MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 12-04-2010 21:40

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

The Next Level: CS5 ontsluierd

http://images.macminds.net/artikel_icons/cs5.pngNa de aankondiging en de geruchtenstroom was het vandaag was het weer Adobe dag. De lancering/onthulling van de opvolger van de Creative Suite 4, de Creative Suite 5. Het nummer mag geen verassing zijn. Wat wel verassend is dat er echt heel veel nieuwe features in CS5 zitten. Ongeveer tussen de 250-300 features verdeeld over de diverse applicaties.

In een volgeboekt Pakhuis de Zwijger presenteerden Klaasjan Tukker, Ton Frederiks en Christoph Rooms van Adobe NL veel nieuwe features en mogelijkheden van de diverse pakketten. Het is onmogelijk om nu zo snel al veel te vertellen, zeker omdat ik het zelf nog niet echt heb kunnen uitproberen. Ik zal het beperkt houden tot de features die geshowd zijn. Voordat je verder leest, PowerPC Mac's hebben pech. CS5 draait niet meer op het PowerPC platform: it's Intel only.

Illustrator
Het werken in perspectief. Maken en aanpassen van een 3d grid met aanpasbare verdwijnpunten. Het is nu heel makkelijk om bijvoorbeeld een 3D presentatie te maken, Illustrator zal tekst isoleren en aanpasbaar houden in plaats van direct omzetten naar lettercontouren. Weer een oude Freehand tool naar Illustrator gebracht. Nog iets wat vanuit het Freehand lijkt te komen is de mogelijkheid om je artboards een naam te geven en ze zijn nu ook onderling te verschuiven.

Lijndiktes kunnen verlopen. Je kunt nu op een lijn van bv 10 pt ergens op de lijn een punt pakken en de lijn daar dunner of dikker maken door te slepen.

Overigens herkennen zowel Illustrator als Photoshop nu de hoek van je Wacom pen. Daarmee samenhangend ook de manier van het gebruiken van penselen en kwasten. Een mooie nieuwe kwast is de zgn. "Bristle brush" Een penseel waarmee je nauwkeuriger binnen en buiten objecten kunt "schilderen"

Vanuit Illustrator kunnen items, voorbeelden van een interface met het nieuwe product Flash Catalyst interactief gemaakt kunnen worden.

Flash Catalyst
Een nieuw product dat in elke Premium box toegevoegd is. Waarom wordt duidelijk bij de demo, elke tak kan nu bewerkt worden voor een ander medium. Vanuit print maar ook vanuit de video omgeving. Flash Catalyst leest je Illustrator document met de daarin aparte onderdelen. Zonder enig vorm van coderen kun je elementen converteren naar interactieve elementen. Uiteraard naar Flash.

InDesign
InDesign is behoorlijk onder handen genomen met extra functionaliteit. Fontbeheer van een document wordt door InDesign zelf geregeld, er worden geen fonts geïnstalleerd maar per document geactiveerd in InDesign zelf. Meerdere paginaformaten in 1 document geeft je de mogelijkheid om documenten te gebruiken die bijvoorbeeld een omslagflap hebben. Deellaag opties, zoals in Illustrator, elke afzonderlijk item op een laag is nu via het lagenpaneel te selecteren en te kopiëren, verslepen, aan te passen. Ideaal natuurlijk voor mensen die netjes in lagen werken en dat doen we natuurlijk allemaal. InDesign heeft nu ook de mogelijkheid om je koppelingen gelijk te zien. Zoals dat nu in CS4 standaard in Bridge zit. Om dit proces te vergemakkelijken heeft InDesign een Mini Bridge gekregen (die ook in Photoshop) te vinden is. Automatisch toevoegen van onderschriften vanuit de metadata van foto's. Werkt natuurlijk alleen als die Metadata goed beheerd zijn/worden. De metadata is ook vanuit InDesign wel aan te passen (Edit original). Koppen "automagisch" verdelen over meerdere kolommen, dat kan ook met opsommingen zonder dus teksten te moten opbraken en opnieuw in kaders te koppelen. Ook vanuit InDesign kan je nu interactief werken met animaties (die vanuit Flash gehaald worden en ook onderling met Flash uitwisselbaar zijn).

Dreamweaver
Het starten van een site is vereenvoudigd, je hoeft nu niet meer allerlei info over servers, FTP gegevens in te voeren maar je kan nu gewoon beginnen. De "Discovery" knop laat je van bv een php file alle gekoppelde bestanden zien (die zijn ook nog te filteren). LiveView is nog steeds aanwezig, wil je nu echter je site's testen (op uiterlijk, geen foutmeldingen of beveiligingskenmerken) kan je gebruik maken van Adobe BrowserLabs. Daar wordt je site in de diverse brossers geladen en je krijgt puur het visuele gedeelte als output terug. "Inspect" gaat visueel over je CSS heen, zo kan je dus veel sneller fouten herstellen. Of je nou je CSS aanpast of je past een klein onderdeel aan.

Flash
Flash heeft een mooie nieuwe feature genaamd "code snippets". Waarom zou je iedere keer het wiel willen uitvinden? Het werkt een beetje opdezelfde manier als bv bibliotheek items in InDesign. Een bibliotheek die een groot aantal voorgeïnstaleerde actions(scripts) die je makkelijk kan loslaten op elementen etc. Overigens heeft Flash nu ook code completen. Sterk verbetert in Flash is ook het tekstgedeelte. Er zijn mensen van het InDesign team toegevoegd aan het Flash team met als gevolg dat teksten in Flash beter bewerkbaar zijn en zelf ligaturen bevatten. Zo zie je ook de samenwerking tussen de applicatiebouwers ;-)

Video
Het videogedeelte van Premiere en After Effects is te ingewikkeld en onbekend voor mij. Een aantal dingen zijn toch wel interessant om gewoon even te melden. Alle applicaties van het video gedeelte zijn 64bit en 64bit only. Om mensen de mogelijkheid te bieden om goed te kunnen samenwerken kan je in Premiere ook FinalCut en Avid projecten/bestanden te openen/importeren. Zelf het exporteren naar deze formaten kan. Veel aardige kenmerken, zeker de Roto scoping tool kan heel veel tijd schelen. Het real-time previews gebeurt met de Mercury playback. Deze speler kan je aanpassen naar het systeem waarop je de software draait. Een full review op een MacPro met een x aantal corps en veel RAM, een 1/4 preview op een MacBookPro. Zo blijft je preview toch "lopen" zonder het hakkelen van het beeld.

Photoshop
De Content Aware Fill was door Adobe al een tijdje geleden "gelekt". Ja, hij is echt en ja het ziet er goed uit. Toch zal iemand wel goed naar foto's moeten kijken om te zien of er ondanks de mooie tools geen rare verspringen/kloon patronen ontstaan zijn. Het aanpassen van selectie en maskers is ook eenvoudiger geworden door het kunnen toepassen van de "Smart Radius". Overgebracht vanuit After Effects is de Puppet Warp. Een manier om interactiviteit (ja dat is het CS5 toverwoord) toe te voegen aan je document.

Komende dagen zullen er veel meer features her en der te ontdekken zijn. Ook in het Nederlands. Er zijn al video's gemaakt en geplaatst onder andere op http://www.adobepulse.com

De upgrade prijzen zijn ook al bekend op de site van Adobe. Het verschil in prijs tussen de US versie en de Europese versie blijft. Dat is de manier zoals Adobe denkt over doing business in thé USA and doing business in Europe. Binnen 30 dagen zullen alle Creative Suite 5 applicaties beschikbaar zijn. Meer info volgt.

#2 13-04-2010 08:19

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Re: The Next Level: CS5 ontsluierd

De prijsstelling is wel weer een harde noot. Een upgrade van de Design Premium set zou mij hier € 749,- kosten en in de USA betaal je voor hetzelfde pakket (beiden gewoon de intl versie) $599,- ( €441,-) kosten. Wie is er hier nou gek? En als ze van dat geld 'support en promotie' betalen mogen ze wel met iets beters komen dan de Promo Squad die ze vorig jaar overvallen op reclamebureaus hebben laten doen om ze te overtuigen van de noodzaak van een upgrade.

De CS5 features die ik tot nu toe gezien heb zijn mooi en maken van InDesign zeker weer een beter product waarmee je met meer gemak lastige publicaties kunt maken. Maar het is wel meer en meer gericht op opmaak van magazines, waar de meeste 'tools' voor in het leven geroepen lijken te zijn.

Ook leuk: Fireworks heeft meer dan 900 bugfixes gekregen. Hoeveel had ik daar ook alweer voor betaald? Mijn diepgewortelde hoop is dat bij die 900 bugfixes wel de algehele stabiliteit van het programma verbeterd is. Zoals vaker gemeld: Fireworks is the app you love to hate. Betere integratie met AI en PS lijken ook verwezenlijkt. Allemaal zaken die eigenlijk in de CS4 versie al opgelost hadden moeten zijn.

Waarmee we dan gelijk aan een lastig punt komen: Is Adobe nog wel slim bezig door elke keer de ontwikkelingen van alle applicaties synchroon te houden? Moet je verbeteringen aan Fireworks uitstellen omdat de volgende versie van Premiere nog niet klaar is en moet je Acrobat wel prematuur uitbrengen omdat de CSx release dat vraagt?

Meer info:

• Introductie voor CS5 apps gratis bij Lynda.com
• Nieuwe features besproken door ComputerArts

#3 13-04-2010 22:02

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Officiële requirements:
• Multicore Intel® processor
• Mac OS X v10.5.7 or v10.6
• 1GB of RAM or more recommended
• 8.2GB of available hard-disk space for installation; additional free
space required during installation (cannot install on a volume that uses a case-sensitive file system or on removable flash-based storage devices)
• 1024x768 display (1280x800 recommended) with qualified hardware-accelerated OpenGL graphics card, 16-bit color, and 256MB of VRAM
• Some GPU-accelerated features require graphics support for Shader Model 3.0 and OpenGL 2.0
• DVD-ROM drive compatible with dual-layer DVDs
• QuickTime 7.6.2 software required for multimedia features
• Adobe Flash® Player 10 software required to export SWF files
• Broadband Internet connection required for online services

#4 15-04-2010 19:16

speedy

http://www.youtube.com/watch?v=NH0aEp1oDOI
Zou dat content aware fill echt zo goed zijn als in dat filmpje geshowed wordt? Daar worden even miljoenen pixels erbij "verzonnen". En als het echt zo goed werkt, kun je watermarks ook gemakkelijk verwijderen.

#5 15-04-2010 20:20

joeri hendriks
Website

ik heb het gezien bij een beurs nog voor het pakket uitkwam. JA HET IS ECHT NIET NORMAAL. was een foto met een hek die werd veranderd. het hele hek werd er bij bedacht in een paar seconden, echt niet normaal.

#6 15-04-2010 20:34

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Inderdaad de Content Aware Fill is zo goed. Heb het bij de introductie 2x gezien bij iemand die voor een muur stond en er was geen herkenbaar kloon patroon te zien. Ik heb nu ook wat meer features van InDesign en Illustrator gezien en de "WOW!" factor is behoorlijk hoog. Niet alleen kwa "coolness" maar zeker ook productie verhogende features gezien behoorlijke upgrades. Voorbeeldje: http://img.skitch.com/20100415-cdm69h9w35yf329yhggci1yb2b.jpg Dit is in CS5 1 tekstkader in 3 kolommen. De bovenste kop is verdeeld over de 3 kolommen en de subheader over 2 colommen. Ook het gelijk eindigen van de kolommen is met 1 commando gedaan nl "Balance columns". Groot voordeel ? Je tekst blijft doorlopen (en is ook makkelijker om te zetten naar epub).

#7 16-04-2010 10:43

Chuck
Ex-Crew

Dat meen je niet serieus toch? De drie tussenkoppen zijn niet uitgelijnd (het is al best lelijk dat ze op dezelfde hoogte staan.) en de laatste kolom zit niet op dezelfde hoogte qua interlinie. Zo'n stukje zetwerk zie ik hier niet graag de deur uitgaan. Of is het gewoon een slecht voorbeeld?

#8 16-04-2010 10:51

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Het is een voorbeeld hoe je snel zoiets kan opzetten. Een goede DTP-er zorgt natuurlijk voor alineastijlen, basislijnstramienen, tekenstijlen etc. Het grote voordeel hiervan is dat je geen aparte tekstkaders meer hoeft aan te maken. Je kan in een kolom ook nog een onderverdeling maken (denk aan opsomming). Het scheelt tijd en moeite maar je moet natuurlijk wel blijven opletten. De Automatische opmaak plugin zit (nog) niet in InDesign CS5 wink

#9 16-04-2010 11:20

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

De truuk is dat je BINNEN een kader kunt bepalen of tekst (zoals kop en intro) over één of meerdere kolommen verdeeld moet worden. Van de tekst kun je vervolgens opgeven of het al dan niet op gelijke kolomlengte moet worden verdeeld. Hoe dat dan vormgegeven wordt is geheel aan de vormgever en niet aan het programma.

Ik heb bij het opmaken van tijdschriften heel wat tijd verdaan met het uit de tekst knippen van kop en intro en daar dan weer aparte kadertjes voor maken. Dit is dus wel een echte timesaver te noemen.

In InDesign kun je ook in de versie die in CS2 zat sneller, netter en strakker werken dan in Illustrator als het om opmaak en typografie gaat. Maar leg dat maar eens uit...

#10 27-04-2010 16:04

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Via Twitter kan je NU je vragen over Photoshop CS5 stellen. #AskAdobePro

Aanvullend: Er komt weer een Roadshow, 12 steden (NL/Be), gratis toegang, ochtend/middag sessies http://www.cs5roadshow.nl/home.html

Laatst bewerkt door MacMickey (27-04-2010 17:24)

#11 28-04-2010 10:29

Chuck
Ex-Crew

'Pre-order Estimated Availability Date Thursday, April 29, 2010'.

Nog 1 nachtje slapen dus. Kan nergens vinden hoeveel sneller PS CS5 tov. PS CS4 is.

#12 28-04-2010 10:42

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Dan laat je toch gewoon iemand anders zoeken?

http://blogs.adobe.com/jnack/2010/04/ph … marks.html

#13 28-04-2010 11:13

Chuck
Ex-Crew

Dat scheelt een hele nieuwe computer!

#14 30-04-2010 23:54

Chuck
Ex-Crew

Retouch Artists Speedtest:
CS4 in 26.8 seconden
CS5 in 20,4 seconden

Overall heb ik wel duidelijk het gevoel dat Photoshop CS5 een stuk kwieker is dan CS4.
In autosporttermen is die paar honderd euro voor de update 'well spent'.

#15 01-05-2010 00:21

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Ik merk het hier (24" iMac) alleen al aan het opstarten al! Dit weekend (voor zover nog tijd) even spelen met de asset files van Adobe. En dan met echt werk testen wat de tijdwinst/gemak oplevert.

#16 01-05-2010 00:44

Chuck
Ex-Crew

Vind dat de Lens Correction op zich ook prima werkt. Jammer dat mijn camera er (nog) niet instaat, alleen de D3x en in het geval van Nikon ook bij lange na niet alle lenzen. Lijkt wel of er meer werk gemaakt is van de lenzen van Sigma. (overigens kun je wel net doen of het beeld met een andere camera is geschoten,.. als je daar behoefte aan hebt.)

#17 05-05-2010 12:51

Chuck
Ex-Crew

Nog even wennen. Krijg bij vlagen het idee dat PS CS5 niet opmerkelijk veel sneller is dan PS CS4.
Toegekende RAM ietsje teruggebracht,.. maar het schijnt inmiddels een duidelijke oorzaak te hebben.

http://diglloyd.com/diglloyd/2010-05-bl … shopWarmup

http://www.xs4all.nl/~bempelen/CS5%20Performance.jpg

#18 05-05-2010 14:50

fotograaf
@ België
Website

In ieder geval, Photoshop CS5 loopt op mijn mac ( 2.66GHz intel core 2 duo met 4 GB RAM met een NVIDIA GeForce 9400 Grafische kaart) voor geen meter ! Ook niet in 32bit mode. Om maar niet te spreken van een aantal third party filters die nog niet updated zijn...
Ook merkte ik dat "consolidate to tabs" niet werkte.

#19 05-05-2010 17:48

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

fotograaf schreef:

Om maar niet te spreken van een aantal third party filters die nog niet updated zijn...

Het is vanaf dat Photoshop een pluginarchitectuur heeft niet anders geweest dat het een tijdje duurde voordat alle plugins een update kregen. Lijkt me ook niet iets om  van Adobe te vragen of ze de nieuwe versie nog even op de plank laten liggen...

#20 05-05-2010 20:29

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

wassat Ook erg verstandig om gloednieuwe software gelijk op je productiemachine te gooien als je voor een gedeelte afhankelijk bent van 3rd party plugins.

Oude Computer Wijsheid schreef:

Je bent een rund als je met nieuwe (systeem) software op je machine stunt

Hier loopt Photoshop CS5 op een iMac 24" 3,06 GHz, Intel Core 2 Duo met 4 Gb RAM en een 512 MB NVIDIA GeForce GT 130 kaart prima. Maar dat kan aan mij liggen.

Laatst bewerkt door MacMickey (05-05-2010 20:30)

#21 05-05-2010 22:19

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

#22 06-05-2010 07:05

fotograaf
@ België
Website

@ Deskman: tja, zo zit ik nu eenmaal in elkaar sad

@MacMikey:  je kan een officiële trial versie niet vergelijken met één of andere obscure Beta geloof ik. En wat die plugins betreft, zo afhankelijk ben ik daar nu niet van hoor, maar ik heb altijd de indruk dat die Third Party developers uit de lucht komen vallen al er een (lang op voorhand aangekondigde) nieuwe versie verschijnt...

Dat het niet loopt ligt misschien wel aan het feit dat 2.66 niet gelijk is aan 3.06GHz. Maar ik ben niet genoeg onderlegd om zeker de weten dat dit zo'n groot verschil zou maken.

In ieder geval was werken met bv. de Spot healing tool niet te doen er zat een flinke vertraging op !!
Ook was het bij mij zo dat , met PS CS5, wanneer er geen document open was, in het midden van het canvas klikken me terug naar de finder voerde, waar dit in CS4, door de aanwezigheid van een soort achtergrond, niet het geval was. En ik heb dit niet kunnen instellen in CS5

#23 06-05-2010 10:28

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

De demo versie is dezelfde als de definitieve release. Het ligt helemaal aan het feit of de ontwikkelaars een goede relatie hebben met Adobe en dus een beta tester zijn met een NDA zodat ze de plugin met een pre-release al kunnen voorbereiden. Voorbeeld: Woodwing ontwikkelt plugins voor InDesign en daar zijn er al een aantal klaar voor CS5. Voor wat betreft je spot healing tool, heb je de "content aware" functie aan? Die vraagt wel iets van rekenkracht idd. Het instellen van die "grijze achtergrond" is heel simpel en kan je makkelijk vinden in de Help of vergelijken met je instellingen in PS CS4. Kijk maar eens onder het menu "Window", daar zie je "Application Frame" en "Application Bar". Meer verklap ik niet wink

#24 06-05-2010 14:15

fotograaf
@ België
Website

Ik geloof dat ik content-aware niet had aanstaan?

Bedankt voor de tip omtrent die achtergrond.
Ik zit nog met een probleempje: hoe komt het dat consolidate to taps niet werkt mij mij? Zou het toch nog de definitieve versie niet zijn?

#25 09-05-2010 20:14

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Dat werkt niet als je volgens mij de instelling gebruikt met het Application Frame/Application Bar. Dat moet je dan even zelf uitvogelen want bij mij werkt het wel. Zoals ik al eerder zei de Demo versie is de volledige releaseversie. Als je die download en je vult je serienummer in (CS5) dan is de enige verandering tov de de "demo" versie dat het scherm niet meer tevoorschijn komt als je PS opstart. overigens geldt dit natuurlijk voor alle CS5 applicaties.

Laatst bewerkt door MacMickey (09-05-2010 20:15)

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB