MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#51 21-01-2008 13:35

Chuck
Ex-Crew

Re: Gebruik van mijn foto's.

Wasfrans heeft dat bij zijn site www.zusjezusje.nl gedaan.
Daar kun je geen beelden uit de browserpagina slepen.
Inderdaad is niet bestand tegen 'command-shift-4' maar dit helpt in elk geval iets.

#52 21-01-2008 14:01

Svann

Ben ook wel benieuwd hoe dat precies werkt.

Maar anders: watermerken? Vind dat persoonlijk erg jammer van een foto, maar het helpt wel (behalve tegen PS-hooligans)

Iets onderschrijven is het er simpelweg mee eens zijn...

#53 21-01-2008 14:07

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Watermerken kan je eraf slopen. Ik denk niet dat dit een oplossing is. Je kan een watermerk vrij duidelijk door je beeld laten lopen maar dan verpest je je eigen werk. Bovendien vind ik dit altijd erg onprofessioneel eruit zien.

Een digitaal watermerk waar Chucknance het over had is veel effectiever, maar om dit te kunnen doen moet je (flink) in de buidel tasten. Het is inderdaad waar dat je beelden opgespoord kunnen worden als er aan geknutseld is (gecropped etc.).

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#54 21-01-2008 22:57

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Als je jpegs publiceert, kan je natuurlijk ook aan het einde van de file een comment zetten.
De jpegheader geeft aan hoe groot de file is, en leest tot daar. Alles wat erna komt is genegeert.

Als je dit niet via texteditor wilt doen, kan je ook in de terminal typen:

echo (c)2008 Jouwnaam, voor meer info mail naar jouw@mailadr.es >> filename.ext

bijvoorbeeld:

cd /Users/martijn/Documenten/
echo (c)2008 Martijn de Boer, voor meer info mail naar martijn@domein.tld >> can0001-webversie.jpg

Let op de dubbele pijl, ">>" met een enkele overschrijf je het bestand. Met een dubbele "append" je.

Sexybiggetje.nl :: cc-licensed by sexybiggetje.nl

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

#55 22-01-2008 10:55

Buzz
@ Delft

MacBeer schreef:

Watermerken kan je eraf slopen. Ik denk niet dat dit een oplossing is.

Ik denk toch dat het subtiel maar zichtbaar vermelden van je naam (of die van je website) in een hoek of rand van het beeld behoorlijk effectief kan zijn. Bijvoorbeeld zoals James Duncan Davidson dat doet.

Mensen die je beeld willen gebruiken worden er direkt mee geconfronteerd, en zien daardoor wellicht af van het gebruik. Als ze het beeld toch gebruiken, is de kans veel groter dat je er achter komt, want bezoekers zullen jouw naam zien staan en kunnen je er op attenderen als ze denken dat het niet klopt. En als ze zo fout zijn dat ze bewust het gedeelte van de foto waar je naam staat eraf knippen, dan sta je ook sterker, want dan kunnen ze niet meer het argument gebruiken dat ze niet wisten dat het jouw foto was.

Het is dus zeker een maatregel die een belangrijke extra bijdrage kan leveren aan de bescherming van je werk, naast de meer verborgen hierboven genoemde maatregelen.

#56 22-01-2008 11:09

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Sexybiggetje, dit begrijp ik niet zo goed. Is dit een toevoeging in de naa van het bestand of is het informatie die je echt in het bestand versleuteld?
In het laatste geval: is deze informatie indexeerbaar door Google en kan je deze informatie aflezen als je het bestand opent in een editor?

#57 22-01-2008 12:47

Buzz
@ Delft

Om even voor sexybiggetje te antwoorden: Nee, het is informatie die je in het bestand zelf verstopt. Aan het einde. Als de echte jpeg informatie volgens de definitie van jpeg al is afgelopen, zeg maar.

De methode van sexybiggetje is dus niet volgens een bepaalde standaard. Google indexeert het dus niet en met image editor software zie je het ook niet.

Ik zou het dus nooit op die manier doen, want eigenlijk is je bestand vervolgens geen echte jpeg meer, al zullen er misschien niet veel programma's zijn die erover struikelen. Maar voor het opslaan van dat soort informatie in jpeg bestanden bestaat de EXIF standaard. Het voordeel daarvan is dat er zeer veel software bestaat waarmee je vervolgens de copyright tags kan uitlezen.

Maar voor zowel sexybiggetjes methode als voor het gebruik van EXIF metadata geldt dat deze informatie met vrijwel elke editor ook zeer eenvoudig uit het beeldbestand te verwijderen is, zonder dat je aan het beeld zelf iets ziet, of kan achterhalen dat er überhaupt iets verwijderd is.

Laatst bewerkt door Buzz (22-01-2008 12:51)

#58 22-01-2008 16:57

bartvdv
@ Aalst (België)
Website

Ik zou sowieso adviseren om voor alles wat je maakt in PhotoShop, Illustrator, InDesign, ... het 'file info'-schermpje in te vullen. Je kan er niet alleen je eigen gegevens in kwijt, maar ook nog informatie opnemen over auteursrechten, sleutelwoorden, enz. Je kan de informatie bewaren als een xml-bestandje en volgende keer met een paar drukken op de knop invullen (kan er iemand een scriptje schrijven om dit semi-automatisch te doen?). Maak je achteraf een PDF van je Illustrator- of InDesignbestand, dan staat deze informatie ook in de PDF. Ik heb al vaker gemerkt dat nogal wat mensen deze optie niet gebruiken of kennen. Afhankelijk van de PDF-versie die je schrijft wordt deze info wel versleuteld en onleesbaar voor zoekmachines. Het systeem is natuurlijk niet onfeilbaar.

#59 22-01-2008 17:06

rudi
Pro
Website

Met bridge kan je vrij makkelijk allerlei info, telnrs, copyright gegevens en wat dies meer zij, automatisch toevoegen, ook in batch.

Dus voor mensen met cs3 is dat scriptje, waar bartvdv het hiervoor over heeft, niet nodig.

#60 30-01-2008 23:53

Lothian
@ Acquoy
Website

-Over het 'beveiligen' van mijn foto's, niet zo maar van mijn site af kunnen slepen, heb ik nog een ichat-afspraak met wasfrans. (Is er nog niet van gekomen, neem binnenkort contact met je op Frans)

-De mevrouw met de vw-bus heeft nog immer niet gereageerd.

Nu het volgende:

het Italiaanse Sonus Faber gaat een foto van Eef (met cello) gebruiken in een blad en op hun site.
De contactpersoon heeft een contract gestuurd waar we uiteindelijk uit zijn gekomen en nu heeft deze mijn gegevens nodig om een bedrag over te maken.

Hoe werkt dit nou? Mail ik mijn rekeningnummer en een eventueel nummer van de bank en is dit veilig?
Lastig dit soort nieuwe 'dingen' waar ik nooit mee te maken heb gehad.

een mens wil slapend leven en meten met twee maten

#61 31-01-2008 00:08

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

ja, dat is veilig. Die meneer heeft wel je iban nodig (en wellicht de BIC van je bank). Zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Internatio … unt_Number

Overigens gaan alle banken in de EU verplicht over op de IBAN, binnen nu en een paar jaar (naar ik meen, was laatst in 't nieuws)

edit: cool trouwens, dat ze je foto (netjes) gebruiken. Gefeli! smile

Laatst bewerkt door fistkikker (31-01-2008 00:09)

"Never delegate understanding" - Charles Eames

#62 31-01-2008 00:20

Chuck
Ex-Crew

Niet ruilen tegen een setje fijne speakerts? tongue
IBAN is genoeg. Dat IBAN nummer is jouw internationale rekeningnummer waaraan jouw bank is toegevoegd. Werkt feilloos vanuit en naar het buitenland. Binnen 2 dagen heb je het keurig bijgeschreven.

Reden voor felicitatie Lothian!

#63 31-01-2008 00:47

Lothian
@ Acquoy
Website

Bedankt voor de snelle reacties, ik heb de nummers opgezocht, IBAN en BIC, en verzonden.

Had inderdaad graag een setje 'speakerts' ontvangen maar daar is mijn vrouw weer minder enthousiast over. 'Al die rommel in de kamer'

#64 31-01-2008 00:49

Chuck
Ex-Crew

Tijd voor een privé schuurtje annex professionele fotostudio in de tuin?

#65 31-01-2008 08:22

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Gaat lekker Lothian!
Ook niet onbelangrijk: vraag om een bewijsexemplaar van het blad! Je wil immers wel zien of de foto netjes is afgedrukt en in welke context 'ie is gebruikt. En het is erg leuk voor Eef. grin

#66 31-01-2008 09:27

fritsdebeer.com
Pro
@ Alkmaar
Website

Ik wil ook niet natuurlijk dat iemand mijn fotos zomaar "per ongeluk gebruikt" of jat of ongevraagd publiceert. Daar ben ik erg streng in....

MAAR... dat betekend dan ook de andere kant op. Dat ik zelf ook niet dat soort dingen mag doen.
Dus... de MP3's die ik heb en CD's zijn allemaal (op 2 oude cd's na) allemaal gekocht.

Als je A zegt moet je ook B doen.

Frits de Beer / Hollandse Hoogte

#67 31-01-2008 18:45

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

Downloaden is legaal in Nederland, Frits. Uploaden zonder rechten af te dragen is een overtreding. En dat is met foto's niet anders: je mag foto's kijken en downloaden wat je wilt, als je ze publiceert (op een site of in druk) moet je de fotograaf betalen.

#68 31-01-2008 20:11

bartvdv
@ Aalst (België)
Website

fistkikker schreef:

Downloaden is legaal in Nederland, Frits. Uploaden zonder rechten af te dragen is een overtreding. En dat is met foto's niet anders: je mag foto's kijken en downloaden wat je wilt, als je ze publiceert (op een site of in druk) moet je de fotograaf betalen.

Dat lijkt mij een nogal boude en ongenuanceerde stelling. Voor zover ik weet is downloaden zonder rechten te betalen nog steeds illegaal. Tenzij een aantal duidelijk omschreven uitzonderingen in de auteurswet daargelaten.

#69 31-01-2008 20:19

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

Nee hoor, daar is jurisprudentie over: de distributeur is in Nederland verplicht om de rechten af te dragen. Als de Freerecordshop die cd'tjes gratis wil weggeven, of DE bij een pak koffie, dan mag dat, als een uploader ze gratis wil weggeven mag dat ook. Als ze er maar rechten voor afdragen. Een liedje gratis krijgen van de Freerecordshop of DE is net zo legaal als van een uploader op internet.

De uploader is in vertreding als hij geen rechten afdraagt als hij muziek of films verspreidt. In allerlei media proberen ze wel de boodschap over te brengen dat downloaden slecht is, doet daar niets aan af.

#70 31-01-2008 20:37

Svann

bartvdv schreef:

fistkikker schreef:

Dat lijkt mij een nogal boude en ongenuanceerde stelling. Voor zover ik weet is downloaden zonder rechten te betalen nog steeds illegaal. Tenzij een aantal duidelijk omschreven uitzonderingen in de auteurswet daargelaten.

Ik denk dat de verwarring ook ontstaat omdat het downloaden van software (via torrent/p2p etc.) wél illegaal is...

Iets onderschrijven is het er simpelweg mee eens zijn...

#71 06-03-2008 19:16

Lothian
@ Acquoy
Website

Sonus faber is vernieuwd. Ik begrijp dat het nog in een testfase zit. In het intro komt Eva langs, de 4e foto als ik mij niet vergis. Vond ik grappig even te laten weten, overigens heeft de mevrouw van de bus nog immer niets laten horen.

Laatst bewerkt door Lothian (06-03-2008 19:17)

#72 06-03-2008 20:14

Chuck
Ex-Crew

Gaaf. Alles verder keurig afgehandeld naar je zin?

#73 06-03-2008 20:41

xvisx

fistkikker schreef:

Downloaden is legaal in Nederland, Frits. Uploaden zonder rechten af te dragen is een overtreding.

Daar heb je gelijk in, maar als het online staat is het door iemand dus een keer illegaal geupload, en dus resultaat van een illegale handeling, wat automatisch de legale handeling (het downloaden) illegaal maakt.

#74 06-03-2008 20:45

speedy

Nee hoor. Als het online staat, is dat technisch precies hetzelfde als uploaden. En dat mag niet. Het downloaden mag wel.

#75 06-03-2008 21:02

Lothian
@ Acquoy
Website

ChuckNance schreef:

Gaaf. Alles verder keurig afgehandeld naar je zin?

Ja, alles is inderdaad keurig afgehandeld, het geld voor het eerste jaar werd ook snel overgeschreven naar mijn rekening. (vervolgens naar een spaarrekening van Eva)
Het blad, magazine, heb ik nog niet gezien.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB