MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 02-03-2009 23:14

Wim Wenner
Pro

Nieuwe tv

Na jarenlange trouwe dienst gaf vandaag onze aloude Blaupunkt PiP-tv definitief de geest. Mooie gelegenheid eindelijk iets nog groters (en platters) te kopen, met mogelijkheid tot koppeling aan Apple TV. Voor dat laatste is nodig:

Enhanced-definition of high-definition breedbeeld-tv’s die geschikt zijn voor de volgende resoluties: 1080i, 60/50 Hz; 720p, 60/50 Hz; 576p, 50 Hz (PAL-structuur); 480p, 60 Hz.

Iemand een suggestie op dit gebied? Plasma? LCD? Aanbevolen merken? Ik kijk er naar uit.

#2 03-03-2009 00:22

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Re: Nieuwe tv

LCD, plasma's zijn over het algemeen sterk verouderd.
Voor 32" of kleiner is 720p meestal de enige optie, voor grotere maten kan je beter naar 1080p kijken.

720p is HD-ready,
1080p is Full HD.

Ik zweer bij sony, die zijn stijlvol en goed.

Hier staat trouwens ook nog het e.e.a.
http://www.macminds.net/viewtopic.php?id=4408

En hou er rekening mee dat de AppleTV maximaal 720p aankan en dat een 1080p tv dus dan onscherper is. Ook niet-digitale TV is al heel lelijk op 720p.

Full HD is mooi, maar je input moet het wel aankunnen anders wordt het alleen maar minder.

#3 03-03-2009 00:33

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Sluit me grotendeels bij HSL aan. Sony, LG en Sharp maken nette en TV's. Samsung en Philips moeten het vooral van hun reputatie hebben, maar vond ik veel minder mooi beeld geven. De Samsung had te verzadigde kleuren, en de Philips was behoorlijk kartelig qua beeld. Sony is ( zoals HSL al zei ) erg goed, maar wel een wat duurder dan LG en Sharp ( of eventueel Panasonic ). Of het prijsverschil het voor jou waard is is een persoonlijke keuze. Wij zijn hier thuis voor LG schermen gegaan, en die bevallen ook prima.

Er is behoorlijk veel keuze qua aansluitingen, dus kijk goed wat je wil, wat je misschien in de toekomst wil. ( DVI / HMDI / VGA / Component / Optisch, dergelijke ) Wij hebben bijvoorbeeld digitale TV van KPN, en onze TV heef een ingebouwde tuner waardoor je gewoon kunt zappen met de afstandsbediening van je TV, en je hebt geen losse decoder in je kast meer staan...

Allerbelangrijkste: Ga er zelf naar kijken. Niet beslissen puur op basis van wat je leest. Ga een winkel in, en kijk naar het beeld. En neem bijvoorbeeld ( zoals wij deden ) een MacBook en een DVI-naar-HDMI kabel mee, en kijk hoe de TV omgaat met een Mac, en hoe hij films afspeelt waarvan je weet hoe ze er uit horen te zien qua kleur en scherpte.

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#4 03-03-2009 02:16

trabant
@ Luilekkerland

Toen de Apple TV uit kwam, was er ook een lijstje van TV's die het ding lustte. Ik neem aan dat die lijst bijgehouden wordt?

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#5 03-03-2009 07:47

Martiniman
@ Tikibad

Ik zou me niet te veel vastpinnen op de huidige AppleTV. Die was al bejaard bij introductie, dus om daarom nu 720p te kiezen? Bovendien bestaan er geen 720P TV's, die zijn altijd 768P, dus 1:1 pixelmapping is daarmee al niet mogelijk.
Gewoon een 1080p TV nemen met 100 of 120Hz dus, en native 24p ondersteuning voor speelfilms. Simpel Western Digital mediaspelertje van nu doet gewoon 1080p voor 100 euro. Missen we wel die goede AppleTV software, maar het geeft wel een idee dat Apple hier toch binnenkort in mee moet. Overigens ondersteunt de AppleTV wel een resolutie van 1920x1080, maar worden films geupscaled. Voor andere content, of bij OSX op je Apple TV en ook wanneer je een computer aan je TV wilt hangen is 1920x1080 altijd winst.

Raar ook dat Samsung niet nadrukkelijk wordt genoemd. Die maken op dit moment toch wel een van de beste schermen voor heel schappelijke prijzen. Met hun eigen S-PVA fabriek ontwikkelen ze namelijk zelf zeer goede panelen, waarbij het maar de vraag is of derden net zo snel en goed uit deze lijn mogen inkopen.
Enige is de rode-gloed-stofmagneet-rand, maar verder is zoiets een fantastisch scherm voor 600 euro (16 bit gamma-curven!):
http://www.prad.de/en/tv/review-samsung … 56a1f.html
Hierbij is de 32 te vervangen voor 37,40 of 46 als je groter wilt.

Laatst bewerkt door Martiniman (03-03-2009 07:48)

#6 03-03-2009 08:51

Pieterr
@ Eindhoven

De diverse opties zijn natuurlijk afhankelijk van je budget.
Tijdens je orientatie kun je kijken wat de Pro's van de diverse LCD TV's vinden, bijvoorbeeld in het (Duitstalige) blad Video HomeVision. In dat blad worden iedere maand een aantal recente TVs getest. Een overzicht van de testresultaten is online beschikbaar. Goed scorende sets op deze lijst zou je in de winkel zelf verder kunnen bekijken.

#7 03-03-2009 09:14

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

@Martiniman Je hebt gelijk dat de appletv ruk is, met name omdat je niet alle bestanden erop kan afspelen, maar dat is een hele andere discussie.

Martiniman schreef:

Gewoon een 1080p TV nemen met 100 of 120Hz dus, en native 24p ondersteuning voor speelfilms.

Nah, ik heb genoeg aan 720p en voor native 1080 moet ik films van 8,8GB of groter gaan downloaden, dat wordt me weer iets te. daarbij zou ik helemaal geen grotere TV willen. Dus 't is maar net wat je wil. 720p is al heel erg scherp :-)

Daarbij komt dat 100 of 120Hz een marketing trucje is voor platte tv's omdat mensen die termen van ouderwetse TV's kennen, het voegt echt nauwelijks iets toe (ik geloof dat het een soort ruisfilter is voor beeld wat langzaam beweegt), behalve een paar honderd euro op de prijs. Bij mij is iig geadviseerd als je veel films kijkt en minder TV om het dan niet te doen.

De grootste verschillen zitten in de vormgeving van de kasten en de aansluitingen, er zijn maar een paar fabrikanten die de panelen maken, dus dikke kans dat in een sharp hetzelfde panel zit als in een sony bravia, alleen zal de kwaliteitscontrole bij de sony hopelijk iets strenger zijn.

Het helpt ook flink rond te shoppen, er zijn hele grote prijsverschillen tussen verschillende leveranciers.

#8 03-03-2009 09:31

Pieterr
@ Eindhoven

Als je in het hogere prijssegment wilt/kunt shoppen, zou je een LCD TV kunnen nemen die local dimming heeft. Dit verhoogt het contrast aanzienlijk en verlaagt de power consumptie (een "win/win" feature). Een voorbeeld van zo'n set is de Philips 42PFL9803.

#9 03-03-2009 10:50

Martiniman
@ Tikibad

Zit er bij dat local-dimming ook een fotodiode per LED om op werkelijke helderheid te corrigeren? LED's hebben er nogal een handje van om snel en verschillend te verouderen, een CCFL doet dat een stuk constanter (hoewel ze daarbij wel iets kunnen verkleuren). En probleem met witte LED's is de beroerde kleurweergave (is een blauwe led met gele fosforlaag).

Ook vraag ik me af hoe de nauwkeurigheid van de weergave is. Een led zal een bepaalde afstraalkegel hebben, en wordt de helderheid van de pixels gecorrigeerd voor de afstraal-karakteristiek van de LED bij verschillende helderheden? Daar kun je zo een Geforce 280 tegenaangooien om dat uit te rekenen, en dan krijg je er lekker 200 watt aan warmteproductie bij?

Nee doe mij maar gewoon S-PVA (1:1300 standaard contrast) en een omgevingslicht-sensor. Werkt nog het beste. Alleen lijkt alleen Eizo dit nut te snappen. Bij een TV of bij andere monitoren ben ik het nog niet tegengekomen.

Laatst bewerkt door Martiniman (03-03-2009 10:55)

#10 03-03-2009 11:05

Chuck
Ex-Crew

Als je in het hogere segment wilt shoppen ga je toch niet voor een LCD met een 'lichtkrans'?
Fantastisch hoor dat Ambilight Spectra 2. Maar dan liever een Plasma.
Een Pioneer of een Panasonic, als is dat tegenwoordig hetzelfde.

Nog een (raar) voordeel. Die Plasma's zijn zo zwaar dat 'ze' er niet makkelijk mee naar buiten lopen.
En als ze dat al doen moet je hem keurig verticaal houden. Een Plasma horizontaal vervoeren is ongeveer einde Plasma.

#11 03-03-2009 12:37

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Ja, maar een plasma brand ook weer in als het beeld te lang stil staat,.. heel handig.

Worden er uberhaupt nog plasma's gemaakt en zo ja, wat is het voordeel? behalve dat ze misschien minder snel gejat worden tongue

#12 03-03-2009 18:12

Chuck
Ex-Crew

Een Plasma brandt alleen in in de inspeel-periode. Dat is een paar honderd uur.
Wat het voordeel is? Er is geen enkele LCD die eenzelfde zwarting haalt en zoveel contrast.
Op een LCD is het alsof je door een grijs filter kijkt. Daarbij heeft Plasma geen last van de vertraging die veel LCD schermen nu wel hebben. Dat zie je met name bij voetbal.

Wij wachten nog op de nieuwe HUMAX iHDR-5050c Een HD upscaler met 2 tuners en een harde schijf van 320GB waarop ook HD kan worden opgenomen. Dan kunnen we eindelijk over van Digitenne naar Ziggo.

#13 03-03-2009 19:37

Pieterr
@ Eindhoven

Chuck schreef:

Wat het voordeel is? Er is geen enkele LCD die eenzelfde zwarting haalt en zoveel contrast. Op een LCD is het alsof je door een grijs filter kijkt.

Dat voordeel is weg met local dimming:

De nieuwe 42PFL9803 lost de twee meest gevoelige problemen van de huidige LCD-technologie voor TV’s op, namelijk het zwartniveau en de bewegingsruis. Dankzij de vernuftige LED-achtergrondverlichting met 2D dimmingcontrole over 128 individuele zones, kan het zwartniveau van de 42PFL9803 nu rivaliseren met de beste plasmatelevisies.

En als je geen ambilight wilt, koop je een LCD TV van een ander merk wat local dimming heeft.

#14 03-03-2009 20:52

Wim Wenner
Pro

Vanavond hier en daar even rondgekeken. Oa Panasonic gezien (42 PZ 85, plasma), maar 'alleen geschikt voor grotere afstanden dan drie of vier meter', aldus verkoper. Beeld zag er vlakbij al heerlijk rustig, ruisloos en super diepzwart uit, maar volgens persistente MM-medewerker moest keus toch vooral op iets duurdere (want betere) Samsung LCD van vergelijkbare afmetingen vallen.
Dit weekeinde gaan we elders kijken en vergelijken. Dank tot zover voor alle nuttige bijdragen in dit (voor mij totaal nieuwe en onbekende) beeldschermsegment.

#15 03-03-2009 22:34

Pieterr
@ Eindhoven

Wim Wenner schreef:

Oa Panasonic gezien (42 PZ 85, plasma). Beeld zag er vlakbij al heerlijk rustig, ruisloos en super diepzwart uit.

Dat lijkt me een prima keuze (tenminste, als je op zoek bent naar een Plasma TV).

#16 20-04-2009 19:29

Pieterr
@ Eindhoven

#17 20-04-2009 22:58

Wim Wenner
Pro

Hier staat sinds kort Panasonic TH42 PZ8. Beeldkwaliteit is subliem, waarbij vooral zwarting, doortekening en brede kijkhoek opvalt. Wat dat laatste beteft: ik zit nu te tikken op zo'n zeven meter afstand van het scherm, onder een hoek van plm. 65 graden. Zelfs dan is weergave onovertroffen. Was wel digitale kabelverbinding voor nodig, want 'analoog' is beeld bedroevend. Geldt ook voor afspelen van veel oudere dvd's, dus een Blu-ray speler lijkt part of the deal. Afstandsbediening Panasonic is daarop voorbereid, maar helaas levert UPC weer z'n eigen lelijke kastje met dito bediening, zodat we straks weer met een hele zwik van die klikapparaten in de weer zijn. sad

#18 21-04-2009 00:53

Chuck
Ex-Crew

Blij dat het bevalt Wim.
Hier met smart aan het wachten op die Humax IHDR-5050C HDTV PVR 320GB.
Maar die is vrijwel nergens leverbaar. Levertijden schuiven telkens vooruit. Maart, april, nu mei.
Voor die tijd overstappen op Ziggo zien we nog even niet zitten.
Een Playstation 3 is een prima Blu Ray speler met een keur aan opties waarmee je via ethernet ook nog prima mee kunt internetten.

#19 21-04-2009 08:55

Digideon
@ tussen DB en EH
Website

Chuck schreef:

Een Playstation 3 is een prima Blu Ray speler met een keur aan opties waarmee je via ethernet ook nog prima mee kunt internetten.

Via WiFi kan ook, nog makkelijker. cool
Maar inderdaad een prima Blu Ray speler, zelfs DVD's worden mooi ge-upscaled. Oude dvd's zien er dan ook stukken beter uit via de PS3 dan via m'n Pioneer DVD speler. Hier overigens ook een Panasonic tv, wel LCD, ondanks dat ie alweer zo'n 2 jaar oud is nog steeds dik tevreden (nieuwe modellen van andere merken halen die kwaliteit m.i. nog steeds niet).

past niet in sig

#20 21-04-2009 09:21

Wim Wenner
Pro

Chuck schreef:

Hier met smart aan het wachten op die Humax IHDR-5050C HDTV PVR 320GB.

Was ook al even aan het rondkijken. Bestaan die recorders er toevallig ook met ingebouwde dvd-brander? Zou wel zo handig zijn ipv weer een kastje erbij.

#21 21-04-2009 09:48

Chuck
Ex-Crew

Die ben ik nog niet tegengekomen. Zo'n Humax kan heel prima in een netwerk. Ook een optie.
Ik lees links en rechts dat het afhankelijk is van de kabelaar welke functies 'vrij' zijn. Schijnt dat ze soms  zaken gewoon hebben afgesloten in de decoder.

#22 21-04-2009 10:22

flabber
@ Spijkenisse
Website

Persoonlijk vind ik analoge TV nog best te behappen op een 720p TV.
Je ziet de rafeligheid een beetje omdat de resolutie hoger is, maar 't is
niet plotseling heel lelijk. Het wazige beeld op een gewone beeldbuis
vind ik veel vervelender dan een rafel op LCD-TV's smile
Ik heb m'n Apple TV eens aangesloten op de TV bij een vriend van me,
die een Sony Bravia 1080p TV heeft, en zelfs dat is best te behappen.
Eigenlijk is alles beter dan analoge TV op een oude beeldbuis als je 't
mij vraagt, zolang het signaal maar zuiver is.

- iMac Core Duo 24" - 3.06Ghz - 4GB ram - 750GB HD - 8800GS
- Apple TV 160Gb / iPhone 3G

#23 22-04-2009 08:17

Martiniman
@ Tikibad

flabber schreef:

Eigenlijk is alles beter dan analoge TV op een oude beeldbuis als je 't
mij vraagt, zolang het signaal maar zuiver is.

Precies, en dat laatste is de crux. Er is nog niet 1 digitale uitzending met de kwaliteit van een goed ouderwets analoog antennesignaal (kijk maar eens voetbal: gras, waar is het gras?). Dus die oude bak was qua scherpte en bewegings-nauwkeurigheid altijd beter (Ik ga wel uit van een vergelijking met PAL PLUS of anamorfe speelfilms waar bij 16:9 content ook 576 beeldlijnen worden gebruikt). Vergeet niet hoeveel de helderheid van een nieuw scherm al doet voor de beleving van de beeldkwaliteit! Bovendien waren de goals in analoog live, nu loopt de TV 2 seconde achter bij de radio.

Laatst bewerkt door Martiniman (22-04-2009 08:19)

#24 22-04-2009 10:47

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

@Wim: RE: UPC. Ik heb bij een winkel in Rdam een truc gezien dat ze het UPC kastje doorlusten naar de IR ontvanger op de TV, en met een programmeerbare afstandsbediening kon alles met 1 afstandsbediening geregeld worden... Dat vind ik wel een nette oplossing! Als je de TV bij een fatsoenlijke winkel gekocht hebt kunnen ze je daar vast wel mee helpen.

Ik heb wel meer goede verhalen over Panasonic gehoord, maar ik ben mentaal nog niet bereid op afstand te nemen van mijn good old B&O 3:4 televisie .. dat begint bijna vintage te worden en dus weer helemaal hip tongue

Life is a stage, but the play is badly cast * Oscar Wilde

#25 22-04-2009 10:56

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

sony schijnt van de zomer met de eerste grote (> 30") OLED TV's te komen, is dat de doodsteek voor plasma?

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB