MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 01-04-2008 13:11

royale t
Website

intellectuele eigendomsrechten

Onlangs heb ik met een band, waar ik eerder (succesvol) mee samengewerkt heb, een vervelende afhandeling van zaken ervaren. Het gaat om een betrekkelijk jonge band van begin twintigers. Ik heb eerder een mini-CD van hen voorzien van artwork, fotografie en promotiemiddelen.
Bij hun onlangs verschenen debuut cd ben ik weer verantwoordelijk geweest voor het artwork, fotografie, t-shirts, buttons en backdrop voor live shows. Hierbij heb ik ze ook van een nieuw logo voorzien.
Nu begon deze opdracht aanvankelijk onder een zeer klein (vriendendienst)budget, waarmee we ook een heel eind kwamen. Maar de band kreeg de smaak te pakken en wilde meer, waarbij ik aangaf dat de kosten hierbij zouden stijgen. Tot zover zijn ook concrete bedragen genoemd. Maar ivm tijdsdruk en mijn goed vertrouwen, ik had immers al eerder succesvol met ze samengewerkt, heb ik bij de laatste grote wijzigingen alleen gezegd dat het weer iets duurder uit ging komen, maar geen exact bedrag. Dit heeft ertoe geleid dat de band de eindfactuur te hoog vond en mij 200 euro minder betaalde en claimt dit niet te kunnen betalen. Een ware kutstreek van ze, want ik heb tegen een vriendenloontje van zo'n 5 euro voor ze gewerkt, om ze te helpen de band en deze cd te pushen.
Incasso zal hier waarschijnlijk weinig heil hebben, maar ik ben zo klaar met deze jongens, dat ik ze wil verbieden mijn artwork verder te gebruiken ter promotie van de CD. Dus ook de afbeelding van de CD-cover valt daaronder.

Mijn vraag: kan ik het recht op gebruik van het door mij gemaakte artwork, fotografie en logo stopzetten?

Ik heb een clausule in mijn algemene voorwaarden dat over intellectuele eigendomsrechten rept, maar ben niet bijzonder juridisch op de hoogte.

Alvast bedankt.

#2 01-04-2008 13:20

flabber
@ Spijkenisse
Website

Re: intellectuele eigendomsrechten

Naar mijn weten wel.
Als je dit ook gecommuniceert hebt naar ze, dan zou je als ik me niet vergis gewoon in je recht moeten staan. Ze zouden dan niet zonder jouw toestemming (en/of vergoeding naar jou toe) je beelden mogen gebruiken.

Zorg wel dat je ze dit ook meldt, aangezien de meeste klanten hier niet bij nadenken en klakkeloos jouw werk gebruiken, met de indruk van "ik heb 't gekocht, dus 't is van mij".

- iMac Core Duo 24" - 3.06Ghz - 4GB ram - 750GB HD - 8800GS
- Apple TV 160Gb / iPhone 3G

#3 01-04-2008 13:42

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Hangt helemaal af van wat is is afgesproken en waar men voor getekend heeft. Intellectuele eigendommen zijn altijd van jou... mits je daarvan afstand hebt gedaan. Maar daar moet iets van op papier staan. Je geeft volgens het auteursrecht in principe toestemming om je ontwerp te gebruiken in de hoedanigheid waarin het is gemaakt. Een albumcover wordt dus op een album gezet en gebruikt. Niet voor andere dingen. Dat kan, maar dan moet je dat afgesproken hebben.

Achteraf met een hogere factuur komen is link, maar je hebt dit toendertijd aangegeven en daar is men akkoord mee gegaan, toch? Kortom, die jongens moeten niet aankomen met 'dit komt onverwachts'. De hoogte van het extra bedrag moet wel redelijk zijn en jij moet dat kunnen verantwoorden.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#4 01-04-2008 13:58

pepe
Pro
@ Amersfoort
Website

En ze zeuren om 200 euro die ze niet hebben? Treden ze dan niet meer op? Sorry hoor, maar met mijn 'amateur-triootje' houden we na 1 optreden nog een aardig bedrag over.

Probeer ze niet meteen een hak te zetten, maar stel voor dat ze die 200 euro later mogen betalen. Stel hierbij dan wel een ultimatum en vertel de consequenties als ze niet betalen. Als je direct je kop in de wind gooit heb je het risico dat je via via de verhalen terug hoort en dat kan weer schadelijk zijn voor mogelijke andere klanten.

Soms moet je een keer extra slikken en het verlies lijden als je niet duidelijk genoeg gecommuniceerd hebt.

weten, wist, gewist...

#5 01-04-2008 14:09

behappy
@ amsterdam
Website

In deze situatie ben ik het ook eens met pepe

gewoon proberen netjes af te handelen, je wist vanaf het begin ook dat het niet om grote bedragen zou gaan, en dat ze krap in het budget zaten, en aangezien er van te voren niet is getekend voor het desbetreffende bedrag kan ik me ook voorstellen dat ze een klein beetje schrikken. Ook al ben je vriendelijk met je prijs, maar daar heb je zelf ook voor gekozen. Je had ook vanaf het begin kunnen zeggen dat je voor vriendenprijzen niet kan werken. Geloof me, ik heb vaak in deze situaties gezeten. En het slimste is ze gewoon te vriend houden, duidelijke communicatie en ze uitgestelde betaling voorstellen.

Succes

#6 01-04-2008 14:18

Merkava
@ Vught

Hij komt niet achteraf met een hogere factuur. Er is maar één factuur en die is voor het verrichten van bepaalde (ontwerp) werkzaamheden. De hoogte van deze factuur doet niet eens ter zake, het draait om het feit dat de factuur niet is voldaan.
Jouw opdrachtgevers hebben zonder aan de betalingsverplichtingen te voldoen het artwork op allerlei manieren gebruikt. Daarmee zijn ze zelf akkoord gegaan met de levering.

Doordat zij niet aan de betalingsvoorwaarde hebben voldaan hebben zij ook niet het gebruikersrecht over de door jouw in opdracht van deze band gemaakte ontwerpen.
De vraag is nu even hoeveel jij voor je principe over hebt en of deze bandleden gewoon zelf hoofdelijk aansprakelijk zijn.

Ik zou zelf denk ik nog eenmaal een brief sturen met een datum waarop jij het geld daadwerkelijk op je rekening hebt staan (dus niet nog 'onderweg" is).
Daarnaast zou ik vermelden dat bij niet voldoen aan deze betalingsverplichting jij het gebruik zal bestempelen als een schending van het auterusrecht. Om dat enigzins kracht bij te zetten zou ik niet onvermeld laten dat je deze schending van het auteursrecht uit handen geeft en verder laat afhandelen door een advocaat waarbij alle juridische kosten op hun zal worden verhaald.
Als ze slim zijn betalen ze gewoon die 200 euro (waar hebben we het over ? ) en anders hangen hun gitaartjes binnenkort aan de wilgen van een incassobureau.

De waarheid verzin je niet.

#7 01-04-2008 14:18

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Precies BeHappy. Je hebt zelf ook een risico genomen. Ik zou zeggen, leer hiervan en kijk of je er op een fatsoenlijke manier uitkomt.

#8 01-04-2008 14:26

Marked
@ Amersfoort
Website

Mijn vraag: kan ik het recht op gebruik van het door mij gemaakte artwork, fotografie en logo stopzetten?

Antwoord: JA.

Maar probeer er goed uit te komen, zoals meerdere hier aangeven.

"A little greed can get you a lot of stuff."

#9 01-04-2008 14:50

royale t
Website

Bedankt voor de vele snelle reacties. Wat ik ben vergeten te zeggen, is dat ik veel contact met ze gehouden heb over de afhandeling. Ik heb ze voorgesteld dat als ze het geld niet meteen beschikbaar hebben, ik het prima vind als ik het een maandje later krijg, áls ik het maar krijg. Maar dat als ze ervoor kiezen het resterende geld gewoon niet te willen betalen, ik mezelf echt genoodzaakt zie dit uit handen te geven aan een incassobureau.
Daarop heb ik van hen een aangetekende brief gekregen met daarin de melding dat het totaalbedrag op de factuur nimmer accoord is bevonden. En dat zij ervan uitgaan dat ze ruim aan hun financiële verplichtingen voldaan hebben.
Voor mij is het gewoon gedaan met Mr. Niceguy en ik wil het afhandelen, zoals het voor mij het best uitkomt. En het liefst herroep ik daarom het gebruikersrecht op mijn werk. Dit, om het promoten van hun CD met mijn artwork te bemoeilijken. Geen wraak, meer rechtvaardigheid.

Laatst bewerkt door royale t (01-04-2008 14:55)

#10 01-04-2008 15:30

Merkava
@ Vught

royale t schreef:

B
Daarop heb ik van hen een aangetekende brief gekregen met daarin de melding dat het totaalbedrag op de factuur nimmer accoord is bevonden. En dat zij ervan uitgaan dat ze ruim aan hun financiële verplichtingen voldaan hebben.

Iets wel gaan gebruiken maar er niet voor betalen en achteraf met het verhaal komen dat het niet akkoord was dat kan natuurlijk niet.
We hebben dat soort discussies wel eens vaker hier maar dan gaat het meestal om een wanprestatie van een opdrachtgever.
Het advies luidt dan in het kort, eerst een in gebreke stelling sturen dat je niet akkoord gaat met wat er is geleverd en dan pas kunnen er vervolgstappen worden ondernomen.

Door het artwork al in gebruik te nemen gaan deze jongens akkoord met de levering, achteraf gaan klagen zit er dan niet meer in en is niks meer dan een slappe smoes. Als ze er niet akkoord mee waren gegaan hadden ze jou in gebreke moeten stellen en het niet gaan gebruiken.

Verder is het helemaal niet verplicht om om voor iets van te voren een prijs of maximum aantal uren af te spreken. In dit geval is jouw de opdracht gegeven zonder dat er een duidelijke afspraak over prijs of uren is gemaakt, je kunt dan rekenen wat je maar wilt.

De waarheid verzin je niet.

#11 01-04-2008 15:30

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Loont het om over 200 euro een incassobureau te gaan inhuren? Ga eerst je eigen gangen eens na en kijk hoe sterk jij staat.

#12 01-04-2008 15:57

royale t
Website

MacBeer, ik denk niet dat het loont, vandaar dat ik dan liever zie dat ze mijn artwork niet meer gebruiken.

#13 01-04-2008 16:49

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Als je bent aangesloten bij de BNO dan kunnen zij je jurridisch advies geven over dit soort kwesties. Hou je ons op de hoogte hoe het afloopt? Hier zitten gegarandeerd meer mensen mee.

#14 01-04-2008 20:05

Marked
@ Amersfoort
Website

Loont het om over 200 euro een incassobureau te gaan inhuren?

Je kan incassokosten gewoon op de tegenpartij verhalen. Sterker nog: dat is standaard. Je gaat toch geen extra kosten maken om je geld te krijgen?

Ik zou sowieso het gebruiksrecht intrekken en daarnaast bij elke overtreding een boete eisen. Dat laatste meer als extra pressiemiddel.

Succes!

#15 01-04-2008 20:18

royale t
Website

Marked schreef:

Loont het om over 200 euro een incassobureau te gaan inhuren?

Je kan incassokosten gewoon op de tegenpartij verhalen. Sterker nog: dat is standaard. Je gaat toch geen extra kosten maken om je geld te krijgen?

Ik zou sowieso het gebruiksrecht intrekken en daarnaast bij elke overtreding een boete eisen. Dat laatste meer als extra pressiemiddel.

Succes!

Die incasso kosten worden uiteraard op de tegenpartij verhaald. Dit staat ook beschreven in de Algemene Voorwaarden.

En die boete, ik vind er weinig over. Waar kun je zo'n boete op baseren? Aan welke bedragen moet ik dan denken? Gelukkig ben ik nieuw in dit soort stekelige situaties.

#16 01-04-2008 23:00

Marked
@ Amersfoort
Website

En die boete, ik vind er weinig over. Waar kun je zo'n boete op baseren? Aan welke bedragen moet ik dan denken?

Hieronder wat info (bron: www.bestuursdwang.nl). Onderstaande is weliswaar gebaseerd op bestuursrecht, maar ook civielrechtelijk kan e.e.a. hieruit worden afgeleid.

Dwangsom

Het opleggen van een last onder dwangsom behoort net als het toepassen van bestuursdwang tot de verschillende handhavingsinstrumenten waarover een bestuursorgaan beschikt om tot herstel van een met de wet strijdige situatie te komen of herhaling van een overtreding van de wet te voorkomen.
Het opleggen van een last onder dwangsom houdt in dat aan de overtreder wordt bekend gemaakt dat hij de illegale situatie in overeenstemming met de wet dient te brengen of overtreding achterwege te laten en dat óf een bedrag ineens betaald moet worden voor een handeling die voor een bepaalde datum verricht dient te worden óf een bedrag per overtreding betaalt dient te worden óf dat per tijdseenheid (dag, week) dat hij de overtreding begaat/in stand laat/ herhaalt een bedrag betaald dient worden.

Een voorbeeld kan zijn dat gesteld wordt dat binnen twee weken een illegaal bouwwerk afgebroken dient worden. Gebeurt dit niet dan dient per dag na die twee weken dat het bouwwerk niet wordt afgebroken/in stand blijft een bedrag van bijvoorbeeld € 200 te worden betaald.
Tevens moet bij het opleggen van de last onder dwangsom een maximum bedrag worden aangegeven waarboven geen dwangsom meer wordt verbeurd. Bijvoorbeeld € 200 per dag met een maximum van in totaal € 5000.

Door wie

Net als bij het toepassen van bestuursdwang geldt voor het opleggen van een dwangsom dat deze alleen door een bestuursorgaan kan worden opgelegd. De hoogte van de dwangsom kan tevens alleen door het bestuursorgaan worden vastgesteld.

Daarbij dient het bestuursorgaan een bedrag vast te stellen dat in redelijke verhouding staat tot de zwaarte van het geschonden belang en de beoogde werking van de dwangsomoplegging. Dat wil zeggen dat gekeken dient te worden naar de omvang van de overtreding, het belang dat het wettelijk voorschrift dat gehandhaafd wordt moet beschermen en welk doel met de dwangsomoplegging bereikt dient te worden.

Ergo: je zal dus naar de rechter moeten stappen. Gezien je verhaal, maak je een aardige kans. Maar goed, ik ken de details (feiten) niet, dus ik geef je geen garantie. innocent

#17 05-03-2009 14:13

Martijn2007

En? Is alles naar wens afgehandeld inmiddels? smile

#18 19-10-2011 10:54

snahone

Beste Macmindleden, een vraag over intellectueel eigendom. Ik ben hier nieuw en op aanraden van iemand ben ik hier eens komen kijken. Als deze vraag niet hier hoort, laat het me even weten!

Een klant van me - al meer dan 14 jaar - heeft zich voorgenomen om voor wat zaken eens bij een ander bedrijf te gaan kijken (of dit uiteindelijk echt gaat gebeuren is nog de vraag). De relatie is goed en ze hebben ook aangegeven ook met mij zaken te blijven doen.

In de 14 jaar is er veel gemaakt voor ze; waaronder de bestaande huisstijl. We hebben nooit afspraken gemaakt over de eigendomsrechten. Nu heb ik ze voorgelegd dat we dit moeten regelen- met name voor het bedrijf zelf.

Het lijkt me dat hier een passende vergoeding tegenover moet staan; hoe bepaal je zoiets? shoot shoot, alvast bedankt voor tijd en aandacht!

#19 20-10-2011 15:47

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Het idee achter dit werk is natuurlijk dat het van jou is en van jou blijft. Dus moeten ze je voor het gebruiksrecht (blijven) betalen. En mogen ze er niet mee aan de slag zonder jouw goedkeuring. Dus als die ander er ineens een andere kleur aan hangt is dat een probleem.

Ik kan niet goed inschatten hoe de situatie ligt maar de mededeling dat ze met je willen blijven werken kost ze niks. En als je nooit meer iets van ze hoort.. ach, vergeten.

Kortom: Een passende vergoeding. Welbeschouwd kan die flink oplopen maar in de realiteit is het gewoon wat de gek ervoor geeft. En als ik eerlijk ben dan heb je er nu al spijt van het 14 jaar geleden niet goed geregeld te hebben. Want toen werd de waarde er nog wel van ingezien. Inmiddels wordt al je werk gezien als rechtenvrij, al je ideeën als Creative Common en je werk gewoon als uitvoering van hun briljante plannen.

Dus vrees ik dat je weinig concrete tips gaat krijgen.

#20 21-10-2011 07:52

bartvdv
@ Aalst (België)
Website

In ieder geval zou ik het onredelijk vinden mocht je hen een normaal gebruik van het logo en de huisstijl - in zijn oorspronkelijke vorm(en) - verbieden of beperken. Volgens mij is in het ontwerp van een logo het vrij gebruik automatisch inbegrepen. Anders laat je geen logo ontwerpen. Ik denk dat vooral daarrond de afspraken moeten gemaakt worden. Als bedrijf zou ik daar echter geen vergoeding voor willen betalen.

#21 24-10-2011 21:02

snahone

-bedankt voor jullie response; Deskman, het is inderdaad wat lastig omdat het nog niet helemaal duidelijk is waar het heen gaat. Bart, ik ben zeker niet van plan ze dwars te liggen. Wel wil ik een stem in wat er mee gebeurd. Met mij willen blijven werken is inderdaad maar een zin. Ik zal dit afwachten, en t.z.t. de resultaten eens posten.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB