MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#26 09-06-2009 11:19

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Re: WWDC 2009 - No Stevo

Daar dacht ik ook aan Merkava. Maar waarom is er dan niets gezegd over pakketten voor mensen die vanaf een ouder systeem willen upgraden? Die zal dan vast 129,- euro kosten. Maar Phil heeft er niet over gesproken.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#27 09-06-2009 11:27

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

dat is wel ergens aangegeven,.. ff kijken of ik het kan vinden,..
't kost 129 euro als je geen leopard hebt.

Maar,.. nagenoeg iedereen met een intel mac heeft volgens mij 10.5, alleen de eerste iMacs zijn met 10.4.9 voor intel uitgerust toch?

#28 09-06-2009 11:42

trabant
@ Luilekkerland

Merkava schreef:

er zijn volgens mij nog heel wat Mac gebruikers die nog dagelijks een G4 of G5 bakkie gebruiken.

*zwaait*
De Power Mac G5 werd pas in augustus 2006 opgevolgd door de Mac Pro (met 10.4.7). Voorheen kon je op een vijf jaar oude machine nog altijd de jongste poes zetten.

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#29 09-06-2009 11:45

Merkava
@ Vught

HSL schreef:

Maar,.. nagenoeg iedereen met een intel mac heeft volgens mij 10.5, alleen de eerste iMacs zijn met 10.4.9 voor intel uitgerust toch?

Nou ik heb hier een MBP van eind 2007 die standaard was voorzien van 10.4
Volgens mij zijn er naast de G4 en G5 gebruikers veel mensen met een Intel machine waar 10.4 lekker doortokkelt. Tiger is een klassieker aan het worden.

De waarheid verzin je niet.

#30 09-06-2009 12:28

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Snow Leopard is gestript van de PPC code. Dat levert dan ook zeer waarschijnlijk die extra ruimte op. Apple is niet voor niets overgestapt op de Intel machines. PPC is dood. Niemand verplicht je trouwens om 10.6 aan te schaffen. Het komt pas in september uit, dan zullen alle software boeren ermee aan de slag gaan. Voorlopig zit je nog goed tot eind van het jaar met Tiger en/of Leopard. Overigens is het nooit verstandig om op een productiemachine gelijk met nieuwe software te gaan experimenteren. Denk aan ondersteuning van rand apparatuur als scanners, printers. Mijn Mac mini (PPC G4 1,42 Ghz) draait lekker op 10.5 en zal altijd op 10.5 blijven draaien, niets mis mee. De Adobe CS4 suite draait er ook niet op. Dat heet vooruitgang. De MacBook die wij tweedehands gekocht hebben was origineel geleverd met 10.4.x , dat staat wel 10.5 op en die zal tzt wel voorzien worden van 10.6 (alles op zijn tijd).

#31 09-06-2009 12:33

Merkava
@ Vught

Merkava schreef:

Die instap 15"MBP is ook een mooi grapje met die 9400 en geen 9600.

Ik zie nu bij A-Mac dat de instapper nu €1599 kost en de MBP met 9600 €1799. Dat is net zoveel als het oude model met de dubbelde grafische kaart.

#32 09-06-2009 12:38

Buzz
@ Delft

HSL schreef:

dat is wel ergens aangegeven,.. ff kijken of ik het kan vinden,..
't kost 129 euro als je geen leopard hebt.

Hier staat het: http://www.apple.com/nl/macosx/specs.html

Upgrading from Mac OS X v10.5 Leopard.
If your Intel-based Mac is running Mac OS X v10.5 Leopard, just purchase Mac OS X v10.6 Snow Leopard when it’s available and follow the simple installation instructions.

Upgrading from Mac OS X v10.4 Tiger.
If your Intel-based Mac is running Mac OS X v10.4 Tiger, purchase the Mac Box Set (when available), which is a single, affordable package that includes Mac OS X v10.6 Snow Leopard; iLife ’09, with the latest versions of iPhoto, iMovie, GarageBand, iWeb and iDVD; and iWork ’09, Apple’s productivity suite for home and office including Pages, Numbers and Keynote.

Dus als Tiger gebruiker dien je de box set met iLife en iWork aan te schaffen. Of de prijs van die box (nu met de gewone Leopard €169) nog verandert staat er niet bij.

trabant schreef:

De Power Mac G5 werd pas in augustus 2006 opgevolgd door de Mac Pro (met 10.4.7). Voorheen kon je op een vijf jaar oude machine nog altijd de jongste poes zetten.

De switch naar Intel is natuurlijk een uitzonderlijke situatie. Die werd trouwens al in juni 2005 aangekondigd, op het moment dat Snow Leopard uitkomt dik vier jaar geleden. Iedereen wist toen al dat het moment dat de PowerPC hardware niet meer ondersteund zou worden door die switch een stuk dichterbij was gekomen.
Ik weet vrijwel zeker dat je er nu weer op mag rekenen dat de Intel Macs wel weer 5 jaar of meer ondersteund gaan worden door de toekomstige Mac OS versies.

Laatst bewerkt door Buzz (09-06-2009 12:47)

#33 09-06-2009 12:51

Merkava
@ Vught

Buzz schreef:

Upgrading from Mac OS X v10.4 Tiger.
If your Intel-based Mac is running Mac OS X v10.4 Tiger, purchase the Mac Box Set (when available), which is a single, affordable package that includes Mac OS X v10.6 Snow Leopard; iLife ’09, with the latest versions of iPhoto, iMovie, GarageBand, iWeb and iDVD; and iWork ’09, Apple’s productivity suite for home and office including Pages, Numbers and Keynote.

Dus als Tiger gebruiker dien je de box set met iLife en iWork aan te schaffen. Of de prijs van die box (nu met de gewone Leopard €169) nog verandert staat er niet bij.

Gekoppelde verkoop !
Koren op de molen voor Aplle haters en Pirate Bay stemmers.
M$ zit alweer in het beklaagden bankje van de EU, het lijkt er bijna op de EU van Appple meer door de vingers ziet dan van M$.
iTunes/iPod, OSX en Apple hardware, Iphone en T-Mobile enz enz.
Daar komt nu deze update bij waarbij je allerlei Apple rommel bij je nieuwe OS moet kopen.

#34 09-06-2009 13:01

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Onzin, je kan 10.6 ook gewoon los aanschaffen. De box set is een goedkopere deal dan een los OS en een losse iLife. Niets meer of minder.

#35 09-06-2009 13:30

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Overigens heeft Apple enkele prijzen verhoogd! Het gaat hier om o.a. de Universal Dock die weer terug is op €45,-  en enkele andere iPod.iPhone accessoires. Kennelijk gaat het goed met Apple.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#36 09-06-2009 14:39

3dGuy

Eigenlijk wel een beetje jammer dat de G5 buiten de boot valt! Dat was al een 64 bit systeem en werd zo ook trots aangekondigd! Was eigenlijk wel benieuwd of een Quad G5 sneller zou worden met snow. Maar van de andere kant laat ik die G5 ook lekker op 10.4 staan want dan kan ik er nog eens een os9 app op laten draaien!

Die coupons hebben ze er  trouwens bij leopard; 10.5 ook niet meer bij gestopt want ik vond er geen in het doosje!

En voor wie een nieuwe mac wil gaan kopen die kan er als die vanaf vandaag gekocht is voor € 8.95 Snow Leopard bij krijgen als dat er nog niet bij zat!

#37 11-06-2009 15:27

Allard
@ Amsterdam
Website

MacBeer schreef:

Jammer dat de pro-apps geen update hebben gekregen. Ik kijk erg uit naar Aperture 3.0.

Ik zit eigenlijk meer te wachten op de de volgende Final Cut Studio

#38 11-06-2009 15:44

McJohn
Pro
@ België

Iemand enig idee of PPC software nog zal werken op Snow Leopard,..en ik doel daarmee op de aanwezigheid van Rosetta? Persoonlijk heb ik een stil vermoeden van niet...

#39 11-06-2009 16:14

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Ik denk het ook niet nee. Alleen Universal Binary applicaties maken een kans aangezien daar wel een Intel versie "inzit". Snow Leopard is Intel only dus zal ook niets met PPC structuur kunnen. Een van de voorteken waren al het ontbreken van de "Classic mode" in 10.5

#40 11-06-2009 16:15

Buzz
@ Delft

Ik heb begrepen dat Rosetta een optie is bij het installeren van Snow Leopard. Universal Binaries zijn natuurlijk geen enkel probleem, en met Rosetta geïnstalleerd zullen ook PowerPC binaries nog gewoon werken in Snow Leopard.

Ik ben benieuwd of Apple met updates van de Pro Apps wacht totdat ze met een uitontwikkelde Snow Leopard zijn getest. Het zou een fantastische reclame zijn voor Snow Leopard als de geupdate Pro Apps vanaf het begin volledig gebruik maken van Grand Central Despatch, de 64-bit libraries en OpenCL.

Laatst bewerkt door Buzz (11-06-2009 16:18)

#41 11-06-2009 16:48

3dGuy

Dat ze wachten met uitbrengen van pro apps lijkt me eigenlijk logisch. Er zit alleen een risico in dat ze in die apps dingen in stoppen die alleen onder snow werken.

Dat zou dan misschien wel de lage prijs van de update verklaren!

#42 11-06-2009 16:55

Rik H.
@ Durkum

MacMickey schreef:

Een van de voorteken waren al het ontbreken van de "Classic mode" in 10.5

Classic draaide ook al niet meer op de eerste Intel Macs onder 10.4, dus dat hoeft geen voorteken te zijn voor het ontbreken van Rosetta in 10.6.

Momenteel is er geen onderschrift opgeslagen in je profiel.

#43 11-06-2009 17:10

3dGuy

Classic of eigenlijk mac os9 is NOOIT geschreven voor de intel processor en zou dus ook nooit kunnen werken!

Rosetta vertaalt de oude ppc instructies naar die voor de intel processor!

#44 11-06-2009 17:21

Rik H.
@ Durkum

Dat weet ik.
Ik reageer alleen op de mogelijke voortekenen dat 10.5 al geen classic mode heeft in verband met het al dan niet aanwezig zijn van Rosetta in 10.6
Ofwel, het mogelijke ontbreken van Rosetta heeft volgens mij niets te maken met het niet kunnen draaien van Classic (of OS 9) in 10.5

Volgt u het nog?

#45 11-06-2009 17:30

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Rosetta (de implementering ervan) heeft wel degelijk te maken met het feit dat Classic niet meer onder 10.5 draait. Apple is overgestapt op Intel en heeft de PPC dood verklaard. Classic stamt zelfs nog uit het Pre OS X tijdperk. Waarom zou je dan nog willen werken met overtollige ballast? Herrinert u zich deze nog..nog...nog...nog?
QuarkXPress "weigerde" in eerste instantie om een versie te maken die native onder OS X draaide ipv Classic/OS 9. Commentaar van de CEO: Stap maar over op Windows dan... Gevolg: Daar ging het marktaandeel van QXP omdat InDesign wel onder OS X draaide.

Classic is al langer dood dan de PPC. Na de aankondiging van de overstap heeft Apple ver voor gestelde termijn alle Mac naar het Intel platform gebracht. Nu is het tijd om definitief afscheid te nemen van de PPC structuur.

#46 11-06-2009 17:36

Buzz
@ Delft

Classic op Intel is technisch zeer ingewikkeld, zo niet onmogelijk. Destijds heeft Apple besloten daar geen energie in te steken. Het was een te grote drempel om te nemen, en de groep mensen die er op zat te wachten was heel klein.

Rosetta is ook technisch ingewikkeld, maar het was veel harder nodig dan Classic om de overgang naar Intel soepel te laten verlopen. Apple heeft toen dus die technologie ingekocht en het in Tiger ingebouwd.

De Rosetta code bestaat nu al gewoon, en daardoor kost het Apple dus vrijwel geen moeite om het in Snow Leopard (en alle verdere versies van Mac OS X voor Intel) voort te laten bestaan. Net zoals het destijds geen moeite kostte om Classic in de PowerPC versies van Mac OS X voort te laten bestaan, ook al besteedden ze er in de promotie rond Panther en Tiger geen enkele aandacht meer aan.

Ze hebben de installatie van Rosetta nu alleen wel optioneel gemaakt, en dat zal waarschijnlijk net een klein beetje performance en/of opslagruimte schelen voor de grote meerderheid van de gebruikers die het niet meer nodig heeft.

Laatst bewerkt door Buzz (11-06-2009 17:41)

#47 11-06-2009 17:36

Rik H.
@ Durkum

Volgens mij snap ik het niet, op de eerste Intel Mac draaide Classic al niet meer maar Rosetta (uiteraard) wel.
Volgens mij moet je Rosetta los zien van OS 9
Als Apple afscheid wil nemen van de PPC en daardoor ook van Rosetta in 10.6, dan dreig ik het te gaan begrijpen. innocent

#48 11-06-2009 17:42

Buzz
@ Delft

Rik: Je snapt het veel beter dan MacMickey. Hij is naar motivaties van Apple aan het raden voor iets dat ze helemaal niet gaan doen.

#49 11-06-2009 18:18

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

En wat gaan ze niet doen dan? Hoe kan je dan PPC applicaties draaien op een Intel only OS? Met Rosetta toch? Waarom zou Apple 10.6 (en verder) dan allen Intel maken? Het is toch makkelijk en sneller om 1 structuur aan te houden, ook voor de softwaremakers? De overstap van OS 9 naar OS X was nog PPC (al maakte Apple dus elke versie van OS X ook al voor Intel). Classic is niets meer of minder dan OS 9. Dat OS is al jaren dood, wat overbleef was de PPC architectuur. Rosetta brengt een PPC app naar Intel. De Universal Binary bevat twee structuren omdat men ook wel in de gaten had dat niet iedereen gelijk een Intel Mac had/ging kopen en om softwaremakers een tussenstap te gunnen. Zo kon software nog steeds op beide platformen draaien PPC en Intel. De PPC is dood. Dus kan ik mij zo indenken dat Apple Rosetta ook overboord gooit. 10.6 draait toch ook alleen nog maar op Intel Macs. Of ben ik nu te voortvarend?

#50 11-06-2009 19:33

Buzz
@ Delft

Je begrijpt me verkeerd geloof ik. Wat ze niet gaan doen is Rosetta overboord gooien. Het is een optie in Snow Leopard, zoals ik al eerder aangaf (en dat heb ik uit betrouwbare bron). En er is vooralsnog geen enkele reden waarom het niet in 10.7 en 10.8, etc. ook een optie kan blijven.

Ten tijde van Tiger (10.4) was OS 9 ook al lang en breed doodverklaard, maar omdat het geen moeite kostte stopten ze Classic bij Tiger. Het stoppen met Classic deden ze niet om een punt te maken of consumenten dwars te zitten zodat ze met het gebruik van Classic zouden stoppen, maar gewoonweg uit de overweging dat het teveel moeite zou kosten om ermee door te gaan vanwege de overstap naar Intel.

Het erbij houden van Rosetta voor de toekomstige Intel-only OS X versies (te beginnen met Snow Leopard) kost zeer weinig moeite, dus houden ze het erin.

Rosetta is trouwens helemaal geen PowerPC app. Ik begrijp natuurlijk wel wat je bedoelt, maar Rosetta draait alleen op Intels, niet op PowerPC, dus is het eerder een Intel app. Maar het is natuurlijk ook geen app, eerder een diep in het systeem geïntegreerde vertaaltechnologie (van PowerPC machinetaal naar Intel machinetaal).

Laatst bewerkt door Buzz (11-06-2009 19:39)

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB