MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 05-03-2008 11:44

sturb
@ Roermond
Website

autocad op mac osx

Het is rond, ik ga over stappen van windows naar een apple.

Alleen als architect ben ik gewend om met autocad te werken. En vooral de mogelijkheid om met behulp van de command line-interface dingen snel te tekenen: p = polyline, co=copy, tr=trim, ex=extend etc etc

Nu werkt autocad niet onder mac osx en ontkom je niet aan bootcamp of parallels.

Ik vroeg me af of iemand een soort gelijk programma als autocad gebruikt waarin die shortcuts ook verwerkt zijn, dan wel een commandline heeft die zorg draagt voor een snelle verwerking smile

Building solutions als archicad, Arkey/ASD en dergelijke zijn te complex voor wat ik wil. Archicad ga ik zowieso gebruiken als Building solution. Maar voor het snelle teken en schets werk zoek ik dus een vervanging.

alvast dank

#2 05-03-2008 11:48

Martiniman
@ Tikibad

Re: autocad op mac osx

Voor snel werk: Sketchup
http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=117883
Hier zie je hoe ik autocad-alike sketchup grin

Er is ook intellicad, en dit is een opensource autocadkloon. Er zijn 100 versies van, maar nog niet voor de mac. Heel irritant, want er hoeft maar een tiener te zijn die de broncode even door Xcode hengelt en we zouden al een heel eind zijn.

Trouwens: als je commandline gewend bent, dan heb je al lang de boel aangepast:
e=extend (backspace is namelijk ook erase)
c=copy (cirkels horen niet in architectuur)
t=trim (tekst kopieer ik altijd van elders, anders is de uitlijning niet goed.)
tongue

De p heb je immers ook omgebouwd!

Autocad loopt overigens prima onder parallels.

Laatst bewerkt door Martiniman (05-03-2008 11:53)

#3 05-03-2008 13:29

Henkie
@ Delft
Website

Vectorworks:
http://www.nemetschek.net/architect/index.php
Minder info, maar nederlands: http://www.vectorworks.be/

Laatst bewerkt door Henkie (05-03-2008 13:35)

#4 05-03-2008 14:07

Hanton
Pro
@ Barbarije
Website

#5 06-03-2008 13:01

sturb
@ Roermond
Website

wist niet dat je in sketchup ook gewoon lijntjes kon tekenen.  Misschien dat dan maar proberen te doen.

Maar paralells en autocad lopen dus goed, maw dat kan dus altijd een backup zijn.

die shortcuts die zijn er zo ingesleten en ik vind ze wel handig om twee letters te gebruiken.
heb ook mijn l omgezet naar een poly lijn.

archicad is zeker een oplossing, zoals ik al in mijn startpost zei, maar dat vind ik te zwaar om gewoon schetsjes te maken.
vectorworks gaat ik even een keer proberen.

thanx... kan ik toch gerust overstappen smile

ps... martiniman, ooit college gegeven aan de tue?

Laatst bewerkt door sturb (06-03-2008 13:02)

#6 06-03-2008 13:12

Martiniman
@ Tikibad

Correct!
Wordt tijd om dat weer eens te doen.

#7 06-03-2008 14:47

sturb
@ Roermond
Website

Martiniman schreef:

Correct!
Wordt tijd om dat weer eens te doen.

dan heb ik ooit nog Beeld bij je gevolgd smile
haha

#8 06-03-2008 18:42

3dGuy

Als je toch naar Archicad overwil gaan dan heb je daar mee volgens mij ook een 2d teken-tool!!

#9 06-03-2008 19:59

Apollo
Hoofdredactie
@ Secret Headquarters
Website

En als je de combi Parallels en Autocad niet vertrouwt, kun je altijd nog een aan de slag met BootCamp voor een ouderwetsche Windowsinstallatie. Bit of a hassle, maar dan weet je zeker dat het werkt ... althans net zo goed / slecht als op je 'gewone' Windowsmachine.

Because the people who are crazy enough to think they can change the world,are the ones who do.

#10 06-03-2008 22:07

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Lijkt me meer iets voor Overige Software, maar goed.

Hoe werkt dat intellicad gebeuren. Het lijkt erop alsof je een licentie moet afnemen om de bron te bemachtigen. Het klinkt namelijk erg goed, en ik zou er opzich best een paar dagen mee willen stoeien om een mac versie proberen te bouwen, alleen ben ik bang voor veel dependencies.

Cost of Membership
Commercial Members
The Commercial Membership fee is $32,000 the first year and $25,000 annually for subsequent years.

To become a Commercial Member: Commercial Membership form

API Members
The API Membership fee is $5,000 the first year and $4,000 annually for subsequent years.

To become an API Member: API membership form

Sexybiggetje.nl :: cc-licensed by sexybiggetje.nl

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

#11 06-03-2008 23:03

3dGuy

Martiniman schreef:

Voor snel werk: Sketchup
http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=117883
Hier zie je hoe ik.......

Wat je daar schrijft over archicad;

"Dat programma is alleen leuk voor boerderettes en standaard amerikaanse houten huizen met veranda's."

is -volgens mij- al lang niet meer waar!
Ik heb ooit de upgrade cursus voor versie 10 gevolgd en er ook een tijdje mee gewerkt dus ik vraag me af over welke versie van Archicad je het hebt!?

#12 07-03-2008 06:59

Oortjes
@ Drenthe
Website

sturb schreef:

...Alleen als architect ben ik gewend om met autocad te werken. En vooral de mogelijkheid om met behulp van de command line-interface dingen snel te tekenen: p = polyline, co=copy, tr=trim, ex=extend etc etc....

Om in de snelle interface waar autocad zo bekent mee is geworden kan geen enkel ander programma benaderen, het enige wat ik jou kan adviseren is om eens naar Vectorworks te kijken. Dit programma is voor mij in ieder geval een waardige vervanger voor 2d tekenwerk, elk ander programma op de Mac kan wat mij betreft nog niet tippen aan de eenvoud en kracht van Vectorworks.

Hoe Vectorworks voor jou reageert in een 3D omgeving weer ik niet.

#13 07-03-2008 08:32

Martiniman
@ Tikibad

3dGuy schreef:

dus ik vraag me af over welke versie van Archicad je het hebt!?

Versie 11
Dit soort dingen ziet er heel rommelig uit:
http://www.graphisoft.com/ftp/marketing … NF-02.html
Sketchup die sliced strakker.

Laatst bewerkt door Martiniman (07-03-2008 08:37)

#14 07-03-2008 11:34

sturb
@ Roermond
Website

rommelig vind ik dat er niet uit zien eerlijk gezegd. Vind de functie om te tracen juist uitermate handig voor de stad ontwerp-detailering.

2d ruw schets werk in archicad weet ik niet of dat zo goed werkt.

vectorworks moet ik ook nog maar eens gaan bekijken. En ik kan altijd terug op paralells of bootcamp.

richard gaat hem kopen smile

#15 26-08-2008 00:01

Cwan

Ik zag dit forum zoekende zelf naar een oplossing van autocad op paralles. Zelf heb ik net een macbook pro met 4GB geheugen. Incl paralles.  Autocad opstarten gaat prima maar bij het openen van pull downmenutjes of gebruik van de nieuwe ribbon functie leveren een vastloper op voor paralles.

Tot nu toe heb ik Autocad 2009 nog niet langer dan 10 minuten stabiel gehad. Iemand anders ook deze ervaring en eventueel een oplossing hiervoor?

#16 26-08-2008 09:03

Martiniman
@ Tikibad

Pfff. 2009 alweer. Dat Autodesk wil ook 1000 euro beschermingsgeld bijgestort hebben ieder jaar. Gewoon maffia.
2005 al the way zou ik zeggen, en op het gratis Virtual Box draait het prima.

#17 26-08-2008 09:15

Cwan

Tja op kantoor draaien we autocad 2009. En met mijn macbook kan ik inloggen op kantoor. Om de bestanden te kunnen openen moet ik minimaal 2008 draaien (dacht ik). Maar liefst draai ik gewoon 2009 (bij voorkeur niet in Bootcamp maar in coherence mode van paralles.

Alle andere CAD applicaties zoals archicad zijn wel opties, maar voordat het kantoor over is zijn we ook een jaar verder, dus verlopig wil ik autocad.

Laatst bewerkt door Cwan (26-08-2008 09:17)

#18 26-08-2008 10:30

Martiniman
@ Tikibad

Probeer Virtual Box eens. Met Parallels werd ik namelijk helemaal gek van de muis/muis mapping icm Autocad.

#19 26-08-2008 11:38

ChetUbetcha
Pro
Website

VmWare Fusion is overigens vele malen beter met Direct3D, veel beter dan parallels..

#20 26-08-2008 12:26

sturb
@ Roermond
Website

Heb ook zelf ondervonden dat acad 2007 en 3dstudio max 9 stukken beter lopen onder vm fusion dan paralells.
Daarnaast is de unity mode, of coherence in parallels, een stuk langzamer dan gewoon full screen.
Zelf heb ik als ik autocad gebruik in een andere space vm fusion full screen draaien. Werkt echt super.

#21 08-09-2008 21:51

ROCKSTAR!

Ik ben zelf een aantal jaar geleden overgestapt van AutoCAD op Vectorworks (ook wegens geswitch). En geloof me, je wil niet meer terug!
Wat een gemakkelijke workflow zeg. Shortcuts zijn er in de vorm van Photoshop shortcuts (zoals v in photoshop je gewone cursor is enz) en die geraak je snel gewoon. Layouten is een zegen (wat een geknoei in Autocad zeg), layers (ontwerplagen) zijn niet meer weg te denken (nee, dat heeft Autocad niet tongue, ze hebben enkel dezelfde naam)
ENZ ENZ...

wow!

context&concept

#22 09-09-2008 07:40

Martiniman
@ Tikibad

Vectorworks vond ik helemaal niks, en wel hierom:
- Papierweergavemodus is standaard. Ik wil in een oneindig floating-point continuum kunnen werken met lijndikte 0, niet op schaal 1:X
- Geen zwarte achtergrond
- Raar onderscheid tussen 2d en 3d.
- Geen 1 toets shortcuts en directe maat-invoer (zonder invulhokje aan te klikken).
- Geen klik-move-klik bij tekenen maar klik-n-drag. Funest voor RSI. Beetje Illustrator style CAD, en dat is niet handig.
- De layouts zijn CUD in AutoCAD, maar gelukkig maak je die maar 1 x voor een template, en dan valt het best mee. Je kunt tenminste de hele zwik in 1 x printen of PDF-en. Dat lukt bij andere CAD progs vaak weer niet. Daarnaast is print zwaar overschat. Ik merk dat steeds meer partijen gewoon goede DWG's willen en direct engineren op je tekening. Hoe het dan plot boeit niet, maar je wilt wel netjes op duidelijke lagen zonder rare afrondingen nette dwg's kunnen exporteren.
- De beste architectuur is gemaakt in AutoCAD. Juist omdat het programma zo banaal is, denkt de tekenaar en architect meer over zijn werk na. Bureaus met ArkeyASD daarentegen maken vooral veel rommel. Komt door die klikkerdeklak-bibliotheek.

Laatst bewerkt door Martiniman (09-09-2008 07:51)

#23 09-09-2008 08:34

Sgt. Peppers
@ Ergens in Zuid-Limburg

Hier nog altijd AutoCAD op Parallels of BootCamp, er is simpelweg geen programma wat er tegenop kan. grin

#24 09-09-2008 17:31

3dGuy

Martiniman schreef:

Vectorworks vond ik helemaal niks, en wel hierom:
- Papierweergavemodus is standaard. Ik wil in een oneindig floating-point continuum kunnen werken met lijndikte 0, niet op schaal 1:X
- Geen zwarte achtergrond
- Raar onderscheid tussen 2d en 3d.
- Geen 1 toets shortcuts en directe maat-invoer (zonder invulhokje aan te klikken).
- Geen klik-move-klik bij tekenen maar klik-n-drag. Funest voor RSI. Beetje Illustrator style CAD, en dat is niet handig.
- De layouts zijn CUD in AutoCAD, maar gelukkig maak je die maar 1 x voor een template, en dan valt het best mee. Je kunt tenminste de hele zwik in 1 x printen of PDF-en. Dat lukt bij andere CAD progs vaak weer niet. Daarnaast is print zwaar overschat. Ik merk dat steeds meer partijen gewoon goede DWG's willen en direct engineren op je tekening. Hoe het dan plot boeit niet, maar je wilt wel netjes op duidelijke lagen zonder rare afrondingen nette dwg's kunnen exporteren.
- De beste architectuur is gemaakt in AutoCAD. Juist omdat het programma zo banaal is, denkt de tekenaar en architect meer over zijn werk na. Bureaus met ArkeyASD daarentegen maken vooral veel rommel. Komt door die klikkerdeklak-bibliotheek.

Ik heb met beiden gewerkt. Zo'n 10 jaar geleden was Autocad qua mogelijkheden lichtjaren achter op VectorWorks dat toen nog MiniCad heette. Er zaten ook fouten in maar er was toen al zoveel meer mogelijk.

Dat onderscheid tussen 2D en 3D is juist zeer handig als je er mee om weet te gaan. Als je slim met de koppeling tussen 2D-3D koppeling omgaat maak je terwijl je in 2D met meubilair en wanden schuift ook al je visualisatie model. Heb eens een tekening van mij waar ook 3D in zat terug gekregen van een klant die dat schijnbaar niet begrepen had maar ondertussen wel mijn hele tekening had vernacheld.

Rommel maken kan ook met autocad als een prutser in de verkeerde lagen zit te rommelen. Ik heb ooit een autocad tekening gekregen van een groot gerenommeerd architectenbureau dat er op het eerste gezicht wel goed uitzag maar als je tekstlagen uit gingzetten verdwenen ook wanden enz. Om dan toch maar snel door te kunnen want deadline ga je dan zelf maar aan de tekening sleutelen. Nog erger wordt het als je een collega(vrouw van baas) hebt die in de verkeerde lagen tekent en dan de lijnkleur maar handmatig veranderd zo dat het lijkt of alles oké is maar natuurlijk niet meer is als je lagen uit gaat zetten.

Probleem met Vectorworks is dat je een fout kunt verbergen door er iets overheen te leggen.

De Autodesk de maker van Autocad hebben een soort monopolie veroverd omdat hun tekenformaat als een standaard gezien wordt. Er werken zo veel bedrijven mee dat je er ook mee moet werken. Ongeveer zoals .doc als "de" manier gezien wordt om tekst uit te wisselen. Jammer genoeg schijnt het Autocad dwg en dxf formaat niet openbaar te zijn waar door uitwisseling met andere pakketen altijd problemen zal geven.

Het lijkt ook als of je erg graag vast houdt aan ouderwetse zaken zoals dat die zwarte achtergrond die dacht ik niet echt goed is voor je ogen.
En dat je alleen met Autocad goede architectuur kunt ontwerpen .... whistling

Ieder tekenprogramma (werkt) zo goed als de gene die het gebruikt er mee weet om te gaan. En als je je eenmaal een manier van werken hebt aangeleerd die bij een pakket past dan is overstappen altijd lastig omdat je die ook aan moet passen.

En als je goed thuis bent in Archicad lijkt me dat een goed en efficiënt pakket.

Werkt er al iemand met het bim antwoord daar op van Autodesk?

#25 30-09-2008 23:08

Cwan

Autocad 2009 bleek niet stabiel te draaien in paralles, omdat paralles niet stabiel bleek te zijn geïnstalleerd. Inmiddels na een herinstallatie van paralles, windows SP3 en autocad 2009 heb ik nog geen vastlopers gehad. Zelfs in coherence mode werkt autocad 2009 nog prima. Voorlopig alleen nog maar wat testen gedaan in autocad. Nu ga ik e.e.a productief inzetten, maar eens kijken of autocad 2009 goed blijft lopen.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB