MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 20-03-2009 15:19

Sjaakman

Budget beeldscherm voor dtp-werk

De 2 beeldschermen van mijn collega staan op ontploffen, dus ben ik alvast op zoek naar een vervanger. Nu heb ik me vanmiddag zitten te oriënteren maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Uit andere posts hier op het forum begrepen dat ik voor een S-IPS, H-IPS of S-PVA panel moet gaan, geen TN omdat TN slechte zwarting en contrast zou hebben.

Even bij onze vrienden van tweakers gekeken en daar kwam ik uit bij de HP LP2275w (budget: 300-400 euro). Deze heeft een S-PVA panel en valt binnen het budget.

Het grote nadeel vind ik eigenlijk dat het een 22" betreft. Liever hebben we een 24" die ook een wat hogere resolutie aan kan zodat we meer ruimte hebben, maar dan gaan we direct ruim over ons budget.

Zouden jullie hierin mee willen denken?

De werkzaamheden bestaan vooral uit het opmaken van familie(rouw)drukwerk en daarnaast het opmaken van een regionaal nieuwsblad.

Is het echt raadzaam om voor een S-IPS, H-IPS of S-PVA te gaan of zijn er wel degelijk goede TN panels die geschikt zijn voor bovenstaande werkzaamheden?

#2 20-03-2009 15:34

Martiniman
@ Tikibad

Re: Budget beeldscherm voor dtp-werk

Die HP LP2275 is een no-brainer, en de LP2475 is dat ook, maar die zit momenteel op zo'n 560 euro.

Philips heeft nog de 240pw9eb met hetzelfde S-IPS paneel als de HP, alleen die wordt (aaargh!) in europa weer eens alleen in het zilver verkocht (flikt Samsung ook regelmatig). Die staat op 434.
http://www.kieskeurig.nl/lcd_monitor/ph … es/239408/

Ik denk dat ik toch zou proberen die 2475 te bemachtigen. Heeft ook een berg aansluitingen van heb ik jouw daar (DP, HDMI, DVI x2, S-video, Composiet, Component en SP-DIF uit!!! Leuk om je DTS versterker aan je monitor te hangen die via HDMI zijn geluidssignaal van een AppleTV of Playstation 3 krijgt!)
http://www.prad.de/images/monitore/hp_lp2475w/hp-lp2475w-gehaeuse-anschluesse-unten.jpg

Er zijn ook nog een paar goede schermen met MVA panelen, een soort aftakking van het S-PVA principe, en die zijn ook heel goed, alleen vaak verwerkt door B-merken als BenQ.

Let ook op dat bijna alle nieuwe panelen Wide-Gamuters zijn, dus met AdobeRGB omvang i.p.v. slechts 100% sRGB/isocoated. Ik vind het vaak iets too much. Wil je echt helemaal top kopen, dan zou ik nog een Eizo S2431W zoeken, maar dan zit ik op 750 euro, krijg je 5 jaar garantie op en komt boven de 500 euro uit dus mag je dit jaar extra hard afschrijven woot
De Eizo heeft ook nog een heel goed klein broertje, de S2231W, en die heeft net als de 2431 een 10-bit LUT en helderheidssensor als pre op de HP's, waardoor je minder banding hebt na calibreren en betere helderheid/contrast onder verschillende lichtomstandigheden in de ruimte.

Laatst bewerkt door Martiniman (20-03-2009 17:01)

#3 23-03-2009 11:49

Sjaakman

Bedankt voor de reviews Martiniman, die zijn lekker uitgebreid, hopelijk voldoende mijn baas te overtuigen voor de LP2475 te gaan. smile Met oude Philips tv's heb ik slechte ervaring, ik weet niet hoe dat zit met de huidige generatie monitoren? Qua prijs is Philips wel weer iets aantrekkelijker.

Het hoeft geen super Hi-end te zijn zoals Eizo, gewoon een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Laatst bewerkt door Sjaakman (23-03-2009 11:50)

#4 27-03-2009 13:43

Sjaakman

Yahooo! M'n baas overtuigd en 2x de LP2475w besteld grin
Nomaals dank voor de review! wink

#5 27-03-2009 19:57

Pieterr
@ Eindhoven

HP LP2475w is inderdaad een prima keuze. Een alternatief was nog geweest de Dell Ultrasharp 2408WFP A01 (review Prad). Deze kost €499.

#6 16-12-2012 20:11

trabant
@ Luilekkerland

Hoewel niet voor DTP-werk toch maar hier aangesloten.

Ben zelf nu de knoop aan het doorhakken voor een 24" monitor onder de €500,- die aan de volgende criteria moet voldoen:
-1920x1200 scherm (voor officewerk is een 1080 scherm net wat te smal om lekker te kunnen werken)
-mat scherm en géén TN-panel.
-Voeding intern, en niet te gulzig in het verbruik.
-Pivot, dus verticaal 90º kantelbaar.

Van het resultaat van tien IPS-monitoren heb ik er vier in de selectie opgesteld:
Dell U2412M vanaf €250-, in de pricewatch.
Lenovo LT2452p vanaf €300,-.
HP ZR2440w vanaf ±€350. En de
Eizo EV2436WFS die begint bij €450,-.
Wat ik zo begrepen heb, is dat het allemaal prima schermen zijn en dat je krijgt waarvoor je betaalt. Mijn snobfactor kijkt echt wel verlekkerd naar die Eizo, maar omdat er nog meer dingen hier in huis om budget bedelen en ik er toch niet op ga photoshoppen, zal het zeer waarschijnlijk wel op die Dell uitdraaien. Ook omdat die ondanks dat grote logo toch de mooiste achterkant heeft. De rest is net een battlestar Galactica.

Mocht iemand vinden dat ik op het punt sta een enorme fout te maken, geef een gil. Misschien dat ik luister.

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#7 16-12-2012 21:25

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ik heb mijn Eizo bij Eizoshop.nl gekocht. Uit een demo serie. Geen idee wat er demo aan was - zat gewoon nieuw in de doos, geen vingerafdruk te bekennen en snoertjes nog ingeseald. En het scheelde wel aanzienlijk met de nieuwprijs.

#8 16-12-2012 22:51

trabant
@ Luilekkerland

Dat zijn leuke linkjes. Alleen zit er in het huidige demo-aanbod niet iets waarvoor ik meteen warmloop. Een TN-panel voor 319,- blijft ook met een Eizobadge een TN-panel en die S2431WH-BK met PVA uit 2007 kost niet alleen nog steeds 450,-; met een 110W voeding tikt er wel meer door.

Ik heb op blauw gelezen dat de anti-glarelaag van Dell nog wel eens kristallerig kan uitpakken en dat niet iedereen dat leuk vind. Ik ben dan vast ook zo'n zeikerd.oops

#9 16-12-2012 22:57

Martiniman
@ Tikibad

trabant schreef:

De rest is net een battlestar Galactica.

Die was toch wit?
Hier een mooie witte:
http://tweakers.net/pricewatch/275929/f … -6-ips-wit

#10 17-12-2012 02:02

trabant
@ Luilekkerland

Die Fujitsu P24W-6 IPS Wit heeft idd een mooi gladde achterkant, als is het model nog ouder dan de Dell.

Martiniman schreef:

Die was toch wit?

Hoe denk je dat ik erop kom? Achterkant witte Eizo

#11 17-12-2012 12:46

Pieterr
@ Eindhoven

trabant schreef:

Ik heb op blauw gelezen dat de anti-glarelaag van Dell nog wel eens kristallerig kan uitpakken en dat niet iedereen dat leuk vind. Ik ben dan vast ook zo'n zeikerd.

Dat lees je inderdaad wel eens. Er schijnt ook iets aan gedaan te worden zoals te lezen is in deze HP ZR2740w v2 review.

They had identified a new revision of the ZR2740w, characterised most notably by a seemingly lighter AG coating. This was positive news as it would help avoid the overly aggressive and grainy appearance of the older AG coating which has been widely used for several years on IPS technology screens. In recent months we have started to see newer IPS models emerge with a lighter AG coating which is positive news for the market. It seems HP have decided to update their screen as well.

#12 18-12-2012 10:16

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

trabant schreef:

Ik heb op blauw gelezen dat de anti-glarelaag van Dell nog wel eens kristallerig kan uitpakken en dat niet iedereen dat leuk vind. Ik ben dan vast ook zo'n zeikerd.oops

Ben je eindelijk klaar met het gezeik over wat er aan TV-aanbod op het scherm te zien is, begin je over het scherm zelf. Alsof SBS daar iet aan kan doen...

ninja

#13 18-12-2012 13:26

trabant
@ Luilekkerland

grin
Dit wordt een werkscherm.

#14 18-12-2012 13:48

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

In een werkscherm moet je gewoon fatsoenlijk investeren. Net als in een werkstoel en werk-eten.

Anders verkoop je de kat toch?

#15 24-12-2012 15:15

trabant
@ Luilekkerland

"Aangeboden: Kat. ligt graag op werkplek, lekker warm CRT-scherm wordt daartoe meegeleverd."

Zoiets?
Uiteindelijk heeft het lot voor ons beslist. Een mankementje aan het huis resulteerde in een bezoek van een handwerker en dat moet ergens vandaan komen. Bovendien zijn we ook nog in de race voor een tweedeurs iFridge. Zo'n Eizo komt er nog wel eens. De Dell is vanmiddag geleverd en LCDtester.app heeft een vijftal keurig egaal gekleurde schermen laten zien, dat is toch een mooie start. Minder mooi is dat de voet een centimeter hoger had moeten zijn, dan was het scherm bij het draaien naar de pivotstelling niet tegen de voet geschuurd. Hoewel de hoekjes patenttartend afgerond zijn, heeft de overgang tussen de materiaaldelen wel een scherp randje. Je kunt voor die €250,- niet alles hebben. Zo uit de doos alles ingeprikt heb ik er meteen een werkbaar scherm aan.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB