MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#26 26-05-2010 14:54

luclodder
Pro
@ Heerlen
Website

Re: Aperture versus Lightroom.

de hele discussie slaat natuurlijk weer nergens op.
De een vind de interface van Aperture fijner de andere van Lightroom.
Zelfde discussie als nikon vs canon.

Als je het een gewent bent is het andere klote. (lees anders)

Feit is dat beide pakketten hun voor en tegens hebben. Je zult het zelf moet ervaren wat je fijner vind.

[ o ] luclodder fotografie
www.luclodder.com |
flickr | twitter/luclodder | weblog

#27 26-05-2010 15:03

3dGuy

@Luc, Gebruik jij beiden?
Ik dacht dat je in Lightroom nog steeds beter bewerkingen op een serie foto's los kan laten dan in Aperure.

Het en het was niet mijn bedoeling om hier een discussie over wie een pro of amateur is te starten. Wat ik schreef had ik ergens (weet niet meer waar) gelezen. En pas sinds de laatste update van Aperture heeft Apple -volgens mij- weer aansluiting bij de mogelijkheden van Lightroom.

#28 26-05-2010 15:35

Martiniman
@ Tikibad

Mag ik ook nog zeggen dat ik voor de beste kwaliteit platen op basis van Nikon NEF's toch het liefst Capture NX2 gebruik. Niet de libelle-usability award, maar duidelijk de strakste plaat van de 3.

#29 26-05-2010 22:02

Twijfelaar
@ Home sweet Home

luclodder schreef:

de hele discussie slaat natuurlijk weer nergens op.
De een vind de interface van Aperture fijner de andere van Lightroom.
Zelfde discussie als nikon vs canon.

Als je het een gewent bent is het andere klote. (lees anders)

Feit is dat beide pakketten hun voor en tegens hebben. Je zult het zelf moet ervaren wat je fijner vind.

Ok. Ik begrijp luclodder.. Ik wil geen flamewar starten, maar ben wel zeer geïnteresseerd in de feiten. smile Wie kan mij helpen aan die feiten? Ik gebruik nu iPhoto en wil graag een stapje verder. Ik begrijp dat ik zelf de interface mag ervaren.. wink maar ben wel zeer geïnteresseerd in de droge feiten.

Als alles goed gaat, voorzie ik geen problemen

#30 26-05-2010 22:25

3dGuy

Wat wil je met Lightroom/Aperture/... gaan doen dat je met iPhoto niet kunt?

Heb je al een gedacht aan het downloaden en van demo? Kun je zowel Aperture als ook Lightroom 30 dagen volledig testen!

#31 26-05-2010 22:41

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Wat voor 'type' fotograaf ben je?

Als je graag foto's maakt en daarbij vooral bezig bent met het vastleggen van gebeurtenissen en zo weinig mogelijk aan nabewerking wil doen dan is iPhoto prima. Zet je camera in de 'p' stand en fotografeer in het JPG formaat.

Wil je echter veel meer controle hebben over de nabewerking dan ga je richting Aperture of Lightroom. Je zet je camera nooit op de 'p' stand maar kiest voor 'aperture priority' of 'shutter priority' of zelfs compleet manueel. Je fotografeert in RAW formaat. En als je in RAW schiet dan heb je ook een veel grotere gereedschapskist nodig dan iPhoto je kan bieden.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#32 27-05-2010 12:21

switte
@ Haarlem
Website

@twijfelaar

Inderdaad, Lightroom en Aperture zijn vooral zeer goed en handig in de Raw nabewerking. Daarnaast zijn ze uitermate handig om een beetje overzicht in je fotobestanden te houden (maar dat is iPhoto ook al).

Voor zover ik weet (al weet ik niet hoe het zit sinds de laatste updates van beide pakketten) komt het verschil zo'n beetje op het volgende neer: Aperture is trager en heeft wat minder nabewerkingstools, maar wel een fijnere interface dan Lightroom. Daarnaast zitten er 'handige' export mogelijkheden in Aperture in naar Apple's boekjes. Dit vinden sommige mensen fijn. Persoonlijk kies ik liever zelf waar ik 't laat afdrukken (Blurb is een fijne bijv.).

Succes met kiezen smile

Stefan - Lightroom gebruiker

Laatst bewerkt door switte (27-05-2010 12:22)

#33 27-05-2010 12:27

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

De interface verschillen tussen Aperture en Lightroom en de manier waarop men die ervaart komt ook vaak voort uit het feit of iemand veel met de Adobe software werkt of niet. De beste optie? Download van beide apps de trail en doe precies dezelfde dingen/bewerkingen en beslis dan over wat je het beste bevalt.

#34 28-05-2010 18:49

luclodder
Pro
@ Heerlen
Website

Wat ik bedoel te zeggen is dat iedereen voor zich zelf moet "voelen" wat voor hem het prettigst werkt. Je kan van alle software trial versies installeren.
DOE DAT!
En bepaal voor jezelf wat lekker werkt.
Voor mij is de keuze gevallen op LR hoewel ik Aperture ook heb aangeschaft.

Elke vakman heeft zijn eigen "gevoel". De ene wil met een hamer van fabrikant A werken de andere verkiest een ander merk.

Mijn keuze voor LR was toendertijd de open bibliotheek. Mijn eigen mappenstructuur. Dat koen toen in Aperture niet (nu ondertussen wel) en de betere performance.
De kwaliteitsverschillen in output zijn in de praktijk verwaarloosbaar. De verschillen in het uiteindelijke product tussen Capture NX2, LR en Aperture zijn voor de klant niet waarneembaar. Mijn klanten hebben me nooit gezegd dat de JPG die ze kregen niet goed was. Tuurlijk kun je inzoomen tot de pixel en verschillen zien. Maar in de praktijk is dat toch echt nooit een probleem.
Om de sfeer en licht in platen vast te houden schiet ik vrijwel nooit meer lager dan 800 iso! Zelfs in de zon! Het detail op de pixel is met 100 iso absoluut beter als je inzoomt. Een klant kijkt niet zo naar een plaat! Die ziet alleen de full-size print en ziet de sfeer en scherpte.

Snappen jullie wat ik bedoel?! of spring ik weer van de hak op de tak.

Punt 1) voel zelf welke software je beter ligt.
Punt 2) maak je niet te druk op details als je inzoomt op een foto zo kijkt de klant ook niet.

[ o ] luclodder fotografie
www.luclodder.com |
flickr | twitter/luclodder | weblog

#35 30-05-2010 09:41

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Is het met Aparture of met Lightroom mogelijk om met 1 licentie (niet simultaan) op de twee computers (macbookpro en macpro) te werken? Dit mag met FCP bijvoorbeeld, dit zou voor mij een verschil kunnen uitmaken of dit kan met 1 van beide prog's
Gebruik nu al tijden lightroom, maar ben bereid en geïnteresseerd om over te stappen. Werk nu nog met een oude lightroom 1 licentie en trail versie 3

Thnx,

Ronald

#36 30-05-2010 09:54

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Bij adobe is dit 'as usual':

Lightroom EULA schreef:

2.4 Portable or Home Computer Use. The primary user of the Computer on which the Software is installed may install a second copy of the Software for his or her exclusive use on either a portable Computer or a Computer located at his or her home, provided the Software on the portable or home Computer is not used at the same time as the Software on the primary Computer

.

Ja dus, dat mag - als je het maar niet tegelijkertijd gebruikt.

#37 30-05-2010 10:56

Pieterr
@ Eindhoven

En voor Aperture, zie http://support.apple.com/kb/HT4007

How many computers can I install Aperture 3 on?
The Aperture license agreement states that you are granted a limited non-exclusive license to install and use one copy of the Apple Software on one Apple-branded desktop computer and one Apple-branded portable computer so long as both computers are owned and used by you. You may only launch the software on one of the two systems at the same time. You may not make the Apple Software available over a network where it could be used by multiple computers at the same time.

#38 30-05-2010 11:00

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Ok smile
Ga deze week aparture 3 testen

Thnx!

#39 21-12-2012 10:45

3dGuy

Ik ben benieuwd waar jullie voorkeur nu -na 2,5 jaar ligt!

Voor mijn gevoel is Lightroom inmiddels een veel krachtiger gereedschap dan Aperture!

#40 21-12-2012 13:03

Pieterr
@ Eindhoven

Daar is al het nodige over gezegd. Ik verwacht dat de sentimenten op macminds niet veel anders zullen zijn.

#41 21-12-2012 13:28

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Apple heeft zijn voorsprong op dit gebied (net zoals op film-gebied) behoorlijk vergooid. Dat was duidelijk niet de groeimarkt waar ze nu zo stinkend rijk van zijn geworden.

Toen Aperture uitkwam hadden ze de hardware-specs zo hoog gezet dat het op mijn G5 MacPro niet eens geïnstalleerd kon worden. Dus voor een beetje RAW-editing ben ik toen maar bij Lightrom terecht gekomen die het op een dual G4 zelfs prima deed.

Sindsdien is Aperture 3/4 goedkoper geworden en Lightroom standvastig op prijs gebleven. Daar hebben ze vooral bij de vroegboekers geen vrienden mee gemaakt.

Maar goed, als je een Aperture die-hard bent kun je daar nog steeds prachtig je foto's mee bewerken en denk ik niet dat je nou gelijk over moet stappen vanwege de interface.

#42 21-12-2012 20:49

3dGuy

@DeskMan, gebruik je ook LR4?
Volgens mij is de interface niet het belangrijkste verschil!

(Ps de G5 werd PowerMac genoemd en niet MacPro!)

#43 21-12-2012 21:59

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Apple noemt Lightroom "Best App of 2012"... nuff said devil

#44 22-12-2012 08:41

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

PowerMac - dat was het. En nee, de interface is niet het belangrijkste verschil, maar wel een reden voor veel fotografen met een analoog verleden om zich thuis te voelen in Lightroom.

En ja, ik gebruik LR4 al vanaf een vroege beta.

Als iemand thuIs is in Capture One of Aperture of Bibble of Nikon Capture of DPP ben ik de laatste om hem om te praten. Maar als iemand nog alleen in Photoshop of iPhoto zit te rommelen wil ik wel even uitleggen wat er gemist wordt...

#45 22-12-2012 09:46

HGT
Pro
@ Nederland - Hoofddorp
Website

Deskman schreef:

... Maar als iemand nog alleen in Photoshop of iPhoto zit te rommelen wil ik wel even uitleggen wat er gemist wordt...

Tot voor kort zat ik alleen in PS te rommelen. Sinds korte tijd werk ik met LR. Moet nog heel veel leren en oefenen, maar ik merk nu al dat het een heel mooi, intuïtief programma is, wat je workflow ontzettend kan verbeteren.

Enjoy Life, Enjoy Photography

#46 22-12-2012 11:04

3dGuy

Ik heb op creativelive een aantal cursussen gezien (live en bij rewach gratis) waarin ze het gebruik van LightRoom lieten zien.O.a. in die van Jared Platt. Die gebruikt zelfs de Contour Design ShuttlePRO v2 (eigenlijk voor video) om snel door zijn foto's te gaan en die te selecteren.
http://www.creativelive.com/courses/ult … ared-platt

Verder gebruikt LightRoom 4 -als ik het goed begrijp- de zelfde Rawconverter als AdobeRaw en die gaat heel veel beter om met ruis dan de vorige versie!

De meeste bewerkingen kun je in Lightroom doen en heb je Photoshop niet meer voor nodig! Zelfs  perspectief correctie kun je nu in LR doen met de Viewpoint plugin van dxo
http://www.dxo.com/intl/photo/dxo_viewpoint/features.

#47 22-12-2012 11:46

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Perspectiefcorrectie zit ook gewoon in LR4 ingebouwd.

De RAW-engine is (uiteraard) dezelfde als voor Photoshop. Maar bij photoshop zit je daarna in de TIF te werken terwijl je in LR altijd in de RAW-versie blijft werken tot je de boel exporteert.

Het aantal plugins / presets, workflow-enhancers is inmiddels schier eindeloos.

Wat ook mooi is, is de mogelijkheid lensprofielen te maken / te gebruiken en kleurprofiel op camera-niveau. Dus als je 3 verschillende camera's hebt (of dezelfde camera's met een afwijkende karakteristiek) is dat allemaal al bij het importeren al glad te strijken.

Ach, er valt een hoop moois over te vertellen. Ondertussen wordt er nog steeds een hoop onzin uitgekraamd. Meestal geld dat je ej weg moet zien te vinden, een weg die voor jouw manier van werken van toepassing is.

#48 22-12-2012 13:15

3dGuy

Deskman, De ingebouwde Perspectief correctie werkt met de schuif regelaars. En in die van Viewpoint teken je verticale (en of horizontale) lijnen over en rollen daar de correcties uit.

#49 14-02-2013 16:45

3dGuy

Ik wilde eigenlijk mijn G5 weer aan de praat zien te krijgen maar Lightroom 4 werkt daar volgens de SYSTEM REQUIREMENTS niet op!

#50 14-02-2013 16:59

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Dat lijkt me amper een ! waard. Of wel? Een G5 zal ook nog amper vlot genoeg zijn om wélke handeling in Lightroom dan ook op een beetje bevredigend tempo af te werken.

Toen Aperture uitkwam kon het niet eens op mijn MacPro (die ik nu nog steeds heb) laten draaien omdat de videokaart niet geschikt zou zijn...

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB