MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 01-05-2009 19:10

Hipska
@ Jabbeke, België

[gezocht] Database ontwerp programma

Ik ben bezig met het ontwerp van een behoorlijk grote database waar veel relaties naar de verschillende tabellen gelegd zullen worden.

Voorlopig doe ik dit op een A4 blaadje, maar die staat nu al helemaal vol.

Om dit alles nog overzichtelijk te houden ben ik op zoek naar een programma die dit mooi kan presenteren en waarmee je dus makkelijk tabellen en relaties kan toevoegen of bewerken. Als het kan ook een beetje de look en feel zoals we allen verwachten van mac programma's.

Zijn er mensen die mij dergelijke programma's kunnen aanbevelen?

#2 01-05-2009 19:33

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Re: [gezocht] Database ontwerp programma

Ik ben ook op zoek geweest naar zoiets, maar 't is niet te vinden.
Dus een moleskine met verwijzingen van pagina naar pagina is hier de oplossing.

#3 01-05-2009 22:06

Klaus
Pro
@ Beernem, West-Vlaanderen
Website

Ik durf het haast niet te zeggen maar MS Visio is erg handig in dit geval. Volgens mij doet ook OmniGraffle (of iets van die familie) ook wel iets in die richting.

#4 02-05-2009 07:17

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Omnigraffle is tot heel veel in staat. Het valt zeker te proberen. Is overigens in staat om Visio-bestanden in te lezen...

#5 02-05-2009 07:19

Martiniman
@ Tikibad

En de boel eens 'mindmappen" met Novamind?
http://blog.iqmatrix.com/wp-content/gallery/how-to-mind-map/novamind-example.jpg
Daar is in ieder geval je A4 onbeperkt in alle richtingen uit te breiden.

#6 02-05-2009 08:52

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

HSL schreef:

Ik ben ook op zoek geweest naar zoiets, maar 't is niet te vinden.
Dus een moleskine met verwijzingen van pagina naar pagina is hier de oplossing.

Het bestaat wel, ik heb ook lang gezocht.
Power architect is een open source ERD programma waarmee je database ontwerpen kan genereren. Werkt ook op de Mac.

Beheren van een model, van foreign key relaties en het genereren van de SQL code voor vercshillende databases.

Laatst bewerkt door tennapel (02-05-2009 08:54)

Life is a stage, but the play is badly cast * Oscar Wilde

#7 02-05-2009 08:53

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

deskman schreef:

Omnigraffle is tot heel veel in staat. Het valt zeker te proberen. Is overigens in staat om Visio-bestanden in te lezen...

Maar niet tot het maken en beheren van ERD's -- helaas.

#8 02-05-2009 09:42

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Wat is er mis met Filemaker? Ik dacht dat de eerste keus zou zijn? Ik vind het prettig werken.

Grtz

#9 02-05-2009 10:14

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

digilux schreef:

Wat is er mis met Filemaker? Ik dacht dat de eerste keus zou zijn? Ik vind het prettig werken.

Filemaker is geen database ontwerp programma in de zin dat je er schema's mee kan beheren en deployen naar een andere database, zoals Oracle, SQLServer of MySQL (of Sybase, of Terradata, of DB2 of... )

Filemaker is ook geen RDBMS op zichzelf, maar heeft een ander storage formaat. Filemaker is een meer een applicatie ontwikkelomgeving waar weinig mis mee is, maar het is een op zichzelf staande wereld.

#10 02-05-2009 10:31

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Kijk eens naar MySQL Workbench, dit is een successor op het programma DBDesigner* van Fabforce. Let op op de dowload pagina kun je helemaal onderaan bij 5.2 beta kiezen voor Mac OS X, de bovenste versie is windows only. Let overigens niet op de naam MySQL Workbench, het is keurig te gebruiken voor andere databases, maar wel MySQL geënt.

Naast workbench kun je ook eens kijken naar het iets minder mac-ige JUDE.

Verder via google nog wat lijstjes gevonden Lijst 1 en Lijst 2

* = what's in a name ?

Sexybiggetje.nl :: cc-licensed by sexybiggetje.nl

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

#11 02-05-2009 12:00

Hipska
@ Jabbeke, België

Bedankt allen voor jullie reactie.
Ik ga op mijn gemak alle genoemde programma's eens uitproberen.

Mysql workbench zal niet lukken op mijn PPC.
Omnigraffle is niet echt in staat om het schema te maken zoals ik voor ogen had.

Ondertussen ben ik wel een web-app tegengekomen die de DB toont zoals ik het voor ogen zag. (klik)
Power* Architect heb ik ook eens geprobeert, en daar viel mij de optie om de tabellen te herschikken op. Op het gebied van relaties maken kwam ik al snel enkele bugs tegen.

Nu twijfel ik dus welk van beide ik zal gebruiken. Enerzijds heb ik de handige en mooie opmaak van het online tooltje. Maar anderzijds heb ik dan bij Power* Architect de mogelijkheid om het herschikken en printen en exporteren naar SQL code voor verschillende DB types.

Laatst bewerkt door Hipska (02-05-2009 15:04)

#12 19-05-2009 23:54

yoortje

Volgens mij ben je gewoon op zoek naar een UML (http://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Modeling_Language) IDE voor de Mac...

#13 20-05-2009 11:26

Julian

yoortje: ik ben het met je eens dat de web-app waar Hipska naar verwees op UML lijkt, maar het is toch echt  iets anders.

Hipska: wat bedoel je met het "herschikken" van de tabellen? In het web-tooltje kun je ze in ieder geval ook verplaatsen door de grid, als je dat bedoelde...

Overigens, yoortje's inval dat het op UML lijkt kan een aanknopingspunt zijn. Xcode bevat namelijk een UML-tekenprogramma. Xcode -> File menu -> New file -> Other -> Class model. Maar misschien is het te specifiek voor class design.

Als je een beetje handig bent met vectors kun je tenslotte ook nog kiezen voor zelf maken met een programma zoals Illustrator of Inkscape. Maar mij lijkt de web-app ideaal...

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB