MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#26 12-12-2007 17:47

joeri hendriks
Website

Re: Gebruik van mijn foto's.

Beeldmateriaal heeft altijd geld gekost. Alleen ging dat vroeger anders omdat bijvoorbeeld fotoapparatuur met dermate professionele specificaties alleen maar bereikbaar was voor de professional. Een amateur deed het met spul dat 'minder' was.

Volgens mij is dat niet helemaal waar. je betaald nu meer voor een pro camera dan in het negatief tijdperk.

maar dit is nog al of topic.   innocent

#27 12-12-2007 18:10

Chuck
Ex-Crew

Het is helemaal niet erg dat de kaarten opnieuw geschud worden in de traditionele markt van de Fotografie.
Amateurs schrijven forums vol over de autofocus problemen van de nieuwe Canon en de slechte levering van de Nikon D3. Nog even en ik voorspel een run op digitale achterwanden...

Feit blijft dat de amateur bij tijd en wijle een 'lucky shot' schiet en een beetje fotograaf de techniek wel in de vingers heeft. De amateur werkt op basis van gelegenheid en de (semi-) professionele fotograaf vrijwel zonder uitzondering op basis van een briefing.

Die enkele amateur die zijn privé beelden nu te gelde kan maken mag zich dus prijzen. Letterlijk en figuurlijk. Dat daar vervolgens een heel feest bij komt kijken van beperkingen en voorwaarden is dan slechts een klein kijkje in de keuken van de (semi-) professional.

Wat mij betreft is de 'feel good' factor dan van groot belang. Vooral als het beelden zijn die echt uit de privé sfeer afkomstig zijn.

#28 12-12-2007 18:52

Merkava
@ Vught

arnospaansen schreef:

Merkava schreef:

Los daarvan vind ik dat Lothian zijn foto's toch van een andere orde dan de plaatjes op stocksites waar ze voor een paar euro van de hand gaan.

Leg dat 's uit? Kijk bijvoorbeeld naar de portfolio van de artiest van de week:
http://www.istockphoto.com/knape

Leuk, typische stockfoto's, niks bijzonders vind ik persoonlijk, maar wat iemand van een beeld vind is zo subjectief als het maar kan. Ik zeg ook niet dat er tussen als die bijna gratis fotosites niet af en toe een mooi beeld zit. Ik zoek er zelf ook wel eens tussen, echter ik vind daar maar zelden wat ik zoek. Ga ik daarentegen zoeken in de professionele hoek dan vind ik vaak wel de beelden met de juiste uitstraling/boodschap.

Misschien is het handig als je weet dat ik een aantal jaren geleden bij een bedrijf heb gewerkt dat in die tijd de grootste royalty free image database beheerde met beelden van bv BrandX, Comstock, Iconotec, Think stock enz.
Ik heb heel wat images voorbij zien komen, in dat licht komen de foto's van Lothian anders over.
En nogmaals, als je twee euro voor een foto vraagt moet je dat zelf weten, als je twee duizend euro voor een foto vraagt moet je dat ook zelf weten, het is maar net wat je eigen filosofie daar in is.
Het is feitelijk een discussie over marktpositie, wil je veel verkopen dan is het handig om een hoge omzetsnelheid te creeeren door een lage prijs te hanteren, wil je exclusief blijven dan schroef je gewoon je prijzen op als de compositie maar enigszins in overeenstemming is met de waardebeleving van de koper.

De waarheid verzin je niet.

#29 12-12-2007 19:17

MacMasore
@ Antwerpen
Website

joeri hendriks schreef:

Beeldmateriaal heeft altijd geld gekost. Alleen ging dat vroeger anders omdat bijvoorbeeld fotoapparatuur met dermate professionele specificaties alleen maar bereikbaar was voor de professional. Een amateur deed het met spul dat 'minder' was.

Volgens mij is dat niet helemaal waar. je betaald nu meer voor een pro camera dan in het negatief tijdperk.

maar dit is nog al of topic.   innocent

Ja maar je moet geen filmpjes betalen, en  je moet niet altijd een nieuw geheugen kaartje kopen ;-)

iMac 24 inch 3,06Ghz
MacBook Pro 1.83GHz, 1.5GB RAM, 80GB
Apple user van 2002

#30 16-12-2007 20:36

Lothian
@ Acquoy
Website

Vooralsnog geen bericht meer ontvangen van desbetreffende mevrouw.
Ook raar eigenlijk, eerst interesse tonen en vervolgens niets meer laten horen omdat het antwoord mischien niet was wat je verwachtte. Maar ja, laat ik niet té snel oordelen.
Wordt mischien nog vervolgd.

een mens wil slapend leven en meten met twee maten

#31 21-01-2008 09:09

Lothian
@ Acquoy
Website

Nog immer geen bericht. Wel ontdekte ik deze site:
GALERIE DES BEAUX-ARTS, BORDEAUX
Een foto van Eef, weliswaar met vermelding naar thomas-eva maar toch, zoiets vraag je toch eerst?

#32 21-01-2008 09:14

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Wooooooooooo.... en nog nietens klein gebruikt!

Bronvermelding of niet: dit kan echt niet. Je hebt alle recht om hier iets van te zeggen. Zeker omdat de foto van Eva hier in een commerciele setting wordt gebruikt.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#33 21-01-2008 09:21

Lothian
@ Acquoy
Website

Zou wel willen maar kan nergens iets vinden op de site. Het enige doorklikken is naar een andere site met wat foto-sites.

#34 21-01-2008 09:46

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

Beers Frans is ook niet wat het geweest is. Is geen commerciele setting. Het regeltje onderaan de pagina says it all:
Exposition fictive. Page internet créée dans le cadre du cours d'Informatique et réseaux, IUT Michel de Montaigne - Bordeaux 3.

Gemaakt in het kader van een cursus, dus. De IUT Michel de Montaigne is een "Institut Universitaire de Technologie", kijk maar.

"Never delegate understanding" - Charles Eames

#35 21-01-2008 09:47

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Sterker nog: Beer kent helemaal geen Frans... maar als ik even beter had gekeken dan was ik er wel wijs uit gekomen.
Helaas is het zo dat dit geen vrijbrief is om werk te stelen. Het is immers een publicatie (de website is voor iedereen vrij toegankelijk.

#36 21-01-2008 09:57

Chartreuse
@ Luilekkerland

fistkikker schreef:

Gemaakt in het kader van een cursus, dus.

Dan had de cursist toch net zo goed even een eigen plaatje kunnen pakken? En als ze tijdens die opleiding niet leren wat auteurs-, portret- en ander recht is, mag die onderwijsinstelling ook wel worden bijgeschoold.

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

#37 21-01-2008 10:11

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

Ja, dat vind ik ook. En ff een mailtje om toestemming is ook niet zo moeilijk.

Ik vind het wel minder ernstig, dat het een studiedingetje betreft dan als het een commerciële publicatie was geweest. Net als dat de schoolkrant minder erg was geweest dan de Volkskrant.

#38 21-01-2008 10:15

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Ja dat klopt wel Fist, maar je publiceert het. Zet je site dan ergens waar het grote publiek niet bij kan.

#39 21-01-2008 10:18

bartvdv
@ Aalst (België)
Website

fistkikker schreef:

Ja, dat vind ik ook. En ff een mailtje om toestemming is ook niet zo moeilijk.

Ik vind het wel minder ernstig, dat het een studiedingetje betreft dan als het een commerciële publicatie was geweest. Net als dat de schoolkrant minder erg was geweest dan de Volkskrant.

Ik vind niet dat die redenering klopt. Wat zou de student er in de toekomst van weerhouden om als hij later voor een of andere organisatie bv. een nieuwsbrief moet maken om foto's van het internet te plukken zonder rekening te houden met de rechthebbenden? Het gaat hier om een generatie die meent dat alles wat op het internet te vinden is gratis is. En dat zal in de toekomst alleen maar erger worden.

Ik zou sowieso contact opnemen met de school en adviseren om een uurtje te besteden aan auteurs- en gebruiksrechten.

#40 21-01-2008 10:37

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

Tsja. Tarieven voor betaalde publicatie in de een of de ander zijn ook niet hetzelfde. Het jatten van een rolo is ook minder ernstig dan van een rolex.
Neemt niet weg dat dit principieel verkeerd is, al mag je tegenwoordig al blij zijn met een bronvermelding, geloof ik. Dat had die student dan weer wel meegekregen.

Voorbeeldje. Op eosdigitaal.nl (I know, I know...) is er een topic in 'digital arts' waar iemand twee halve foto's simpelweg aan elkaar had geplakt. Pas na wat reacties bleken ze geen eigen werk. Natuurlijk niet, zulke foto's heb je toch niet zelf? En hoe kan je een foto maken van je eigen camera? Duh. Degene die vond dat dat qua niveau wat tegenviel werd van afgunst beschuldigd (ook door een mod). Moet je alles zelf maken dan? Je bent gewoon jaloers dat jij dat niet gemaakt hebt! En dan nog, deze foto's kwamen van free stocksites als flickr.com enzo!

wassat

Dan knap ik toch wel even hartgrondig af. Sign of the times? Of gewoon triest? Foto's jatten is niet OK, maar dat schijnt slechts een enkeling zich bewust. Zelfs op sites voor fotografie-enthousiastelingen.

We dwalen af geloof ik. whistling

#41 21-01-2008 10:54

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Lijkt me toch aardig ontopic hoor.

De komst van internet heeft ervoor gezorgd dat beeldmateriaal gemakkelijker toegankelijk is. Om deze redenen heb ik geen grote afbeeldingen van mijn werk in mijn portfolio staan. Zo zijn ze in ieder geval minder geschikt voor reproductie in print.
Maar dan nog, ze kunnen in principe door iedereen gebruikt worden. De 'setting' waarin het werk is gebruikt is bepalend voor de actie die ik onderneem (of niet onderneem).

Dat je in je opleiding beeldmateriaal gebruikt dat als 'mock-up' dient is normaal*. Heb ik ook gedaan. Anders wordt het als je een beeld gebruikt dat bijvoorbeeld als campagnebeeld wordt gebruikt. Hoe je aan beeld komt is een onderdeel van de studie. Studenten vormgeving dienen in hun studie hier al op aangesproken te worden door hun begeleiders. Voor je het weet hebben die namelijk 'art-director' achter hun naam staan en geven ze jou een grote mond omdat je te duur bent en ze dat soort beelden toch goedkoper (lees: gratis) kunnen krijgen.

In dit geval denk ik dat het om een cursusje Frontpage gaat. Niet druk om maken. Maar de maker mag de site wel even wegzetten daar waar niemand er zo aan kan.

* Je houdt het werk dan wel voor je en gaat het niet openbaar maken, in welke vorm dan ook.

#42 21-01-2008 10:59

marloez
Moderator
@ Amsterdam
Website

fistkikker schreef:

En dan nog, deze foto's kwamen van free stocksites als flickr.com enzo!

Dat is toch ook het misverstand van de eeuw.. Flickr.com is helemaal geen free stocksite!

"You must first know the rules, and then break them in an intelligent way." Paul Rand, Designer

#43 21-01-2008 11:02

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

Psies! Je hebt 'm door! woot grin

#44 21-01-2008 11:19

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Ik vind dat Flickr daar best wel eens iets aan mag doen. Op ieder beeld zitten auteursrechten en daar mag wel eens op gewezen worden. Dat is ook in het belang van Flickr, toch?

#45 21-01-2008 11:24

Buzz
@ Delft

Misschien ook een beetje off-topic, maar het spanningsveld tussen copyright aan de ene kant, en de mogelijkheden van Internet aan de andere kant, is een erg interessant onderwerp waar het laatste woord nog niet over gezegd is. Aan de universiteit van Stanford hebben ze een professor (Larry Lessig) die goed met Keynote overweg kan en er een interessant verhaal over heeft. Al hoef je het lang niet overal met hem eens over te zijn, de presentatie achter de link is zeker het bekijken waard. link naar presentatie op TED (duurt bijna 20 minuten).

#46 21-01-2008 11:33

Chuck
Ex-Crew

Grote(re) stockbureaus geven hun beelden al een tijdje een digitaal DNA mee.
Ik heb me laten vertellen dat die er niet zonder meer uit te halen zijn. Niet door conversie van CMYK naar RGB of Duotoon of Zwart-wit. 's Nachts speuren zoekmachines het internet af naar deze unieke profielen.

In principe zou iedere fotograaf, amateur of pro, zijn site vooraf moeten laten gaan door een duidelijk bericht waarin gezegd wordt dat op de beelden op zijn site copyright berust. 'Agree' or 'Don't Agree'.
Dat is wel ongeveer de enige juridische poot waar je wankel op kunt staan want in principe is het zo dat de bestanden via internet automatisch op de computer van de bezoeker gezet worden. In het cache.
Daarmee is 'bezit' bijna automatisch 'schijn van eigendom'.

Lothian heeft een site waarbij het erg eenvoudig is de beelden naar het bureaublad te slepen.
Daar zijn ook betere oplossingen voor.

#47 21-01-2008 12:21

marloez
Moderator
@ Amsterdam
Website

ChuckNance schreef:

Lothian heeft een site waarbij het erg eenvoudig is de beelden naar het bureaublad te slepen.
Daar zijn ook betere oplossingen voor.

Dat heb ik bij Flickr uitgezet idd, behalve mn contacten kan niemand mn foto's eraf slepen. Moet ook kunnen bij je eigen site neem ik aan smile

"You must first know the rules, and then break them in an intelligent way." Paul Rand, Designer

#48 21-01-2008 13:19

Lothian
@ Acquoy
Website

Hoe werkt dat?

#49 21-01-2008 13:23

marloez
Moderator
@ Amsterdam
Website

Das misschien wel een leuk vraagje voor het web-forum Lothian.. smile

#50 21-01-2008 13:28

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

Er een transparante .gif (verder geen data) overheen zetten werkt al. Maar niets is bestand tegen apple SHIFT 4.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB