MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 27-06-2008 23:19

Anna
@ Roosendaal
Website

Copyright en klasgenoten

Ik hoop dat ik het hier op de goede plek plaats.

Het zit zo afgelopen dinsdag hadden we weer fotografie en heb samen met een klasgenootje foto's gemaakt met verschillende soorten licht.
Nu had ik mijn cartreader niet bij me dus heb ik de foto's via een harde schijf van een klasgenootje op mijn laptop gezet.
Omdat zij ook op de foto's staat wilde ze wel graag hebben waar ik natuurlijk helemaal geen probleem mee had. We werken veel samen dus had niet verwacht dat ze er iets mee zou doen. En had het er nog voor de grap bij gezegd "als je ze maar niet publiceert".

Tot mij grote verbazing stond een van mijn foto's ineens met haar naam op flickr. En tot mijn nog grotere verbazing ook op haar portfolio website.

Inmiddels heeft ze ze op mijn verzoek verwijderd maar ik blijf het een ongemakkelijke situatie vinden.
Het is wel iemand waar ik graag mee samenwerk en ik weet ook niet zo goed of ik hier nu iets over tegen de leraar moet zeggen.

Het gaat met name om het principe want dit gaf ze als reden.

Ik heb jou (eigenlijk een foto die we samen hebben gemaakt, maar dat ter
zijde) foto gebruikt, omdat ik van jou precies dezelfde foto heb alleen bij
jou komt er meer licht door je haren heen omdat jij lichter haar hebt.

Wat zouden jullie in zo'n geval doen?

Anna

#2 27-06-2008 23:22

Jenneke
Hoofdredactie
@ 020
Website

Re: Copyright en klasgenoten

Ik heb even de spelling in de topictitel verbeterd. Het is volgens mij heel simpel: foto's die jij maakt, zijn van jou. Het feit dat zij erop staat, maakt niet dat de foto ook haar eigendom is. Maar hier zou een pro even op moeten reageren, want ik weet er verder niets vanaf.

Ja, dat dus.
••••

#3 27-06-2008 23:32

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Inderdaad, jouw foto's zijn van jou. Feit dat zij erop staat geeft haar totaal geen rechten. Kan zijn dat ze ze gewoon mooi vindt, da's wat anders. Maar ze mag niet doen voorkomen alsof zij de maker van het materiaal is.

Moet je er iets van zeggen tegen de docent? Ik denk het niet. Tenminste, als je klasgenootje de foto's niet presenteert als ware dat zij de auteur is van het beeld. Dat is de persoon die op de ontspanner heeft gedrukt.
Als dat niet gebeurt zou ik er geen ophef over maken. Je zal vaker te maken krijgen met dit soort zaken.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#4 27-06-2008 23:34

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

sja, het is niet zo zwartwit, als jullie samen de lichtopstelling hebben gemaakt en allebei nagenoeg dezelfde fotos hebben. Dan kan je het beste niet zo heel moeilijk doen zeker als het om een klasgenootje gaat, en de volgende keer gewoon je eigen memory card meenemen :-)

Als ze nu de fotos uit jouw camera gaat verkopen o.i.d. sja, dan is het wat anders.

#5 27-06-2008 23:49

Anna
@ Roosendaal
Website

Dankjewel voor de spelling blijft een zwak punt. Had nog zo mijn best gedaan het na te kijken.

Ik had gewoon mijn eigen cf kaart hoor alleen geen reader. En wilde de foto's graag in de trein vast bewerken.
We hebben wel samen aan de lichtopstelling gezeten maar deze was wel specifiek door mij verzonnen.
Ze had haar naam in de foto gezet als zijnde copyright en op flickr gezet. Er waren ook al meer dan 30 reacties op geweest waarbij zij werd geprezen. Dat vond ik niet helemaal netjes.

Daarnaast stond hij ook op haar eigen website. Tussen haar studiofoto's die daar dus als promotie van haarzelf staan.

Ik had haar de foto's hoe dan ook gegeven maar je verwacht niet dat iemand er dan op deze manier mee omgaat.

Het is nu wel opgelost de foto's heeft ze van internet gehaald en ik ben ook verder niet boos maar het gaat me om het principe. Ze had het op zijn minst even kunnen vragen.

Maar ik vind het buiten dat toch wel interessant hoe jullie er over denken.

Anna

#6 28-06-2008 00:18

rhbrgn
@ Winterswijk
Website

Naast het feit dat het niet netjes is, is het voor jullie beide van belang dat je ook hier iets van leert. Zij was zich misschien niet eens bewust van het feit dat jij je eraan stoorde. Jij bent misschien niet erg duidelijk geweest m.b.t. het gebruik van de foto's. Leer ervan, jullie 'vriendschap' wordt er vast sterker door als je elkaars kritiek kan verdragen!

Toch ook wel fijn dat je foto's zo in de smaak vallen, toch?

rhbrgn online, sinds 1972

#7 28-06-2008 03:46

Chuck
Ex-Crew

Maar afgezien van wat wij er van vinden is wat je er zelf van vindt niet het allerbelangrijkste?

#8 28-06-2008 09:20

bartvdv
@ Aalst (België)
Website

Staat er niet in het eerste bericht dat jullie "samen foto's hebben gemaakt"? Met andere woorden, heeft zij er aan meegewerkt? In dat geval mag zij ook een deel van de credits opeisen. En moeten jullie dus samen worden vermeld als de auteurs van de foto, maar mag zij er wel promotie mee voeren. Of was zij gewoon een figurante?

#9 28-06-2008 09:50

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Wat ik alleen niet snap is of het nou een foto uit jouw camera is met jou er op ('lichter haar') of een foto van jou met haar er op...

Als zij er op staat en jij bent de maker dan zijn ze jouw eigendom en heeft zij het portretrecht. Jullie moeten dan allebei toestemming geven aan de ander om het materiaal te gebruiken.

Hoe dan ook zou ik het hier helemaal niet over 'rechten' hebben maar over de alledaagse moraal van samenwerken. Ik zou er helemaal geen punt van maken en afspreken dat je dit gezamenlijk werk ook als zodanig kunt gebruiken (naamsvermelding en zo). Het gaat om studieopdrachten, niet om inkomstenderving en broodroof.

Er zijn van die momenten dat ik het liefst nog in kraaltjes en spiegeltjes of halve varkens zou afrekenen hoewel in die tijd onenigheid over de deal meestal eindigde met een ingeslagen schedel...

#10 28-06-2008 10:04

Anna
@ Roosendaal
Website

Het was een foto uit mijn camera en mijn lichtopstelling en ik had de ontspan knop ingedrukt. En haar hoofd staat er op.
Ik maak verder ook nergens een probleem van en het is al opgelost. Ik heb gezegd dat ze de foto's mocht laten staan en als ze er dan gewoon bijzette dan zij het model was en ik de fotograaf had ik er helemaal geen probleem mee gehad. Maar ze heeft zelf besloten ze er af te halen. En als ze het gevraagd had was het gewoon anders geweest dan dat je ineens ontdekt dat iemand doet alsof hij een foto heeft gemaakt die eigenlijk niet van zijn hand is.

Bovendien waren haar eigen foto's ook echt niet lelijk. Dus ik snapte het ook niet helemaal waarom ze het dus deed.

Maar dat wil niet zeggen dat ik het een lastige situatie vind. Want het zijn haar foto's niet maar ze staat er wel op en eigenlijk liggen de rechte van de foto officieel ook nog een bij de school want het is een schoolopdracht. Dus zo doende.

Anna

#11 28-06-2008 11:35

trabant
@ Luilekkerland

Is de bedoeling van een opleiding niet om je in allerlei leersituaties te brengen?

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#12 28-06-2008 12:05

Anna
@ Roosendaal
Website

trabant schreef:

Is de bedoeling van een opleiding niet om je in allerlei leersituaties te brengen?

Dat denk ik wel wink vandaar dat ik me ook afvroeg wat jullie er hier van vinden. Ondanks dat ik het probleem inmiddels zelf al heb opgelost.

Anna

#13 28-06-2008 12:27

bartvdv
@ Aalst (België)
Website

trabant schreef:

Moet je rij-instructeur je eerst met opzet doen crashen om goed auto te leren rijden?
Moet je eerst een keer betrokken zijn geweest in een rechtzaak om te weten wat goed zaken doen betekent?

Er is gewoon een algemeen probleem in de opleiding dat er niet of onvoldoende over eigendomsrechten wordt gesproken.

Het is in ieder geval een goed teken dat het 'probleem' uitgeklaard kon worden zonder ruzie.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB