MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#26 19-10-2008 09:49

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Re: Inspiratie momentjes in de architectuur/stedenbouw

Ik stem voor Benjamin Franklin.

Ik heb ooit eens een grote en feestelijke maaltijd meegemaakt waar 'japans tafelen' werd gehanteerd. Geen idee of dat echt bestaat maar het idee was dat je de behoeften van je linkerbuurman/vrouw in de gaten zou houden. En dat deed je niet door te vragen 'wil je nog meer soep' maar door je met je buurman bezig te houden en in hem te verdiepen. Dat principe zou ook heel aardig op grotere schaal kunnen worden toegepast.

Helaas heb ik het idee dat de meeste sociale structuren die van de tekentafel van een of ander buro komen het nooit redden. Neem de Bijlmer maar als startpunt.

#27 19-10-2008 10:22

Martiniman
@ Tikibad

Kijk maar naar Christiana in Kopenhagen. De hippie-kolonie die buiten de wet staat. Door hun introversie zie je de bewoners zich gedragen als gedetineerden die open dag houden. Volgens mij hebben ze meer last van hun isolatie dan profijt.

#28 19-10-2008 12:48

sturb
@ Roermond
Website

Martiniman schreef:

Volgens mij hebben ze meer last van hun isolatie dan profijt.

Vanuit ons standpunt gezien dus. Misschien zijn zij wel über gelukkig.

Dat citaat van Franklin ga ik boven mn bed hangen!

#29 19-10-2008 14:06

trabant
@ Luilekkerland

Draai het wel om als je aan bondage wilt gaan doen...

Het is sowieso iets heikels. Iedere ouder heeft wel iets uit zijn jeugd waar hij zijn eigen kinderen tot elke prijs voor zal willen vrijwaren. Maar voor die eigen kinderen is dat doorgaans helemaal geen thema.
Vrouwen als Louise Went, Johanna ter Meulen en  Ir Jakoba Mulder gingen indertijd ook heel bevoogdend de arbeidersfamilies voordoen hoe ze netjes moesten leven. Het heeft wel enig resultaat gehad, maar in dit tijdsgewricht zou je bij een dergelijk optreden echt vraagtekens kunnen zetten.
En hoeveel illusies mag je bij de 'verheffing van de arbeider' koesteren? 'It takes three generations to make a gentleman.'
Ik denk wel dat het zaak is om de mens als gebruiker van de architectuur voldoende ruimte (in de breedste zin van het woord) te geven, om zich te kunnen ontplooien en ook tot rust te komen.
Gezeik aan je kop krijg je immers vanzelf wel, daar hoef je niets voor te doen.

Laatst bewerkt door trabant (19-10-2008 14:06)

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#30 19-10-2008 14:42

sturb
@ Roermond
Website

trabant schreef:

Ik denk wel dat het zaak is om de mens als gebruiker van de architectuur voldoende ruimte (in de breedste zin van het woord) te geven, om zich te kunnen ontplooien en ook tot rust te komen.

Maar juist het paradoxale is dat we nu aan de vooravond van een trend staat, dat als je vrijheid,veiligheid en/of rust wilt je juist in een gated community (moet) gaan wonen. In een ruim opgezette community, dat dan weer wel.

Laatst bewerkt door sturb (19-10-2008 14:43)

#31 19-10-2008 20:25

Martiniman
@ Tikibad

jk

Laatst bewerkt door Martiniman (19-10-2008 20:28)

#32 20-10-2008 00:14

sturb
@ Roermond
Website

jk?

#33 20-10-2008 00:59

trabant
@ Luilekkerland

Die ruim opgezette gated community is gedacht voor een kleine doelgroep die zich in/met haar rijkdom wil afzonderen. Het zijn in die zin makkelijke klanten omdat elke wens alleen door technische onmogelijkheden wordt beperkt, geld is er wel. En omdat je als stedebouwkundige c.s. goedbetaalde paradijsjes maakt, zal dat in de architectenwereld de nodige positieve aandacht krijgen.

Die 'te verheffen arbeider'* waar ik op doelde komt uit een heel andere sociale laag. Typerend voor een achter(stands)buurt** is dat de bewoners zwaar geplaagd worden door allerlei sores waar ze niet uit los komen. En een mogelijkheid zich eens even helemaal terug te trekken hebben ze niet. De middelen om ze daar uit te helpen zijn ook beperkt. De camera die de gated community tegen een indringer beschermt, zal in een achterbuurt juist de uitbreker registreren.

En vooordat kikker me het water na aan de lippen zet: Ja, dit is een overdreven zwart/witstelliing. whistling

*In hoeverre die arbeider zelf verheven wil worden, is een andere vraag. Moe van het werk aan tafel aanschuiven, daarna wat voetbal op TV en dan naar bed want hij moet weer vroeg op. Asjeblieft niet ook nog eens intellectueel gezeur aan zijn kop.
**Ook wel prachtwijk genoemd.

Laatst bewerkt door trabant (20-10-2008 01:00)

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#34 20-10-2008 01:11

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

Het tuindorp-idee heeft z'n beste tijd wel gehad, inderdaad trabi. Ergens jaren '20-'30 vorige eeuw, was 't niet?

En heeft inderdaad weinig van doen met de gated community, waar middle class piepels in de VS ook graag in wonen. De middle class is vaak al erg veel rijker dan de sloebers uit de ghetto. Wil niet zeggen dat ze zomaar geld kunnen uitgeven aan technology. Volgens mij is het eerder een symptoom van een zieke maatschappij, waar de openbare veiligheid zodanig faalt, dat zelfs jan modaal voor z'n eigen veiligheid moet zorgen.

"Never delegate understanding" - Charles Eames

#35 20-10-2008 08:57

Chartreuse
@ Luilekkerland

rijsberman schreef:

Volgens mij is het eerder een symptoom van een zieke maatschappij, waar de openbare veiligheid zodanig faalt, dat zelfs jan modaal voor z'n eigen veiligheid moet zorgen.

Ik moet opeens aan rieten daken en een enkele politieauto denken...

Maar qua 'tuindorp': is het ideaal nog steeds een rijtjeshuis met een tuin? Kan me herinneren dat een paar jaar geleden te hebben gelezen: je kunt tegen de klippen op mooie en bijzondere dingen bouwen, maar de gemiddelde Nederlander wil gewoon ruimte in huis en een plekje voor een plantje (en een tuinhuisje, want de gemiddelde schuur is veel te klein.).

Is dat zo? En is dat erg?

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB