MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 05-10-2008 22:45

forum romanum
Pro
@ home/work

Hoe hoog mag je

Wat vinden jullie hier van:

Dubai bouwt wolkenkrabber van kilometer hoog
ANP | Gepubliceerd op 05 oktober 2008, 21:55
DUBAI -
Dubai gaat een wolkenkrabber bouwen van een kilometer hoog. Dat is circa 6,5 keer de hoogte van het Nationale Nederlandengebouw in Rotterdam. Dubai, een van zeven Verenigde Arabische Emiraten aan de Perzische Golf, verbreekt daarmee het eigen wereldrecord.
Dat liet het bedrijf Dubai World zondag weten. De toren moet in 2020 af zijn. Er komen 200 verdiepingen en 150 liften in de wolkenkrabber, die uit vier aaneengesloten torens zal bestaan. Rondom de prestigieuze nieuwe toren wordt een stad gebouwd ter grootte van 270 hectare.
De Burj Dubai is nu de hoogste wolkenkrabber van Dubai en van de wereld. De toren in aanbouw is nu 688 meter hoog, maar zal uiteindelijk 818 meter hoog worden.

Is er een maximum aan wat misschien ethisch verantwoord is?
Ik krijg ernstige Toren van Babel gevoelens hierbij.
'k vond het WTC-New York al hoog zat toen ik daar boven op stond.

#2 06-10-2008 00:36

3dGuy

Re: Hoe hoog mag je

Foster had al in 1989 plannen gemaakt voor de Millennium Tower in Tokyo die zou 840 meter hoog worden maar door door de aardbeving in Kobe in 1995 hadden ze er geen geld meer voor. De toren zou dacht ik ook helemaal met robots gebouwd worden.

Op zoek naar info over de Millennium Tower kwam ik skyscraperpage.com tegen. Daar staan veel tekeningen van  geplande maar ook van al gebouwde, en zelfs demolished Towers maar ook andere gebouwen.

Laatst bewerkt door 3dGuy (06-10-2008 00:43)

#3 06-10-2008 01:01

Bassmac
@ Geldrop
Website

Dat zal me een wiebelding worden!
't Is vooral heel duur, zo'n toren van Babel

die skyscrapersite: hoe hielden ze die radiotoren omhoog! Of is ie niet voor niets afgebroken?
Doet me denken aan de scifi verhalen, waarin je via een toren in het ruimteschip, buiten de dampkring, kon komen...

Laatst bewerkt door Bassmac (06-10-2008 01:06)

#4 06-10-2008 01:12

trabant
@ Luilekkerland

Ze zullen net zolang doorgaan totdat er eentje omvalt en dan krijgen we een extra dikke zaterdagkrant.

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#5 06-10-2008 01:31

Julian

Tsja, van dat toren-van-Babel gevoel heb ik niet zo'n last, maar zulke belachelijk hoge torens zijn wel duidelijk alleen nuttig om te patsen en dat stoort me wel.
(Die geplande van 1 km bestaat voor de laatste 200 m overigens alleen maar uit antenne, dat vergroot mijn indruk dat het vooral om het patsen gaat).

Een hoge toren kan heel nuttig zijn om efficiënter gebruik te maken van grondoppervlak, maar zonder verder verstand te hebben van architectuur kan ik me voorstellen dat het logistieke nadeel vanaf een zekere hoogte zwaarder gaat wegen.
Waar die grens precies ligt zullen de architecten (en stedebouwkundigen) onder ons wel beter kunnen vertellen, maar ik voel op mijn klompen aan dat je er bij 600 m allang overheen bent.

Ik houd overigens wel van torens.

#6 06-10-2008 02:28

3dGuy

Bassmac schreef:

die skyscrapersite: hoe hielden ze die radiotoren omhoog! Of is ie niet voor niets afgebroken?

Die Mast werd omhoog gehouden door tuidraden (kabels van 50mm dik). Dit werd tevens zijn einde hij is namelijk ingestort omdat ze een fout hebben gemaakt bij het vervangen van de bovenste kabels.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mast_van_Radio_Warschau

Het is denk ik niet toevallig dat de wedrace om het hoogste gebouw in Dubai aan de gang is.
Die olie dollars moeten toch ergens aan besteed worden whistling

Volgens mij staat op http://www.burjdubaiskyscraper.com/ al een afbeelding van die 1000+ meter toren:

http://www.burjdubaiskyscraper.com/2008/tall_tower-burj_dubai.jpg

Als dit hem wordt dan vindt ik de Burj Dubai (rechts) mooier!!

#7 06-10-2008 07:48

Martiniman
@ Tikibad

Een van de vaders van de grootheidswaan. Goo-ol Frank-Lo!
http://www.fortunecity.com/lavender/atkinson/948/milehigh.jpg

#8 06-10-2008 11:50

Chartreuse
@ Luilekkerland

Tja, ik neem aan dat alles 'mag', wat dit betreft, als het technisch verantwoord is (en als de plaatselijke bouwvergunning het toelaat, maar iets zegt me dat dat daar geen probleem is). Persoonlijk vind ik dat de wereld heel goed zonder kan, want het is inderdaad patsen. Hoe hoog we kunnen, vind ik zelf niet zo interessant; of we goed en ecologisch verantwoord kunnen bouwen en iedereen een dak boven het hoofd kunnen bieden, is een grotere uitdaging.

Als ze geld te veel hebben, weet ik wel betere doelen.

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

#9 06-10-2008 12:26

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

Tsja, ze hebben kennelijk wat te compenseren, daar.

De meerprijs t.o.v. meer standaard appartementen en kantoren zal wel eens genoeg kunnen zijn om de staatsschuld van enkele Afrikaanse landen af te lossen, dus dat roept ook bij mij vragen op.

Aan de andere kant, kunst heeft ook geen direct functioneel nut en daar geven we als mensheid ook de nodige euri's aan uit. Waarom zou dit dan niet kunnen?

"Never delegate understanding" - Charles Eames

#10 06-10-2008 14:41

Julian

Van kunst worden mensen gelukkiger. Volgens mij valt dat met die superhoge torens wel mee...

#11 06-10-2008 15:17

trabant
@ Luilekkerland

Komt er een vomitorium in de lift? Of zouden ze halverwege die torens een kliniek bouwen voor gevallen van hoogteziekte/caissonziekte?
Of moet de agaal maar wat strakker om de keffiyeh worden aangetrokken?

#12 06-10-2008 15:25

Martiniman
@ Tikibad

@ Trabant:
Minimaal een dames, heren en mindervalidentoilet in de lift om te beginnen! Tenzij de NS de liften exploiteert.

#13 06-10-2008 15:35

speedy

Als je foto's ziet op skyscrapercity.com, valt me vooral op hoe lelijk Dubai is. Veel snelwegen, en verder lijkt het voornamelijk op heel dure vinex. Het is natuurlijk iets heel anders dan een hoge wolkenkrabber, maar zo wil je toch niet wonen, zelfs niet als je het geld hebt.
http://farm4.static.flickr.com/3076/2868951248_443747f457_b.jpg

#14 06-10-2008 15:40

sturb
@ Roermond
Website

het rare dan is wel dat er genoeg mensen zijn die het wel willen kopen. En daarnaast is de waarde van een willekeurig pand daar reeds een paar keer over de kop gegaan. Vraag me af hoeveel mensen er permanent wonen, en hoeveel huizen er uberhaupt leven zien En niet alleen maar dienen als vastgoed speeltje.

Maarja in deze tijden dat heijmans zelfs ook voor dik 13 procent onderuit gaat.... zou je denken dat vastgoed waarde vast blijft over langere tijd gezien.....

Wat ik erg gaaf vind van Dubai is de grootsheid waarmee gebouwd word. Niet zozeer die joekels van torens maar eerder de hoeveelheid klein grut dat ze er bouwen. Echt absurd, en in wat voor tempo. De economie daar groeit ontzettend en die project ontwikkelaars bouwen echt niet als ze denken dat het niet verkcoht gaat worden; ergo: er komen heeel veeeeeel nieuwe mensen wonen in dubai.

edit:
Owja we moeten eerst nog maar eens zien of het eiland wel opgewassen is tegen de natuur. Heb ergens gelezen dat er continue grond bij gespoten moet worden omdat de oceaan door middel van erosie haar plek terug wil.

Wat betreft de liften daar heeft otis hele leuke oplossingen voor met snel liften en stop liften; een beetje netzoals de NS  met intercity's en boemeltjes.
Die dingen gaan ontzettend hard, maar je hebt het helemaal niet door. Het versnellen en afremmen gaat zo gladjes dat je het niet merkt; en doordat je niet naar buiten kan kijken en geen enkele perceptie hebt word je niet wagen ziek. (volgens mij dan....)

Laatst bewerkt door sturb (06-10-2008 15:44)

#15 06-10-2008 15:49

Chartreuse
@ Luilekkerland

Ben ik de enige die het vooral zonde vindt er zo verschrikkelijk veel energie aan airco moet worden besteed? Die plek op de wereld is van nature gewoon niet zo geschikt voor menselijke bewoning, en ja, het is knap dat we alles bruikbaar kunnen maken, maar dat wil niet zeggen dat het ook moet. Het voelt een beetje lullig dat we hier zuinig met fossiele brandstoffen moeten zijn terwijl ze daar met de opbrengst van diezelfde brandstoffen de vraag nog groter maken.

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

#16 06-10-2008 16:01

trabant
@ Luilekkerland

Net als Texas, dat is pas bewoond geraakt na de uitvinding van de airco. En je ziet wat zo'n klimaat met mensen doet; ze krijgen er maar waanideeën van.

#17 06-10-2008 16:22

sturb
@ Roermond
Website

Chartreuse schreef:

Ben ik de enige die het vooral zonde vindt er zo verschrikkelijk veel energie aan airco moet worden besteed?

Hier ook hoor, dat gebied moet lekker van de kamelen blijven!
En wat uit Texas komt, mag daar ook blijven.

Is toch eigenlijk daarnaast te gek wat voor een moeite gedaan moet worden om de bouw materialen daar te krijgen. En wat te denken van vers water......
Sommige gebieden moeten gewoon ongebouwd blijven; alleen denken wij nog steeds dat daar onze uitbreidingsdrang alleen mee getemperd wordt.
De halve binnenstad staat leeg; om nog maar niet van de kantoren te spreken. Maarja het staat natuurlijk wel gaaf dat je onder je bedrijfsnaam twee adressen mag zetten: dorpstraat 2, lutjebroek en Derde Blad Rechts 352, Dubai

Maarja.

#18 06-10-2008 16:54

Chartreuse
@ Luilekkerland

Ik zou het interessanter vinden wanneer daar meer in overeenstemming met het klimaat zou worden gebouwd, en met gebruik van plaatselijke materialen - kun je van dat zand daar van die adobestenen maken?

Sturb, ik ben even de naam kwijt voor wat ik bedoel, is dat niet vernacular architecture?

#19 06-10-2008 16:55

trabant
@ Luilekkerland

Met een postbus in Liechtenstein kom je toch al een heel eind...

#20 06-10-2008 17:07

sturb
@ Roermond
Website

dat is inderdaad vernaculaire architectuur... of in het engels: vernacular architecture. Het kijken en ontwerpen naar de lokale gelaagheid van de omgeving. Dat kan inderdaad ook inhouden dat men bouwt met de materialen daar voorhanden. Maar je kan het ook zien als analyse methode waaruit iets kan rollen.

Heb er laatst nog over gelezen in learning from las vegas, waar venturi en denise scott brown het uitbreiden met een hoofdstuk over commerciele vernaculair.

En daarvoor nog "contact" ermee gehad tijdens de speurtocht naar het huis zonder eigenschappenwaar men uitging van een lokaal vernaculair en daar volstrekt tegen in ging/lak aan had: krijg je dan het huis zonder eigenschappen? Een huis zonder vernaculair.... vind het lastige materie en ben er nog niet uit met mijn redenatie.... Ga er denk ik na mijn afstuderen een artikel over schrijven....

etymologie schreef:

vernacular:
1601, "native to a country," from L. vernaculus "domestic, native," from verna "home-born slave, native," a word of Etruscan origin. Used in Eng. in the sense of L. vernacula vocabula, in reference to language.

Laatst bewerkt door sturb (06-10-2008 17:13)

#21 06-10-2008 17:09

3dGuy

Op architectenweb staat meer info over de toren
http://www.architectenweb.nl/aweb/redac … iNID=16419

De exacte hoogte wordt officieel geheim gehouden, al circuleren er al hoogtes van 1140 meter op internet.

En ze bouwen een nieuwe wijk jumeirah-garden die gaat 70 miljard euro kosten. En daar voor moeten schijnbaar 150.000 mensen hun huis uit!!
http://meraas.com/en/images/gallery/jgc/1dubai/007.jpg
Jumeira Gardens(ontwikkelaars website)

#22 06-10-2008 17:22

flabber
@ Spijkenisse
Website

Die toren doet me een beetje denken aan Lord of the Rings: 2 towers grin
Wat een ding zeg, hehe.

- iMac Core Duo 24" - 3.06Ghz - 4GB ram - 750GB HD - 8800GS
- Apple TV 160Gb / iPhone 3G

#23 06-10-2008 17:25

forum romanum
Pro
@ home/work

sturb schreef:

Die dingen gaan ontzettend hard, maar je hebt het helemaal niet door. Het versnellen en afremmen gaat zo gladjes dat je het niet merkt; en doordat je niet naar buiten kan kijken en geen enkele perceptie hebt word je niet wagen ziek. (volgens mij dan....)

Nou dat is niet bij alle gebouwen zo. Van die van het WTC kan ik me nog herinneren dat het inderdaad bloedsnel ging - in 1 keer naar verdieping 110 geloof ik destijds, van het Empire State Building was ook wel ok, maar van de tocht naar boven in het Cultuurpaleis in Warschau kan ik me herinneren dat ik gevoel had dat mijn longen opeens op m'n enkels rustten terwijl dat niet eens extreem hoog is.
Maar zou er geen absolute maximum hoogte zijn? Of blijven er steeds gekken die er dan weer een 2 meter hogere antenne op willen zetten?
In de wolken werken krijgt ook een andere betekenis. Ik weet nog dat ik het gevoel kreeg dat er iets niet klopte toen ik van boven op kleine vliegtuigjes keek in New York. Ik moet er niet aan denken de hele dag door te moeten brengen in een wolkenkrabber.

#24 06-10-2008 18:30

Chartreuse
@ Luilekkerland

forum romanum schreef:

Of blijven er steeds gekken die er dan weer een 2 meter hogere antenne op willen zetten?

Waarschijnlijk wel. Blijkbaar is het ontzettend belangrijk om de grootste te hebben.

#25 06-10-2008 18:31

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

forum romanum schreef:

In de wolken werken krijgt ook een andere betekenis. Ik weet nog dat ik het gevoel kreeg dat er iets niet klopte toen ik van boven op kleine vliegtuigjes keek in New York.

Er zijn ook mensen die op zo'n hoogte opeens tegen de neus van een vliegtuig aankeken. Die hadden maar heel even het gevoel dat er iets niet klopte.
En met al die gekken op de wereld is het niet ondenkbaar dat zoiets nog eens gaat gebeuren.
In zo'n kolos is het dan meteen helemaal raak.
Maar ja, leren van fouten is niet meer van toepassing als het om geld en prestige gaat.

"I tawt I taw a puddy tat!" Tweety

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB