MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 10-04-2010 21:57

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

CS5: The Next Level

http://images.macminds.net/artikel_icons/Adobe.jpg
Maandag is het (alweer) zover. Adobe presenteert de nieuwe versie van de Creative Suite. De vorige versie zag het licht eind september 2008, nu bijna 18 maanden verder is de opvolger er dus al. Het belooft een behoorlijke upgrade te worden.

Veel blijft (tot nu toe) gehuld in mysterieën alhoewel Adobe met de CS5 Buzz al aardig wat heeft laten zien. In ieder geval kunnen wij op onze Macs straks ook genieten van een 64bit versie van Photoshop. Op het web circuleert ook al een tijdje een filmpjevan Adobe zelf over de nieuwe Photoshop versie met de zgn Content Aware Fill waarbij je hele stukken uit een foto kunt laten invullen door een automatisch gegenereerd beeld.

Was CS4 nog voornamelijk een cosmetische upgrade, Adobe gaat met deze CS5 versie behoorlijk uitpakken met features. Voor meer info: zie http://cs5launch.adobe.com daar kan je de wereldwijde lancering volgen.

Ook is er maandag een Adobe User Group meeting in het Pakhuis De Zwijger in Amsterdam waar CS5 het hoofdonderwerp is. O.a. Ton Frederiks en Klaasjan Tukker (beide Adobe) zullen dieper op de nieuwe features van CS5 ingaan. Je kunt je alleen nog maar opgeven voor de wachtlijst aangezien het event al volledig is "uitverkocht".

Van wat er precies onthuld gaat worden is nog maar weinig naar buiten gekomen. Er staan nog veel vragen op de lijstjes die hopelijk maandag een beetje beantwoord worden: Wordt Flash onder handen genomen? Zijn de interfaces nu eens echt op elkaar aangesloten? Is Fireworks nu ook eindelijk eens minder crashgevoelig en, niet het minst belangrijk: wat gaat dit feest voor mens en machine kosten? En wat gaat er in de diverse dozen zitten? Wordt vervolgd…

#2 10-04-2010 23:14

Chuck
Ex-Crew

Re: CS5: The Next Level

Betekent die 64 bit dat we nu ook eindelijk meer geheugen toe kunnen kennen dan de vrij luizige 3072MB?
En dat we dan ook weer wat snelheid terugvinden op onze dure 8-core machines? Afgezien van de handige zaken die met CS4 kwamen was CS3 op een dikke Power Mac een fijne combinatie.

#3 11-04-2010 00:07

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Ja dat betekent het  idd. Reken daarbij de kracht van Snow Leopard met een 64 bit systeem en je kan op je Mac Pro gas geven.

#4 11-04-2010 10:29

EagerBob
Pro
@ 020
Website

Macmickey schreef:

Zijn de interfaces nu eens echt op elkaar aangesloten?

Dat had bij de introductie van CS natuurlijk al zo moeten zijn. Of desnoods bij CS2.
Maar aangezien dat niet het geval was, en ook niet bij CS3 of CS4 lijkt het me onwaarschijnlijk dat dat bij CS5 nu opeens wél zou gebeuren.

#5 11-04-2010 13:11

Bassmac
@ Geldrop
Website

En natuurlijk dit gezellige nieuws:
http://macwereld.nl/nieuws/2010/04/appl … _adobe_cs5

#6 11-04-2010 16:50

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

MacMickey schreef:

Ja dat betekent het  idd. Reken daarbij de kracht van Snow Leopard met een 64 bit systeem en je kan op je Mac Pro gas geven.

Dat valt nog maar te zien, er is namelijk nog geen aanname te maken over de optimalisatie die ze hebben doorgevoerd. Photoshop en consorten doen nog vrij veel taken die op 32bit geent zijn. Ik zou het erg knap vinden als ze met de trage ontwikkelingslag die Adobe kent echt volledig 64bit zijn. (64bit als applicatie betekend niet dat ze overal met 64bit nummers rekenen.). Daarnaast kan het natuurlijk ook nog zo zijn dat ze weer een buggy applicatie neerzetten, zoals ze elke keer met de nieuwe interfaces doen (Flash CS3, Flash CS4 bijvoorbeeld).
Voorlopig maandag en de komende maanden nog maar even afwachten voor zulk soort theorieën. whistling

Sexybiggetje.nl :: cc-licensed by sexybiggetje.nl

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

#7 12-04-2010 01:31

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

De Windows versie van Photoshop is al 64 bit. Adobe had destijds CS4 al naar 64bit willen brengen maar Apple gooide roet in het eten door en ander pad te kiezen. het blijft natuurlijk toch een beetje gissen, ik ben geen beta tester dus het wachten is op de echte software. @Eagerbob, ik wil niet veel zeggen maar de interface verschillen tussen CS en CS4 zijn behoorlijk. Cs4 applicaties hebben echt dezelfde look en fool (functies kunnen verschillen (pathfinder)). Morgen vervolgd...

#8 12-04-2010 07:48

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

In Duitsland lopen ze alvast wat voor met de presentatie... Cleverprinting preview

Preise und Verfügbarkeit der CS5 (ohne Gewähr)

Adobe Photoshop CS5: 849 EUR zzgl. MwSt.
Adobe Photoshop CS5 Extended: 1.199 EUR zzgl. MwSt.
Adobe InDesign CS5: 849 EUR zzgl. MwSt.
Adobe Illustrator CS5: 719 EUR zzgl. MwSt.

Adobe Creative Suite 5 Design Premium: 2.299 EUR zzgl. MwSt.

Upgrade von einer CS4-Suite: 749 EUR zzgl. MwSt.
Upgrade von einer CS3- oder CS2-Suite: 999 EUR zzgl. MwSt.

Erhältlich in Deutschland ab voraussichtlich Anfang bis Mitte Mai.

#9 12-04-2010 08:26

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Prijzen en inhoud en features staan inmiddels ook al op de Adobe sites.

The Indersigner heeft een complete InDesign preview video podcast klaar staan.

Wat ik daar zie kan ik wel alvast blij van worden: sneller gebruik van bijna alle tools en een aantal nare eigenschappen uit CS4 zijn alvast verdwenen zoals het klikken op een plaatje en dan merken dat je niet de selection- maar de content-tool in gebruik hebt.

#10 12-04-2010 09:41

Chuck
Ex-Crew

Das freistehend machen siet ja gut aus! So auch die puppet warp. Das ist ein rieses tolles updat!

#11 12-04-2010 09:56

forum romanum
Pro
@ home/work

Seht wirklich toll aus grin

eh seht siet sieht wink

En: hoera! Eindelijk een pagetool in indesign, dus geen geklooi meer met voorpagina en laatste pagina als spread. En handig voor mappen maken met smalle flapjes. En: split en span binnen een kolom. Daar heb ik 25 jaar op gewacht.

Laatst bewerkt door forum romanum (12-04-2010 10:15)

#12 12-04-2010 09:58

Chuck
Ex-Crew

Upgrade gekocht. Levering 29 april. whistling

#13 12-04-2010 11:18

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Kortom: iedereen enthousiast en gelijk de upgrade besteld voor 649 ex BTW?

#14 12-04-2010 12:56

forum romanum
Pro
@ home/work

deskman schreef:

Niet overdrijven oops

#15 12-04-2010 14:38

EagerBob
Pro
@ 020
Website

MacMickey schreef:

@Eagerbob, ik wil niet veel zeggen maar de interface verschillen tussen CS en CS4 zijn behoorlijk. Cs4 applicaties hebben echt dezelfde look en fool

Dezelfde look en feel kwa paletjes etc, maar  verschillen tussen de interface in de applicaties onderling die er vanaf het begin inzaten zitten er nog steeds in. Bijvoorbeeld het gekmakende "flip horizontal" doet hetzelfde als  "vertical" in het andere programma omdat vertical daar dan opeens "around a horizontal axis" betekent... (photoshop en illustrator hebben we het over)

Of zelfs inconsequent binnen één programma,  zoals in Illustrator "scale" en "transform each" waar je bij de ene functie standaard verticaal en horizontaal met dezelfde waarde transformeert, al kan je ook de beide waardes verschillend maken door "non-uniform" aan te kljken,  bij de andere moet je altijd twee waardes ingeven, één voor horizontaal, een voor verticaal, wat meer werk is. En niet consequent dus.

Ik heb de hoop allang opgegeven dat dit soort dingen gefixed worden, het is veel interessanter om nieuwe features te introduceren, dat verkoopt nou eenmaal beter. Ik gebruik Photoshop vanaf versie 2 (en dan bedoel ik niet CS2) en denk dat de tijd dat nieuwe versies zulke belangrijke verbeteringen brengen dat je gek bent als je niet upgrade (multiple undo's, lagen) ver achter ons ligt. Ik koop dan ook niet meer alle upgrades, de verschillen zijn gewoon te klein, wat Adobe ons ook zou willen doen geloven.

Verder vast allemaal leuk en aardig, dat CS5, en als er binnenkort (morgen?) een nieuwe MBP uitkomt vinken we gelijk een upgrade CS5 aan, eens kijken wat dat brengt...

deskman schreef:

waar zie jij 649 staan?

Laatst bewerkt door EagerBob (12-04-2010 15:44)

#16 12-04-2010 21:37

Bassmac
@ Geldrop
Website

Tsja Indesign...Kheb ook nog ergens pagemaker 2 liggen geloof ik.
Maar After Effects, waarmee je eindelijk HD een beetje leuk kunt previewen!
Daar zit ik wel op te wachten... en een stukken snellere mac, maar die komen er ook zo aan lijkt het :-)

#17 12-04-2010 21:47

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Er staat een updateartikel op de voorpagina: http://www.macminds.net/viewtopic.php?pid=133676

Hierin vertelt MacMickey welke features hem zijn bijgebleven van de propvolle demopresentatie..

#18 13-04-2010 21:05

Martiniman
@ Tikibad

Zijn er nog leuke upgrademogelijkheden voor CS1?
Of moet ik dan nu CS4 kopen en die upgraden? Dat scheelt een paar tientjes t.o.v. een nieuwe versie, kan ik net zo goed een US versie online kopen en heb ik 2 werkstations met legale software.

#19 13-04-2010 21:59

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Nu CS4 kopen heeft geen zin en is volgens mij ook niet mogelijk, tenzij je de reseller instapt. Leuke upgrademogelijkheden.... leuk ook voor alle mensen die wel netjes iedere keer een upgrade gekocht hebben. Precies de reden waarom het upgraden van CS4 naar CS5 goedkoper is dan van elke oudere versie dan CS4. overigens heb ik gehoord dat de upgrade van een Premium suite naar een Master Collection nog goedkoper is geworden. tongue

#20 13-04-2010 22:16

Martiniman
@ Tikibad

Je kunt 4 nog kopen. Je krijgt eerst 5 te zien, maar onderaan staat, als je niet kunt wachten, koop dan 4.
Maar 1299 dollar voor een CS5 full nieuw is net zo veel als de update van CS1 naar CS4, dus die wordt het dan maar. Kan de stagiair dadelijk mooi op CS1 werken.

#21 14-04-2010 07:47

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

De uitwisselbaarheid tussen CS1 en CS5 kan wel eens een lastig probleem worden...

#22 14-04-2010 18:33

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Ironisch hoe deze release somewhat in het teken staat van uitwisselbaarheid :'), maar niet met oude releases dus. Maar goed een CS3 document in CS1 openen is ook al problematisch, dus wat dat betreft weinig nieuws onder de zon.

Sexybiggetje.nl :: cc-licensed by sexybiggetje.nl

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

#23 14-04-2010 18:35

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Allicht is het openen van een CS3 document in CS1 wat lastig tongue En zijn nl steeds meer functies, plugins en features toegevoegd. Meer de vraag wat CS5 met een CS1 document doet (heb het dan wel over InDesign he, een .psd bestand zou gewoon moeten kunnen).

Laatst bewerkt door MacMickey (14-04-2010 18:35)

#24 21-04-2010 17:38

Merkava
@ Vught

Martiniman schreef:

Zijn er nog leuke upgrademogelijkheden voor CS1?

Ter info
Op de site van Mailacmac staat iets over een Adobe upgrade actie van CS3 naar CS5. klik

De waarheid verzin je niet.

#25 22-04-2010 14:10

3dGuy

Als ik het van de Adobe website goed begrepen heb kun je vanaf CS2 upgraden naar CS5. Van CS1 dacht ik niet meer!? Maar de huidige upgrade naar CS4 gebruiken die dan -van wege de Grace period- weer geupgrade word naar CS5  kan het dan weer wel. Ik heb het dan vooral over Photoshop.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB