MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.


#1 14-06-2008 01:34

HGT
Pro
@ Nederland - Hoofddorp
Geregistreerd: 17-12-2006
Website

Klant = Koning?

Laatst een directielid voor mijn lens voor een beeld voor zijn website. Ik wist totaal niet wat hij precies wilde, dus na een half uurtje praten zijn we aan de slag gegaan met verschillende lichtopstellingen (van zacht naar hard licht) Hij vond de beelden met hard licht (zware schaduwen) mooi. Daar hadden we samen een stuk of 4 beelden uitgekozen en dan zal je altijd zien, dat hij - de voor jouw minder mooie- uitkiest. Hij helemaal blij met het beeld en ook blij met zijn website en hij mailt me het adres door. Een kijkje op zijn website zie ik dat de foto helemaal niet in het ontwerp van de site past. Website is licht en fris, en dan staat daar zo'n (klein maar) 'zwaar' portretje op... Damn...  Een belletje met de websitebouwer leert me dat de beste man het zelf zo perfect vindt. Een andere fotokeuze (met zachter licht) zou veel harmonieuzer op de site passen.

Ik snap uiteraard dat de uiteindelijke beslissing bij deze (betalende) klant ligt. Maar ergens ben ik zelf niet tevreden met het uiteindelijke resultaat.

Hoe gaan jullie met zulke situaties om? Klant tevreden; verder niet zeuren?


Enjoy Life, Enjoy Photography

Offline

 

#2 14-06-2008 07:55

sturb
@ Roermond
Geregistreerd: 23-12-2007
Website

Re: Klant = Koning?

De klant is koning,

misschien dat je met een beetje lichte dwang hem kan over-reden om een lichtere variant te nemen vanwege ....., ..... en ......

Als het een echt goed directie lid is, zal hij door jou goede argumenten aan het twijfelen raken.

Offline

 

#3 14-06-2008 08:28

XyonN
Gast

Re: Klant = Koning?

Als je het goed kan onderbouwen, zou je een vriendelijke suggestie kunnen doen. Luistert hij niet? Jammer maar helaas.

 

#4 14-06-2008 08:35

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Geregistreerd: 18-09-2006
Website

Re: Klant = Koning?

Vanuit de klant is het erg vervelend om van andere mensen te horen wat hij mooi zou moeten vinden. Maar argumenten als dat het één beter past dan het ander, daar kon hij wel eens gevoelig voor zijn. Je kunt het gewoon netjes uitleggen zoals je hier doet en kijken wat er gebeurt. Of het gewoon laten rusten...

Wat Xy zegt, dus eigenlijk


"Never delegate understanding" - Charles Eames

Offline

 

#5 14-06-2008 10:03

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe
Geregistreerd: 04-08-2006

Re: Klant = Koning?

Ik ga -net zoals jij- eerst in conclaaf met een klant. Wellicht heeft hij/zij ideeën over wat wel of niet wenselijk is. Ik vraag dan meestal ook door over waarom men iets wel of niet mooi vindt.
Als de klant iets wil waar ik pertininent niet achter sta (om welke reden dan ook) dan maak ik voor mijzelf de afweging of ik wel/niet door ga met de uitvoering. Ik vind het nog altijd erger om geassocieerd te worden met slecht werk dan een opdracht mis te lopen.

Doe volgende keer niet teveel foto's voorleggen. En kies altijd foto's uit waar je 100% achter staat. Geef de klant simpelweg geen mogelijkheid om een beeld uit te zoeken waar jij niet achter staat.
Ik overleg ook niet meer dan 3 schetsen aan een klant. En die schetsen daar sta ik achter. Het is namelijk een ongeschreven regel dat de klant altijd het beeld kiest waar jij het minste achter staat.

Uiteraard streef je naar klanttevredenheid. Maar wat minstens zo belangrijk is dat is dat jij achter het werk staat. Eigenlijk moet ik bekennen dat ik tijdens het maken van een beeld alleen maar streef naar een situatie waarin ik tevreden ben. De klant interesseert me niet. Dit komt omdat ik de allergrootste criticus van mezelf ben en de lat altijd hoger leg dan de klant zelf. Als ik tevreden ben dan is de klant dat automatisch ook.

Over de manier waarop je beeld wordt gebruikt heb je niet zoveel sturing. Ik vraag me af of dit nodig is. Jij levert jouw beeld aan en het is verder aan de klant om dit in hun publicatie te verwerken. De een is daar beter in als de ander. Wanneer de manier waarop jouw beeld in een publicatie is geplaatst echt schadelijk is voor jouw werk moet je dit aankaarten. In dit geval zou ik het lekker laten gaan.

(ik verhuis dit topic even uit de Coffee Corner omdat het toch zeker een serieuze benadering verdient)


Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

Offline

 

#6 14-06-2008 10:07

Deskman
Beheerder
@ the desk
Geregistreerd: 14-09-2006
Website

Re: Klant = Koning?

Dit is een eeuwige strijd. Sla de oude meesters er maar op na. Als iedereen had gedaan wat de klant wilde hadden we nu de nachtwacht niet gehad.
Ondertussen was het natuurlijk een stuk makkelijker geweest als jij van tevoren inzicht had gehad in het gebruik van de foto's zodat je ter plekke al het verschil had kunnen laten zien en met argumenten komen die hem tot inzicht hadden laten komen.

De klant is koning maar jij bent natuurlijk niet voor niets ingehuurd als 'specialist'. Je hebt op die grond ook het recht er iets van te zeggen maar wil de klant echt zijn 'donkere kant' laten zien dan is dat zijn goed recht.

Kortom: leg hem uit dat de donkere foto prachtig is en het prima zal doen in de zware vergulde lijst boven een mahoniehouten buro maar dat de site meer gediend is met een lichter plaatje en dat je hem dit vertelt na overleg met de vormgever van de site. Dan sta je al op 2-0

Offline

 

#7 14-06-2008 10:13

Deskman
Beheerder
@ the desk
Geregistreerd: 14-09-2006
Website

Re: Klant = Koning?

Wie voor zijn werk niet naar de klant wil luisteren en niet bereid is zich te verdiepen in de manier waarop het gebruikt wordt kan beter patattenbakker worden en fotografie als hobby houden.

Het is juist de kunst van een fotograaf om zijn werk zo te maken dat het invoegbaar is en niet alleen maar als autonoom kunstwerk dienst kan doen.

Offline

 

#8 14-06-2008 10:22

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Geregistreerd: 04-08-2006
Website

Re: Klant = Koning?

...zit ik hier te broeden op een zinnige post, lees ik de twee stukjes van Desk. Nou: 100% met Desk.

Overigens til ik er, zeker in de veelheid aan opdrachten, niet te zwaar aan hoe de foto's uiteindelijk gebruikt worden. Je bent ook afhankelijk van een heel traject na jou. Klant is koning, dat gevoel mogen ze zeker hebben als ze met mij werken. Op basis van de opgebouwde relatie neemt de klant wel veel aan van de gegeven adviezen. En dan nog... maak je wel eens iets waar je niet achter staat. Mja, ik ben dan ook geen kunstenaar hè. Maakt ook een veschil in welke tak van fotografie je je begeeft.


Yeo, i know
[nevermind]

Offline

 

#9 14-06-2008 12:22

Martiniman
@ Tikibad
Geregistreerd: 19-09-2006

Re: Klant = Koning?

Je moet eerst zelf de juiste beelden kiezen die jij wilt laten zien, en daarbij keuze aan de klant bieden. Dit werkt bij mij altijd prima. Dingen waar je niet achter kunt staan gewoon in je eigen archief houden en niet tonen. Zolang er de suggestie van keuze is, voelt de klant zich happy. Soms leg je juist een hele slechte naast een hele goede. De middenweg die je zelf eigenlijk niet goed vind wordt dan niet meegenomen in de beoordeling.

Laatst bewerkt door Martiniman (14-06-2008 12:24)

Offline

 

#10 14-06-2008 12:25

Creatieveling
Geregistreerd: 16-05-2008

Re: Klant = Koning?

Wat ik altijd doe is zorgen dat de klant het resultaat  'kiest' waar ik ook achter sta. Ik maak dus van tevoren een selectie, waarvan ik bijna zeker weet wat hij zal kiezen. Op die manier ben ik ook tevreden over mijn werk. je kunt hem ook uitleggen waarom een bepaalde foto beter zou zijn. Ik doe het met foto's en met grafische opmaak, en het werkt bijna altijd. Soms niet, maar goed, je klant is wel tevreden. Zet je er niet je naam bij...

Offline

 

#11 14-06-2008 12:49

HGT
Pro
@ Nederland - Hoofddorp
Geregistreerd: 17-12-2006
Website

Re: Klant = Koning?

deskman schreef:

Wie voor zijn werk niet naar de klant wil luisteren en niet bereid is zich te verdiepen in de manier waarop het gebruikt wordt kan beter patattenbakker worden en fotografie als hobby houden.

En zelfs als patatjesbakker moet je ook naar je klanten luisteren... weet ik uit (12 jaar) ervaring ;-)

Maar ik denk dat ik hem binnenkort een mailtje stuur, over hoe het volgens mij beter kan. Uiteindelijke keuze ligt uiteraard bij hem... Thnx voor jullie input.


Enjoy Life, Enjoy Photography

Offline

 

#12 14-06-2008 18:03

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Geregistreerd: 04-08-2006
Website

Re: Klant = Koning?

Punt is wel dat je soms ook gewoon dingen rüchsichloss moet kunnen en willen verkopen. Tenzij je met een afgehakt oor onbegrepen wil eindigen.

Oftewel: HGT verkoopt zijn patattent en gaat proberen van fotografie te leven ipv van patat. Dan verkoop je wel eens dingen waarvan je denkt 'mwah'. Als je daar zoals ik geen last van hebt kun je best je brood verdienen in de fotografie. Ik maak een hoop dingen die beter voor de kassa zijn dan voor mijn creatief genot. Maar als ik daardoor toch een erg leuke baan heb en fijne inkomsten dan maal ik daar niet om/ Zeker niet tijdens de echt leuke klussen of met het vrije werk.
Beer is of uit zich principiëler. Da's mooi, dat hoort misschien ook bij Beer's levensfase, leefstijl en leefsituatie. Ook daarin kan verandering komen, hoeft niet. Voorlopig moet Beer met zijn capaciteiten wel iPodjes verkopen in een AppleWinkel om zijn huur en boterhammetjes te verdienen. En dan maak ik liever een kiek waar ik 'niet achter sta' of die niet mooi gebruikt wordt.

Beer, zie dit niet als soort aanval of wat dan ook: ik prober juist aan de hand van ware voorbeelden te laten zien hoe sommige dingen werken wink

Naar klanten luisteren moet je altijd. Luisteren mijn beste dames en heren is een vak apart. Net als communiceren in het algemeen. Erg belangrijk onderdeel van het in opdracht werken. Minstens zo belangrijk als goed foto's, ontwerpjes of illustraties kunnen maken.


Yeo, i know
[nevermind]

Offline

 

#13 14-06-2008 19:31

Chuck
Ex-Crew
Geregistreerd: 04-08-2006

Re: Klant = Koning?

Ik ben steeds meer van mening dat 'opdracht geven' ook een vak is. Dat luisteren, voor alle partijen, niet alleen verstandig maar ook slim is,.. en dat je als je klanten niet duidelijk kunt maken welk proces je volgt om resultaten te behalen je voor vreemde verrassingen komt te staan.

Het vak verandert met het uur. Met alle respect leven we inmiddels in een tijd waarin elke idioot een leuk stukje tekst kan verzinnen*, iedere enthousiasteling een camera kan vasthouden en elke zolderkamer piloot een toppie website kan bouwen.

Om in dat hedendaagse slagveld kaarsrecht overeind te blijven moet je jezelf de rust gunnen even rustig te gaan zitten en uit te leggen wat er gaat gebeuren.





*alleen van het woord krijg ik al jeuk. Niet 'verzinnen', maar bedenken. Bij dat laatste heb je hersens nodig.

Offline

 

#14 14-06-2008 21:47

Deskman
Beheerder
@ the desk
Geregistreerd: 14-09-2006
Website

Re: Klant = Koning?

Kwam van jou niet de opmerking dat je 'de briefing meestal zelf moet schrijven'?

Vooral als fotograaf heb je een erg zichtbare taak maar is je werk vaak ondergeschikt aan wat anderen er van bakken.

Offline

 

#15 15-06-2008 12:03

Drieluikje
@ Brabant
Geregistreerd: 05-12-2006

Re: Klant = Koning?

Op dit punt werken Desk en ik keurig samen. wink


Wacht maar tot het ezeltje zich strekt!
Gr. Turb.

Offline

 

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB