MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.


#1 10-11-2008 22:11

erdeve
@ & Willem Bever
Geregistreerd: 18-09-2006

aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid teksten

Hallo,

Ik heb een klein bedrijfje in webdesign.
Als mijn klant een tekst aanlevert, in hoeverre ben ik dan verantwoordelijk voor de spelfouten en zinsopbouw van deze teksten?
Mijn klant vindt dat ik hier volledig voor verantwoordelijk en aansprakelijk ben.
Hoe zit dat?

Offline

 

#2 10-11-2008 22:25

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Geregistreerd: 18-09-2006
Website

Re: aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid teksten

Dat hangt er van af hoe dat is afgesproken, maar normaliter is het geval dat als jouw klant teksten aanleverd die teksten geen nabewerking nodig moeten hebben. Heeft het wel nabewerking nodig, dan zou ik aanbieden dit te doen tegen na calculatie. De klant kan zelf de tekst door word heen halen, dat kan je ook zelf doen, kleine moeite.

Uiteindelijk zal de klant eindverantwoordelijke moeten zijn voor de aangeleverde teksten.


Sexybiggetje.nl :: cc-licensed by sexybiggetje.nl

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

Offline

 

#3 10-11-2008 22:50

Deskman
Beheerder
@ the desk
Geregistreerd: 14-09-2006
Website

Re: aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid teksten

Als jij geen redactionele taak hebt aangenomen is de klant geheel en al verantwoordelijk voor de inhoud van de teksten op de site. Dat kan ook niet anders.

Ik krijg regelmatig teksten die ik om uiteenlopende redenen niet helemaal in de haak vind. Spelfouten, inhoudelijk of 'webtechnisch'. Daar kan ik misschien wel iets van zeggen maar het gaat mijn bevoegdheid als webbouwer ver te buiten om deze teksten aan te passen.

Dus alleen als nadrukkelijk is overeengekomen dat jij ook voor de inhoud verantwoordelijk bent zou je er op aangesproken kunnen worden. Ik zou dat eigenlijk alleen maar verwachten op het moment dat je de teksten ook zelf schrijft...

Offline

 

#4 10-11-2008 22:59

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe
Geregistreerd: 04-08-2006

Re: aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid teksten

(Topic verplaatst naar 'klanten krijgen en houden')


Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

Offline

 

#5 10-11-2008 23:03

erdeve
@ & Willem Bever
Geregistreerd: 18-09-2006

Re: aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid teksten

Er is niets afgesproken over de teksten.
De klant gaat er van uit dat het de taak van de webbouwer is om dit te doen. De klant verwacht dat een webbouwer taaltechnisch goed onderbouwd is.
Staat deze 'regel' ook ergens zwart op wit? Dan kan ik dit laten zien aan de klant.

Offline

 

#6 10-11-2008 23:21

shushishu
@ Rotterdam
Geregistreerd: 24-01-2007
Website

Re: aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid teksten

Een webbouwer is geen tekstschrijver, ik zal je ook niet aanraden om de redactionele taak aan te nemen, tenzij je heel goed bent met teksten schrijven. Ik weet voor mezelf dat ik daar absoluut van af moet blijven, en ik vindt het ook logisch dat de klanten zelf moeten zorgen voor foutloze teksten.
Natuurlijk moet je letten op afbrekingen en of je geen spelfouten tegenkomen, in dat geval communiceert ik altijd eerst met de klant, voordat ik de correcties zelf gaat doorvoeren. Daarna stuur ik het altijd door voor de definitieve check, en vraag om schriftelijke goedkeuring.

En helaas gebeurd in de praktijk te vaak dat ze op het laatste moment pas zenuwachtig worden en dan pas echt goed naar de teksten kijken, je zult merken dat op het laatste moment vaak nog correcties binnenkomen.

Offline

 

#7 10-11-2008 23:28

Merkava
@ Vught
Geregistreerd: 05-01-2007

Re: aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid teksten

Veel teksten op een site zijn ronduit amateuristisch en laten daardoor bij de (potentiële) klant niet altijd een even goede (lees betrouwbare)indruk achter.
Ik ben het met de andere MM'ers eens dat teksten voor een site schrijven een vak apart is.
Misschien een idee om dergelijke diensten optioneel aan te bieden, daar zou je zelf een tekstschrijver voor in kunnen huren die eventueel ook tekstuele wijzigingen voor de klant doorvoert (mits de site een CMS heeft).


De waarheid verzin je niet.

Offline

 

#8 10-11-2008 23:29

Deskman
Beheerder
@ the desk
Geregistreerd: 14-09-2006
Website

Re: aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid teksten

Ik denk niet dat er 'regelgeving' is waar je dit kunt vinden. Afspreken wie er inhoudelijk voor de site verantwoordelijk is zou je van te voren moeten doen.

Het is een schemerig gebied misschien maar ik kan me niet goed voorstellen dat jij er verantwoordelijk voor gehouden wordt. Maar er zijn grensgebieden. Als jij een webwinkel bouwt voor een klant mag die klant verwachten dat de 'interface' door jou gemaakt wordt en dat er niet de ene keer klik hier staat en de andere keer hier klikken laat staan dat er hir klieken staat. Voor de inhoudelijke teksten is de klant gewoon zelf verantwoordelijk.

Je zegt De klant verwacht dat een webbouwer taaltechnisch goed onderbouwd is. Ja en? Het is heel handig dat je taaltechnisch goed bent maar dat betekent niet dat je zijn teksten moet gaan redigeren. Of dat als je geen woord foutloos Nederlands kun tikken (die kans is groot als je in Roemenië laat programmeren) je geen sites zou kunnen bouwen.

Ik heb vaker wel dan niet te maken met een situatie waarbij de site af is maar de teksten nog geschreven moeten worden. Ik ben daar op geen enkel moment verantwoordelijk voor.

Ondertussen: hoe groot is het probleem?

Offline

 

#9 11-11-2008 00:08

erdeve
@ & Willem Bever
Geregistreerd: 18-09-2006

Re: aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid teksten

Het probleem is op zich niet groot, eerder storend.
In dit geval gaat het om een hotel/restaurant, daar heb ik natuurlijk geen kaas van gegeten. Vandaag kreeg ik een mail van de klant dat ik de teksten er maar klakkeloos in zet. Natuurlijk kijk ik de teksten wel enigszins na, maar, zeker taaltechnisch gezien, ben ik ook geen wonder. Het is gewoon vervelend. Hoe spreek ik het nu verder met de klant af, de site is eigenlijk klaar, maar de teksten zijn nog niet helemaal compleet. Ik wil hier aan beide kanten natuurlijk geen naar gevoel aan over houden. Het is mijn eerste opdracht en heb natuurlijk liever goede mond-tot-mond reclame. Ook het financiële gedeelte wil ik natuurlijk graag netjes afgehandeld hebben. ik ga maar eens goed nadenken hoe ik dit netjes aan de klant ga vertellen.
In ieder geval bedankt voor de feedback!

Offline

 

#10 11-11-2008 08:17

Deskman
Beheerder
@ the desk
Geregistreerd: 14-09-2006
Website

Re: aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid teksten

Ik denk dat je formeel gezien je poot stijf kunt houden maar ik zou (weekhartig als ik ben) voor het poldermodel gaan en kijken of er iemand te vinden is die de site-teksten even dor wil lopen op nare fouten.

Het lijkt me dat je prima kunt uitleggen dat als zij teksten aanleveren dat zij daar zowel inhoudelijk als qua stijl en grammatica zelf verantwoordelijk voor zijn.

Even als voorbeeld: Sexybig schrijft wel eens een artikeltje voor de voorpagina. Dat kan hij prima vanuit zijn vakgebied doen. Daar heb ik nauwelijks kaas van gegeten. Toch kan ik zijn teksten nakijken en lastige zinnen ombouwen en hem vragen iet uit te diepen of weg te laten. In dat geval is er een afspraak om dat in samenwerking te doen. Ik kan niet zijn artikel plompverloren online zetten omdat iedereen (ook ik) spelfauten maakt maar ok omdat niet iedereen 'lekker' schrijft.

Sexybig is er alleen niet van gediend dat ik hem bedank voor de moeite en zijn artikel helemaal ga omgooien en er eigenhandig zaken uit haal of aanpas en dan online zet. Dat is echt een kwestie van afspreken.

Je bent er een beetje laat achter gekomen, maar spreek het alsnog af. Ook handig voor de updates. Er kan niet van je verwacht worden dat je het hoteljargon ook nog eens beheerst of weet op welke manier de hotelklant aangesproken moet worden.

Offline

 

#11 11-11-2008 08:55

Chartreuse
@ Luilekkerland
Geregistreerd: 18-09-2006

Re: aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid teksten

Als je niets hebt afgesproken over het redigeren van de teksten hoef jij dat niet te doen. Een webbouwer is geen tekstschrijver/redacteur, en een klant moet, tenzij je je uitdrukkelijk als zodanig profileert, niet verwachten dat beide disciplines in één persoon verenigd zijn - en ook nog voor een redelijke prijs.

Probeer voor deze ene keer er maar het beste van te maken (je kunt de ergste fouten die je ziet verbeteren) en zie het als een leerzame ervaring. Bij een oriënterend gesprek met een volgende klant kun je dan zeggen dat je alleen verantwoordelijk bent voor het plaatsen van de teksten, en niet voor het redigeren. Wil de klant dat toch, dan kun je dat als een extra service aanbieden, maar zeker niet gratis. Het hangt van de hoeveelheid tekst af of een uurtarief of een tarief per woord redelijk is. (Bij wijze van richtlijn: voor minder dan € 35 ex. per uur zou ik de Mac niet eens aanzwengelen. Specialisten op een bepaald vakgebied draaien zich bij het horen van die prijs nog eens lekker om).

En natuurlijk is er ook nog een groot verschil tussen schrijven en redigeren. Een klant die alleen wat gegevens heeft en een vaag idee ('Ja, nou, ik produceer dus dit, en ik verkoop het voor zoveel, hier heb je een paar foto's') is meer geld kwijt aan de tekst dan de klant die zelf al het nodige voorwerk heeft gedaan en een min of meer volledige tekst aanlevert die slechts wat redactie behoeft. Wees ook daar duidelijk in.

Succes!

Laatst bewerkt door Chartreuse (11-11-2008 11:28)


Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

Offline

 

#12 11-11-2008 11:04

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe
Geregistreerd: 04-08-2006

Re: aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid teksten

erdeve schreef:

De klant gaat er van uit dat het de taak van de webbouwer is om dit te doen. De klant verwacht dat een webbouwer taaltechnisch goed onderbouwd is.

Hier zakt werkelijk mijn broek van af. En ik draag nog wel een riem! Ik neem toch wel aan dat je deze partij duidelijk hebt gemaakt dat dit zo niet werkt? Straks gaan ze je ook nog verantwoordelijk stellen voor eventuele slechte foto's die ze je geven. Want ja, een webbouwer moet toch ook kijk hebben op fotografie?
Echt te absurd voor woorden dit...


Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

Offline

 

#13 11-11-2008 11:20

sturb
@ Roermond
Geregistreerd: 23-12-2007
Website

Re: aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid teksten

Chartreuse schreef:

(Bij wijze van richtlijn: voor minder dan € 35 ex. per zou ik de Mac niet eens aanzwengelen.

35 per ....... uur/woord/zin?

Offline

 

#14 11-11-2008 11:29

Chartreuse
@ Luilekkerland
Geregistreerd: 18-09-2006

Re: aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid teksten

sturb schreef:

Chartreuse schreef:

(Bij wijze van richtlijn: voor minder dan € 35 ex. per zou ik de Mac niet eens aanzwengelen.

35 per ....... uur/woord/zin?

Per uur! Arrgh, dat er juist in mijn post een woord wegvalt. Juf Char schaamt zich diep, maar heeft het verbeterd.


Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

Offline

 

#15 11-11-2008 11:37

sturb
@ Roermond
Geregistreerd: 23-12-2007
Website

Re: aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid teksten

Ja sorry, normaal let ik er ook niet zo zeer op, maar was erg benieuwd naar de prijs voor als ik ook in een soortgelijke situatie terecht kom en het òf moet door rekenen òf moet uit besteden.

Zou toch te gek zijn inderdaad dat dit tot het standaardtaken pakket zou gaan behoren. Er is niet voor niks een hele beroepsgroep die zich gespecialiseerd heeft in dit soort zaken.

Offline

 

#16 11-11-2008 14:26

Chartreuse
@ Luilekkerland
Geregistreerd: 18-09-2006

Re: aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid teksten

De prijs die ik noemde, is echt wel het instaptarief, hoor. Er zijn ervaren specialisten die minstens € 75 per uur vragen. Natuurlijk hangt het heel erg af van wat er precies moet gebeuren, en het is belangrijk ook daarover goede afspraken te maken. Of jij het persoonlijk doorrekent of uitbesteedt, is aan jou, maar mocht het ooit voorkomen, dan kun je nu beslagen ten ijs komen.

Een nadeel met elk vak dat met taal te maken heeft, is dat veel mensen denken: 'O, maar ik spreek mijn hele leven al Nederlands, en ik heb een handwoordenboekje in de kast staan, dus dat kan ik ook.'


Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

Offline

 

#17 11-11-2008 15:16

Merkava
@ Vught
Geregistreerd: 05-01-2007

Re: aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid teksten

sturb schreef:

Zou toch te gek zijn inderdaad dat dit tot het standaardtaken pakket zou gaan behoren. Er is niet voor niks een hele beroepsgroep die zich gespecialiseerd heeft in dit soort zaken.

Volgens mij wordt er weer geheel voorbij gegaan aan de belevingswereld van een klant. Het is een klant die om welke reden dan ook de indruk heeft dat een stuk tekstcorrectie/redigering van tekst meegenomen wordt op het moment dat de tekst geplaatst wordt op zijn zojuist aangeschafte website. Deze klant koopt een website en heeft het idee dat daar de teksten bij horen.

Zelf heb ik een aantal jaren als project manager gewerkt bij een internet bedrijf, daar maakte ik vanaf dag 1 duidelijk dat de klant zelf verantwoordelijk is voor zijn teksten en eventuele vertalingen.
Ik verstrekte aan de klant tevens een projectplanning waar ik duidelijk ook zijn eigen verantwoordelijkheden en deadlines in had verwerkt zodanig dat hij aan de planning kon zien dat een te late levering van zijn kant de opleverdatum tevens deed opschuiven.

Als ik dat werk nu zou doen dan zou ik als extra service mijn klant wijzen op de problemen die mensen hebben met het schrijven van een goede webtekst en adviseren dit door een professional te laten doen.
Die diensten zou je als bedrijf ook onder je eigen naam aan kunnen bieden en gewoon inkopen bij een goede webtekstschrijver.

Ook het uodaten is voor veel bedrijven een probleem, zoiets zou je ook prima als een soort abonnementsdienst oid aan kunnen bieden. Het regelmatig updaten is niet alleen goed voor de indruk die de site bij de klant achterlaat, het is ook goed voor de indexering bij Google.

Problemen zijn marktkansen !


De waarheid verzin je niet.

Offline

 

#18 11-11-2008 17:16

trabant
@ Luilekkerland
Geregistreerd: 18-09-2006

Re: aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid teksten

Eigenlijk is dit terug te voeren op het aloude probleem dat mensen buiten hun eigen vakgebied er de ballen van snappen, de problemen die ergens bij komen kijken totaal niet kennen en daardoor ertoe geneigd zijn e.e.a. te gemakkelijk en dus te goedkoop in te schatten.

Als je ze al te pardoes met allerlei aspecten -en vooral de kosten die daarbij komen kijken- confronteert, dan schrikken ze, want hoe onkundig iemand ook is: geldbedragen zijn zelfs voor analfabeten inzichtelijk, ook als ze niet snappen waar die investering goed voor is.


Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

Offline

 

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB