MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 27-11-2007 20:04

Hipska
@ Jabbeke, België

C++ Compileren met Xcode

Ik heb deze vraag ook op apple.com gesteld, maar daar komen ze er momenteel ook nog niet echt uit.

Het probleem:  Ik wil gewoon een commandline programma op mijn mac schrijven in c++ en compileren en runnen met Xcode.

Het Builden werkt, maar het runnen zegt dat niet bestaat:

No launchable executable present at path
/Users/Hipska/Documents/School/C++/test/build/Debug/test

dit is de code:

Code:

#include <iostream>

int main (int argc, char * const argv[]) {
    // insert code here...
    std::cout << "Hello, World!\n";
    return 0;
}

http://discussions.apple.com/thread.jsp … 04#5970804

Laatst bewerkt door Hipska (27-11-2007 20:04)

#2 27-11-2007 21:31

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Re: C++ Compileren met Xcode

Als ik jouw code in een nieuwe c++ commandline tool zet krijg ik de verwachte output in mijn terminal venster. (Welliswaar omdat er geen input statement is sluit het terminal venster direct).

Kurosaki-Ichigo:Release martijn$ ./Hipska
Hello, World!
Kurosaki-Ichigo:Release martijn$
Kurosaki-Ichigo:Debug martijn$ ./Hipska
Hello, World!
Kurosaki-Ichigo:Debug martijn$

Als je de Build en Go gebruikt, waarom word dan de debug versie gedraait ? Een standaard project compileert en runned namelijk als Release versie. Zou je eens van active build configuration kunnen wisselen, en het dan nogmaals kunnen proberen ?

Als je targets uitklapt in je project explorer, en daarna je project, en dan onder Copy files kijkt. Staat daar dan ook <filename>.1 ? Zo niet dan mis je de target, en het .1 bestand hierin draggen zou voldoende moeten zijn.

Wat zegt het executable path onder Executables > Projectname (links onder het kopje targets te vinden links in je projects explorer ?, daarna rechtermuis -> get info op je executable)
Deze "hoort" te staan onder Build Products directory, en geeft in het "/Users/martijn/Hipska/build/Debug" weer voor mijn debug versie en "/Users/martijn/Hipska/build/Release" voor de release versie.
Wat gebeurd er als je de bovenstaande items veranderd in een ander pad.

Ik hoop dat je iets hebt aan bovenstaande warboel van commentaar smile. Kan me voorstellen dat dit erg frusterend is als je net probeert te beginnen in Xcode.

Sexybiggetje.nl :: cc-licensed by sexybiggetje.nl

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

#3 27-11-2007 22:04

Julian

Ik verwacht eigenlijk niet dat het helpt bij het compileren, maar misschien doet het dat wel, en het is in ieder geval betere stijl: als je argc en argv niet gebruikt kun je ze beter weglaten.

Code:

#include <iostream>

int main () {
    // insert code here...
    std::cout << "Hello, World!\n";
    return 0;
}

Overigens: ik begrijp dat je C++ wil leren compileren in Xcode. Daar is niets mis mee, maar hoe zit het eigenlijk met je kennis van C++? Als je dat ook nog moet leren kun je wellicht beter "kaal" beginnen met g++ in de terminal. Ik kan je wel wat tekst en uitleg geven als je dat wil, in dit draadje of een nieuwe.

#4 27-11-2007 22:10

Hipska
@ Jabbeke, België

ik heb wel wat ervaring met Xcode icm met Java applicaties en applets.

Mijn c++ kennis is nog niet zo groot, maar ik ben het nu bezig aan het leren op school. Daar gebruiken ze namelijk wel devC++ op windows. Dus dacht ik dat dat met Xcode ook wel moest lukken.

Ook bij de Java apps compileerde hij ze altijd in de Debug map.. misschien ergens een verkeerde instelling in Xcode?

http://idisk.mac.com/Hipska-Public/Screenshots/Afbeelding%2031.jpg

Laatst bewerkt door Hipska (27-11-2007 22:14)

#5 27-11-2007 23:37

MacMasore
@ Antwerpen
Website

Is het eigenlijk moeilijk om C te compileren op met Xcode ? Want ik moet op school noodgedwongen met windoos werken om te programmeren en daar zit ik met problemen in qwerty (op een azerty toetsenbord) en andere stomme windows dingen.

iMac 24 inch 3,06Ghz
MacBook Pro 1.83GHz, 1.5GB RAM, 80GB
Apple user van 2002

#6 27-11-2007 23:59

Julian

Met Xcode kun je onder andere werken aan programma's in C (met of zonder Objective- ervoor, en met of zonder ++ erachter), Java, Ruby en Python. Met plugins kun je dat ook nog uitbreiden naar andere programmeertalen zoals (Object)Pascal. Dus het antwoord is "ja".

De compiler die Xcode gebruikt voor C-talen is g++, en die kun je ook direct via de terminal aanspreken (als je de devtools hebt geïnstalleerd). Tot slot is er voor mac os x, zijnde een POSIX systeem, minstens net zoveel goede en/of gratis ontwikkelsoftware beschikbaar als voor windows.
Je moet het wel heel bont maken wil je iets niet kunnen ontwikkelen op de mac (assembly voor een SPARC processor zal niet draaien... d'oh).

#7 28-11-2007 00:05

MacMasore
@ Antwerpen
Website

OK ik probeer een projectje te maken in XCode maar dit werkt niet hetzelfde als waar ik nu mee werk nl. Visual Studio Express van Microsoft, weet er iemand misschien een goede tutorial om van Studio Express over te stappen naar XCode?

iMac 24 inch 3,06Ghz
MacBook Pro 1.83GHz, 1.5GB RAM, 80GB
Apple user van 2002

#8 28-11-2007 07:25

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Ik kwam nog de volgende links tegen, waaruit blijkt dat het hier om een bug gaat in xcode.

http://p2p.wrox.com/topic.asp?TOPIC_ID=37238
http://forum.insanelymac.com/lofiversio … t7289.html

En wellicht een oplossing in de 2e quote van onderstaand mailinglist bericht;
http://lists.apple.com/archives/xcode-u … 00766.html

Sexybiggetje.nl :: cc-licensed by sexybiggetje.nl

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

#9 28-11-2007 12:37

Hipska
@ Jabbeke, België

Ja het compileren werkt nu..

Heb even een nieuwe versie van Xcode gedownload omdat er veel reacties waren richting een bug.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB