MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 04-01-2008 21:41

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Boekentips gevraagd voor diverse wiskundige onderwerpen

Wie-o-wie heeft goede aanraders voor boeken over een of meerdere van de volgende onderwerpen in applicatie ontwikkeling ?

* Het bouwen van complexe algoritmen
* Uitgewerkte algoritmen van dagelijkse problemen - Math toolkit for realtime programming
* Applicatie ontwerp (o.a. UML) - reeds in huis: UML 2.0 in a nutshell
* Data analyse / gathering - reeds in huis: Programming Collective Intelligence
* Software testing (GUI testing, Unit testing, rapportages schrijven)
* Diverse tools (Debuggen, Build tools) - reeds in huis: Why Programs Fail, GNU Make (O'Reilly)

Ik op zoek naar een goede mix van theoretisch aanbod, en aanbod wat direct in de praktijk toe te passen is. Het kan me niet uitgebreid genoeg zijn (liever 900 pagina's met alle info dan 100 pagina's met slechts een klein aanbod van informatie of enorm gefocust aanbod).

edit
-- taal van het boek mag gerust engels of duits zijn.
-- de boeken mogen op verschillende talen of pseudo code gebaseerd zijn.

Laatst bewerkt door sexybiggetje (04-01-2008 21:43)

Sexybiggetje.nl :: cc-licensed by sexybiggetje.nl

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

#2 05-01-2008 00:54

Julian

Re: Boekentips gevraagd voor diverse wiskundige onderwerpen

Knuth, The Art of Computer Programming (TACP) is hét standaardwerk over algoritmiek. (Ik ga 'm straks meteen even in het draadje voor "aanbevelenswaardige bronnen" zetten.)
Die kerel is er al bijna 30 jaar mee bezig, de eerste drie delen zijn af en die zijn samen al meer dan 1000 pagina's. Van het vierde deel zijn een paar secties al verkrijgbaar "om uit te proberen" en er liggen nóg drie delen in het verschiet - hopelijk krijgt 'ie het af voordat hij doodgaat.
Pikant detail is trouwens dat hij TeX oorspronkelijk heeft bedacht voor het zetten van TACP. Het is dan ook zijn magnum opus.

Ik weet niet of je in dit geval met "applicatie ontwerp" ook het toepassen van patronen (OOP) bedoelt, maar dan is Design Patterns van The Gang of Four in ieder geval ook een aanrader. Zie "aanbevelenswaardige bronnen".

#3 05-01-2008 08:08

Buzz
@ Delft

Omdat je in je topic-titel "wiskundige onderwerpen" hebt staan zal ik Numerical Recipes noemen. Er is een 3e editie van uit, voor C++, maar de 2e editie voor C en Fortran zijn gratis als PDF in te zien via www.nr.com. De uitleg van de algoritmen is veelal hetzelfde. Voor de meeste onderwerpen heb je een behoorlijk gevorderde wiskundekennis nodig, maar de inleiding en bijvoorbeeld de hoofdstukken over interpolatie en sorteren zijn denk ik wel wat toegankelijker.

Laatst bewerkt door Buzz (05-01-2008 08:10)

#4 05-01-2008 11:12

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Geweldig smile bedankt beide. OOP en Design Patterns ben ik ruim bekend mee, ik doelde meer op de aanpak van het opzetten en onderhouden van applicaties die makkelijk uit te breiden zijn. Uiteraard komt daar ook een stukje resource management en project management bij kijken.

Sexybiggetje.nl :: cc-licensed by sexybiggetje.nl

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

#5 05-01-2008 17:24

Buzz
@ Delft

Als het om alles dat om software ontwikkeling heen zit gaat (management, testen, samenwerken, etc.), en je ook plezier in het lezen wil hebben, dan kan ik je ten zeerste de weblogs/columns (en daarop gebaseerde boeken) van Joel Spolsky en Michael Lopp aanraden:

http://www.joelonsoftware.com/
http://www.randsinrepose.com/

Code Complete 2 is een zeer degelijk en wat traditioneler boek over van alles wat met programmeren te maken heeft (ontwerp, testen, optimalisatie, ...):

http://cc2e.com/

Laatst bewerkt door Buzz (05-01-2008 17:27)

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB