MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 17-11-2008 08:25

iMacJack
@ Zoetermeer

AirPort en Ziggo(Casema) internet

Goede morgen,

Wie kan deze iMac & AirPort Extreme newbe helpen. 

Omdat ik mijn iMac plezierig vind werken heb ik dit weekend mezelf maar een AirPort Extreme (sint)kado gedaan. Installatie van de AirPort gaat vrijwel vanzelf, echter communiceren met de Motorola (kabel)modem van Ziggo (Casema) wil die niet. oops
Zelfs mijn laptop herkent de AirPort en wil er graag me communiceren, maar internet kan ik niet op komen. crying

Wie kan mij helpen of een instructie voor een AirPort Dummie geven om de Airport te laten communiceren met de Motorola modem van Ziggo.

Alvast bedankt.

#2 17-11-2008 08:36

tulipan
@ Amsterdam

Re: AirPort en Ziggo(Casema) internet

Het zou zomaar kunnen dat de modem van Ziggo dezelfde IP reeks uitdeelt als je airport, en dan krijg je conflicten.
Open Airport Utility, ga naar Internet, kies voor DHCP en wijzig het DHCP beginning adres (gewoon 1 van de 2 andere opties kiezen).

I amsterdam

#3 17-11-2008 08:54

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

tulipan schreef:

Het zou zomaar kunnen dat de modem van Ziggo dezelfde IP reeks uitdeelt als je airport, en dan krijg je conflicten.
Open Airport Utility, ga naar Internet, kies voor DHCP en wijzig het DHCP beginning adres (gewoon 1 van de 2 andere opties kiezen).

Dat is waarschijnlijk wel een oplossing, maar beter is om bij internet in de airport aan te geven dat hij op bridge moet staan, en geen ipadressen uitdeelt of deelt. Dan heb je namelijk maar 1 DHCP server in je netwerk en dat geeft het minste conflicten, en dan kan je nog gewoon je modem en je airport instellen, met 2 dhcp servers moet je in het domein van de server zitten om hem aan te kunnen passen.

Maar waarschijnlijk moet ziggo je macadres van de airport toevoegen.

Het motorola modem, heeft die 1 of meerdere ethernetpoorten?

#4 17-11-2008 09:06

iMacJack
@ Zoetermeer

HSL schreef:

Maar waarschijnlijk moet ziggo je macadres van de airport toevoegen.

Het motorola modem, heeft die 1 of meerdere ethernetpoorten?

Is dit iets wat ik bij Ziggo moet aanvragen? Sorry heb meer verstand van cijfers dan van techniek.

De modem heeft slecht 1 ethernetpoort. en 2 uitgangen voor mijn telefoon.

#5 17-11-2008 13:56

jeroenimo
@ waddenzee

HSL schreef:

Dat is waarschijnlijk wel een oplossing, maar beter is om bij internet in de airport aan te geven dat hij op bridge moet staan, en geen ipadressen uitdeelt of deelt. Dan heb je namelijk maar 1 DHCP server in je netwerk en dat geeft het minste conflicten, en dan kan je nog gewoon je modem en je airport instellen, met 2 dhcp servers moet je in het domein van de server zitten om hem aan te kunnen passen.

Volgens mij zijn die ziggo modems kabel modems en doen die geen NAT ( brug modus) en zullen alle clients in het netwerk een dhcp lease krijgen van de ziggo dhcp server, ik weet niet of dat de bedoeling is/ of dat goed gaat.

Ik zou de airport instellen zodat ie een publiek IP adres gaat delen, zo heb je de minste kans op problemen.

Mind you, ik kan er natuurlijk naast zitten qua kabelmodem, en als het kabel modem wel routing doet (NAT) dan is wat HS-L zegt de beste oplossing...

Why is it both computer affectionados and junkies are called "users"?

irc.freenode.net #macminds

#6 17-11-2008 14:23

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Er is een manier waarop je je modem een dhcp lease kan laten geven aan de airport, maar die is bij iedere ISP anders,.. als je kabelmodem geen router is en als je ziggo zover hebt dat je airport een ip krijgt dan kan je vervolgens de airport als router op laten treden. en dan kan je alle computers gewoon toevoegen.

misschien vind je hier een oplossing zonder ziggo te bellen?

#7 18-11-2008 08:09

iMacJack
@ Zoetermeer

Is er iemand in de buurt van Zoetermeer die ervaring heeft met de installatie van de AirPort in combinatie met de Motorola (kabel) modem van Ziggo.
crying
Ben nu 2 avonden bezig geweest de boel aan de gang te krijgen...

#8 18-11-2008 11:01

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

heb je al gebeld naar ziggo?

#9 18-11-2008 11:05

iMacJack
@ Zoetermeer

HSL schreef:

heb je al gebeld naar ziggo?

Ja, die geven aan dat er veel mac adressen in de modem staan en dat verder alles in orde is. Dus moest volgens hun even de modem resetten, door 3 minuten de spanning er af te halen, vervolgens modem opstarten, router opstarten en pc opstarten. Dit was volgens hun de oplossing.
Ik heb dus gisteravond gereset, gereset zelfs via de laptop de modem software matig gereset.
Dus ga vanmiddag nog maar een keer bellen...crying

#10 18-11-2008 11:19

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

heeft de router zelf ook wifi?

#11 20-11-2008 08:34

iMacJack
@ Zoetermeer

Goede morgen allemaal,

Even een update uit Zoetermeer. Heb gisteravond even kort geprobeerd het Internet op te komen. Ik ben er nog niet maar heb wel het idee dat ik in de buurt aan het komen ben.
Op de Airport brandt inmiddels een groen lichtje en als ik in mijn Airport kijk zie ik dat het ipadres van mijn modem wordt doorgegeven, dus er moet communicatie zijn tussen deze twee. Als ik op de button Hernieuw DHCP-lease klik krijg in onder het tabblad TCP/IP de volgende gegevens te zien:
Configureer IPv4: Via DHCP
IPv4: 192.168.1.200
Subnetmasker: 255.255.255.0
Router: 192.168.1.1

En als een tabblad verder klik zie ik een DNS server genoemd 192.168.1.1 en als ik direct via mijn ethernernet kabel zit te internetten, zie ik dat er 2 andere DNS-servers worden genoemd. Moet ik die handmatig toevoegen als ik via de AirPort het internet wil benaderen?
NB: alle lampjes van mijn modem branden.

Oja wellicht helpt dit om te vermelden, wanneer ik de netwerkstatus opvraag via Safari, krijg ik het volgende meldingen/signalen te zien:
Airport  = groene stip
Airport instellingen = groene stip
Netwerk instellingen = groene stip
Internet aanbieder = groene stip
Internet = melding fout en rode stip
Server = melding fout en rode stip

Wellicht hebben jullie een idee welke stap ik vergeten ben of nog moet doen?

@HSL, de kabelmodem heeft geen wifi.

#12 20-11-2008 14:21

jeroenimo
@ waddenzee

Okee, maar nu weten we nog steedst niet of je modem een bridge of NAT verbinding maakt.
Oke zo werkt het normaal gesproken met een kabel modem.
Je sluit je computer aan op het modem, dan gaat je computer een dhcp request doen, je modem "bridged" je request naar ziggo/casema/@home (whatever) en dan gebaseerd op je MAC adress en je "Computernaam" (niet bij alle providers word aan je Mac een dhcp lease gegeven.
Als er iets niet klopt aan bijvoorbeeld je MAC adress of je "Computernaam" dan krijgt je Mac *geen* dhcp lease en zal je modem een 192.168.1.200 lease geven aan je Mac, maar er is dan geen internet ..
Als je dus je Mac direct aansluit op het modem zou je Mac een "publiek IP" adres krijgen, dus *geen* 192.168.1.* adres.
Nu als je je Airport express aansluit moeten dus alle instellingen gelijk zijn als op je Mac (Computernaam) bij @home was dat altijd een CC1234A naam die je in je brief ontvangt. Als dat zo is moet je je airport dus die "naam" geven in  (let wel ik heb GEEN idee hoe dat bij ziggo is ).
Als je modem wel NAT zou doen, dan weet ik niet wat het probleem is, want dan doet je airport express gewoon wat ie moet doen...

Het beste is toch om ziggo op te bellen, zeiken dat het niet werkt ....

#13 20-11-2008 20:48

was frans
Pro
Website

jeroenimo schreef:

Volgens mij zijn die ziggo modems kabel modems en doen die geen NAT ( brug modus) en zullen alle clients in het netwerk een dhcp lease krijgen van de ziggo dhcp server, ik weet niet of dat de bedoeling is/ of dat goed gaat.

Ik zou de airport instellen zodat ie een publiek IP adres gaat delen, zo heb je de minste kans op problemen.

ik zit bij ziggo en bij mij staat de airport zoals hierboven ingesteld. Brugmodus staat hij niet toe.

nieuw > happy-pixels  |  zusjezusje

#14 20-11-2008 21:55

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

iMacJack schreef:

heb je toevallig een neefje van een jaar of 14 die in de buurt woont?

whistling

#15 20-11-2008 23:35

iMacJack
@ Zoetermeer

HSL schreef:

iMacJack schreef:

heb je toevallig een neefje van een jaar of 14 die in de buurt woont?

whistling

Nope, indien iemand in de buurt van zoetermeer woont wil ik die wel adopteren als neefje tongue

#16 21-11-2008 00:16

jeroenimo
@ waddenzee

was frans schreef:

jeroenimo schreef:

ik zit bij ziggo en bij mij staat de airport zoals hierboven ingesteld. Brugmodus staat hij niet toe.

Je moet de airport express inderdaad op "Publiek IP adres delen" zetten (dat is NAT)

Was ook mijn idee, het kan zijn dat het gewoon een tijdje duurt voordat de Airport express een dhcp lease krijgt op basis van zijn MAC adres

J.

#17 21-11-2008 09:37

iMacJack
@ Zoetermeer

Ik zal vandaag de boel herstarten en dan zie ik vanmiddag wel of er een lease is gekomen...

#18 22-11-2008 22:17

was frans
Pro
Website

wat ook nog wel eens wil helpen is eerst je modem even uitzetten en dan de airport een herstart geven en daarna weer de modem aanzetten. Ik heb het al een paar keer gehad dat ik in eerste instantie van de modem een verkeerd ip krijg.

#19 22-11-2008 22:29

Arnold
@ Vught
Website

Oude situatie bij mij: Ziggo (voorheen @home) kabelinternet, motorola kabelmodem en Belkin router voor iMac en Macbook...

...tot vanmorgen...router overleden...

Vanmiddag een Airport Extreme gekocht en deze aangesloten. In eerste instantie bleek het niet te werken (leek op hetzelfde probleem dat jij schetst) maar op een gegeven moment de Airport Extreme opnieuw opgestart, en vervolgens het kabelmodem opnieuw opgestart. Toen werkte het ineens wel.

Heb je ook je "DHCP client ID" ingevuld? Kan me herinneren dat @home dat in het verleden nogal belangrijk vond...

#20 22-11-2008 22:38

was frans
Pro
Website

Arnold schreef:

Oude situatie bij mij: Ziggo (voorheen @home) kabelinternet, motorola kabelmodem en Belkin router voor iMac en Macbook...

...tot vanmorgen...router overleden...

Vanmiddag een Airport Extreme gekocht en deze aangesloten. In eerste instantie bleek het niet te werken (leek op hetzelfde probleem dat jij schetst) maar op een gegeven moment de Airport Extreme opnieuw opgestart, en vervolgens het kabelmodem opnieuw opgestart. Toen werkte het ineens wel.

Heb je ook je "DHCP client ID" ingevuld? Kan me herinneren dat @home dat in het verleden nogal belangrijk vond...

dat laatste is niet van belang bij ziggo. Weet dat dat bij @home gebruikers toentertijd voor problemen zorgde omdat een hoop mensen dat niet wisten.

#21 24-11-2008 14:04

iMacJack
@ Zoetermeer

Goede morgen allen,

Er is goed nieuws. Ik kan via mijn AirPort het Ziggo Internet op. Ik wil jullie dan ook allemaal bedanken voor jullie informatie en hulp. Vraag me niet wat nu exact het probleem was, maar een combinatie van de informatie die door “annevano”  is gegeven en de medewerker van de Apple helpdesk was de oplossing.woot     
In het bijzonder van de hulp die ik van de Apple helpdesk heb mogen ontvangen ben ik onder de indruk. Ik ben zelfs terug gebeld nadat ik mijn modem moest resetten. Mocht de helpdesk van Ziggo een kwart van de service bieden die ik vrijdag van Apple heb mogen ontvangen zou de service van Ziggo zienderogen verbeteren.       

Het enige is nu, dat de router bedraad met de iMac communiceert en draadloos met mijn laptop. Dit ga ik deze week proberen op te lossen en wordt veroorzaakt door het feit dat de router momenteel in de meterkast staat en deze naar zolder moet worden verplaatst en zodoende een beter bereik heeft in huis en ik zowel de iMac als de laptop draadloos kan laten communiceren. Zodoende kan ik ook mijn printer achter de AirPort hangen.

Nogmaals allemaal hartelijk dank. 

DhCP-Id is niet van toepassing bij Ziggo. Als je er bij Ziggo naar vraagt begrijpen ze niet wat je bedoeld.

#22 24-11-2008 14:15

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

iMacJack schreef:

Dit ga ik deze week proberen op te lossen en wordt veroorzaakt door het feit dat de router momenteel in de meterkast staat en deze naar zolder moet worden verplaatst en zodoende een beter bereik heeft in huis en ik zowel de iMac als de laptop draadloos kan laten communiceren.

De ziggo router zou ik lekker beneden laten staan, die moet waarschijnlijk ook aan de kabel waar die het huis binnenkomt en voor je verbinding kan je deze het beste daar laten staan.

hoe ziet je netwerk er precies uit en wat probeer je op te lossen?

is de situatie nu zo?

-----------------
| ziggo/het interweb |
-----------------
                 |
                 |
                \/
-----------------                       -----------------
|    modem/router      |   -------> |          Airport             |
                 |                                                               |
                 |                                                               |
                \/                                                             \/
|             iMac               |                       |         MacBook           |

#23 24-11-2008 14:27

iMacJack
@ Zoetermeer

------------------
ziggo/het interweb |
------------------
      |
      |
     \/
-----------------   
modem             |
-----------------
     |     
     |
    \/     
-----------------                      -----------------
AirPort          |  ---draadloos->     |  HP Laptop     |
-----------------                      -----------------
     |
     |
    \/
-----------------   
iMac            |
-----------------

De Ziggo modem laat ik zeker beneden staan. Kabel tussen de modem en kabelaansluiting is niet al te lang.
De Airport moet op zolder komen te staan en draadloos communiceren met mijn iMac en HP-laptop. Zodat ik gebruik kan maken van de faciliteiten om mijn printer op de AirPort aan te sluiten.

Laatst bewerkt door iMacJack (24-11-2008 14:36)

#24 24-11-2008 14:35

was frans
Pro
Website

je router van ziggo is draadloos?
Kan me niet voorstellen dat die voldoende bereik heeft om je airport op zolder (draadloos) te bedienen.
In mijn geval was het makkelijk van de vorige niet draadloze situatie lag er nog een ethernet kabel helemaal naar zolder. Ik heb daar mijn airport op aangesloten. Moet zeggen dat die airport wel geweldig werkt, heb in een betonnen huis gewoon tot aan beneden nog volledig bereik.

Is jouw bereik echt zo slecht op zolder als je de airport beneden laat staan?

#25 24-11-2008 14:51

iMacJack
@ Zoetermeer

was frans schreef:

Is jouw bereik echt zo slecht op zolder als je de airport beneden laat staan?

Onze Ziggo modem is met een kort UTP-kabeltje verbonden met de AirPort.
Ik heb tevens een Utp kabel naar zolder liggen vanuit de meterkast. Deze UTP staat zit nu in de AirPort die ook in de meterkast staat. De UTP is nu direct verbonden met de iMac.

Ik heb gisteren geprobeerd om met de laptop op zolder naast de iMac te internetten, echter is het signaal zwak. En ik zie dat de iMac de AirPort telkens kwijt is. Dus ik hoop wanneer de Airport op zolder staat het signaal naar beneden beter is. Zodat ik in het gehele huis en tuin gebruik kan maken van de Laptop (hopelijk in de toekomst ook van apple).

ps. grappige foto's op je site.cool

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB