MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 14-08-2008 15:56

flabber
@ Spijkenisse
Website

Vraagje aan ZZP'ers/freelancers

Hallo smile

Ik heb me een tijd geleden eens laten voorlichten bij de gemeente voor het beginnen van een eigen bedrijf, en heb daarna op diverse websites nog meer informatie opgedaan (waaronder kvk.nl en macminds.net).

Nu is er eigenlijk 1 ding wat me niet helemaal duidelijk is en waar ik hopelijk via jullie iets meer over te weten kom.

Als ZZP'er of freelancer zit je als ik het goed begrepen heb aan een minimum van 1225 uur per jaar aan "billable hours", en mag je per klant niet langer dan 3 maanden achtereenvolgend voor ze aan het werk zijn.

Ik kan eigenlijk maar weinig duidelijke info vinden hoe het zit als je (bijvoorbeeld) maar 4 klanten hebt die gemiddeld per week goed zijn voor 5-8 "billable hours". Stel dat je een eigen bedrijf aan het opzetten bent en het allemaal netjes volgens de regels wilt doen, wat moet je dan doen als je in het begin per jaar ±300 uur als freelancer werkt?

Ergens moet je namelijk de knop omdraaien en stoppen bij je baas en voltijd ZZP'er/freelancer worden, maar van wat ik kan zien heb je ergens een gat zitten. Wil je ZZP'er/freelancer worden heb je een minimum aantal uren nodig, maar om daaraan te komen moet je op ten duur stoppen bij je baas.

(Ik ga er hier van uit dat je nog geen horde klanten hebt wachten op je, die je een opdracht willen geven zodra je weg bent bij je baas)

Alvast bedankt! smile

Joram

- iMac Core Duo 24" - 3.06Ghz - 4GB ram - 750GB HD - 8800GS
- Apple TV 160Gb / iPhone 3G

#2 14-08-2008 17:21

Katinka

Re: Vraagje aan ZZP'ers/freelancers

Waar het de belastingdienst om gaat is dat je ondernemerschap niet een verkapte loondienst is (waarbij de opdrachtgever/werkgever dus allerlei verplichtingen niet na hoeft te komen en jij voor allerlei aftrekposten in aanmerkingkomt). Ik ben geen ster in het uitleggen van belastingzaken, maar als je eens googled op 'VAR-verklaring' kom je wellicht wat meer te weten.

Verder is het denk ik goed om te weten dat je ook aannemelijk kunt maken dat je die 1225 uur haalt zonder die direct daadwerkelijk voor opdrachtgevers te maken. Je moet bijvoorbeeld ook uren steken in acquisitie, deskundigheidsbevordering, en meer van die rompslomp waar je als (startend) ondernemer tegen aan loopt.

[edit: typo]

Nog een edit:

Registreer zoveel mogelijk waar je je uren in steekt, ook als het niet direct voor klanten is. Als de belastingdienst dan moeilijk doet, dan kan het helpen als je een duidelijke agenda op tafel legt.

Laatst bewerkt door Katinka (14-08-2008 17:32)

#3 14-08-2008 17:58

MvE
@ Bennekom

flabber schreef:

Ik kan eigenlijk maar weinig duidelijke info vinden hoe het zit als je (bijvoorbeeld) maar 4 klanten hebt die gemiddeld per week goed zijn voor 5-8 "billable hours". Stel dat je een eigen bedrijf aan het opzetten bent en het allemaal netjes volgens de regels wilt doen, wat moet je dan doen als je in het begin per jaar ±300 uur als freelancer werkt?

Toen ik net begon als freelancer kwam er iemand van de belastingdienst aan huis om e.e.a. uit te leggen. Diezelfde vraag heb ik hem ook gesteld en volgens hem doet de BD in het begin niet moeilijk over het aantal opdrachtgevers. Ze snappen daar kennelijk ook wel dat niet iedereen met een flink klantenbestand begint.

Wat die uren betreft, volgens mij loop je alleen aftrekposten mis als je die 1225 uur niet haalt.

Met dit soort vragen kun je overigens ook heel goed op www.lancelots.nl terecht.

Computer says "No"

#4 14-08-2008 19:11

ocramarco
@ Overal en nergens
Website

Bij 1225 uur kan je een VAR WUO aanvragen waarbij je opdrachtgever zeker weet** dat hij geen loonbelasting en volksverzekeringen hoeft te betalen.

Bij sommige bedrijven waar ik voor werk (theater, evenementen techniek(ik werk nog even via Payroll omdat ik student ben) is het verplicht om een VAR WUO te hebben anders gaan ze niet eens in zee met je.

**Eigelijk is de VAR WUO een valse belofte wat hij kan alsnog met terugwerkende kracht afgenomen worden.

edit:
Mocht je meer informatie hierover willen dan moet je op de site van Lancelots kijken

Laatst bewerkt door ocramarco (14-08-2008 19:12)

-- All the world's a stage; And all the men and women merely players -- Shakespeare

#5 14-08-2008 23:57

EagerBob
Pro
@ 020
Website

volgens mij hoef je je geen zorgen te maken over die 1225 uur.
het wil niet zeggen dat je voor 1225 uur rekeningen moet sturen, maar dat je zoveel uur in je onderneming steekt om voor de belasting als ondernemer (aangiftebiljet O) aangemerkt te worden.

En ja, je mag gewoon beginnen, elke onderneming heeft tijd nodig om te groeien, klanten te vinden, winst te maken.

Voor een VAR verklaring zijn weer wat andere criteria van toepassing:
-de gezagsverhouding tussen jou en je klant
-of je meerdere klanten hebt
-of je investeert
-of je meerdere klanten hebt
-of je reclame maakt

etc.

maar het beste is om advies te vragen aan een boekhouder, liefste iemand die ervaring heeft met kleinere/startende ondernemers/zelfstandigen/freelancers.
Dan kan je het vanaf het begin goed doen, administratie opzetten, BTW aangiftes, aftrek kleine/startende ondernemer etc.

succes !

#6 15-08-2008 08:29

flabber
@ Spijkenisse
Website

Bedankt voor de info smile

Ik heb inderdaad (nog) weinig kaas gegeten van alles wat met 'VAR' te maken heeft... ik was in de veronderstelling dat je zodra je een eigen bedrijfje begint (ZZP, freelance of eenmansbedrijf), je minimaal 1225uur p/j aan rekeningen moest kunnen sturen. Dat zette me aan het denken, want dat kwam toen op mij over dat totdat je daaraan komt, je het beste zwart kunt werken. Iets wat me erg vreemd lijkt aangezien de belastingdienst dit niet zo heel snel aanmoedigt wink

Maar als ik het goed begrijp uit jullie berichten heeft 'n VAR-verklaring dus eigenlijk iets te maken met bepaalde regelingen en voordelen (en vast ook wat nadelen), die je pas kunt krijgen als je aan die 1225 uren komt.

Dacht ik dat je met een eigen bedrijf alleen de berekenbare uren netjes moest bijhouden, en niet een agenda met al je uren die je in je bedrijf steekt, hehe. Ik hoopte (heel zachtjes) dat je met bonnetjes (m.b.t. in- en uitgaven voor je bedrijf), rekeningen (voor klanten en inkomende rekeningen) en een agenda met klantenafspraken al een heel eind was... maar goed; ik kan weer even verder.

Bedankt smile

- iMac Core Duo 24" - 3.06Ghz - 4GB ram - 750GB HD - 8800GS
- Apple TV 160Gb / iPhone 3G

#7 15-08-2008 09:05

Chartreuse
@ Luilekkerland

Aha, daar hebben we het urencriterium weer; dat zijn namelijk die 1225 uur. MvE zei het al, dat heeft met aftrekposten te maken. Als ik even uit het draadje 'Start je eigen droom' mag citeren (lees dat ook maar weer door, daarin komen deze vragen ook al aan bod):

De Belastingdienst schreef:

Ondernemersaftrek

Om in aanmerking te komen voor de ondernemersaftrek, moet u door de Belastingdienst als ondernemer worden beschouwd. De ondernemersaftrek is het bedrag dat wordt afgetrokken van de winst, na een eventuele toevoeging aan de oudedagsreserve, en bestaat uit de volgende onderdelen:

de zelfstandigenaftrek en startersaftrek;

de aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk;

de meewerkaftrek;

de startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid;

de stakingsaftrek;

Nieuw onderdeel is de MKB-vrijstelling.

Eerst wordt ingegaan op het urencriterium. Om in aanmerking te komen voor de oudedagsreserve, de zelfstandigen-, starters- en meewerkaftrek en de aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk, moet u voldoen aan het urencriterium. Dit geldt ook voor de MKB-vrijstelling. Voor de startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid moet u voldoen aan het verlaagde urencriterium.

Voorwaarden urencriterium
U voldoet aan het urencriterium wanneer u minimaal 1.225 uren per jaar besteedt aan het feitelijk drijven van uw onderneming. Niet gewerkte uren als gevolg van zwangerschap tellen hierbij mee voor de periode van 16 weken. Ook moet u meer dan 50% van uw totale arbeidstijd aan uw onderneming besteden. Deze voorwaarde geldt niet als u in de afgelopen 5 jaar geen ondernemer was.
Om in aanmerking te komen voor de startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid geldt het verlaagde urencriterium van minimaal 800 uren.

Als u als ondernemer deel uitmaakt van een samenwerkingsverband (maatschap of vennootschap onder firma) met huisgenoten of familieleden, tellen bepaalde uren niet mee voor het urencriterium. Dit geldt voor uren die u besteedt aan ondersteunende werkzaamheden en aan werkzaamheden die ongebruikelijk zijn voor een samenwerkingsverband.

Wat Eager Bob ook al zegt, deze regels hebben te maken met het feit of je voor de belasting als ondernemer wilt worden gezien (O-biljet)

Een ondernemer kan een VAR nodig hebben, maar het hoeft niet. Omgekeerd kan iemand met een VAR ondernemer zijn, maar het hoeft niet - je kunt hem ook krijgen voor 'inkomsten uit overige werkzaamheden.

Oude draadjes doorlezen kan hierbij helpen. Of even langs de Belastingdienst. Of naar een startersdag van de KvK.

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

#8 15-08-2008 13:18

MvE
@ Bennekom

Over de KvK gesproken, ik heb ergens opgevangen dat vrije beroepsbeoefenaars zich ook moeten inschrijven. Wie weet daar het fijne van?

Computer says "No"

#9 15-08-2008 13:32

waveghel

>Over de KvK gesproken, ik heb ergens opgevangen dat vrije beroepsbeoefenaars zich ook moeten inschrijven. Wie weet daar het fijne van?

Klopt, je krijgt daar bericht van via de belastingdienst, ergens in 2009. Voor andere freelancers vanaf september 2008.

#10 15-08-2008 13:43

Chartreuse
@ Luilekkerland

Maar was er ook geen goed nieuws, namelijk dat de VAR nu voor een langere periode wordt afgegeven en we dus niet elk jaar weer hetzelfde hoeven in te vullen?

De Kvk-inschrijving heb ik al, maar eigenlijk alleen maar omdat het handig kan zijn als ik op rekening wil kopen.

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

#11 15-08-2008 15:29

buxx
@ ~ 53°N / 006°E
Website

In het verlengde van dit onderwerp, is er ook iets geregeld voor de mensen die een zittend beroep hebben qua gezondheidszorg.
Fikse korting bij een sportschool bijvoorbeeld of maar iets te noemen?

Zittend werken brengt namelijk nogal wat kwaaltjes met zich mee en het zou voor de zorgverzekeringen kosten kunnen schelen om deze kwaaltjes te voorkomen zou ik zeggen.

ciao...

#12 16-08-2008 10:31

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

buxx schreef:

In het verlengde van dit onderwerp, is er ook iets geregeld voor de mensen die een zittend beroep hebben qua gezondheidszorg.
Fikse korting bij een sportschool bijvoorbeeld of maar iets te noemen?

Zittend werken brengt namelijk nogal wat kwaaltjes met zich mee en het zou voor de zorgverzekeringen kosten kunnen schelen om deze kwaaltjes te voorkomen zou ik zeggen.

Dat hangt van de polisvoorwaarden af die je gesloten hebt bij je particuliere ziektekostenverzekering of arbeidsongeschiktheidsverzekering. Sommige paketten bieden dat soort kortingen. Achmea bijvoorbeeld heeft z'n eigen sportscholen waar je met korting naar toe kan (voor iedereen die daar verzekert is).

Daar komt geen overheid aan te pas.

Life is a stage, but the play is badly cast * Oscar Wilde

#13 04-09-2008 11:58

Cuby
@ Eastermar
Website

Die 1225 uur en het kunnen aantonen dat je die daadwerkelijk aan je bedrijf hebt besteed (dat hoeven niet per sé klantenwerkzaamheden te zijn maar ook research bijv.) is nodig om in aanmerking te komen voor de startersaftrek. Deze krijg je de eerste drie jaar van je ondernemerschap en scheelt een aardige slok op een borrel wat je aan belasting moet gaan betalen over je inkomsten.

"Appleknockers flophouse, such a good place for you and for me"; C+B 1969
http://www.studiostaalkaart.nl

#14 22-01-2009 15:59

Wenny
@ Oldenzaal
Website

ff een stipje, want ik zit met precies hetzelfde whistling

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB