MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 09-12-2007 23:01

Lothian
@ Acquoy
Website

Gebruik van mijn foto's.

Ik kreeg een mail van iemand die graag een aantal foto's van mijn site zou willen gebruiken op een nog op te richten site van een zelfstandig remedial teacher die met een T2 (VW-bus) scholen af zal gaan.
Het zal gaan om foto's van de VW bus en een aantal foto's van de kinderen.

Een citaat uit haar mail: 'Ik zou graag van je vernemen of het mogelijk is dat ik jouw foto´s
hiervoor kan gebruiken en onder welke voorwaarden.'

Daar ik geen ervaring heb met dit soort zaken wil ik jullie advies vragen over een evt. richtlijn betreffende vergoeding en 'rechten' etc.

Dank.

een mens wil slapend leven en meten met twee maten

#2 09-12-2007 23:44

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

Re: Gebruik van mijn foto's.

Misschien beter op zijn plaats bij http://www.macminds.net/viewforum.php?id=30 ?

#3 10-12-2007 00:20

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

mekkie schreef:

Misschien beter op zijn plaats bij http://www.macminds.net/viewforum.php?id=30 ?

Scherp mekkie. Maar even verplaatst smile

Yeo, i know
[nevermind]

#4 10-12-2007 00:21

Lothian
@ Acquoy
Website

Bedankt, nu nog advies, graag.

#5 10-12-2007 00:43

Chuck
Ex-Crew

Jou een heel klein beetje kennende is de 'feel good factor' van groot belang. Dat is een prettige situatie.
Maar eens gegeven blijft gegeven,.. en ik zou me wel druk maken om 'wat' er precies mee gedaan gaat worden. Qua lay out en uitstraling. Maar ook qua gebruiksduur. Daarover zou ik goede afspraken maken.

Gezien de uniekheid en de kwaliteit van de beelden kun je wat mij betreft vragen wat je wilt.
Lijkt me dat 100 EURO per beeld alleszins redelijk is. Ik denk altijd maar zo,.. 'alles wat je voor niets krijgt is niets waard'.

#6 10-12-2007 13:51

Lothian
@ Acquoy
Website

Heel erg bedankt voor je reactie, hier kan ik echt wat mee.

#7 10-12-2007 15:11

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Ik denk ook dat dit het beste advies is. Je moet wel weten hoe het beeld gebruikt gaat worden. Niet alleen vanwege de vergoeding maar ook omdat je eigen kinderen afgebeeld zijn.
Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat. Stuur je ons een linkje?

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#8 10-12-2007 16:21

MvE
@ Bennekom

Overigens erg netjes dat het van tevoren gevraagd wordt. Dat gaat wel eens anders.

Computer says "No"

#9 10-12-2007 16:47

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

Overigens zijn bedragen van € 10-20,= voor uit eigen 'stock' foto's gangbaarder op fora als dutchphotozone. Moet zeggen dat het dan wel om foto's gaat die iedereen gemaakt zou kunnen hebben, die van jou zijn herkenbaar des Lothians.

"Never delegate understanding" - Charles Eames

#10 10-12-2007 17:15

EagerBob
Pro
@ 020
Website

verder is het goed te bedenken(en misschien te benadrukken) dat de auteursrechten altijd bij jou blijven liggen. In principe geldt dit altijd en vanzelf, maar het is slim dat goed af te spreken om misverstanden te voorkomen, ook omdat niet iedereen op de hoogte is van de bepalingen.

Als je toestemming geeft om de foto's te gebruiken dan kan je aangeven waarvoor ze gebruikt mogen worden, bijvoorbeeld een website en brochure voor een praktijk voor remedial teaching. Niet dat zij denkt dat ze ermee mag doen wat ze wilt, omdat zij er "voor betaald heeft"

#11 10-12-2007 17:50

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

MvE schreef:

Overigens erg netjes dat het van tevoren gevraagd wordt. Dat gaat wel eens anders.

Het is niet netjes. Het hoort gewoon. Maar je hebt gelijk, het is een unicum tegenwoordig dat er netjes gevraagd wordt om het gebruik van beeldmateriaal dat op internet staat.

Een prijs van 100 euro per foto lijkt me voor Lothian uitstekend. Prijzen van 10/20 euro voor het gebruik van een foto zijn belachelijk. Tenminste voor gebruik voor commercieel gebruik. En dan maakt het helemaal niet uit of het beeld interessant is of niet.

#12 10-12-2007 19:28

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Het nivo dat Lothian behaalt met zijn foto's zou inderdaad nooit voor een tientje per foto verkocht mogen worden. Er is inmiddels sprake van een eigen stijl en een absolute kunde op dat gebied. En of hij het nou technisch snapt of 100% voor elkaar heeft boeit eigenlijk niet. Zie het onderhand maar als een kijkkunstvorm. Dergelijke plaatjes mogen niet in de ramsj. Ook niet op DPZ. Die 'tientjes'-boeren daar missen echt iets aan nivo. Gasten die beter presteren vangen ook meer. Als ze de kwalitatieve boel maar niet voor een appel en een piepklein ei verpatsen op iStock.

Yeo, i know
[nevermind]

#13 10-12-2007 22:39

phodto
Website

wat je ook gaat vragen ;koppel het gebruikersrecht altijd aan een tijdsduur & medium ( incl.groote)
richtprijzen pdf: http://www.fotografenfederatie.nl/cms/d … php?sid=42
en vergeet de modelfee niet smile

#14 10-12-2007 23:49

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

Freek. schreef:

verpatsen op iStock.

Helaas doen ook teveel mensen dat.

#15 11-12-2007 00:43

Wim Wenner
Pro

Mijn welgemeende advies: begin er niet aan! Tenzij je dringend geld nodig hebt of een streling van je ego. Lijkt me niet. Kun je dus onbezorgd doorgaan met mooie foto's maken zonder je zorgen te hoeven maken over commerciële aspecten. Want gegarandeerd dat die een rol gaan spelen als er geld om de hoek komt kijken. En niet te vergeten: de bijkomende beslommeringen. Zoals controleren of afnemers zich wel aan afspraken houden, foto's niet doorverkopen of op andere wijze gebruiken.
Dus als het niet hoeft: gewoon nee zeggen!

#16 11-12-2007 09:18

rudi
Pro
Website

altijd de periode van gebruik eindig laten zijn. Dus laten we zeggen dat je het doet, dat je in je factuur duidelijk zet waar de foto's voor gebruikt mogen worden en hoe lang.

bv.
factuurnr: blabla
gebruik: illustraties op website voor 3 jaar

Meestal willen mensen toch wel na zo'n tijd wat anders, en als jij dat in je factuur hebt staan, heb je altijd later een schriftelijke afspraak om op terug e vallen. Het geeft jou makkelijker iets in handen om in actie te komen als zei de foto's voor iets anders gebruiken.

#17 11-12-2007 09:49

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Wat je ook afspreekt, hoe je het ook op papier zet: fotografie op internet leidt een geheel eigen leven. Om je vingers ergens echt achter te krijgen moet je een advocaat hebben of het laten voor wat het is.

#18 12-12-2007 10:12

Lothian
@ Acquoy
Website

Bedankt voor jullie advies, ook diegene die een pb stuurden.
Ik heb de betreffende mevrouw een mail gestuurd met daarin een aantal 'voorwaarden', onder andere uit het advies van ChuckNance, echter nog geen reactie ontvangen. Het is even afwachten. Ik laat het weten wanneer er iets te melden is.

#19 12-12-2007 10:43

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

Ze zal het wel te duur vinden. Dan laat je iemand voor een paar honderd euro een site in elkaar frotten en dan ben je nog meer kwijt aan het beeld. Daar staat de gemiddelde Nederlander niet bij stil.

#20 12-12-2007 11:35

Flying Dutchman
Pro

Mede dankzij de tientjes-stocksites... whistling

#21 12-12-2007 12:01

Buzz
@ Delft

Ik ben ook vol lof over de foto's van Lothian, maar ik zou het helemaal terecht vinden als ze het te duur vindt. Die stockphoto sites zijn er niet voor niks. Als je een website maakt of laat maken waar je maar maximaal enkele bezoekers per dag op verwacht dan zou ik ook geen honderden Euros uitgeven voor het gebruik van een paar foto's, als zelfgemaakte of goedkopere foto's (die dan van minder hoog niveau zijn), hetzelfde effect zullen hebben op de bezoekers van die site.

#22 12-12-2007 16:39

arnospaansen
Website

Ben het helemaal eens met Buzz hierboven. Ben bevooroordeeld omdat ik zelf ook "iStocker" ben, maar de grote beeldbibliotheken zijn behoorlijk wakkergeschud door de microstock sites en als grafisch ontwerper / DTP'er heb ik heel veel baat bij sites als Istockphoto. En wat betreft de opbrengsten: je kan beter een beeld 1000 keer voor een euro verkopen dan 1 keer voor 100. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze dame:

http://www.istockphoto.com/lisegagne

Reken dat ze per gedownload beeld gemiddeld minimaal 2 dollar verdient. Ze heeft nu in vier jaar tijd 650.000 downloads met een portfolio van 5500 foto's. Joe doe de wiskunde en kom dan nog eens klagen over inkomsten.

#23 12-12-2007 17:02

Merkava
@ Vught

De discussie gaat een beetje twee kanten op heb ik het gevoel.

Persoonlijk ben ik het met Chucknance eens, wat gratis is heeft geen waarde. Als Lothian vindt dat zijn beelden 100 euro of meer waard zijn dan heeft hij daar gelijk in. De vraag aan de fotograaf is ook een persoonlijke, vind je dat je goedkope plaatjes maakt of vind je dat je waardevolle afbeeldingen maakt. De prijsstelling zegt iets over de fotograaf/kunstenaar.
Los daarvan vind ik dat Lothian zijn foto's toch van een andere orde dan de plaatjes op stocksites waar ze voor een paar euro van de hand gaan. Verder neem ik aan dat Lothian de beelden een beetje exclusief wil houden zodat je ze niet overal op ziet duiken. Dan worden beelden ook een stuk duurder.

Mensen vergeten vaak dat net als kleding een website ook iets zegt over de eigenaar van de site. Staan er bijzondere beelden op dan straalt dat meer klasse uit dan de zeer herkenbare dertien in een dozijn stockfoto's. Bij een goedkope uitstraling krijg ik alijd beelden van bedrijven die vanuit een slaapkamer cq zolderkamer opereren.

De waarheid verzin je niet.

#24 12-12-2007 17:22

arnospaansen
Website

Merkava schreef:

Los daarvan vind ik dat Lothian zijn foto's toch van een andere orde dan de plaatjes op stocksites waar ze voor een paar euro van de hand gaan.

Leg dat 's uit? Kijk bijvoorbeeld naar de portfolio van de artiest van de week:
http://www.istockphoto.com/knape

Ik snap wel dat de foto's van Lothian "persoonlijker" zijn. Dat is ook de reden waarom ik geen foto's e.d. van mijn kinderen gebruik. Je weet nooit hoe ze gebruikt gaan worden. Kijk naar het recente geval van de foto's van Amalia op "dubieuze" sites.

Nog een voobeeld: voor mijn dochter heb ik een wordpress site'tje gemaakt (estellespaansen.nl). Ook hier staan wat foto's op. Nu heb ik ook heel gave foto's van haar in bad bv. met een duikbril etc. maar deze komen gewoon niet op het web vanwege voorgenoemde redenen.

#25 12-12-2007 17:28

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Tja, als je maar 10 euro voor een beeld wil uitgeven dan krijg je ook een beeld dat eruit ziet alsof het 10 euro heeft gekost.

Beeldmateriaal heeft altijd geld gekost. Alleen ging dat vroeger anders omdat bijvoorbeeld fotoapparatuur met dermate professionele specificaties alleen maar bereikbaar was voor de professional. Een amateur deed het met spul dat 'minder' was.
Nu koop je voor een paar honderd euro een camera die zo ongelooflijk goed is dat je er beelden mee kan schieten die op diverse professionele manieren gereproduceerd kan worden. Heel veel mensen wanen zich dus fotograaf omdat die apparatuur nu eenmaal binnen hun bereik ligt. En heel veel van die mensen maken ook echt heel goed werk.

Er is helemaal niks mis met het werk van amateurs. Ik geniet dagelijks van Lothian's foto's. En ik vind ook dat zijn werk mag schitteren op meerdere dragers dan alleen het web. Echer, 'amateur' betekend dat je geen geld vraagt voor je werk. Je doet het in principe alleen uit passie. Stap je als amateur over die grens heen dan vind ik dat je je ook professioneel moet opstellen inzake de vergoeding. Dat dit niet gemakkelijk te bepalen is begrijp ik, maar een tientje voor een foto is onredelijk. Dat moet je toch op je klompen aanvoelen. Zodra je als amateur je werk verkoopt begeef je je op het gebied van de professionals. Dat zijn de mensen die moeten leven van hun werk. En die groep mensen krijgt het behoorlijk benauwd van mensen die weliswaar prachtig werk maken maar het gewoon cadeau doen.

Websites als iStockfoto zijn ideaal voor een hele grote groep mensen. Ook voor bureau's. Er zijn ook genoeg situaties waarbij je dat soort sites links moet laten liggen. Een goede vormgever/art-director weet dat.
Helaas is het zo dat er tegenwoordig veel mensen verantwoordelijk zijn voor de beeldinkoop van organisaties die ab-so-luut geen idee hebben waar ze over praten. Ze hebben van hogerhand de opdracht gekregen zo min mogelijk geld uit te geven. Als er bezuinigd moet worden dan ben je als beeldleverancier meteen het bokkie. En professionals die professionele tarieven hanteren zijn altijd duurder als de amateur. Mag jij raden wie er het eerste aan de slag mag gaan bij dit soort bedrijven.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB