MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 30-12-2009 15:53

Ha
Website

stress van drukwerk, kan het anders?

Waarschijnlijk kennen jullie het wel, drukwerk regelen geeft stress.

Ik ben een goed ontwerper, maar ik ben geen drukker. Ik krijg van mijn drukker, op verzoek een proefprint, deze wijken altijd wat af van het drukwerk qua kleur en qua vetheid van letters en lijnen. Hoewel ik dus geen precies beeld heb van het eindproduct, moet ik gokken dat dit toch voldoende lijkt op datgene wat de klant op dat moment voor ogen heeft. Tee zaken die ik niet kan controleren.

Volgens mijn drukker, die ik verder erg waardeer, worden drukproeven niet meer gegeven.Is dat ook jullie ervaring?

Ik verdien nu natuurlijk aan het regelen van het drukwerk, maar langzamerhand weegt dit voor mij niet meer op tegen de stress van de genoemde verschillen, het waarschuwen van de klant, het mezelf 'indekken' in voorwaarden en facturen, de evt. financiele consequenties , het 'gevecht' met klanten die de, voor ons normale, verschillen te groot vinden, enz. enz.

Wie heeft er een andere werkwijze, waarbij de drukker de risco's draagt voor het drukwerk en ik voor het aanleveren van het ontwerp? Misschien dat 2010 dan wat minder stressvol verloopt.

Met alvast de beste wensen voor 2010

#2 30-12-2009 16:58

Chuck
Ex-Crew

Re: stress van drukwerk, kan het anders?

Tja. We hebben hier soortgelijke discussies.
Het heeft onze voorkeur het hele traject zelf te regelen. Van aanleveren tot afleveren.
Aan de andere kant hebben klanten ook internetdrukkers ontdekt waarbij, als ze het zelf laten drukken, er opeens hele andere kwaliteitseisen spelen en wij al snel duur worden bevonden.

Ik geloof dat ik er zo langzamerhand een dik boek over kan schrijven. Maar de korte versie is dat het wat mij betreft alleen maar te maken heeft met aandacht. Simpelweg hebben bijna alle drukkers dezelfde persen, snijmachines. En waar onze drukker investeert in een hybride raster voor rasterloos drukwerk roepen ze even hard dat ze niet meer doen dan papier bevuilen en in eenzelfde volzin zeggen dat ze geen controlestrips drukken.

Ze snappen zichzelf dus niet.

Als je er om vraagt kun je natuurlijk altijd een drukproef krijgen. Bij risicovolle klussen zou ik dan een drukvel opmaken met een aantal beelden en daar een x-aantal druks van laten maken. Dat kost een paar honderd euro.

#3 30-12-2009 18:11

flabber
@ Spijkenisse
Website

We krijgen bij ons op 't werk voor álles nog een volwaardige drukproef via de lithograaf, en via een freelance klus waar we thuis mee bezig zijn geweest konden we kiezen tussen een digitaal geprinte proef of een nette gedrukte proef.

Als het om een logootje of huisstijl gaat zou ik over het algemeen een digitaal geprinte proef ook wel vertrouwen, maar bij een wat ingewikkelder/uigebreider drukwerkje zou ik een gedrukte proef altijd aanraden. Je weet maar nooit wat je tegenkomt... de kleuren kunnen afwijken van wat je wenst, en het geldt ook als een stukje zekerheid voor alle 3 de partijen. Een getekende drukproef is voor jou, de klant én de drukker bewijs dat dat hetgeen is wat alle 3 de partijen aan het eind van de rit moeten zien.

Mvg,
Joram

- iMac Core Duo 24" - 3.06Ghz - 4GB ram - 750GB HD - 8800GS
- Apple TV 160Gb / iPhone 3G

#4 30-12-2009 18:40

Wim Wenner
Pro

Drukkers die risico's dragen voor drukwerk zonder proeven en handtekeningen? Daar zijn er niet zoveel van. Vroeger wel, nu is situatie omgekeerd en zijn vormgevers in meeste gevallen verantwoordelijk (en bij afwijkingen veelal de klos).

Verder: drukproeven maken via de pers is natuurlijk prachtig, maar fouten die in dát stadium aan het licht komen zijn hele dure. Daarom maken wij ze in eigen huis via Proofmaster. Je kunt daarmee prints optimaal afstemmen op persprofiel en dankzij (meegeprinte) Fogra-controlestrips exact inmeten en certificeren. Weet je vooraf precies hoe gedrukte resultaat er uit komt zien en voorkom je veel discussies achteraf met drukkers.

http://www.proofmaster.net/

#5 30-12-2009 18:49

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Verschil in drukwerk is er altijd, was er altijd en zal altijd blijven. Een van de pijnpunten is dat als je klanten een prachtige inktjet-proof geeft dat toch niet gelijk is aan het uiteindelijke drukwerk.

Wat er volgens mij gebeurt is dat we steeds mooiere proeven hebben afgeleverd en klanten steeds minder willen betalen voor het drukwerk. Zie hier het gapend gat tussen proef en werkelijkheid.

Daar waar de kwaliteit en kleurbeheersing in het drukwerk steeds consistenter is geworden dankzij allerlei moderne hulpmiddelen is de prijs voor veel klanten belangrijker dan de kwaliteit. Daar hebben drukkers naar leren leven...

#6 30-12-2009 19:45

Ha
Website

flabber schreef:

Als het om een logootje of huisstijl gaat zou ik over het algemeen een digitaal geprinte proef ook wel vertrouwen, maar bij een wat ingewikkelder/uigebreider drukwerkje zou ik een gedrukte proef altijd aanraden. Je weet maar nooit wat je tegenkomt... de kleuren kunnen afwijken van wat je wenst, en het geldt ook als een stukje zekerheid voor alle 3 de partijen. Een getekende drukproef is voor jou, de klant én de drukker bewijs dat dat hetgeen is wat alle 3 de partijen aan het eind van de rit moeten zien.

Mvg,
Joram

Het gaat bij ons voornamelijk om die huisstijlen, we zijn maar een heel klein bedrijf. De bedragen die daar omgaan zijn echter relatief voor ons wel groot.
De vraag is dus of drukkers hiervoor drukproeven geven en/of die relatief niet veel te duur worden. Als ik de opmerking van Chuck hierboven goed begrijp kost dat wel een paar honderd euro.

#7 30-12-2009 19:57

Ha
Website

Wim Wenner schreef:

Drukkers die risico's dragen voor drukwerk zonder proeven en handtekeningen? Daar zijn er niet zoveel van. Vroeger wel, nu is situatie omgekeerd en zijn vormgevers in meeste gevallen verantwoordelijk (en bij afwijkingen veelal de klos).

Verder: drukproeven maken via de pers is natuurlijk prachtig, maar fouten die in dát stadium aan het licht komen zijn hele dure. Daarom maken wij ze in eigen huis via Proofmaster. Je kunt daarmee prints optimaal afstemmen op persprofiel en dankzij (meegeprinte) Fogra-controlestrips exact inmeten en certificeren. Weet je vooraf precies hoe gedrukte resultaat er uit komt zien en voorkom je veel discussies achteraf met drukkers.

http://www.proofmaster.net/

Hoezo zonder proeven en handtekeningen? Wat mij betreft maken ze een digitale- of drukproef en regelen de handtekening met de klant. Dat ligt tussen hen. Ik wil daar graag tussen uit. Het gaat op dat moment toch niet meer om de vomgeving? En de afwijking zit toch in het drukwerk, niet in de vormgeving? Proefprints kunnen toch alle vormgevingsfouten aan het licht brengen? die fase hebben we dan al gehad.

Kun je wat meer vertellen over proofmaster? Na even gegoogled te hebben en een snelle blik op e tekst denk ik dat het software is die alleen gebruikt wordt op hele dure printers, die dus niet betaalbaar zijn voor een klein vormgevingsbureau als het onze. Of is deze conclusie te snel door de bocht?

#8 30-12-2009 22:36

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Je kunt op een gewoon goede professionele inktjetprinter met RIP-software en de juiste profielen heel mooie proofs maken. De kosten vallen naar verhouding nog wel mee maar je moet ook wel echt goed weten wat je aan het doen bent anders maak je het jezelf alleen maar moeilijker.

Misschien tijd voor een opfrisbeurt colormanagement en een goed gesprek met bijvoorbeeld Erik Koldenhof.

#9 30-12-2009 23:34

Wim Wenner
Pro

Ha schreef:

Kun je wat meer vertellen over proofmaster?

Hoe mooi proeven van inktjetprinters ook zijn, drukkers hechten er amper waarde aan. Drukkers willen harde (lees: meetbare) referenties zien. Daarop kunnen ze worden afgerekend. Dat doet pijn. Lees: dat kost geld. En daardoor is er achteraf minder ruimte voor discussie.

Proofmaster is een softwarepakket dat zorgt voor meetbare resultaten via o.a. de Fogra-strip op je print. Je moet daarvoor investeren in het pakket zelf (± 1500 euro), de rechten voor het gebruik van Fogra (enige honderden), een meet- en calibratiesysteem (zoals x-rite), een goede printer (van bijvoorbeeld Epson) en de nodige tijd om alle elementen van je werktraject (workflow) op elkaar af te stemmen en, niet te vergeten, afgestemd te houden!

Daarvoor krijg je terug: heel veel zekerheid vooraf, signalering  van allerlei (druk)problemen in een vroeg stadium, minder slapeloze nachten en blije klanten die niet voor verrassingen komen te staan bij het uitpakken van een pallet vol drukwerk. smile

#10 31-12-2009 00:40

Chuck
Ex-Crew

Ha schreef:

Hoezo zonder proeven en handtekeningen? Wat mij betreft maken ze een digitale- of drukproef en regelen de handtekening met de klant. Dat ligt tussen hen. Ik wil daar graag tussen uit. Het gaat op dat moment toch niet meer om de vomgeving? En de afwijking zit toch in het drukwerk, niet in de vormgeving? Proefprints kunnen toch alle vormgevingsfouten aan het licht brengen? die fase hebben we dan al gehad.

Ja. Toedeloe... je wilt wel geld rekenen voor het regelen van het drukwerk maar niet de verantwoording nemen. Het is wat mij betreft of alles, of niks. Investeer wat tijd in je drukker. Leg hem gewoon uit wat je wilt, wat je niet wilt. Maak een groot 50x70 vel met wat werk wat je hebt gemaakt en kijk hoe je zelf het beste bestanden aan kunt leveren. Vervolgens hou je dat vel naast je scherm. Mijn algemene opmerking is dat het drukwerk altijd wel 10% vetter mag. Dat weten ze inmiddels ook wel. Niet te zuinig en lekker rustig drukken. Als extra controle laten we altijd de uithouders hier afleveren voor het echt naar de klant gaat.

@ Wim Wenner. Dan heb je het wel heel goed voor elkaar Wim. Vervolgens zegt mijn drukker 'We drukken geen controlestrippen'. Het blijft mensenwerk,.. voor mensen met aandacht voor kwaliteit.

#11 31-12-2009 01:15

Wim Wenner
Pro

Drukkers die geen strippen willen drukken? Vaak ook weer kwestie van licenties. Maar een paar blokjes CMYK weten ze vast wel mee te drukken, toch. En die kun je dan mooi weer vergelijken (lees: meten) met strips op je proefprint. Drukkers die daar niet van gediend zijn moet je à la minute inruilen!

@Chuck: stripverhaal hier binnenkort in woord & daad op de agenda. Haal je schaatsen alvast maar uit het vet.

Laatst bewerkt door Wim Wenner (31-12-2009 01:34)

#12 31-12-2009 08:41

Yachtbrochure
@ France
Website

Hier laten we voor elke brochure klus een complete chromalin maken. Vroeger lieten we de klant hier apart voor betalen en weigerden klanten vaak de extra kosten voor iets wat ze niet goed op waarde schatten.

Nu zit de chromalin ingebakken in de prijs en wordt er niks gedaan zonder handtekening op de chromalin. Noem het door schade devil wijs geworden.

Maar dan nog heb ik klanten gehad waarmee een halve oorlog uitgevochten is vanwege het eindresultaat. En helaas trek je dan idd als ontwerper vaak aan het kortste eind.

Maar ja, de marges op drukwerk zijn hier iig nog zeer aantrekkelijk. Dus om dat nu zomaar op te geven ....

KISS - Keep It Simple, Stupid

#13 31-12-2009 09:45

joeri hendriks
Website

Als je een iso gecertificeerde drukker hebt dan maakt hij proefdrukken met b.v. een epson groot formaat printer die voor 95% overeen komt met het uiteindelijke drukwerk. Als klant teken je deze af en als er teveel verschil in zit dan zijn de kosten voor de drukker.

Zoek gewoon een gecertificeerde drukker. Hij heeft, als het goed is, een naam hoog te houden.

Update, iso norm werkt met inktdikte, wordt spectraal gemeten.
Je drukt dus zo constant mogelijk met een bepaalde inkt dikte.
Dit is op wereld nivo afgesproken. Je kunt er dan vanuit gaan dat ze in belgie hetzelfde resultaat hebben als in nederland. Moet de drukker natuurlijk wel iso gecertificeerd zijn.

Daarom kun je met een inktjet printer er zo dicht bij komen.
Je kunt zelfs op het te bedrukken materiaal printen.

Laatst bewerkt door joeri hendriks (31-12-2009 09:52)

#14 31-12-2009 09:49

cmyk
@ Groningen
Website

Drukkers die geen proeven willen maken en al helemaal geen strips willen meedraaien hebben hun proces niet onder controle. En argumenten als "het blijft mensenwerk" zijn al helemaal niet meer van deze tijd.

Zoek een drukker die volgens de ISO 12647-2 norm (voor offset) werkt, of liever... hiervoor gecertificeert is.
Van dergelijke drukkers zal je altijd een gecertificeerde proef krijgen.
Deze proef zal ook haalbaar zijn op de pers (met enige tolerantie).
Is het resultaat op de proef niet goed? Dan weet je dat je zelf weer aan het werk moet om de kleuren bij te stellen.

Stress is dus helemaal niet nodig.
Ik zou op zoek gaan naar een andere drukker en liever wat meer betalen voor een drukker die wel waar die over praat.

@ Joeri: je was me net voor smile

Laatst bewerkt door cmyk (31-12-2009 09:49)

#15 31-12-2009 11:28

bartvdv
@ Aalst (België)
Website

Gewoon geen drukwerk meer aanbieden. Wij hebben enkele jaren geleden het aanbieden van drukwerk volledig afgestoten. De klant moet zelf op zoek naar een drukker. Wij leveren wel nog de nodige technische ondersteuning en regelen het productieproces verder met de drukker.

Een berekend risico, want geen drukwerk betekent omzetverlies. Maar geen gezeur meer over kwaliteit (dat plots ondergeschikt wordt omdat de klant zelf het loopwerk mag doen), geen gezeur meer over leveringstermijnen, niet meer op zoek moeten rondbellen naar de beste prijs, zelf kleine oplagen niet meer moeten gaan afhalen/leveren, enz. De commissie die we kregen woog niet op tegen de verantwoordelijkheid die we moesten nemen om proeven te gaan controleren op de pers en te tekenen. Bovendien moeten we op die manier ook geen duizenden euro's meer voorschieten wat financieel een belangrijk gegeven is.

En toch hebben we zo goed als geen klanten verloren. Je komt toch steeds weer met dezelfde drukkers in contact waardoor de samenwerking uitstekend verloopt.

En wat proeven betreft, een mooie proef mag je de klant niet voorschotelen. Want die stemt toch nooit overeen met wat wordt geleverd. Wat we ook merken is dat klanten steeds vaker een lageresolutie plotproef krijgen waarmee ze enkel bv. de stand kunnen controleren. Echte drukproeven of Chromalin zie ik al jaren niet meer.

#16 31-12-2009 13:05

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

cmyk schreef:

Zoek een drukker die volgens de ISO 12647-2 norm (voor offset) werkt, of liever... hiervoor gecertificeert is.

In dat kader is het wellicht een idee om op 12 januari de meeting van de InDesign User Group bij te wonen. Henk Gianotten houdt daar een lezing over de ISO 12647 norm- en standaarden.

#17 31-12-2009 13:27

Wim Wenner
Pro

Ook interessant in dat (ID) verband:

http://www.elpical.com/nl/producten/claro-layout

#18 31-12-2009 16:20

Ha
Website

deskman schreef:

Je kunt op een gewoon goede professionele inktjetprinter met RIP-software en de juiste profielen heel mooie proofs maken. De kosten vallen naar verhouding nog wel mee maar je moet ook wel echt goed weten wat je aan het doen bent anders maak je het jezelf alleen maar moeilijker.

Die proef kan de drukker toch voor mij maken? Zij hebben zo'n professionele inktjetprinter, weten wat ze doen en maken op mijn verzoek een dergelijke print. De aanschaf van dergelijke printers ligt voor mij echt heel ver buiten mijn bereik.

Deze oplossing is vast heel OK voor grotere bedrijven, wij zijn echt klein, 2 mansbedrijf, waarvan huisstijlen/drukwerk maar een kwart van de werkzaamheden is en dan ook voor kleinere bedrijven.

Gr.

#19 31-12-2009 16:28

Ha
Website

Chuck schreef:

Ja. Toedeloe... je wilt wel geld rekenen voor het regelen van het drukwerk maar niet de verantwoording nemen. Het is wat mij betreft of alles, of niks. Investeer wat tijd in je drukker. Leg hem gewoon uit wat je wilt, wat je niet wilt. Maak een groot 50x70 vel met wat werk wat je hebt gemaakt en kijk hoe je zelf het beste bestanden aan kunt leveren. Vervolgens hou je dat vel naast je scherm. Mijn algemene opmerking is dat het drukwerk altijd wel 10% vetter mag. Dat weten ze inmiddels ook wel. Niet te zuinig en lekker rustig drukken. Als extra controle laten we altijd de uithouders hier afleveren voor het echt naar de klant gaat.

Hallo Chuck,
Dat heb ik niet gezegd, ik hoef juist die marges niet meer, ik hoef dus ook niet aan het drukwerk te verdienen, dat is mijn punt. Ik heb genoeg werk (luxe!) en wil van die drukwerk stress af. Mijn vraag was dan ook: Wie heeft er een andere werkwijze, waarbij de drukker de risco's draagt voor het drukwerk en ik voor het aanleveren van het ontwerp?

Tja, dat kan jij wel vinden van die 10% vetter en dat weten ze inmddels misschien ook wel, maar mijn onnozele (vaak startende) klant kan daar behoorlijk over vallen (zelfs na meermalen waarschuwen) en daar heb ik genoeg van.

Gr.

#20 31-12-2009 16:49

Ha
Website

cmyk schreef:

Drukkers die geen proeven willen maken en al helemaal geen strips willen meedraaien hebben hun proces niet onder controle. En argumenten als "het blijft mensenwerk" zijn al helemaal niet meer van deze tijd.

Deze proef zal ook haalbaar zijn op de pers (met enige tolerantie).
Is het resultaat op de proef niet goed? Dan weet je dat je zelf weer aan het werk moet om de kleuren bij te stellen.

Wij leven in het Noorden, dat is een groot verschil. Natuurlijk zijn hier ook wel gecertificeerde drukkers, maar minder dan in het westen. Ik zou niet weten of mijn drukker gecertificeerd is. Ik weet wel dat ik een prima relatie met de mensen daar heb en dat ze goed werk afleveren, dat ze op tijd werk afleveren, dat ze naar mij bellen als ze vragen hebben over de bestanden en eventuele fouten toegeven zonder problemen te maken.

Je hebt het over 'deze proef' bedoel je dan een printproef of een drukproef? Want het lijkt me wat duur om na een drukproef nog weer aan de gang te moeten met je kleuren. Daarvoor kun je toch met een goede printproef uit de voeten?

Gr

#21 31-12-2009 17:08

Ha
Website

bartvdv schreef:

Gewoon geen drukwerk meer aanbieden. Wij hebben enkele jaren geleden het aanbieden van drukwerk volledig afgestoten. De klant moet zelf op zoek naar een drukker.

En toch hebben we zo goed als geen klanten verloren. Je komt toch steeds weer met dezelfde drukkers in contact waardoor de samenwerking uitstekend verloopt.

Bart, wat lijkt me dat geweldig. Zoals je het omschrijft is dat precies wat ik bedoel. Hebben de klanten geen probleem om een drukker te vinden en doen drukkers niet moeilijk over eventuele risico's die zij dan moeten dragen?
Ik kan me voorstellen dat ik mijn klanten zou aanbieden om wel de offerte aan te vragen. Ik ben gewend de verschillende gegevens daarvoor op een rijtje te zetten. heb je een reden waarom je dat ook niet doet?

Zijn er veel verschillen in hoe drukkers de bestanden aageleverd willen hebben? Ik lever nu gewoon een pdf voor druk aan, zonder een specifiek outputprofiel.

Geweldig dat je daardoor ook geen klanten verloren hebt.
Voor mijn klanten zou het drukwerk een stuk goedkoper kunnen worden. Ik moet ze nu een heleboel tijd/werkzaamheden doorberekenen, die dan niet meer hoeft. De marges zijn hier namelijk niet zo hoog.

Gr.

#22 31-12-2009 17:31

flabber
@ Spijkenisse
Website

Wat me opvalt is dat niemand het hier heeft over proefdrukken in PFD-vorm.
Er zijn "ik-weet-niet-hoeveel" drukkers, zélfs kwaliteitsdrukkers, die je leuk een PDF sturen en dan zeggen dat we deze kunnen gebruiken als proefdruk en of we 'm even willen ondertekenen.

Als je dan vraagt waarom ze een PDF "proefdruk" sturen om kleuren op te checken, wordt bijna altijd aangegeven dat het een kosten-/snelheidsplaatje is en dat we prima kleuren kunnen afstemmen a.d.h. van de PDF. Maar als we dan aangeven dat als de kleuren niet overeen komen met 't uiteindelijke drukwerk, dat ze dan zelf voor de kosten opdraaien, dan geven ze ineens wél aan dat een PDF niet bedoeld is als kleurreferentie.

Een gecertificeerde digitale print kan ik in een aantal gevallen prima begrijpen, maar een PDF proef vind ik wel het meest verkeerd als je 'n kleurreferentie wilt hebben smile

- iMac Core Duo 24" - 3.06Ghz - 4GB ram - 750GB HD - 8800GS
- Apple TV 160Gb / iPhone 3G

#23 31-12-2009 17:49

Wim Wenner
Pro

Inderdaad een merkwaardige gang van zaken, die steeds vaker voorkomt. Na het verzenden van CPDf + gecertificeerde proef krijg je soms mini kopie-pdfje van nota bene je eigen bestand (!) retour, zonder enig profiel, maar wel met verzoek digitaal voor accoord te tekenen...devil

#24 31-12-2009 21:51

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ik doe niet anders met de reisgidsen die ik maak. Ik lever een PDF volgens hun specificaties gemaakt aan en de boel wordt daar door de RIP gehaald waarna ik dan een PDFje kan bekijken om te controleren. Daarmee kun je niet de kleur controleren (wat ook onzinnig is) maar wél alle andere problemen als overdruk wegvallende fonts, transparatieproblemen en paginavolgorde.

Kleur op het scherm terug controleren lijkt me een wassen neus en ik heb ook geen drukker in mijn bestand die dat verwacht.

#25 01-01-2010 03:46

Chuck
Ex-Crew

Kleur op het scherm terug-controleren is helemaal niet zo stom. Dat geeft je de best denkbare indruk dat hetgeen je op je scherm ziet gelijk is aan hetgeen je gedrukt en wel in je hand hebt.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB