MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#26 06-10-2008 18:43

trabant
@ Luilekkerland

Re: Hoe hoog mag je

macpro schreef:

Maar ja, leren van fouten is niet meer van toepassing als het om geld en prestige gaat.

Daarom megalomanen ze in Amsterdam op het moment ondergronds. Dan zie je de fouten niet.

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#27 06-10-2008 18:57

3dGuy

Misschien hoeft een moslim land minder bang te zijn voor terroristische dreiging?

#28 06-10-2008 19:10

trabant
@ Luilekkerland

Ik denk dat ze meer van andere heethoofdige islamitische stromingen hebben te vrezen dan van 'het Westen'.
Tenzij de Amerikaanse kiezer het weer eens laat afweten en McPain een hartaanval krijgt zodat 'hockeymom' aan de knop mag. Maar dan kunnen  ze wel een Baba op de uitkijk zetten. oops

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#29 06-10-2008 19:24

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Te''o'isten aan bakboo'd! woot

Ik heb ooit eens opgevangen dat een gebouw in de verhouding dikte/hoogte niet op boven de 1/400 uit kan komen. Vooral onderin moet je dan steeds grotere winkelcentra bouwen.
Verder hoop ik dat de schollenzich daar rustig houden.

#30 06-10-2008 20:22

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

trabant schreef:

Net als Texas, dat is pas bewoond geraakt na de uitvinding van de airco. En je ziet wat zo'n klimaat met mensen doet; ze krijgen er maar waanideeën van.

Strikt genomen is het pas bewoond geraakt, toen ze een degelijke, eenvoudige en doelmatige windmolen hadden uitgevonden om het grondwater op te pompen. En dat hing weer samen met de mogelijkheid nauwkeurig brons te kunnen gieten, ergens tweede helft de 'voorvorige' eeuw. Deze gasten verkopen ze nog steeds. De airco was zo'n 75 jaar later. Dat heeft met name steden als Phoenix (Arizona) en Las Vegas (Nevada) opgeleverd. Het zal ook de omvang van bijv. Dallas of Houston geen kwaad gedaan hebben. Het is trouwens ook het einde van het huis met grote veranda. Men zat ineens liever binnen. Schijnt verstrekkende gevolgen voor o.m. de sociale cohesie gehad te hebben.

Overigens megalomaant men in Nederland ondergronds omdat de bodem tot meer dan 300 m diep slappe troep is. Daar blijft een 1 km hoge toren niet staan. Boven de 150 m wordt het al moeilijk.

Laatst bewerkt door rijsberman (06-10-2008 20:24)

"Never delegate understanding" - Charles Eames

#31 06-10-2008 20:30

Chartreuse
@ Luilekkerland

rijsberman schreef:

Het is trouwens ook het einde van het huis met grote veranda. Men zat ineens liever binnen. Schijnt verstrekkende gevolgen voor o.m. de sociale cohesie gehad te hebben.

En daarmee sterft ook de veranda-etiquette uit...

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

#32 06-10-2008 20:44

was frans
Pro
Website

kwam net deze tegen, best een gaaf gebouw.

nieuw > happy-pixels  |  zusjezusje

#33 06-10-2008 21:00

forum romanum
Pro
@ home/work

was frans schreef:

kwam net deze tegen, best een gaaf gebouw.

Uitgekeken op Breda?:

Now you can reserve an apartment in the first Rotating Skyscraper
in Dubai by putting your name on the reservation list.

#34 06-10-2008 21:35

sturb
@ Roermond
Website

forum romanum schreef:

Now you can reserve an apartment in the first Rotating Skyscraper
in Dubai by putting your name on the reservation list.

En een smak geld is natuurlijk ook niet onbelangrijk.

Dit hele verhaal van wie heeft de grootste doet me denken aan het starchitecture gebeuren.... (in het kort: dat architecten hun naam aan een pand hangen en ontwerpen en dat de prijzen dan rocket high stijgen)

#35 06-10-2008 23:01

3dGuy

Niet alle hoge gebouwen zijn energie verslinders. Ik kwam op skyscraperpage deze 750 meter hoge "schoorsteen" tegen. Hij blijkt bedoelt om energie op te wekken door opstijgende warme lucht.
http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_updraft_tower
Prijs van de stroom zou vooral afhankelijk zijn van hoe hoog de rente is dus ik ben bang dat dit het verkeerde moment is om met bouwen te beginnen.

#36 06-10-2008 23:30

Merkava
@ Vught

Er zijn ook schoorsteen boten.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2b/Rotorship_Alcyone_in_harbour.jpg

De waarheid verzin je niet.

#37 07-10-2008 00:17

3dGuy

Ik heb het vermoeden dat dat geen schoorstenen zijn maar een soort van moderne zeilen?

Hoe hoog mag je eigenlijk met zeilen op een schip?

#38 07-10-2008 00:36

Merkava
@ Vught

3dGuy schreef:

Ik heb het vermoeden dat dat geen schoorstenen zijn maar een soort van moderne zeilen?

Hoe hoog mag je eigenlijk met zeilen op een schip?

FF een beetje off topic.
Deze "zeilboten" zijn voorzien van een holle pijp die werkt als een venturi. De wind die langs de bovenkant blaast zorgt voor onderdruk onder het schip met als doel het schip vooruit te "zuigen". Beetje zoals de al eerder genoemde solarchimney die opstijgende lucht gebruikt om turbines aan te drijven.

Een buis kan aardig wat krachten hebben, maar misschien toch weer te wind gevoelig.
Een drijvende stad die zijn energie uit golfslag haalt lijkt me ook wel een leuk prestige object voor die Dubeyers, kunnen ze weer meer van hun olie verkopen on plaats van zelf opstoken. Water kan ook dienen als koelmiddel, scheelt weer heel wat airco power.

De waarheid verzin je niet.

#39 07-10-2008 08:30

Martiniman
@ Tikibad

Grootste uitdaging in Dubai, en ook in veel aziatische buitenwijken, is de omgang met publieke ruimte. Te voet kun je in dit soort projecten maar zo langs kilometers hek lopen, en zelfs de supermarkt met een fles drinken is onbereikbaar bij spontane dorst omdat die onderdeel is van de gated community. Enige schijn-openbare ruimte is de shoppingmall. Koolhaas is bezig in Dubai en wil in dat project alles toegankelijk houden, maar dat is heel erg moeilijk. Gewoon een Brabants dorpsplein met wat terrassen.... Not gonna happen!

#40 07-10-2008 08:40

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

Martiniman schreef:

[knip]in Dubai[knip]
[knip]Gewoon een Brabants dorpsplein met wat terrassen.... Not gonna happen![knip]

GodAllahdank!

Als we iets niet moeten exporteren is het Hollandse kneuterigheid en Brabantse 'gezelligheid'. Moeten de Doebainezen straks ook een stukje gaan fietsen op zondag vrijdag? 's lands wijs, 's lands eer. Het getuigd van aan cultuurimperialisme grenzende zelf-referentiële naïviteit om te denken dat het leuk is dat soort dingen naar een volstrekt ander land en cultuur te willen exporteren. Net zo kansrijk als een echt Dubais huis buiten het openlucht- dan wel tropenmuseum. Not gonna happen!

"Never delegate understanding" - Charles Eames

#41 07-10-2008 09:22

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Merkava schreef:

Er zijn ook schoorsteen boten.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … arbour.jpg

Ik herinnerde me nog iets van de Fenomena met golfballetjes en meneer Bernouilli...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnus_effect

Bovenstaand bootje was van J. Cousteau volgens Wikipedia.

Laatst bewerkt door deskman (07-10-2008 09:23)

#42 07-10-2008 09:38

forum romanum
Pro
@ home/work

deskman schreef:

Te''o'isten aan bakboo'd! woot

Ik heb ooit eens opgevangen dat een gebouw in de verhouding dikte/hoogte niet op boven de 1/400 uit kan komen. Vooral onderin moet je dan steeds grotere winkelcentra bouwen.

en een stormpje meer of minder daar geven ze niet om:
As a rule, the top of skyscraper should never drift more than 1/400 of its height at a wind velocity of 150 km/h. Older buildings, like the Empire State Building, were built so that their core withstood all bending stresses. But structural engineers have since found that by shifting the bracing and support to the perimeter of a building, it can better resist high winds. The most advanced buildings are constructed like a hollow tube, with thin, outer columns spaced tightly together and welded to broad horizontal beams.

#43 07-10-2008 10:16

Martiniman
@ Tikibad

Als ik die palmboomhuizen zie, dan ga ik toch liever op koopjesjacht in Miami Beach of elders in Florida. Bij een palmboom hoort immers ook subtropisch weer en flinke golfslag. Geen woestijnhitte en een spiegelzee als de Perzische golf. En over een niet-groene tuin door verzilting van de bodem nog maar te zwijgen. Hoewel er best ook made-in-china plastic palmbomen en cactussen zijn. Zie ik daar kunstgras?

Laatst bewerkt door Martiniman (07-10-2008 10:19)

#44 07-10-2008 10:18

Martiniman
@ Tikibad

forum romanum schreef:

he most advanced buildings are constructed like a hollow tube, with thin, outer columns spaced tightly together and welded to broad horizontal beams.

Lees ik daar Twin towers? Wel de verbinding met de vloeren goed uitvoeren dan!

#45 07-10-2008 15:38

speedy

rijsberman schreef:

Martiniman schreef:

[knip]in Dubai[knip]
[knip]Gewoon een Brabants dorpsplein met wat terrassen.... Not gonna happen![knip]

GodAllahdank!

Als we iets niet moeten exporteren is het Hollandse kneuterigheid en Brabantse 'gezelligheid'.

De Arabische equivalent van dat dorpsplein is de souk of de medina. En in Spanje en Portugal heb je overdekte markten. Overal zie je dat mensen in organisch gegroeide omgevingen wonen. Juist dat geprojectontwikkel is imperialisme. In het westen bedacht en naar de rest van de wereld geëxporteerd.

#46 07-10-2008 16:30

Dicespark
@ Eindhoven
Website

Over hoe hoog mag ik gesproken,

geheel toevallig stond ik net boven op de Admirant. Eindhoven's hoogste gebouw, iets meer dan 100 meter. En OP het dak, met camera! Foto's volgen nog wel.

oh en ook met hoogte vrees!

** The Royal Institute **
grafisch ontwerp, product ontwerp & creatief consultancy
* personal creative design portfolio *
* Twitter *

#47 07-10-2008 17:57

Julian

Om op het Westers imperialisme door te gaan: volgens mij hoeven we ons in het geval van Dubai niet schuldig te voelen. De sjeik importeert gretig het geprojectontwikkel...

#48 07-10-2008 18:14

Dicespark
@ Eindhoven
Website

Sorry voor de off-topic-ness

http://img403.imageshack.us/img403/6609/flickr1vn2.jpg

** The Royal Institute **
grafisch ontwerp, product ontwerp & creatief consultancy
* personal creative design portfolio *
* Twitter *

#49 07-10-2008 20:21

Martiniman
@ Tikibad

@ Dicespark:
Je woont beter in de lelijke toren met uitzicht op de "redelijke" dan in de redelijke met uitzicht op de lelijke. wink
Alleen die dikke oranje N is jammer. Die zie ik nog bij ons (ik woon bovenin beeld)

Laatst bewerkt door Martiniman (07-10-2008 20:24)

#50 07-10-2008 20:34

3dGuy

Bart/dicespark, was je daar vanwege de Hoogbouw visie van Eindhoven waar vraagtekens bij gesteld worden?

Want passen in de discussie "hoe hoog mag je?" kun je je afvragen of er wel echt behoefte is aan hoogbouw. Want hoe zit het eigelijk met de Vesteda toren? Daar is dacht ik ook nog steeds leegstand!?
Het is natuurlijk leuk voor een bedrijf en stad als er weer een "landmark" bij komt maar komt het de stad wel echt ten goede? Want het liefst worden deze fallussen in de (oude) binnenstad geplaatst.

En dan heb je nog de veiligheid. Zelfs als er geen vliegtuig in vliegt heb je boven ±30 meter al een probleem als er een heftige brand uit breekt. Van buiten kun je dan al niet veel meer doen.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB