MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 07-07-2009 18:15

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

E-mail en wetgeving

http://images.macminds.net/artikel_icons/spam.pngEr is wat onrust ontstaan over e-mailmarketing en hoe dat nou moet met de nieuwe anti-spam wet. Er is het nodige over gepubliceerd maar elke keer waren er weer meer vragen dan antwoorden. Reden om de stand van zaken eens te onderzoeken. De nieuwe wet gaat per 1 oktober in, niet zoals eerder bericht op 1 juli en is dus uitgesteld tot na de vakantie.

Grote wijziging is dat de wet niet niet alleen van toepassing is op natuurlijke personen (zoals reeds in de oude wet uit 2004 werd bepaald) maar ook op rechtspersonen; bedrijven en instellingen dus. Er moet nadrukkelijk toestemming zijn gegeven door de gebruiker (opt-in) en het moet duidelijk zijn waarvoor toestemming is gegeven. Dus een bedrijf dat strandvakanties verkoopt mag niet ineens zijn adressenbestand gebruiken voor het aanbieden van zonnebrand. Maar je kunt natuurlijk wel weer een 'zonnebrandadvertentie' toevoegen aan je nieuwsbrief. De afzender moet desgevraagd kunnen aantonen dat die toestemming gegeven is.

Het geldt trouwens niet voor alleen zakelijke mail. Ook charitatieve instellingen en ideële doelen dienen aan de regels te voldoen. Daar is niets aan veranderd in de nieuwe wet. Groot verschil met de oude wet is dat er nu ook zakelijke adressen toe behoren. Tot oktober mogen bijvoorbeeld de info@ adressen zonder restrictie worden volgespamd. Dat dit handig kan zijn lees je verderop.

Regels
In de mail moet duidelijk te vinden zijn wie de afzender is. Dus bedrijfsnaam / NAW-gegevens die het mogelijk maken de afzender te achterhalen en de dienst stop te zetten. Dit moet natuurlijk wel overeenkomen met de gegevens waar de ontvanger akkoord voor heeft gegeven. Verder moet de opt-out goed geregeld zijn. Dat betekent dat een ontvanger op eenvoudige wijze zijn inschrijving moet kunnen opzeggen. In elke mail moet deze mogelijkheid geboden worden. Een geautomatiseerd systeem met bevestiging lijkt hierbij de voorkeur te genieten omdat hierbij ook bevestiging van de handeling gestuurd wordt. Daarmee is gelijk het bewijs van de opt-in in bezit.

Waar mogelijk een mooie bron van inkomsten ligt voor e-mailmarketeers: het gaat ook op voor bestaande adressenlijsten. Als je je adressenbestand al hebt opgebouwd met deze regels is er niks aan de hand, maar voor veel bedrijven zal het adressenbestand te weinig 'schoon' zijn om zomaar te mogen gebruiken. Tot 1 oktober mag je in ieder geval nog zelfstandig en ongevraagd een mail sturen om je adressenbestand op te schonen door met opt-in toestemming te vragen. Daarna mag deze methode niet meer gebruikt worden, ook niet als 'eenmalige mail' om toestemming te verkrijgen.

Heb je een verstoft adressenbestand dan lijkt dit hét moment om dat te gebruiken om dat formeel af te stoffen en op te schonen en er zo vóór 1 oktober een mooie opt-in lijst van te maken.

Spam of broodje gezond?
Spam is van huis uit het ongevraagd toesturen van een algemeen bericht aan een lange lijst met mailadressen. Dus als ik aan 200 adressen van mij onbekende mensen hetzelfde bericht stuur met de mededeling dat de zonnebrand bij mij voor 2 euro te bestellen is dan is dat spam. Bulk en ongevraagd zijn hierbij de steekwoorden. Stuur ik aan 15 mogelijke klanten van mijn diensten een persoonlijk bericht waarin ik in ga op de mogelijkheden die ik specifiek voor het bedrijf in kwestie heb te bieden, dan is dat géén spam. Dat was wel een punt waar veel bedrijven en vooral bedrijfjes bang voor waren. Het betekent in ieder geval dat ik nog steeds ongevraagd onbekende mensen een persoonlijke mail mag sturen. (Hoor ik een zucht van verlichting?)

Verder is en komt er geen automatische spamchecker van de overheid. Je kunt pas in de problemen komen als iemand klaagt dat je spam hebt verstuurd. Als je dat kunt weerleggen met de opt-in gegevens en je houdt je verder aan de regels dan is er weinig aan de hand. Die problemen kunnen overigens wel groot zijn. Het ziet er namelijk wel naar uit dat de regels gehandhaafd gaan worden.

Simpel gezegd komt het er op neer dat iedereen automatisch een nee-nee sticker op zijn digitale brievenbus heeft zitten. Wil je daar toch iets in stoppen dan moet het gewoon aan een aantal simpele regels voldoen. Die regels vallen al grotendeels onder het hoofdstuk algemeen fatsoen. Als je de mailinglijst van de school van je kinderen, de sportclub en het postzegelforum dat je beheert bij elkaar gooit en dan een aanbieding mailt voor openhaardhout dan zit je fout.  Maar dat wist je zonder de regels van de wet te kennen eigenlijk ook wel.

Privacy statement
Het lijkt een goed plan om bij de opt-in duidelijk te maken wat je met de adressen gaat doen en dat je de privacywet serieus neemt en dus niet de adressen zult verkopen of uitlenen. Hoe duidelijker dit is hoe minder huiverig mensen zullen zijn om onder de nieuwe regels hun gegevens af te staan.

Bestaande klanten
Je mag dus alleen mailen als je de gegevens van iemand hebt gekregen door hem nadrukkelijk te vragen zijn mailadres achter te laten en daarbij te vertellen wat je van plan bent daarmee te gaan doen.  Dat kan in algemene termen als 'op de hoogte houden van'. Dus als je een website hebt met een nieuwsbriefmodule dan gaat dat meestel wel goed. Maar ook je eigen klanten aan wie je iets verkocht hebt en van wie je het e-mailadres hebt mag je natuurlijk gewoon benaderen. Dat was al zo en gelukkig blijft dat zo. Wel mag je je bestaande klanten alleen benaderen voor het soort zaken die je al aan ze verkocht hebt. Hier zit zowel een beperking als extra ruimte.

Er is niet precies bepaald wat 'soortgelijk' is. Een drogist verkoopt shampoo en pleisters maar misschien ook wel opblaasballen en walkmans. Of je maakt websites maar ook visitekaartjes. Maar ik kan de klanten die van mij een website hebben gekocht geen opblaasballen aanbieden. Het is hierbij aan de ontvanger om dat te beoordelen en het lijkt in alle opzichten het verstandigst om te bedenken hoe je klant je bericht zou inschatten en daarbij niet de grenzen op te zoeken.

De conclusie is dus dat je nog steeds op een fatsoenlijke manier aan adressen kunt komen, dat je nog steeds gericht kunt mailen en dat het zomaar rondsturen van mail aan gekochte, geleende of gevonden e-mailadressen bestraft kan worden. Daar kun je zowel als verzender als aan ontvangende zijde alleen maar blij om zijn.

Trivia
De herkomst van het woord Spam om ongevraagde email mee aan te duiden komt daadwerkelijk uit de absurdistische Monty Python TV-serie waarin een klant in een herberg komt waar elk gerecht ongevraagd een of meerdere keren de beruchte blikworst bevat: Spam, spam, spam, sausage and spam or spam, eggs, bacon and spam. Spam op YouTube

#2 07-07-2009 18:32

Chuck
Ex-Crew

Re: E-mail en wetgeving

Helder  stuk(je). Waarvoor dank!

#3 07-07-2009 20:02

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Een kleine twee maanden hebben een aantal leden mij hier reeds goed geïnformeerd. Dank hiervoor, dit artikel is een zeer duidelijke samenvatting en toevoeging van het geen reeds besproken, super DESK!

Wat ik graag toe zou willen voegen is dat het vrij simpel is voor een ondernemer om aan specifieke antwoorden te komen met betrekking tot dit soort (en andere) vraagstukken. Allereerst is het natuurlijk fantastisch dat er zoveel kennis hier op macminds is. Maar verder dan dit, Kamer van Koophandel is altijd heel behulpzaam om extra adviezen te geven. Lid zijn van een branche vereniging of bijvoorbeeld een club als de zaak geeft je toegang tot gratis adviezen van juristen.

Nogmaals, super dat er zoveel kennis op macminds is, ik heb er zeker veel aan gehad. En als je echt iets specifieks moet weten, vraag het een jurist.

Grtz,

Ronald

#4 07-07-2009 20:18

roodhuid
Pro
@ Boxmeer
Website

Zinnig stuk op een zinnig forum!
De zucht was er al wel.
Ik ben benieuwd hoe en of de info@-mailings afnemen na 1 okt.
Bedankt
Jos

alles van waarde is weerloos

#5 07-07-2009 20:31

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Erg duidelijk stuk desk, erg informatief!

Sexybiggetje.nl :: cc-licensed by sexybiggetje.nl

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

#6 07-07-2009 21:12

rudi
Pro
Website

Moet opeens denken aan een voorval jaren geleden dat ik bij wijze van kerstwens een kerstliedje had gemaakt (kerstballen). Die was te beluisteren  op mijn site. Ik had die link min of meer blind naar alle apenstaartjes uit mijn adresboek had gestuurd. Daar zat toevallig ook het adres van de helpdesk van xs4all bij (niet mijn provider). En die heeft toen bij mijn provider geklaagd wegens spamming.
Lachend belde (!) mijn provider me toen op met de mededeling dat hij me officieel moest waarschuwen en dat ik voortaan maar iets beter moest opletten wie ik mailde.

Nog steeds vind ik het vreemd dat een kerstwens sturen zonder verder financieel gewin, of zoiets, werd aangemerkt als spam door een concurrent van mijn provider. Het was eerder  bedoeld om een glimlach te veroorzaken bij de ontvanger. Maar de klager was Engelstalig en begreep volgens mij niet eens wat ik in de begeleidende tekst schreef. (mijn provider had zijn klaagmail naar mij geforward).

Sindsdien stuur ik voor de zekerheid maar geen kerstwensen meer.

#7 08-07-2009 09:46

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Zoals het er nu naar uiziet zal vooral de ongebreidelde handel in adreslijsten flink afnemen. In het verleden zijn me al heel wat aanbiedingen gedaan om lijsten van anderen eens te gebruiken.

Vermoedelijk zullen er nu wel weer meer nieuwsbrief-diensten boven komen borrelen die je lokken met leuke weggevertjes. Stel je voor een MacMinds nieuwsbrief waar we eens in de week een iPhone weggeven maar ondertussen iedereen platmailen (met toestemming) met allemaal sponsored news en halve aanbiedingen voor printerinkt, mobiel internet, boeken en cursussen webdesign of boekhouden. Allemaal zooi waar je niks aan hebt maar op basis van de kans op een iPhone blijf je je mailbox vrijwillig openzetten voor iets wat eigenlijk gewoon spam is.

Hetzelfde geldt denk ik voor twitter en andere alternatieve mogelijkheden om nieuws te verspreiden. Dat gebeurt nu al.

Van ongevraagde reclame zijn we dus nog lang niet af.

#8 13-07-2009 14:06

Chuck's wife
@ Gorinchem
Website

Heeft dit ook betrekking op telefonische of reguliere postduif spam?

#9 13-07-2009 14:38

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Nee, die moet je nog steeds op gebruikelijke wijze van het lijf houden.

Voor postduif is een lekker recept en voor telefonetische terreur is het tegenscript

#10 16-07-2009 15:24

frank

Voor post geldt ook iets: www.infofilter.nl

Laatst bewerkt door frank (16-07-2009 15:25)

Style is important. Many people scream the truth but without style it is helpless.
Charles Bukowski

#11 13-10-2009 09:39

roodhuid
Pro
@ Boxmeer
Website

Het is nu 13 okt.; na een hausse in september, gaat het gewoon door!
Ik heb weinig zin om de afzenders te gaan mailen dat ik niet gesteld ben op de mails.
OKokok, 5 mails per dag weggooien is niet veel moeite, maar is er een meldpunt o.i.d. voor platvloerste mails?
("Win een aircocheck" of "Boetevrij rijden door stralingsmeting dankzij ... (100% legaal)" crying
Groet,
Jos

#12 13-10-2009 10:20

forum romanum
Pro
@ home/work

#13 13-10-2009 10:21

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Mijn info@-adres is alleen bekend bij de KvK die ik bij dezen dan ook wil bedanken voor de enorme hoeveelheid ongevraagde mail die ze me hebben toe laten sturen. Dat is per 1 oktober absoluut stilgevallen.

Als je nu nog spam krijgt van Nederlandse afzenders zou ik ze aan de schandpaal nagelen: meld ze aan als spammers.

#14 13-10-2009 12:26

roodhuid
Pro
@ Boxmeer
Website

forum romanum schreef:

https://www.spamklacht.nl/klacht-indienen/

gedaan

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB