MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#151 01-02-2010 18:19

Buzz
@ Delft

Re: Slate of the Union

Probleem van apps als Air Sharing is alleen dat de bestanden niet door andere apps te benaderen zijn. Alleen de in de iPhone ingebouwde viewer plug-ins zijn te gebruiken. Dat is een beperking door de beveiliging (sandboxing) van apps in het huidige iPhone OS. In de toekomstige update voor de iPad zal daar als het goed is verandering in komen: Er komt volgens de berichten een gedeelde map waar alle applicaties bij kunnen.

#152 01-02-2010 18:27

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Als je het filmpje van het event gezien hebt dan weet je dat elke app die Phil Schiller opende gelijk de gemaakt documenten liet zien. Die zullen dus wel ergens geparkeerd zijn. Ik kan op mijn iPhone ook met meerdere apps gebruik maken van de foto's die erop staan. Wat men ook "even vergeet" is dat je met een iPad ook nog steeds een computer erbij nodig hebt.

#153 01-02-2010 18:34

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

de iPad ondersteunt ook VPN e.d. Inbellen op kantoor zal mogelijk zijn. Ik neem aan dat er een mogelijkheid komt op de fileserver van je bedrijf de iWork documenten op te vragen en op te slaan, anders is het vrij nutteloos om een office applicatie te ontwikkelen, is vast over nagedacht. Wat dat betreft is het geen oversized iPhone.

Life is a stage, but the play is badly cast * Oscar Wilde

#154 01-02-2010 23:03

Buzz
@ Delft

MacMickey schreef:

Als je het filmpje van het event gezien hebt dan weet je dat elke app die Phil Schiller opende gelijk de gemaakt documenten liet zien. Die zullen dus wel ergens geparkeerd zijn. Ik kan op mijn iPhone ook met meerdere apps gebruik maken van de foto's die erop staan. Wat men ook "even vergeet" is dat je met een iPad ook nog steeds een computer erbij nodig hebt.

Ja, die documenten staan waarschijnlijk, net als op de iPhone, in de bundle opgeslagen van de applicatie waarmee ze zijn gemaakt. Andere applicaties kunnen daar niet bij. Die foto's op je iPhone zijn een uitzondering, die staan natuurlijk niet in iedere applicatie-bundle die ze nodig heeft. Daar heeft Apple denk ik in de SDK een API voor beschikbaar gemaakt.

Punt is: Onder de motorkap zijn de iPhone en de iPad grotendeels hetzelfde als je Mac. Maar als gebruiker en programmeur zijn er door Apple een aantal extra regels opgelegd. Die zijn er niet om te pesten of om in het geniep de wereld te kunnen domineren, maar om de stabiliteit en de positieve gebruikerservaring te beschermen, en om de manier van interactie een nieuwe richting op te stuwen, die voor veel gebruikers eenvoudiger zal overkomen. 'Geavanceerde' concepten als bestandssystemen en netwerkdiensten horen daar (tot nog toe) niet bij, lijkt het. Die zaken zie je alleen maar in versimpelde en van de techniek geabstraheerde vorm terug. Ook in wat we als demo van de iPad hebben gezien. In die zin lijkt het dus juist wel veel meer op een grote iPhone dan op een Mac.

Ik vind het ook wel interessant om te gaan zien in hoeverre je de iPad kan gaan gebruiken zonder een andere computer daarbij nodig te hebben. Ik denk dat je daar, na de registratie en het eventueel vullen met een basisvoorraadje muziek en foto's, nog best een eind mee kan gaan komen. Het lijkt me bijvoorbeeld ideaal voor familieleden die geen verstand (willen) hebben van computers, maar wel willen kunnen e-mailen, surfen en een kaartspelletje spelen. Eventueel nog een camera-connector accessoire erbij cadeau doen, en klaar ben je met je tech-support.

#155 02-02-2010 09:12

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

Bij de buren:
http://macwereld.nl/nieuws/2010/02/ipad … nden_delen

De iPad kan via WiFi bestanden delen. Voor kantoorgebruik lastig, want de meeste grote bedrijven hebben geen WiFi netwerken maar alles bedraad, maar voor thuis natuurlijk de logische keuze.

#156 02-02-2010 09:54

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Hopelijk vergemakkelijkt dit ook het synchroniseren van data tussen programma's op de iPhone. Dit proces is nog erg mank imho.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#157 02-02-2010 13:23

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Chartreuse schreef:

Als ze alleen wil lezen, en veel wil lezen, kan ze misschien beter een apparaat met e-ink kiezen. Wat ik er zo over lees - en dat is natuurlijk ook maar van horen zeggen - is het niet te vergelijken met een echte e-reader.

Dat dacht ik ook, maar heb van de week van een collega gehoord dat hij zijn e-readers graag gaat inruilen voor een iPad. Het scherm van de iPad staat nagenoeg net zo stil als met een e-reader. Geeft licht en je kan dus ook zonder lamp in het donker makkelijker lezen. En met een e-reader kan je niet makkelijk zoomen en ze zijn nog eens heel erg traag.

Ze hebben wel weer voordelen qua standby-tijd.

Buzz schreef:

Ja, die documenten staan waarschijnlijk, net als op de iPhone, in de bundle opgeslagen van de applicatie waarmee ze zijn gemaakt. Andere applicaties kunnen daar niet bij. Die foto's op je iPhone zijn een uitzondering, die staan natuurlijk niet in iedere applicatie-bundle die ze nodig heeft. Daar heeft Apple denk ik in de SDK een API voor beschikbaar gemaakt.

Nee, in de iPad heb je een soort gedeelde map waar je ook je documenten in kan gooien.

#158 02-02-2010 13:42

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

HSL, je collega heeft 'm in de hand gehad?

#159 02-02-2010 13:46

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

MacBeer schreef:

HSL, je collega heeft 'm in de hand gehad?

Nee, maar wel andere apparaten met een LED IPS display waar je .epub bestanden op kan lezen.

#160 02-02-2010 14:44

3dGuy

tennapel schreef:

Bij de buren:
http://macwereld.nl/nieuws/2010/02/ipad … nden_delen

De iPad kan via WiFi bestanden delen. Voor kantoorgebruik lastig, want de meeste grote bedrijven hebben geen WiFi netwerken maar alles bedraad, maar voor thuis natuurlijk de logische keuze.

Maar dit gaat alleen over de toegang tot bestanden die op de iPad staan!

Als ik het goed begrijp is er door het ontbreken van een finder en dat de bestanden bij de aplicatie bewaard worden geen mogelijkheid om bestanden op de iPad te beheren!?

Als het bestandsbeheer niet beter geregeld gaat worden denk ik dat veel mensen af zullen haken. Als de iPad gelanceerd wordt als iets tussen iPhone en Laptop in dan zal hij/zij qua gebruik toch meer op een laptop moeten gaan lijken dan op een iPhone!!

#161 02-02-2010 15:18

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Het zou heel goed kunnen zijn dat bestandsbeheer een non-issue is. Het gaat om dat je de data beschikbaar hebt, niet waar het uithangt.

Het hele idee achter de iPad is juist een OS-loze computer te bouwen die volledig uit functies bestaat en niet uit programma's en bestanden.

In dit kader zouden diensten als dropbox en de .me-cloud wel eens veel belangrijker kunnen worden.

Bestand doorgeven? Gewoon even de shortlink via sms off IM doorsturen, of je laat de URL een van het scherm scannen. Mogelijkheden te over dan.

http://www.noxbox.nl/mm/MMQR.png

Een stofzuiger heeft uiteindelijk ook geen OS, alleen een aan en uit knop.

#162 02-02-2010 15:27

3dGuy

De interactie met een stofzuiger is ook veel beperkter dan die met een iPad!

#163 02-02-2010 15:29

Buzz
@ Delft

Wat betekent dat eigenlijk, bestanden beheren? Ben je nuttig bezig als je daar aan doet? Ik heb de laatste jaren geen foto- of muziekbestand meer beheerd. Dat doet de software (iPhoto, iTunes, Lightroom) voor me. Zo zal het ook met de software op de iPad gaan.

Laatst bewerkt door Buzz (02-02-2010 15:35)

#164 02-02-2010 15:35

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Het zal mij aan mijn a%#^s oxideren waar die files staan. Als ik er makkelijk bij kan (WiFi/MobileMe/Dropbox) maakt het niet uit toch? Heerlijk een "computer" zonder volledig OS, hoef je ook niet van allerlei voorkeuren in te stellen, drivers, muizen, printers. Weg met die troep, aanzetten en hop, klaar. Volgens mij hebben nog veel mensen niet door dat het GEEN computer is en ook geen iPhone dus het vergelijk tussen de apparaten en wat er wel/niet mee kan heeft geen zin. Zeker niet totdat je zelf de iPad vast kan houden bij je plaatselijke APR. Tot die tijd kan je de iPad kwa formaat met 1 ding vergelijken, een eReader. Het beheren van bestanden, je OS aanpassen en dat soort "grappen" is geen werk. Dat gepruts op de vierkante chip-millimeter. Ja maar ik wil zelf bepalen welke browser etc. etc. Koop een netbook, hacks0r OS X erop en piel een end weg.

#165 02-02-2010 15:55

3dGuy

Aan het os zitten sleutelen hoef ik helemaal niet te kunnen!!
Het gaat me er omdat ik de bestanden bij elkaar kan zetten zoals ik dat wil en dat ik ook een bestand weg kan gooien als ik dat wil.
En ook te toegang tot bestanden die op een andere mac of server staan vanaf de iPad lijkt me wenselijk! En dat is ook al door anderen aan gegeven!!

Maar wie weet kan het allemaal wel. We zullen het af moeten wachten.

En voor mijn gevoel is het wel degelijk een computer!
En zeker meer dan een eReader! Met iets dat niet meer dan een eReader is zou Apple nooit komen!

#166 02-02-2010 16:04

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Nou dan moet je het filmpje van Apple nog maar een paar keer bekijken. Het is geen computer. Als het voor je gevoel een computer is moet je de iPad vooral NIET halen vwant dan kom je alleen maar van een koude kermis thuis. Ik maak nu de vergelijking met een eRader omdat dat NU de enige apparaten zijn met een vergelijkbaar formaat. Kwa functionaliteit kan je het ding nu alleen nog maar vergelijken met een iPhone waar je niet mee kan bellen. En ook het verplaatsen/veranderen etc van je bestanden is OS gerelateerd. Daar heb je dus een echte computer voor. Andere bestanden ook van anderen? MobileMe etc. etc. De "truuk" van de iPad is juist om de volledige kracht van processor te gebruiken voor applicaties en niet voor "ellende" in de achtergrond.

#167 02-02-2010 16:11

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

Old World Thinking :-) Je Pages documenten zijn beschikbaar als je Pages openklikt, je Numbers documenten als je Number openklikt etc. Als je het ding mount via Wifi heb je een folder per applicatie. En dat is logisch, hoe je het ook bekijkt.

Waar die dingen op het filesystem fysiek staan zal je werkelijk je reet roesten. Welk ordening systeem je ook bedenkt, er is altijd een situatie dat het wel of niet handig is. Als ik alle uren optel die ik ooit besteed heb aan het reorganiseren van bestanden die bij een project horen in een 'logische' mappenstructuur....

#168 02-02-2010 16:13

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Ach, sommige mensen willen ook nog steeds graag alle muziek zelf rangschikken in aparte mapjes. Dat een applicatie als itunes dat volledig voor je doet is dan een vervelende bijzaak... tongue

#169 02-02-2010 16:31

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Je hebt geen idee hoeveel mensen dat zo nog willen. En als ik ze dan laat zien hoe je vanuit iPhoto zo een bestand in Mail dropt dan nog willen ze zelf mapjes maken in de Finder. Omdat ze het zo altijd al gedaan hebben!

#170 02-02-2010 16:52

Chuck
Ex-Crew

3dGuy schreef:

Er zijn ontelbare Eerste Hulp diensten die daar heel andere ervaringen mee hebben.

#171 02-02-2010 17:15

Merkava
@ Vught

Chuck schreef:

3dGuy schreef:

Er zijn ontelbare Eerste Hulp diensten die daar heel andere ervaringen mee hebben.

Ik weet zeker dat een iPad niet zo spectaculair kan ontploffen als een stofzuiger die je net even bijgevuld hebt met benzine of een ander brandbaar goedje alvorens je hem aanzet. devil

De waarheid verzin je niet.

#172 02-02-2010 17:16

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

@MacBeer en omdat "men" dat wil is het logisch en goed? Jij hebt het, volgens mij, over switchers. Dat is een apart volk, ik heb met iemand gesproken die lyrisch was/is over de iPhone en iPhone OS maar een Mac met OS X...brrr daar moest hij niet aan denken. Veeeeel te ingewikkeld. Dan kan je nog allerlei argumenten naar voren brengen maar die mensen willen het niet begrijpen.
"Ik wil in ieder geval wel een aansluiting voor een floppy drive op de iPad om er een "startup disc" van te kunnen maken". Dat argument snijdt net zoveel hout als het ontbreken van een volledig OS of het ontbreken van een "Finder".

#173 02-02-2010 17:40

3dGuy

Zo zullen er nog wel andere apparaten oneigenlijk gebruikt worden waardoor de gebruikers op de Eerste Hulp terecht komen whistling

Tja en wat de definitie van een Computer is daar kun je over twisten.
Voor mij is de iPad een handzame computer met een nieuw interface. En door zijn handzame vorm zal hij/zij ook op een andere manier gebruikt kunnen worden dan een laptop.

@ MacMickey, dat jij vindt dat de iPad op een bepaalde manier gebruikt moet gaan worden wil niet zeggen dat anderen (incl. Apple) die mening moeten delen!

#174 02-02-2010 17:42

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

*slik*

#175 02-02-2010 18:25

Chartreuse
@ Luilekkerland

3dGuy schreef:

Het gaat me er omdat ik de bestanden bij elkaar kan zetten zoals ik dat wil en dat ik ook een bestand weg kan gooien als ik dat wil.

Hier zit er nog zo een. Kan er niks aan doen, is iets obsessiefs-compulsiefs, denk ik. Maar ook daarvoor wordt vroeg of laat nog wel een app uitgevonden. En dat vinden anderen dan weer niets. Ieder zijn meug, zei de boer (en hij eindigde op de Eerste Hulp).

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB