MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 11-08-2008 11:48

sturb
@ Roermond
Website

Inspiratie momentjes in de architectuur/stedenbouw

Mijn inspiratie voor de stad:

Ook in het uiterlijk aanschijn van stad en land heerschte die tegenstelling en die bontheid. De stad verliep niet zooals onze steden in slordig aangelegde buitenwijken van dorre fabrieken en onnoozele landhuisjes, maar lag in haar muur besloten, een afgerond beeld, stekelig van tallooze torens. Zoo hoog en zwaar de steenen huizen van edelen of koopheeren mochten zijn, de kerken bleven met hun hoogte en ruimte den aanblik der stad beheerschen.
Zooals de tegenstelling van zomer en winter sterker was dan in ons leven, zoo was het die van licht en duister, van stilte en gedruisch. De moderne stad kent nauwelijks meer het zuivere donker en de zuivere stilte, het effekt van een enkel lichtje of een enkelen verren roep.
Door het voortdurend contrast, door de bonte vormen, waarmee alles zich aan den geest opdrong, ging er van het alledaagsche leven een prikkeling, een hartstochtelijke suggestie uit, welke zich openbaart in die wankele stemming van ruwe uitgelatenheid, hevige wreedheid, innige verteedering, waartusschen het middeleeuwsche stadsleven zich beweegt.

Uit de eerste druk van Herfsttij der Middeleeuwen, Johan Huizinga 1921

Laatst bewerkt door sturb (11-08-2008 13:35)

#2 11-08-2008 11:58

Klaus
Pro
@ Beernem, West-Vlaanderen
Website

Re: Inspiratie momentjes in de architectuur/stedenbouw

Hmmm, wat toelichting bij deze post..?

#3 11-08-2008 12:30

sturb
@ Roermond
Website

Was al bang dat het voor mij alleen duidelijk zou zijn.... Doel van het draadje is het delen van inspiratie voor architectuur: teksten, plaatjes, muziek, kunst, schetsen, reviews, bouwwerken, de zon die opkomt... etc etc...

Laatst bewerkt door sturb (11-08-2008 15:45)

#4 11-08-2008 16:49

3dGuy

Dus jou inspiratie is vooral tekstueel!?
Terwijl architectuur toch vooral 3d dus ruimtelijk is.
Voor mij in ieder geval visueel maar ik heb dan ook geen architectuur opleiding gehad.

#5 11-08-2008 17:18

sturb
@ Roermond
Website

Inspiratie is niet 1 ding. Nu is het tekstueel, maar als je de tekst leest kan je je haast een voorstelling doen van hoe die stad eruit heeft gezien. Zit de leer van de fenomenologie achter.

Inspiratie kan in zoveel vormen voorkomen, en hoeft dus niet perse visueel, of 3dimensionaal te zijn!

En architectuur is niet alleen maar 3D, al zou je dat wel denken met de aim op 3d visualisatie programma's. Een goed gebouw moet je ook kunnen proeven en voelen. Je moet er blij door worden, of juist niet. Het is veel meer dan de uiterlijke representatie; helaas denken onze starchitecten er soms anders over.

Laatst bewerkt door sturb (11-08-2008 17:20)

#6 11-08-2008 22:24

Martiniman
@ Tikibad

Architecten moeten niet zoveel ouwehoeren. Doet me aan de studie denken. Mooi ontwerp maken, en om de docenten te paaien in de laatste paar uur nog een zwamverhaal uit de duim zuigen.
Wat typisch architecten kulvocubulair:
"Route architecturale", "Tektoniek", "Plastiek", "Fenomenologie"
Fuk de Witte Aap! (architectenkroeg in de architectenstad)
Een gebruiker krijgt gewoon koude voeten, kan niet in zijn blote lul zonnen (gebruik ik altijd om de opdrachtgever te overtuigen van balkons die niet van glas zijn, daar komt op initiatief van de bewoners toch alleen maar stromatten, geraniums, plastic, trespa, verf en andere ellende tegenaan om inkijk tegen te gaan!), kan niet naar buiten, heeft te veel betaald voor een slechte afwerking, vind de kleur niet mooi of hoort de buurman steeds poepen. Dat soort vragen moet je als architect beantwoorden! Niet voor niks koopt niemand de Archis meer!

Mijn inspiratie voor architectuur: Neutra, Lautner, Rohe, Koenig, Saarinen, Eames
Inspiratie voor de stad: Parijs.

Laatst bewerkt door Martiniman (11-08-2008 22:36)

#7 11-08-2008 22:48

twenty18
Pro

Martiniman schreef:

... of hoort de buurman steeds poepen.

Is dat het nederlandse poepen of het vlaamse poepen?
Het lijkt me wel dat architectuur veel meer emoties oproept dan andere topics. Het lijkt er sterk op dat architectuur de enige vorm van een uitvoerend creatief beroep is dat er echt toe doet.

#8 11-08-2008 23:30

sturb
@ Roermond
Website

Martiniman schreef:

Architecten moeten niet zoveel ouwehoeren.

Architecten moeten weten wat ze doen!

#9 11-08-2008 23:34

trabant
@ Luilekkerland

Een slecht vertaald boek kun je terzijde leggen, maar om een lelijk gebouw kun je niet heen kijken. Was in Antwerpen architect niet een scheldwoord? oops

Banaal woonleed is niet sexy wanneer men zich wil wentelen in grootstedelijke allure. De kooklucht en de badkamergeluiden van de buren doen het slecht tussen de maquettes met verkeerd geschaalde bomen en champagne met kaviaar.

Martiniman schreef:

Architecten moeten niet zoveel ouwehoeren.

verbaal overdonderen is blijkbaar een vereiste om ambtenaren en andere onbenul met volle buidels over de brug te krijgen.
"opgaan in het stedelijk weefsel"
"gaat een dialoog aan met zijn omgeving"
"wil een reactie uitlokken en ontwikkelt de ruimtelijke voorwaarden om dat te bereiken"
"het water is het groen." (Oostelijke eilanden, A'dam, en waar is dan het bordje: verboden op het water te lopen?)
"De stijlen van de ramen in de buitenmuur, die haaks op het hellend loopvlak staan, liggen niet op een lijn met de echte verticalen van de halmuren, zodat er een dynamische strijd tussen twee systemen ontstaan waarbij bewust een ontknoping van het geënsceneerde visuele conflict uit de weg wordt gegaan." (Kunsthal Rotterdam)
"Elkaar uitsluitende paradigma's van het stedelijk ontwerp door zowel monument als ruimte te willen zijn"
crying

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#10 11-08-2008 23:53

sturb
@ Roermond
Website

hehe die één na laatste van de kunsthal herken ik smile

Wat een geouwehoer waar je helemaal niks aan hebt.

En die laatste daar snap ik echt helemaal niks van. Ook als ik het twee drie keer gelezen heb.
Komen de citaten uit werk dat je vertaald hebt trabant?

En toch denk ik dat "geouwehoer" wel goed is voor de architectuur. Maar het moet in verhouding liggen.

Laatst bewerkt door sturb (12-08-2008 00:06)

#11 12-08-2008 08:32

Chartreuse
@ Luilekkerland

sturb schreef:

En die laatste daar snap ik echt helemaal niks van. Ook als ik het twee drie keer gelezen heb.

Dat is een uitspraak van Zaha Hadid. Altijd goed voor een doordenker.

O ja, scherpe punten en randen zijn trouwens 'door de nalatenschap van het constructivisme de signatuur van de deconstructivistische stijl geworden, in combinatie met het Derridaanse gebrek aan achting voor ruimte en voor de mensen die die ruimte zouden kunnen bevolken'.

'Martiniman" schreef:

gebruik ik altijd om de opdrachtgever te overtuigen van balkons die niet van glas zijn, daar komt op initiatief van de bewoners toch alleen maar stromatten, geraniums, plastic, trespa, verf en andere ellende tegenaan om inkijk tegen te gaan!

Dat vind ik altijd zo geweldig: ultrastrakke gevels, er mag nog net een balkon aan, maar inderdaad, dan gaat men massaal het tuincentrum plunderen en komen er tuinkabouters en windorgels en plastic wijnranken aan je creatie te hangen. Hoe voelt dat dan? Je bedenkt iets fraais, maar het wordt wel gebruikt. (en het is inderdaad volkomen logisch: je wilt niet in een glazen doos zonnen).

Gelukkig mogen balkons weer, nadat een of andere idioot een paar jaar lang had besloten dat je ze ook weg kon laten. Is dat dan een architect die dat voorstelt, of een projectontwikkelaar die wil besparen?

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

#12 12-08-2008 10:09

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

Ze waren een tijd lang verplicht. Toen dat niet meer zo was, heeft iedere architect zijn balkonloze ideeën uit de kast gehaald. En het zal goedkoper zijn.
Nu iedereen het zonder doet, wordt zo'n prijzig balkonnetje weer een tegendraads 'ornament'.

"Never delegate understanding" - Charles Eames

#13 12-08-2008 10:20

Chartreuse
@ Luilekkerland

Ik las laatst ergens dat sommigen het mooier vonden, omdat balkons een gevel zo hinderlijk kunnen onderbreken. Tja. In zo'n geval vind ik dat de esthetiek de bewoners wel erg beperkt.

Hier hangt een volkomen nutteloos jarenvijftig-balkon aan de gevel, en eigenlijk vind ik dat best leuk. Zou nu nooit meer zo worden gebouwd.

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

#14 12-08-2008 12:43

Martiniman
@ Tikibad

Chartreuse schreef:

Gelukkig mogen balkons weer, nadat een of andere idioot een paar jaar lang had besloten dat je ze ook weg kon laten. Is dat dan een architect die dat voorstelt, of een projectontwikkelaar die wil besparen?

Toen ze verplicht waren moesten ze ook aan geluidseisen voldoen. In nederland betekent dat bijna altijd een weg voor de deur dus veel glas eromheen en helemaal dicht. Nu ze niet meer verplicht zijn, vervallen ook alle technische eisen. En mag je weer gewoon van alle geluid van de A2 genieten!

#15 12-08-2008 22:23

forum romanum
Pro
@ home/work

Om even terug te komen op de vraag:
'k zit nu in Stockholm en bedenk wat er de laatste week allemaal aan prachtige beelden voorbijkwam:

kernwoorden: ruimte - structuur - intens licht - balans natuur mens beest

gezien en geinspireerd door:
een schitterende expositie in Louisiana (op zich zelf altijd al een feest) over nieuwe museumprojecten:
http://www.louisiana.dk/dk/Service+Menu … rhundrede

een reisje langs de glasblazerijen in Kosta en Bode - oude maar nog steeds imponerende glasobjecten

een bezoek aan het Vasamuseum: fantastisch hoe een gebouw al vertelt wat je binnen kunt verwachten (veel dus)
vandaag:
http://www.arkitekturmuseet.se/english/
onder 1 dak met
http://www.modernamuseet.se/v4/template … sp?id=1745

een tentoonstelling over Gert Wingårdh. Boeiend om te zien hoe zorgvuldig die materialen toepast. Voor een museum gebruikte hij als bouwmateriaal aangebrand hout - vergelijkbaar met cortentstaal neem ik aan qua bewerking/effect - .

En extreem brede voegen die een spannend spel opleveren met gladde bakstenen.

En gratis: boeiend scheepvaartverkeer met grote ferry's te volgen vanuit het hotelraam op 6 hoog. Wat kan een haven met vergezichten een prachtig beeld opleveren als er opeens een grote regenboog verschijnt.
Conclusie deze week: water is een vreselijk boeiend element in combinatie met licht. 's Ochtend de gordijnen opendoen als je de felle zon over het water ziet en er prachtige vormcontrasten zijn en 's avonds de flats op de berg hiertegenover in letterlijk gouden licht zien staan - dat is wel genieten ja.
Alle steden die ik boeiend vind hebben iets met water. Aan zee of met indrukwekkende rivieren. Het geeft letterlijk extra ruimte.

Laatst bewerkt door forum romanum (12-08-2008 22:30)

#16 15-09-2008 10:56

sturb
@ Roermond
Website

Vandaag kwam ik per ongeluk langs een oude bekende: KWC of te wel Kowloon Walled City,City of darkness. Inmiddels na een grote brand en "handhaven" van de gemeente gesloopt en vervangen voor hoogbouw.
http://www.archidose.org/KWC/ext1.jpg
Een gegroeide stad binnen een stad. Als je ergens kan bouwen dan doe je dat ook; bovenop een koelinstallatie van een loempia bakker die onder je woont.... waarom niet?

http://www.archidose.org/KWC/alley2.jpg
De woon omstandigheden zijn naar onze maatstaven ronduit slecht te noemen, maar als radicale stroming tegen het overgeplande stedenbouw van bijvoorbeeld in nederland denk ik dat het leuk tegengas is. Niet dat we het moeten imiteren maar we kunnen er wel over na denken.
Ondanks dat het lijkt alsof het vreselijk is om er te wonen waren de kinderen die in het gebouw leefde toch in staat om te lezen en schrijven. De staat van de stad als niet erkende soeverein staatje in hong kong zorgde voor een schil, tegen de buitenwereld en vice versa.
Het gebied was vrijwel autarkies; op de daken groeide eten, werd water opgevangen en werd de was gedroogd. Verder dieper in het ding werd gewoond; lucht toevoer werd geregeld via vreselijk grote kokers die soms wel over 20 verdiepingen gingen.
Frappant is dat alles gebouwd werd met schroot, het onderste huisje werd steeds door de persoon die er boven op wilde bouwen verstevigd. En dat ging door tot het instortte en men weer opnieuw begon.

Er is ook een gigantisch mooi boek van waar ik al een jaren naar op zoek ben maar overal uitverkocht of 150 euro is....
Zelfs het exemplaar in de bibliotheek is "verdwenen"...

Laatst bewerkt door sturb (15-09-2008 11:14)

#17 15-09-2008 13:40

Martiniman
@ Tikibad

sturb schreef:

Er is ook een gigantisch mooi boek van waar ik al een jaren naar op zoek ben maar overal uitverkocht of 150 euro is....
Zelfs het exemplaar in de bibliotheek is "verdwenen"...

Ha, weer een exemplaar in mijn bieb die meer waard is dan bij de aanschaf!

#18 15-09-2008 13:44

Martiniman
@ Tikibad

En vergeet niet: 300x200m groot en toch 30000 inwoners. En een FAR van 12 of zo!

#19 15-09-2008 17:28

speedy

Ik heb jaren geleden ooit een documentaire over dat KWC gezien. Bijzonder fascinerend, als een kolonie van insecten bijna.

#20 15-09-2008 23:26

trabant
@ Luilekkerland

Voordat ik aan de tank en de tuin ging heb ik vandaag eens wild zitten pretsurfen op die KWC. Het was twee keer zo dicht bevolkt als Manhattan: 40 Sq foot de man, dat is 3,7 vierkante meter. Vanwege de luchthaven mocht het maximaal 14 verdiepingen hoog zijn en er staat nu een park op die plek.
Er zijn luchtfoto's uit begin jaren zeventig en uit 1989 te vinden, daar zie je aardig wat er allemaal is bijgebouwd totdat het één monoliet werd.

#21 16-09-2008 07:14

Martiniman
@ Tikibad

Gekke is dat bij KWC op alle foto's de twee gebieden er naast gewoon leeg/braak zijn. Dit is een gebied dat zeker zo groot is als het blok zelf. Waarom is dit economisch interessant geweest? Was het een welstands-vrij gebiedje?

#22 16-09-2008 08:39

sturb
@ Roermond
Website

het was vroeger een safe heaven van de chinese maffia, zelfs zo erg dat de politie van hongkong er niet in durfde te gaan. Er was zelfs een eigen "politie" en orde handhaving. een soort van Hells angels-palace in het groot zeg maar.

Maar waarom juist op dat perceel en niet de omliggende....tja dat staat misschien in dat boek van je.

#23 16-09-2008 18:35

speedy

Ik meen me te herinneren dat het iets te maken had met een historisch document, waardoor die paar vierkante meter niet bij Hong Kong hoorde. Zoiets als Baarle Nassau/Baarle Hertog zeg maar.

#24 19-10-2008 02:18

sturb
@ Roermond
Website

Net op NET5 een film gezien over een gated community genaamd "the Colony".

Vlak buiten een grote stad vol criminaliteit ligt The Colony, een geweldloze ommuurde wijk onder leiding van een zakenman, die een hoge levensstandaard garandeert. Rick Knowlton verhuist met zijn gezin naar deze wijk, maar ontdekt dat The Colony er heel alternatieve methoden op nahoudt om de samenleving in stand te houden.

Dan laait bij mij toch de discussie in mezelf op hoe we (als ontwerpers) moeten omgaan met de gate community's en de veilige woonomgevingen.

Hoeveel vrijheid willen we opgeven om "veilig" te wonen. Anders gesteld hoeveel kost veiligheid?
Is het een ontwikkeling die we moeten aanjagen of juist moeten verdelgen.  Ik weet het nog niet, maar ik weet wel dat we er goed over na moeten denken. Alhoewel het hier in nederland nog niet echt doorgedrongen is.
Alhoewel je wel steeds meer hofjes ziet. Alhoewel dat natuurlijk een heel stuk "minder" is, heeft als fundament wel hetzelfde als bijvoorbeeld een begijnenhofje voor oude dametjes: sociale controle en veiligheid.

Maar hoe ver wil je gaan met sociale controle. Wil je net zoals in de film dat als de hond van de buurman te vaak blaft, dat zijn stembanden chirurgisch verwijderd worden?

Laatst bewerkt door sturb (19-10-2008 02:19)

#25 19-10-2008 03:43

trabant
@ Luilekkerland

The man who trades freedom for security does not deserve nor will he ever receive either. - Benjamin Franklin

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB