreef:

Als ze bij Adobe niet zo gefocussed zouden zijn geweest op hun eigen, in vergelijking met de iPhone SDK nogal gelimiteerde ontwikkelomgeving, dan zouden ze slim hebben kunnen inspelen op de mogelijkheden van het iPhone OS, en nu goede publiciteit hebben kunnen maken met bijvoorbeeld Photoshop en Illustrator versies voor de iPad.

Als gezocht in de App Store naar Adobe apps? whistling

#22 14-04-2010 22:52

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Ja, handleidingen en een ( volgens de feedback ) slecht werkende pantone waaier... Kan dat niet echt indrukwekkend noemen...

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#23 14-04-2010 23:40

Buzz
@ Delft

salty schreef:

Hoezo gelimiteerde ontwikkelomgeving, Buzz?
Ik zie vrijwel onbegrensde mogelijkheden.

Als je de keynote presentaties over de iPhone OS 3 en iPhone OS 4 SDKs vergelijkt met wat je met Flash kan (of zou kunnen, als er al een werkende implementatie zou zijn voor een modern mobiel OS), dan begrijp je wel wat ik bedoel.

En MacMickey: Ja Adobe Photoshop.com mobile en Ideas zien er goed uit, maar ze zijn nog niet van het caliber van de iWork apps voor de iPad. Aan de andere kant kan je dat ook nog niet verwachten, omdat Adobe ook pas sinds januari de beschikking heeft over de iPad SDK.

#24 15-04-2010 12:40

Nisei
Pro
@ in the Dutch Mountains
Website

MacBeer schreef:

Veruit de meeste klanten van Adobe werken met een Mac...

Is dat wel zo? Vroeger misschien maar tegenwoordig volgens mij echt niet meer.

주글래?

#25 15-04-2010 15:23

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Als je de zolderkamer-piloten met hun PC's en illegale CS pakketjes meerekent wellicht niet, maar hier bij ons in de regio ken ik eigenlijk geen enkel grafisch bedrijf wat PC's heeft staan... Drukkerijen, ontwerpbureau's, grafische opleidingen, daar draait alles nog steeds op Macs. Toegegeven:, de kantoor-afdeling van diezelfde bedrijven / scholen draait geregeld weer wel op Windows.

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB