MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 18-10-2009 00:24

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

High End digitale audio

Vraagje voor de audiofreaks. Ik heb een goede installatie en cd-speler (een Densen B400+). Nadeel van cd's is dat je zo'n ding uit de kast moet halen en uit z'n doosje en in de cd-speler moet stoppen, terwijl ik alle cd's ook in iTunes heb zitten op m'n iPod.

Eigenlijk wil je de digitale muziek op cd-kwaliteit hebben, maar dan met het gebruiksgemak van iTunes.

Ik heb me een beetje ingelezen op dit gebied en er zijn inmiddels heel wat goede DAC's op de markt, die (potentieel) dezelfde geluidskwaliteit bieden als een cd-speler. Wat de toegevoegde waarde van een cd-speler nu nog is zijn de loopwerken en de elektronica die zorgen voor een goede verwerking van het digitale signaal voordat deze de DAC in gaat.

Er is nogal wat ripping software op de markt die voor perfecte kopieen van je cd kunnen zorgen. Voor de Mac kom ik vaak XLD en Max tegen.

Vraag 1: is je standaard cd drive van je iMac goed genoeg, of kan je beter een externe (firewire) cd drive gebruiken?

Ok, dan heb je al je cd's in losless formaat en dan moet de muziek nog van de harddrive naar de DAC, met daartussen een stukje software a la iTunes om muziek te selecteren en af te spelen.

Vraag 2: wat zijn de beste alternatieven? Een Mac aan de DAC hangen via de digitale audio output met een TOSH link? Een Logitech Squeezebox? Je moet een mechanisme hebben om een bestand te selecteren en het digitale bestand aan de DAC te voeden, zonder dat je kwaliteit verliest.

Wie heeft ervaring met dergelijke setups als vervanging van een meer dan gemiddelde cd speler?

Life is a stage, but the play is badly cast * Oscar Wilde

#2 18-10-2009 10:19

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Re: High End digitale audio

Ik kan je niet alle antwoorden geven. Wel wil ik een opmerking maken. Ik snap niet zo goed wat logitech te maken heeft met een High Quality rigg??? Zo iets als een tang op eenvarken als je het mij vraagt. Uit interesse na wat googlen kwam ik bijvoorbeeld op deze
Bovendien kan je veel antwoorden hier vinden.

Ik denk dat deze mensen jouw antwoorden kunnen geven en de spullen kunnen leveren.

Mijn mening is dat je zwakste schakel je DA converter is, hier mag je dus niet op besparen. Zonder dat ik iets van prijzen weet schat ik zo maar in dat je wel even ergens rond de 1000 eurie moet rekenen. Doe je dit weer niet, dan wordt het toch weer een compromie en dat wil je geloof ik niet.

Ik ben benieuwd wat het wordt,

Grtz,

Ronald

#3 18-10-2009 10:58

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

digilux schreef:

Ik kan je niet alle antwoorden geven. Wel wil ik een opmerking maken. Ik snap niet zo goed wat logitech te maken heeft met een High Quality rigg??? Zo iets als een tang op eenvarken als je het mij vraagt.

De squeezebox van Logitech en de Sonos spullen worden vaak genoemd. Het gaat me niet om de DAC's, maar puur om het mechanisme van het distribueren van muziek van een centrale opslag naar de audiosystemen toe en het kunnen selecteren van muziek om af te spelen. De squeezebox is door Slim Devices ontwikkeld, en gekocht door Logitech het schijnt goed spul te zijn. Niet naar het label kijken he? :-)

digilux schreef:

Mijn mening is dat je zwakste schakel je DA converter is, hier mag je dus niet op besparen. Zonder dat ik iets van prijzen weet schat ik zo maar in dat je wel even ergens rond de 1000 eurie moet rekenen. Doe je dit weer niet, dan wordt het toch weer een compromie en dat wil je geloof ik niet.

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest, maar je mag er vanuit gaan dat er een hele goede DAC aanwezig zal zijn. Waar het mij om gaat is, hoe krijg ik de muziek van mijn cd's op hoge kwaliteit geripped en hoe zorg ik er vervolgens voor dat ik die bestanden ook daadwerkelijk mijn DAC in kan sturen? Het stukje tussen de CD en de volumeknop van de versterker is wat voor mij nog mistig is.

#4 18-10-2009 11:41

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

tennapel schreef:

Waar het mij om gaat is, hoe krijg ik de muziek van mijn cd's op hoge kwaliteit geripped en hoe zorg ik er vervolgens voor dat ik die bestanden ook daadwerkelijk mijn DAC in kan sturen? Het stukje tussen de CD en de volumeknop van de versterker is wat voor mij nog mistig is.

Ik begeef me nu op een punt waar ik geen expert ben, toch zal ik even mijn mening geven als je deze maar wel verifeerd. Ik denk dat het niet mogelijk is om op een lage of hoge kwaliteit te rippen, het is gewoon een bestand wat op de cd staat. Ik kan me voorstellen dat als je een cd speler hebt dat het loopwerk nog wel enigsinds belangrijk is, omdat de laser geen tweede keer naar hetzelfde stukje kan gaan. Het lezen moet in 1 keer goed gaan, in het juiste tempo om het tempo van het afspelen bij te houden. Als je ript, hoeft de computer enkel en alleen de bitjes te tellen. De software die vervolgens eventuele compressie gaat toevoegen, het transport naar de DA converter, de DA converter, de voorsterker, de audio kabel, de versterker en de speaker daar kunnen allerlei problemen opduiken. Maar ik zie geen enkel mogelijk probleem bij het rippen, maar ik kan het fout hebben natuurlijk.

Verder zeg ja dat de weg van de digitale cd naar de versterker nog niet goed ziet, maar die zeg je toch zelf ook al?

Cd rippen- audio tracks niet comprimeren, gewoon de originele bestandstructuur aanhouden. Mocht de cd zo zijn dat je van bestandstructuur moet veranderen, gebruik aif 44,100 KHZ 16 bit
Ongecomprimeerde bestanden afspelen met I-tunes
Digitaal je computer uit
Een goede DA in
Van de DA een goede kabel naar je versterker

Ik heb alleen totaal geen ervaring met de standaard digitale uitgang van de mac, daar op ons werk we altijd via break-outboxen en dan via AES-UBU/ ADAT of SPdif uitspelen. Ik zou een dealer opzoeken waar je een goede DA converter kan kopen en overleggen hoe die standaard digitale uitgang werkt. Ik denk dat dit echt geen probleem zou vormen, en anders zou je een kleine breakoutbox via fire wire nodig hebben.

Ik hoop dat ik je een beetje op weg geholpen heb, maar ik laat nu de weg vrij voor betere expert's daar ik wel wat weet, maar geen expert ben. Nogmaals deze mensen wel.

Groetjes,

Ronald

#5 18-10-2009 12:27

Pieterr
@ Eindhoven

digilux schreef:

Ik denk dat het niet mogelijk is om op een lage of hoge kwaliteit te rippen, het is gewoon een bestand wat op de cd staat.

Zo simpel is het helaas niet bij CD Audio. Voor meer uitleg zie de website van Exact Audio Copy.

@tennapel: Ik denk dat je de meeste stappen zelf al genoemd hebt.
Stap 1 is om de audio bitten verliesvrij van de Audio CD te halen. Dat kan met het eerdergenoemde EAC (wel een Windows programma).
Stap 2 is de conversie van de .WAV of .AIFF naar Apple Lossless. Dat scheelt je de helft aan opslag, terwijl je aan kwaliteit niets inlevert. Dat kan inderdaad goed met XLD.
Stap 3 is het  afspelen van de Apple Lossless bestanden, bijvoorbeeld via een AirPort Express die aan je DAC hangt met een TOSlink.
Stap 4 is de juiste DAC. Daar weet ik te weinig van. Ik heb een collega die hier helemaal in zit, dus als je meer wilt weten stuur maar een PB.
Stap 5 is de versterker en de luidsprekers, maar daar weet je zelf voldoende van.

Stap 6 is een goed glas wijn en genieten van de muziek! tongue

#6 18-10-2009 13:50

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

digilux schreef:

Ik heb alleen totaal geen ervaring met de standaard digitale uitgang van de mac, daar op ons werk we altijd via break-outboxen en dan via AES-UBU/ ADAT of SPdif uitspelen. Ik zou een dealer opzoeken waar je een goede DA converter kan kopen en overleggen hoe die standaard digitale uitgang werkt. Ik denk dat dit echt geen probleem zou vormen, en anders zou je een kleine breakoutbox via fire wire nodig hebben.

Ok, dit is een punt dat interessant is: heb je links naar een paar voorbeelden van 'break-out boxen'? Ik kan tot nu toe geen ervaringen vinden op het gebied van een een TOSH link versus andere digitale output op een Mac.

Let wel, dit is maar een optie, het alternatief is de boel plaatsen op een NAS en die aan een squuezebox of Sonos apparaat hangen, op wat HiFi Fora heb ik gelezen dat de kwaliteit van de digitale uitgang van zowel een squeezebox als een sonos goed genoeg is voor de meest veeleisende liefhebber. In blindtesten konden mensen niet het onderscheid maken tussen zoiets al een Sonos of een cd-speler die beide aan dezelfde DAC hingen. Maar goed, ook dat is weer een kwestie uiteindelijk van zelf testen.

Alleen is de vraag voor mij nog of ik moet investeren in sonos/squeezebox etc, of dat ik een oude Mac daarvoor ga gebruiken en die als mediaserver inricht -- dat soort keuzes gaat het om :-)

Pieterr schreef:

Stap 1 is om de audio bitten verliesvrij van de Audio CD te halen. Dat kan met het eerdergenoemde EAC (wel een Windows programma).
Stap 2 is de conversie van de .WAV of .AIFF naar Apple Lossless. Dat scheelt je de helft aan opslag, terwijl je aan kwaliteit niets inlevert. Dat kan inderdaad goed met XLD.

Ik heb begrepen dat stap1 en stap2 door XLD zijn te doen (of Max). Zijn er hier audiogekken die het verschil wel eens hebben uitgeplozen? Ook hier kan ik niet echt vergelijkend warenonderzoek vinden via Google.

Pieterr schreef:

Stap 3 is het  afspelen van de Apple Lossless bestanden, bijvoorbeeld via een AirPort Express die aan je DAC hangt met een TOSlink.

Dat is een goede! Die had ik nog niet bedacht. Is natuurlijk weer wel hetzelfde probleem als met de bovenstaande vraag over digitale output van een Mac versus een externe digitale voorziening, dus is een AE goed genoeg?

Pieterr schreef:

Stap 4 is de juiste DAC. Daar weet ik te weinig van. Ik heb een collega die hier helemaal in zit, dus als je meer wilt weten stuur maar een PB.
Stap 5 is de versterker en de luidsprekers, maar daar weet je zelf voldoende van.

Naim, Linn, Densen, Audio Fidelity etc. hebben of komen allemaal met een losse DAC. Ik ben benieuwd naar de Densen, omdat hun keuzes in klank de mijne zijn en als de DAC zo goed is als hun cd-spelers minus het loopwerk dan sta ik voor in de rij (waar ik spijt van ga krijgen, want versie 1.0 apparaten zijn meestal niet zo goed). Maar goed, dat is gewoon een kwestie van luisteren, daar ben ik niet bang voor. Zolang ik maar zeker weet dat de audio files vergelijkbaar zijn met de kwaliteit van een cd en het ripping proces is hier cruciaal in.

Dat cd-rom/dvd-rom spelers (helaas) niet een 1:1 digitale kopie maken is overigens zelf makkelijk te constateren. Kopieer een audio cd op je laptop of PC met Toast o.i.d. en vergelijk (blind!) maar eens origineel en kopie. Wedden dat je het verschil hoort? Daar heb je niet eens een super installatie voor nodig, ik hoor het verschil al op de autoradio .. maar wellicht ben ik ook een audio-diva wat dat soort dingen betreft grin

#7 18-10-2009 15:00

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

Ik ben iets verder op gebied van optische output (ook wel SPDIF): er is een probleem en dat heet 'jitter' wat te maken heeft met de clock snelheid van je output versus de clock snelheid van je bestand (of zoiets). Anyway, het is een issue waar makers van cd-spelers juist enorm veel effort in stoppen om het te voorkomen door de sample rate van de DAC en de uitgelezen digitale stroom te synchroniseren.

Het lijkt erop dat een firewire apparaat (hoe dat er ook uit mag zien) een bijna niet te vermijden kwaliteitseis is, dus digilux, als je wat voorbeelden kan geven van wat jij 'break-out boxen' noemt, dan graag!

#8 18-10-2009 15:04

Pieterr
@ Eindhoven

tennapel schreef:

Pieterr schreef:

Dat is een goede! Die had ik nog niet bedacht. Is natuurlijk weer wel hetzelfde probleem als met de bovenstaande vraag over digitale output van een Mac versus een externe digitale voorziening, dus is een AE goed genoeg?

Je Mac stuurt vanuit iTunes de audio in het Apple Lossless formaat naar de AirPort Express. Dit gebeurt altijd op deze manier, ook als de audio eerst AAC of MP3 geencodeerd was. Zie de links hieronder voor meer info. De AirPort Express zet het Apple Lossless vervolgens om naar SPDIF voor toevoer naar de DAC.

Apple AirPort Express Wi-Fi Hub-D/A processor
How AirTunes Works
Apple Ships New AirPort Express with AirTunes

#9 18-10-2009 15:18

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Spdif moet een goed uitvoerformaat zijn. Wel heb je gelijk dat je geen problemen wilt krijgen met clocksnelheid, een foute synchronisatie hierin betekend meestal dat het helemaal niet werkt. Het zou kunnen dat het de kwaliteit kan beinvloeden, maar ik denk als het werkt dan werkt het en waarschijnlijk dan ook foutloos.
Natuurlijk zijn er breakoutboxen via fire wire te krijgen, maar ik zou pas geld hieraan uitgeven als je echt zeker weet dat de Spdif optie problemen geeft. Ik weet er geen voorbeelden van, daar de breakoutboxen die ik dagelijks gebruik voor video en audio zijn en zo'n 8000 euro kosten. Dit is natuurlijk geen optie.

Nogmaals, ik weet zeker dat AEM je een antwoord kan geven op deze vraag, zij zullen zeker ook breakoutboxen kunnen leveren. Zij bouwen geluidsstudio's van laag tot hoog budget, deze kennis hebben ze zeker in huis.

Ik ben zeker benieuwd waar je op uit gaat komen.

Grtz,
Ronald

#10 18-10-2009 15:28

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Zoiets kan werken. Zowel waarschijnlijk een goede DA converter en als je later wilt uitbreiden kan je via het ADAT protocol naar een betere DA converter. Wat ik ervan weet is ADAT stabieler dan SPdif.

Grtz,

Ronald

#11 18-10-2009 18:38

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

Heren, dank! M-Audio was inderdaad de naam die ik zocht, dat komt we weer bekend voor en ik heb weer voldoende links en pointers om verder te gaan zoeken.

Dit is pas de start van mijn zoektocht overigens, het zal met name veel lezen worden, dan veel luisteren en dan pas beslissen.

Ik denk ik uiteindelijk 'terug' vanuit de DAC ga luisteren, kijken op welk moment ik kwaliteit ga verliezen in de keten van producten. Ik heb Airport Expressen thuis, dus kijken hoever ik kom.

Uitdaging nummer 1 gaat worden om een goede DAC te selecteren door te vergelijken met de CD-speler, maar dan moet eerst de cd-speler weer gerepareerd zijn :-)

naschrift: dit is een interessant artikel: http://stereophile.com/computeraudio/10 … index.html

Laatst bewerkt door tennapel (18-10-2009 19:44)

#12 18-10-2009 22:33

Pieterr
@ Eindhoven

tennapel schreef:

naschrift: dit is een interessant artikel: http://stereophile.com/computeraudio/10 … index.html

Precies.

By far the easiest and cheapest route is to use a WiFi network realized with Apple's AirPort Express.
Though limited to CD-resolution data, the combination of iTunes, Air Tunes, and Airport Express is an amazingly cost-effective way of putting together a music server.

Met een iPod touch als Remote Control van je iTunes ben je helemaal compleet, en heb je geen Sonos meer nodig. (Tenzij je in meerdere ruimtes verschillende audio wilt horen.)

Succes!

#13 18-10-2009 23:16

Buzz
@ Delft

Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook geen expert ben op het gebied van digitale audio, dus corrigeer me maar als jullie denken dat ik het verkeerd heb. Toch zie ik in dit draadje wel wat adviezen voorbij komen waar ik vraagtekens bij heb.

Zo gebruik ik de Airport Express al vele jaren voor het draadloos afspelen van muziek, en vind het in theorie een mooie oplossing. In de praktijk is het alleen niet 100% betrouwbaar, en de betrouwbaarheid is er met de loop van de tijd alleen maar slechter op geworden. Ik bedoel daarmee dat je om de zoveel tijd (ogenschijnlijk) volstrekt willekeurig te maken kan krijgen met onderbroken audio, vage foutmeldingen in iTunes, en het niet kunnen starten van de draadloze muziekverbinding. Het gebeurt niet heel vaak, maar als het voorkomt is het wel knap irritant. Het kan te maken hebben met de drukke omgeving (wat betreft draadloze netwerken) waarin ik woon, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Met de M-Audio FireWire apparatuur die hier genoemd wordt maak je voor jou doel volgens mij ook een miskoop. Dat spul is bedoeld voor geluidstechnici/muzikanten, om opnamen te kunnen maken met meerdere kanalen tegelijkertijd. Bovendien staat het merk in dat segment bekend als een budget oplossing. Niet dat daar iets mis mee is, ik maak er zelf als hobby-muzikant gebruik van. Maar om nou zo'n meerkanaals FireWire interface aan te schaffen, alleen maar voor het afspelen van je CDs... Volgens mij klopt er dan toch iets niet.

Ik zou ook niet echt betere oplossingen weten, want mijn oren horen vaak nog net wel de kwaliteit van betere luidsprekers en versterkers, maar welke CD speler (of iPod of Mac) en kabels er gebruikt worden maakt voor mij niets uit. Ik beleef ook voldoende plezier aan de standaard AAC audio, en Apple lossless is dus niet aan mij besteed. Ik denk dat als ik je zo hoor iTunes (met iPhone Remote) plus de digitale uitgang van je Mac (of Airport Express of AppleTV) een goede start is, en dat je je oplossingen (zoals DA-conversie) verder in de wereld van audio-apparatuur wil zoeken, in plaats van in de computer randapparatuur.

Laatst bewerkt door Buzz (18-10-2009 23:18)

#14 19-10-2009 08:43

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

Buzz schreef:

In de praktijk is het alleen niet 100% betrouwbaar, en de betrouwbaarheid is er met de loop van de tijd alleen maar slechter op geworden.

Ik heb al jaren een Airport express WDS netwerk in huis, dus ik weet precies wat je bedoelt :-) Maar als je de AE alleen als ontvanger gebruikt en de afstanden zijn kort, dan gaat het wel.

Buzz schreef:

Met de M-Audio FireWire apparatuur die hier genoemd wordt maak je voor jou doel volgens mij ook een miskoop.

Er zijn ook kleine 2-kanaals apparaten van M-Audio (of andere leveranciers). Of het nodig is hangt af van de clockcontrol van de DAC, dat is een kwestie van uitproberen. Het is niet een must-have, maar het zou wel eens nodig kunnen zijn afhankelijk van de setup.

Buzz schreef:

Ik beleef ook voldoende plezier aan de standaard AAC audio, en Apple lossless is dus niet aan mij besteed.

Het is mooi dat je gewoon van muziek kan genieten met of zonder compressie, maar dit draadje gaat juist over de oncompromisloze kwaliteit. Mijn oren horen dat verschil namelijk wel en media servers beginnen nu pas een beetje serieuze vormen aan te nemen. Het probleem is niet zozeer de geluidskwaliteit die je kan bereiken, maar het feit dat je door 10 hoepels moet springen en het wiel steeds opnieuw moet gaan uitvinden. Er zijn nog niet zoveel Out-Of-The-Box oplossingen en de verkoop van high-end audio files (24 bit in plaats van de 16 bit van een cd) staat pas in de kinderschoenen.

#15 19-10-2009 09:24

Pieterr
@ Eindhoven

Buzz schreef:

Ik bedoel daarmee dat je om de zoveel tijd (ogenschijnlijk) volstrekt willekeurig te maken kan krijgen met onderbroken audio, vage foutmeldingen in iTunes, en het niet kunnen starten van de draadloze muziekverbinding. Het gebeurt niet heel vaak, maar als het voorkomt is het wel knap irritant.

Ik heb zelf nooit last gehad van onderbroken audio, maar het probleem dat iTunes de AirPort Express niet kan vinden (als bestemming voor de audio-output) treedt regelmatig op. De oorzaak ligt vermoed ik bij het uitschakelen van de AirPort Express als iTunes nog aan het afspelen is. Het probleem is ook makkelijk op te lossen, namelijk door de AE te deselecteren als audio-output en vervolgens weer te selecteren. Maar irritant is het wel.

#16 19-10-2009 09:52

Buzz
@ Delft

Bij mij zijn de problemen met Airtunes en de Airport Express wat minder makkelijk op te lossen. Sinds ik overgestapt ben op een 802.11n versie komt het onderbreken tijdens het spelen niet meer voor. Maar het niet willen starten met afspelen heb ik nog wel regelmatig, en het is helaas in mijn geval meestal niet zo makkelijk te herstellen als bij jou. Soms helpt zelfs het rebooten van zowel de computer als de Airport Express niet eens, en werkt het pas weer als ik met Airport Utility het basisstation heb gereset en opnieuw heb ingesteld. Maar altijd komen de problemen tot nu toe binnen een paar dagen of weken weer terug.

tennapel schreef:

Er zijn ook kleine 2-kanaals apparaten van M-Audio (of andere leveranciers). Of het nodig is hangt af van de clockcontrol van de DAC, dat is een kwestie van uitproberen. Het is niet een must-have, maar het zou wel eens nodig kunnen zijn afhankelijk van de setup.

Maar je wil denk ik uiteindelijk een externe DAC van een hifi fabrikant, toch? Is er als invoer van zo'n DAC dan wel een verschil tussen de digitale uitgang op je Mac, en een digitale uitgang op zo'n FireWire interface? Ik zou zeggen dat het hetzelfde moet zijn, maar dat als er verschil is, zo'n extra schakel (FireWire) het nooit beter kan maken dan de bron (je Mac). Gelukkig zijn Macs als bron van digitale audio vanwege Core Audio denk ik al heel wat beter van kwaliteit dan de meeste Windows computers.

tennapel schreef:

[...] maar dit draadje gaat juist over de oncompromisloze kwaliteit. [...] Het probleem is niet zozeer de geluidskwaliteit die je kan bereiken, maar het feit dat je door 10 hoepels moet springen en het wiel steeds opnieuw moet gaan uitvinden. Er zijn nog niet zoveel Out-Of-The-Box oplossingen en de verkoop van high-end audio files (24 bit in plaats van de 16 bit van een cd) staat pas in de kinderschoenen.

Dat is precies het interessante aan dit draadje: De high-end audio wereld en de wereld van computerapparatuur sluiten ogenschijnlijk nog niet goed op elkaar aan. En het lijkt erop dat veel high-end audio fabrikanten deze aansluiting eerder tegenwerken dan meewerken. Consumenten kiezen dus nog voor één van beide werelden, en dat brengt compromissen met zich mee.

Laatst bewerkt door Buzz (19-10-2009 10:05)

#17 19-10-2009 10:29

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

Buzz schreef:

Maar je wil denk ik uiteindelijk een externe DAC van een hifi fabrikant, toch? Is er als invoer van zo'n DAC dan wel een verschil tussen de digitale uitgang op je Mac, en een digitale uitgang op zo'n FireWire interface? Ik zou zeggen dat het hetzelfde moet zijn, maar dat als er verschil is, zo'n extra schakel (FireWire) het nooit beter kan maken dan de bron (je Mac). Gelukkig zijn Macs als bron van digitale audio vanwege Core Audio denk ik al heel wat beter van kwaliteit dan de meeste Windows computers.

Er is 1 probleem met optische output (SDIF) en dat is dat de sample snelheid van je digitale bestand (44.1 Khz, 48Khz, 96Khz) en de sample snelheid van je DAC een probleem kunnen worden. Het is een probleem dat ook intern in cd-spelers optreedt. Vraag me niet naar de technische details, maar je moet de MIDI output van je Mac handmatig aanpassen aan de samplefrequentie van je digitale bestand.

Bij USB speelt er weer een ander probleem. De uitzondering is Firewire. Een externe FireWire audio unit heeft vaak een clock controler die de output synchroniseert met de DAC.

Aan de andere kant zie je bij HighEnd DAC fabrikanten dat ze juist dat soort problemen (beginnen) op te lossen binnen hun DAC. Ze bieden dan vaak verschillende digitale inputs, zoals USB, of een iPod Dock, Coax en SDIF digitale inputs of ethernet en dan wordt het signaal intern goed verwerkt, de clocksnelheid geharmoniseerd etc. Maar dat begint nu pas een beetje te komen. Je moet nu nog elektrotechniek en informatica gestudeerd hebben om dat allemaal goed op elkaar aan te sluiten.

Het gaat wel komen uiteindelijk, het verbaast me een beetje dat Apple nog niet op die wagen gesprongen is, want met iTunes, de vormgeving van Macs, Airports en iPod Touches zijn ze een heel eind, de kind-kan-de-was-doen integratie mist nog evenals de mediaserver (een soort Time Capsule met iTunes Server aan boord). Steve, are you listening? :-)

#18 19-10-2009 10:32

Buzz
@ Delft

Bedankt voor de uitleg, dat klinkt verhelderend (al zijn de details inderdaad nog wel mistig).

#19 19-10-2009 11:27

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

smile Wel leuk dat een ogenschijnlijk bijzonder draadje (je zij zelf al voor de audio freaks) direct zoveel respons oplevert, leeft het dus toch wel een beetje lol

#20 19-10-2009 18:43

Pieterr
@ Eindhoven

tennapel schreef:

Uitdaging nummer 1 gaat worden om een goede DAC te selecteren door te vergelijken met de CD-speler, maar dan moet eerst de cd-speler weer gerepareerd zijn.

Op de eerder genoemde Stereophile website kun je reviews vinden van verschillende DACs. Wel een flinke portemonnee meenemen. Mijn collega heeft geloof ik een "el cheapo" Cambridge Audio thuisstaan. Maar als je dat niks vindt, kun je ook voor een Ayre Acoustics gaan. woot

#21 19-10-2009 22:44

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

Dat is wel de klasse waarin ik zoek (en mijn cd speler is vergelijkbaar).

Wat ik me wel zat te bedenken: Apple heeft met Intel een nieuwe optische verbinding tussen PC en randapparatuur ontwikkeld (Light Peak). Een soort Firewire800-next-generation of SCSI, je kan door blijven linken. Zou ook best wel eens de ideale manier kunnen zijn om digitale media rond te pompen in je netwerk, want optische kabels kunnen vrij lang worden zonder dataverlies.

Ik mis een beetje de volgende stap in wat Apple zo mooi noemt 'Your Digital Life', de soepel integratie ontbreekt nog een beetje. Apple TV is een halfbakken ding, Airtunes is ook niet consequent doorgevoerd in alle WiFi randapparatuur, een home media server bestaat ook al niet. iTunes kan maar 1 kwaliteit bestand opslaan en synchroniseren met een iPod, terwijl je best een geavanceerde optie wilt hebben waarbij je muziek lossless kan rippen en dan kan laten downsamplen naar een voorkeursinstelling als je het naar je iPod overzet.
De componenten zijn er wel, maar het samenhangende sausje nog niet helemaal.

Ik wacht eigenlijk op de volgende stap.

Zoiets als dit: de Sooloos maar dan betaalbaar :-)

#22 28-11-2009 13:43

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

Het probleem is actueel geworden: mijn cd-speler is "overleden". Na de laatste reparatie heeft 'ie nog 1 c gedraaid en toen kwam er een knarsend geluid uit dat niet meer ophield.

Na een telefoontje met de importeur kreeg ik de keus tussen een nieuwe reparatiepoging of een aanbieding voor een nieuwe cd speler. Ik heb gekozen voor het laatste nu en zit nu te luisteren naar Kate Bush - Aerial op een Densen B410 die ik een weekje mag beluisteren.

De vraag is of dit al het moment is om over te stappen, ik heb het gevoel dat een digitale setup nog even iets te vroeg komt en dat de komende 3 tot 5 jaar de cd serieus verdrongen gaat worden en dat er meer apparatuur beschikbaar komt die totaal oplossingen gaat bieden, of goede integratie tussen PC en audioapparatuur. Had mijn cd-speler het nog een jaar volgehouden was het een andere situatie geweest denk ik.

Ik zit te luisteren naar de meest waanzinnige muziek, en ik maar denken dat mijn vorige cd speler toch wel het onderste uit de kan kan halen -- nou, nee dus smile Je moet denk ik toch redelijk onderlegd zijn om een hele digitale setup te maken die deze kwaliteit heeft, ik heb redelijk veel gelezen, en goede DAC's zijn behoorlijk aan de prijs.

Nog los van het interface probleem, want er is nog geen universele 'stekker', net zoals je met TV's ook door de loop van de tijd hebt lopen klooien met Coax, SVGA tulp, Scart, HDMI en nu Displayport. In analoog audioland is er de universele tulp aansluiting, maar in digitaal audioland is er firewire, USB, TOSlink, ethernet, serial en dock en allemaal hebben ze problemen die met de laserstraal ook bestaan, maar nu moet je de oplossing zelf bedenken terwijl in een cd speler de fabrikant de problemen voor je heeft opgelost.

Ik heb gekeken naar een Sonos setup in combinatie met een externe DAC een Apple mini en een NAS muziekserver, maar als je dan alles optelt ben je een enorm bedrag kwijt waar ik twee waanzinnige cd spelers van kan aanschaffen. En dan kan zo'n setup geen 24 bits bestanden aan, dat is iets wat nu pas op gang komt en waar Apple al helemaal geen interesse in lijkt te hebben.

Kortom, het is voor mij nog een optie voor de toekomst maar nog niet nu.

#23 28-11-2009 19:03

Martiniman
@ Tikibad

tennapel schreef:

Nog los van het interface probleem, want er is nog geen universele 'stekker', net zoals je met TV's ook door de loop van de tijd hebt lopen klooien met Coax, SVGA tulp, Scart, HDMI en nu Displayport.

Denk dat die HDMI wel eens de universele digitale link zal worden. Displayport is zeker geen opvolger, itt DP ondersteunt HDMI namelijk DTS, Tru-HD, DolbyD, SACD etc, terwijl DP alleen PCM ondersteunt.

#24 29-11-2009 14:47

muziekfan

Dag tennapel,

Hier wat reactie mbt. je vragen en overdenkingen:

Post van 18-10:
Vraag 1: is je standaard cd drive van je iMac goed genoeg, of kan je beter een externe (firewire) cd drive gebruiken?
Ja, elke standaard CD-drive is goed genoeg, zolang de bron CD maar goed leesbaar is, zodat er geen leesfouten optreden.

Vraag 2:
Vraag 2: wat zijn de beste alternatieven? Een Mac aan de DAC hangen via de digitale audio output met een TOSH link?
Een externe breakoutbox is de beste insteek. Het maakt eigenlijk niet of je daarvoor Toslink of firewire gebruikt. Wel is het zo, dat de meeste breakoutboxen firewire gebruiken en dat degene die Toslink gebruiken die S/Pdif standaard hanteren. Dit 'beperkt' de specificaties tot 20 bits/48 kHz, hetgeen overigens beter is dan CD.
De digitale output van de Mac ondersteunt maximaal 24 bits/96kHz.

18-10 13:50
Naar mijn bescheiden mening maakt elk programma waarmee CD's worden geripped (dus ook Toast) een bit-gelijke kopie van het origineel. Controleer eenvoudigweg met Apple-I of het aantal bits van origineel en kopie gelijk is. Klankmatige verschillen waarover je spreekt lijken mij hooguit veroorzaakt door de kwaliteit van de DA converter van je Mac.
Als ik zou mogen wedden van mijn moeder grin zou ik wedden dat je het verschil blind niet hoort.

18-10 15:00
Jitter wordt verooraakt door onregelmatigheden in de klok die de AD en DA converter aanstuurt. Mimime tijdverschillen leiden tot verkeerde afronding van bits en daardoor tot verkeerde waarden. Het resultaat is dat transparantie en diepte van het geluid aangetast worden. Voor elke DA of AD converter is het daarom van belang om te beschikken over een zeer accurate klok. Dure converters beschikken daarom ook over de mogelijkheid een aparte klok aan te sluiten.
Een en ander heeft overigens niets te maken met S/PDIF. S/PDIF transporteert de datastroom met vastgestelde snelheid naar de DA converter, alwaar de 'magie' zich voltrekt. Op welke wijze (via welk medium of protocol) de datastroom de DA converter bereikt is totaal onbelangrijk, zolang de buffer maar niet leegraakt waardoor de converter stilvalt.

18-10 18:38
Je schreef: "Uitdaging nummer 1 gaat worden om een goede DAC te selecteren door te vergelijken met de CD-speler"
Dat is dan ook gelijk de enige uitdaging. Zoek een DAC naar je smaak en let erop dat deze Core-Audio compatible is of wordt geleverd met een snelle driver.

19-10 10:29
Je schreef"
"Er is 1 probleem met optische output (SDIF) en dat is dat de sample snelheid van je digitale bestand (44.1 Khz, 48Khz, 96Khz) en de sample snelheid van je DAC een probleem kunnen worden. Het is een probleem dat ook intern in cd-spelers optreedt. Vraag me niet naar de technische details, maar je moet de MIDI output van je Mac handmatig aanpassen aan de samplefrequentie van je digitale bestand."

Uiteraard moeten de sample frequentie van breakoutbox en S/PIF op elkaar afgestemd staan, maar dat is niets bijzonders.

Je schreef: "De uitzondering is Firewire. Een externe FireWire audio unit heeft vaak een clock controler die de output synchroniseert met de DAC."

Dat klopt, denk er aan dat je dan welk een externe klok bron nodig hebt. en dat je Mac ook naar deze klok moet luisteren!

Je schreef: "Vraag me niet naar de technische details, maar je moet de MIDI output van je Mac handmatig aanpassen aan de samplefrequentie van je digitale bestand."

MIDI heeft totaal niets te maken met audio. MIDI signalen zijn controlesignalen waarmee je apparatuur opdrachten kunt geven. Je kunt maximaal 1000 MIDI berichten per sconde versturen, waarbij latency nog een belangrijk probleem is. Totaal ongeschikt voor het aansturen van een DAC en daarvoor is MIDI ook helemaal niet bedoeld.

19-10 22:44
Je schreef: "Wat ik me wel zat te bedenken: Apple heeft met Intel een nieuwe optische verbinding tussen PC en randapparatuur ontwikkeld (Light Peak)."

Apple ontwikkelt hier naar mijn weten niet direct aan mee, ze zijn hooguit gebruiker. Volgens de website van Intel duurt het nog tot eind 2010 voordat het productierijp is.

Laatst bewerkt door muziekfan (29-11-2009 14:52)

#25 29-11-2009 18:42

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

@muziekfan: denk voor de uitleg. Als je alles optelt is dit precies de reden dat ik er nog niet aan begin en nog een paar jaar wacht. De markt ontwikkeld zich nu razendsnel en ik verwacht dat al die hobbels de komende jaren wel ergens opgelost gaan worden.

De prijskaartjes van goede losse DAC's overstijgen de prijskaartjes van een cd speler in veel gevallen, dus de cd (met al z'n beperkingen) blijft nog even mijn voorkeursmedium. Ik moet wel een nieuwe opbergkast gaan kopen voor de cd's :-)

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB