MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#51 28-01-2010 20:02

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

Re: Slate of the Union

Ben ik nu de uitzondering die het werkelijk een geniaal concept vindt? Eindelijk is er een apparaat dat je kan kopen in plaats van al die kekke filmpjes van demo's op Youtube van computers waar de interface met je vingers te bedienen is. Voor 499 US$!
Star Trek For The Masses....

Dames en Heren, dit is DE eerste stap op weg naar een andere interfacing met een computer, anders dan wat we gewend zijn sinds 1968.
Als Omnigroup met Omnigraffle voor de iPad komt ben ik de eerste die zo'n ding koopt.

Ga je databases ontwerpen op een iPad? Misschien niet. Maar wellicht ook omdat er nog geen goede applicaties zijn die een multitouch interface ondersteunen. Photoshoppen op de iPad? Waarschijnlijk ook niet, maar wel als de iPad een groot scherm draadloos aanstuurt en je de iPad gebruikt als een tablet zonder pen, maar met vinger....

Ik zie legio toepassingen in het bedrijfsleven, je kan complexe materie als managementinformatie en multidimensionale analyses met een goed ontworpen interface intuïtief maken wat je met keyboard en muis nooit lukt omdat keyboard en muis aangeleerde en onnatuurlijke input devices zijn. Ik droom nu al van 100-den oplossingen die me bevrijden van de beperkingen van de computer en die mensen in staat stelt iets te doen met de content in plaats van het gebruiksongemak wat hin aandacht wegneemt.

De iPad is de eerste stap, nu is het nog een ding voor in huis, maar het is de doos van Pandora en het gaat los als al die ontwikkelaars met de ontwikkelsoftware aan de slag gaan.

De mijnheer van de software van Apple zei het al in het glanzende promofilmpje: we moesten bestaande applicaties helemaal opnieuw ontwerpen. De iPad is geen oversized iPhone, maar heeft een andere functie.

En in huis: stel dat je een centrale mediaserver hebt en je gebruikt de iPad en als controller en als device om in bed nog effe NOVA te kijken o.i.d. in plaats van dat je met je Macbook op schoot een beetje verkrampt zit te typen.

Nee, de iPad is niet Apple's versie van de Netbook. Zoals Steve al zei: Netbooks zijn ondingen en dat zijn het ook. Als je onderweg je mail etc wilt managen heb je een iPhone. Je gaat geen Word documenten bewerken in de trein op je Netbook, en ook niet op je iPad, daar heb je een laptop voor. Dat mensen denken dat ze gelukkig worden van een chiwawa-computertje met een Apple logo erop komt door hun beperkte fantasie, vandaar dat nerd-erige fora nu volgeschreven worden met 'het is allemaal k*t'. Laat ze, over 2 jaar willen ze er allemaal 1 hebben.

Life is a stage, but the play is badly cast * Oscar Wilde

#52 28-01-2010 20:11

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Nee hoor. Ik ben het helemaal met je eens.

#53 28-01-2010 20:15

3dGuy

tennapel schreef:

Ben ik nu de uitzondering die het werkelijk een geniaal concept vindt? Eindelijk is er een apparaat dat je kan kopen in plaats van al die kekke filmpjes van demo's op Youtube van computers waar de interface met je vingers te bedienen is. Voor 499 US$!
Star Trek For The Masses....

Dames en Heren, dit is DE eerste stap op weg naar een andere interfacing met een computer, anders dan wat we gewend zijn sinds 1968.
Als Omnigroup met Omnigraffle voor de iPad komt ben ik de eerste die zo'n ding koopt.

Ik denk dat Apple met de iPad een zelfde stap zet als toen met de eerst macintosh! Toen was het de muis met de bijbehorende interface. Nu kan het met de vingers en dat maakt alles nog intuïtiever. En zoals toen de macintosh op bureaus van mensen kwam die eigenlijk geen computer wilden zullen mensen nu eerder naar een iPad gaan grijpen dan naar een laptop. Toen was de macintosh het begin van desktoppublishing. Wat zal de iPad ons brengen?

#54 28-01-2010 21:34

Chuck
Ex-Crew

Als er nu een camera in zat,.. of een webcam,..  4:3 ipv. 16:9, als je er op zou kunnen schetsen... (wat ook al op een Palm kon). Voor mij is het niet meer/minder dan een 10' Mac Book Pro zonder toetsenbord. Ben ik dan gewoon weer een niet omnivore digibeet? Misschien wel.
Ik vind het nu teveel een digitale hub met een aantal voor mij belangrijke wensen. Geeft verder niks. Ik wacht geduldig op de hardware update voor de 13' Mac Book Pro.

#55 28-01-2010 21:36

Rik H.
@ Durkum

Ik denk dat tennapel het mooi verwoord heeft. Het is nieuw en behoorlijk uniek, dus kan het bij een groot deel van de massa haast geen goed doen.
De kans dat die iPad hier in huis komt is aanzienlijk groter dan dat de iPhone aangeschaft gaat worden.
Het zou bij een volgende versie van de iPad wel fijn zijn dat je onder het lezen van een boek of het typen van een brief in iWork ook nog naar een fijn stukje muziek kunt luisteren.
Zelfs mevrouw H. toonde, ondanks nul gevoel voor gadgets, enig vormen van enthousiasme.
En bellen doe ik wel met een eenvoudig toestelletje dat vooral gemaakt is om mee te bellen.

Momenteel is er geen onderschrift opgeslagen in je profiel.

#56 28-01-2010 21:54

3dGuy

Chuck schreef:

Als er nu een camera in zat,.. of een webcam,..  4:3 ipv. 16:9, als je er op zou kunnen schetsen... (wat ook al op een Palm kon). Voor mij is het niet meer/minder dan een 10' Mac Book Pro zonder toetsenbord. Ben ik dan gewoon weer een niet omnivore digibeet? Misschien wel.

Waarom zou je er niet op kunnen schetsen? Dat is toch alleen maar en kwestie van software whistling
In de special event movie lieten ze die paint app die er al voor de iphone was toch ook al zien! En die App zou de maker(1man bedrijf) toch updaten voor de iPad!?

En wie weet komen er nog wel meer versie's en formaten die dan misschien ook wel een camera hebben. In de sdk voor de iPad zit schijnbaar ook al de mogelijkheid om een foto toe te voegen die van een/de camera komt.

#57 28-01-2010 21:57

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

tennapel schreef:

Ben ik nu de uitzondering die het werkelijk een geniaal concept vindt?

Nee hoor ik ook,..

#58 28-01-2010 22:00

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

Chuck schreef:

Ben ik dan gewoon weer een niet omnivore digibeet? Misschien wel.

Of gaan de jaren tellen en kom je langzaam aan de andere kant van de digitale kloof tongue

Nee, ik denk ook niet dat de iPad voor alle doeleinden geschikt is of zal worden, ik denk dat er voor veel taken een groot scherm nodig is en blijft.

Chuck schreef:

Geeft verder niks. Ik wacht geduldig op de hardware update voor de 13' Mac Book Pro.

Wat kan de huidige 13" niet wat je nodig hebt? Het is echt een razendsnelle machine (weet ik uit de praktijk), en als je een groot scherm hebt kan je er alles op doen wat je op een iMac ook kan.

Life is a stage, but the play is badly cast * Oscar Wilde

#59 28-01-2010 22:03

ocramarco
@ Overal en nergens
Website

Voor mezelf zie ik niet echt mogelijkheden in dat ding. Maar zal niet meteen zeggen dat het kansloos is. De geschiedenis heeft ons geleerd dat alle geniale dingen in eerste instantie als gek worden verklaard maar achteraf blijkt dat het geniaal is wie weet ook met de iPad.
Ik heb persoonlijk liever een nieuwe Mac Pro of een Macbook Pro met 2 DVI/mini display uitgangen.

Chartreuse schreef:

We leven in interessante tijden, zoals dat heet. Continue online zijn betekent enerzijds een enorme vrijheid, maar er zijn consequenties die we nu waarschijnlijk nog niet eens kunnen overzien. Ik vraag me altijd vooral af wat het voortdurend staren naar een telefoon of tabletje in sociaal opzicht voor de wereld gaat betekenen.

Interessante stelling inderdaad maar ik zie niet direct hoe deze iPad daar echt een bijdrage aan gaat geven. Diegene die dat ding gaan gebruiken hebben toch al wel een Balckberry, iPhone en een laptop. Bij mij in het jaar hebben een aantal mensen de drang om iedere minuut hun mail te checken op hun telefoon en mij niet meer aan te kijken in een gesprek. Het is ook de normaalste zaak om midden in overleggen of gesprekken je mobiel op te nemen. Onder college net doen of ze aantekeningen aan het maken zijn op hun laptops maar niets is minder waar. Ik heb wel respect voor de docenten die rustig blijven ik was al 30x gek geworden.

-- All the world's a stage; And all the men and women merely players -- Shakespeare

#60 28-01-2010 22:06

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

3dGuy schreef:

Wat ik quote klopte niet helemaal! In het Keynote/specialevent filmpje  wordt (rond 1:19:00 ) gesproken over over 60 dagen het wifi model wereld wijd en het wifi+3G model 30 dagen later voor de VS.

Nee dat zegt hij niet,.. hij zegt:
"we're shipping these worldwide in 60 days, and it will probably take us another 30 days beyond that to arrange the approval with the carriers, and within 90 days we will shipping the 3G models.

Hij heeft het over meervoud en de approval is voor de 3G al geregeld, want anders had hij de prijzen niet kunnen doorgeven.

Op de amerikaanse site staat ook dat eind maart de wifi modellen verstuurd worden en in april (dus niet eind april aka 30 dagen later) de 3G modellen.

En op de nederlandse site:
"Wi-Fi-modellen leverbaar vanaf eind maart.
3G-modellen leverbaar in april."

grin

Ik zie wel wat nut voor dit ding,… op de bank is het een stuk makkelijker dan de laptop, zeker als je straks ook mooie remote software hebt voor je iTunes (dan wordt het een soort sonos afstandsbediening) en in de trein is het ook veel minder gedoe als je even 't e.e.a. online wil uitzoeken. In de collegezaal is het ook wel makkelijk om vlug aantekeningen te maken.

Maar 't is ook weer niet een ding wat je altijd bij je gaat hebben denk ik.

Laatst bewerkt door HSL (28-01-2010 22:12)

#61 28-01-2010 22:12

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

FCC is nog niet geregeld: 'Dit apparaat is nog niet goedgekeurd zoals volgens de regelgeving van de Federal Communications Commission is vereist. Zolang dit apparaat nog niet is goedgekeurd, wordt het niet aangeboden voor verkoop of lease, noch verkocht of geleast.'
Maar goed, dat was het met de iPhone -officieel- ook nog niet. De FCC doet altijd openbaar aankondigen welke apparaten er een goedkeuring hebben gekregen en dat zou roet eten in het marketingbeleid van Apple om alles tot het laatste moment te verzwijgen. Dan maar eerder aankondigen en later verschepen. Liever later leveren dan een ander je product in de openbaarheid laten gooien moet Steve gedacht hebben. Zo zal het ook bij de iPad gegaan zijn.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#62 28-01-2010 22:25

marloez
Moderator
@ Amsterdam
Website

ik vind het wel fijn dat de vakantiekoffer nu niet meer vol zit met boeken... kan er 90 meenemen en neemt niet meer plek in dan 1 dun boekje! lol

"You must first know the rules, and then break them in an intelligent way." Paul Rand, Designer

#63 28-01-2010 23:02

Ralph
Website

weet je wat mijn vrouw zei toen ze hem net zag.....mooi ding maar jij zit toch nooit met opgetrokken
knieën? euhh verdomd daar zit wat in...praktisch gezien is een laptop juist daarom makkelijk want je
scherm staat al in een ideale hoek zonder dat je hem hoeft vast te houden.
je zit meestal op de bank met de benen languit en je laptop op je benen....met de ipad moet je hem toch de hele tijd vasthouden onder die hoek waarin je het makkelijkst leest/kijkt.
ga je vervolgens typen dan moet het ding toch plat liggen en vraag ik mij af of dat lekker kijkt/leest

maar toch...fantastisch ding...welkome aanvulling voor en ideale (nieuwe) middenweg...gaat een succes worden!

See the silence

#64 29-01-2010 00:09

Elstar
Ex-Crew

tennapel schreef:

Ben ik nu de uitzondering die het werkelijk een geniaal concept vindt?

Tsja, ik kan het ook niet helpen, maar ik meen sinds gisteren toch dat ik al een jaartje op een dwergscherm getuige ben geweest van een revolutie die nu pas echt begint.
Ik denk dat het (net als bij de introductie van de iPhone) nog maar half bekend is wat dit apparaat voor gevolgen gaat krijgen. Ik denk dat Apple het zelf nog niet eens weet.

De grote sprong voorwaarts zit niet in processor of de mobiele netwerken, maar in de bediening en het ontbreken van toetsenbord en muis.

En ik denk dat de mogelijkheden voor 2 groepen ongekend groot worden:
Apple blonk altijd al uit in intuitieve OS'en. Hoe intuitiever wil je het hebben? Als je een bestand zoekt, dan trek je het stapeltje documenten uit elkaar. Als je een tekst leest, dan blader je er doorheen. Als je een foto zoekt, dan flikker je het hele zootje over het bureaublad. 't Toetsenbord komt alleen te voorschijn als je een tekst wilt typen en er zitten geen enge knoppen op met rare afkortingen of symbolen. Kom je er niet meer uit, dan druk je op die ene knop en alles is weer het oude.
Zoals ik al zei: dit kan ik zelfs mijn moeder uitleggen. Dit ding is ideaal voor digibeten en bejaarden. 't Is niet cool, maar 't is wel een markt die al 25 jaar braak ligt.

En de andere richting is juist wel de traditionele doelgroep van Apple: de creatieve sector.
Zie 't ding dan vooral als een scherm dat je met je handen bedient en controleert (RSI-vrij dus, bedenk ik net). Een camera zie ik voor deze doelgroep wel als een vereiste.
Technisch is het met de iPad (nog lang) niet mogelijk om Illustrator of Photoshop te draaien. Maar goed, daarvoor heb je natuurlijk een iMac of MacPro thuis of op je werk staan. Je kan natuurlijk wel met de iPad laten zien wat je met Illustrator, Photoshop of Indesign gemaakt hebt. Op hele andere, mobielere manieren dan dat grote vaste scherm waar een toetsenbord en muis aan bungelen.
En vergeet niet: er zijn ook lichtere programma's die in deze sector gebruikt worden. Ik heb de keynote nog niet gezien, maar in het verslag zag ik al afbeeldingen van een programma waarmee je kunt schetsen (soort 'vingerverven'), een stap verder is fotobewerking, nog een stap verder is 3d. En ik voorspel dat Sketchup snel beschikbaar komt voor de iPad. Zuinig programmaatje met grootse mogelijkheden. Moet lukken.
Ik zie het helemaal voor me. Je duwt, draait en trekt letterlijk een toren in 3d, je laadt het model in Google Earth en je klimt met je iPad het dakterras op om te kijken hoe hoog die toren nou werkelijk boven de horizon uittorent.
Of je bent interieurarchitect. Je zet thuis een huis in 3d op en gaat naar je klant om de opties te bespreken. Je loopt met de klant door zijn huis en je gunt hem een blik op zijn nieuwe interieur dwars door de iPad: Als je die muur vervangt (even met de duim eruit drukken) door een bar (trek je met de pink uit de vloer), en je verft de muur daarachter met goudverf (emmertje selecteren), dan oogt de kamer een stuk groter, ziet u wel? En dan zouden we in die hoek (draait het scherm een kwartslag naar links) de sofa kunnen schuiven (met de wijsvinger) onder dat grotere (met duim en wijsvinger) raam, dan...
Als ík dat al bedenk, dan is het toch een kwestie van tijd voordat een ontwikkelaar opstaat die er een appje voor ontwikkelt?
De techniek is er, zit al in de iPhone en wordt oa. door makelaars gebruikt om potentiele kopers te laten zien welke huizen te koop staan. De ontwikkelaars bestaan, zijn bekend met het OS en hebben een platform om hun appies te verkopen.

Ik zie het he-le-maal zitten met de iPad, maar dan vooral in combinatie met camera, GPS en een betere processor. Zal volgend jaar ongetwijfeld in de A3-iPad zitten.

Laatst bewerkt door Elstar (29-01-2010 01:45)

#65 29-01-2010 07:44

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Ralph, Apple heeft een etui voor de iPad die je ook kan gebruiken als 'ezel'.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#66 29-01-2010 08:22

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

#67 29-01-2010 09:15

Chartreuse
@ Luilekkerland

bartvdv schreef:

Het zou niet de bedoeling zijn om er InDesign op te draaien, ik vroeg me gewoon af of een iPad een uitgeklede computer is waar ik nog snel even voor de tv een paar correcties kan op uitvoeren zonder daarvoor naar het kantoor op de tweede verdieping te moeten trekken en "komen eten" missen; of een totaal ander product.

Ik heb precies hetzelfde: het had het ideale product kunnen zijn, mits dat beetje extra erop had gezeten. Maar wellicht zien we dat in versie 2. Ik heb echt geen beperkte fantasie, maar ik heb specifieke behoeften; ik hoef niet in bed tv te kijken, maar zou het wel fijn vinden als ik met de iPad liggend op de bank nog wat teksten zou kunnen corrigeren - in meerdere applicaties tegelijk, en niet in iWork. Ik hoef geen camera, ik wil een woordenboek. Ik begrijp heel goed dat Apple niet alle smaken kan maken, zeker niet in versie 1, maar ik mis nu nog de flexibiliteit om het ding meer naar je hand te zetten. Misschien is dat wat tegenvalt; ik had meer een tabula rasa verwacht die je zelf kon optuigen.

Ik ben vooral benieuwd naar de beschikbaarheid van e-books en zou graag willen weten wie daar uiteindelijk het meeste garen bij spint. Waarschijnlijk toch Apple; uitgevers staan een flink deel van de koek af aan de degene die het distributiekanaal in handen heeft. Misschien maar eens aandelen kopen van de e-bookroyalty's...

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

#68 29-01-2010 09:27

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Chartreuse schreef:

maar zou het wel fijn vinden als ik met de iPad liggend op de bank nog wat teksten zou kunnen corrigeren - in meerdere applicaties tegelijk, en niet in iWork. Ik hoef geen camera, ik wil een woordenboek.

Ok, maar er zijn toch genoeg applicaties die dat kunnen? voor de duidelijkheid, als je een applicatie uitzet dan begin je na het opniew opstarten van die applicatie niet weer op 0, maar op de plek waar je gebleven was de laatste keer dat de app aanstond. Het is dus compleet anders dan op de mac, of je op een ipad/iphone zou "switchen" tussen applicaties of ze uit- en aanzet, daar zit 0,0 verschil tussen.

Waar de multitasking meer over gaat is heel simpel, mensen willen programma's hebben die in de achtergrond blijven draaien, zoals iets wat kijkt naar inkomende ichat of iets wat de muziek die je luistert naar last.fm "scrobbled".

Voor hoe jij de situatie schetst heb je helemaal geen multitasking nodig smile

#69 29-01-2010 09:43

Buzz
@ Delft

Rik H. schreef:

Het zou bij een volgende versie van de iPad wel fijn zijn dat je onder het lezen van een boek of het typen van een brief in iWork ook nog naar een fijn stukje muziek kunt luisteren.

Dat kan natuurlijk gewoon al, net als op de iPhone. Het gedeelte van de iPod applicatie dat de muziek laat horen en de bediening regelt draait gewoon op de achtergrond, ook als je met andere applicaties bezig bent. Hetzelfde geldt voor het stukje van de Mail app die op nieuwe mail controleert. Dat zal op de iPad niet anders zijn dan op de iPhone en iPod touch.

Chartreuse schreef:

Misschien is dat wat tegenvalt; ik had meer een tabula rasa verwacht die je zelf kon optuigen.

Daar is de App Store toch voor? Daarmee is het juist een tabula rasa. Ik denk dat al je bezwaren heel eenvoudig met software zijn op te lossen, want je vindt een camera of andere extra hardware niet nodig. En die software komt er uiteraard. Ja, op dit moment is alleen nog maar iWork aangekondigd om teksten te bewerken, maar dat komt omdat de SDK nog geen week beschikbaar is, en het apparaat zelf ook nog twee maanden op zich laat wachten. Er zal ongetwijfeld een markt ontstaan voor nog veel meer applicaties, die dan via de App store te krijgen zijn.

En dat je niet meerdere applicaties tegelijk kan draaien (met uitzondering van o.a. iPod en Mail) is ook op de iPhone al lang niet zo'n probleem als sommigen je doen willen geloven. Het is nu al prima mogelijk om teksten en figuren te knippen en te plakken tussen verschillende applicaties voor allerlei soorten bewerkingen. iPhone applicaties bewaren waar ze gebleven zijn als je ze afsluit, en als je dan weer terug komt kan je gewoon verder. Dat maakt in het gebruik geen wezenlijk verschil met het in de achtergrond plaatsen van een venster op het gewone Mac OS X, omdat je op de iPhone/iPad toch altijd maar één venster tegelijk op het scherm kan hebben.

Uitzonderingen zijn programma's als Skype, waarbij het wel handig zou zijn om in de achtergrond een netwerkverbinding in stand te houden. Maar daar komen met toekomstige software updates vast ook nog wel oplossingen voor.

Laatst bewerkt door Buzz (29-01-2010 09:48)

#70 29-01-2010 09:50

Chartreuse
@ Luilekkerland

Ik had begrepen - maar misschien klopt dat niet, er doen op dit moment wel erg veel verhalen de ronde - dat je bijvoorbeeld geen tekstbestand kon bewerken met tegelijk een woordenboekapplicatie open, of een internetbrowser. Als dat wel kan, is het een heel ander verhaal en zie ik mogelijkheden. Als er tenminste ook niet-Applesoftware op kan draaien; ben toch meer FF dan Safari-fan. En de woordenboeken natuurlijk.

Ik hoop wel dat de Appstore dan niet te veel de oren laat hangen naar gekke Amerikanen; laat de ouders die woordenboeken op school willen verbieden (in Californië nog wel) vanwege 'vieze woorden' alsjeblieft geen voorbode zijn van een nieuwe censuurgolf die zich uitstrekt tot dit soort toepassingen.

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

#71 29-01-2010 10:02

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ga er nou maar van uit dat het een OS is dat grotendeels functioneert als een iPhone. Dus geen multitasking maar wél snel kunnen switchen. Firefox of Opera zullen er wel niet op komen maar (zoals op de iPhone) is een browser met de webkit makkelijk in een applicatie te verwerken. Er zijn al honderden appjes die een eigen browser hebben ingebakken.

#72 29-01-2010 10:09

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Chartreuse schreef:

Ik had begrepen - maar misschien klopt dat niet, er doen op dit moment wel erg veel verhalen de ronde - dat je bijvoorbeeld geen tekstbestand kon bewerken met tegelijk een woordenboekapplicatie open, of een internetbrowser.

Nou,.. heel sec kan dit niet, maar dat komt omdat je maar 1 applicatie kan zien en dan dus feitelijk alleen die applicatie aanstaat, maar als je de tekst applicatie uitzet en naar het woordenboek gaat en weer teruggaat dan ben je weer terug waar je het tekstbestand de laatste keer gelaten hebt.

Overigens kunnen iTunes en Mail e.d. natuurlijk wel op de achtergrond doordraaien.

#73 29-01-2010 10:09

Buzz
@ Delft

Nee, je zal wel via het home-screen heen en weer moeten schakelen tussen bijvoorbeeld de tekstverwerker en de woordenboek applicatie. Je zal ze niet gelijktijdig op het scherm kunnen zien. Het zou natuurlijk wel best kunnen dat een developer een tekstverwerker bouwt met ingebouwd woordenboek-widget.

Maar het scherm en het OS zijn sowieso niet bedoeld voor het gelijktijdig laten zien van meerdere applicaties, dus dat werkt niet onnatuurlijk. Safari op de iPhone/iPad is ook een heel ander soort browser dan Safari óf FireFox op Mac OS X. Het gaat bij het webbrowsen op de iPhone/iPad veel meer om zoomen en scrollen, en niet meer om tabs en vensters.

Voordeel van de iPhone/iPad is dat elke applicatie alle pixels ter beschikking heeft. Dat brengt een manier van werken met zich mee die totaal anders is dan op de bekende besturingssystemen met vensters en verkenners. Je moet het denk ik een keer geprobeerd hebben om daar de vele voordelen van in te zien. Je hoeft je als gebruiker niet meer bezig te houden met de organisatie van bestanden op je schijf en vensters op je scherm.

#74 29-01-2010 10:10

Chartreuse
@ Luilekkerland

Mm, tja, ik zal hem echt eens moeten uitproberen. Ik zou er graag redactiewerk op doen, maar dan is er weer het conversievraagstuk; alsmaar heen en weer tussen verschillende toepassingen leidt waarschijnlijk niet tot een brandschoon bestand waar een zetter meteen mee aan de slag kan.

Ultradomme vraag: hoe haal je bestanden eraf en zet je ze er weer op? Kan dat alleen via Bluetooth of internet? Ik probeer me voor te stellen dat ik bestanden wil uitwisselen met iemand die geen toverleitje heeft.

#75 29-01-2010 10:12

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Wifi, BT, the cloud, USB snoertje: you name it...

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB