MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 07-11-2007 17:39

Change

Vector Works werkt anders onder Leopard?

Na het installeren van Leopard (op een 24" iMac 7,1, 2.8GHz, 2GB) gedragen Vector Works tekeningen (versie 11punt0) zich anders dan bedoeld. Het lijkt alsof er in Leopard iets mis gaat bij de grafische definitie van lijnstijlen en kleurvlakken. Stippellijnen worden wit afgebeeld (en geprint) onder Leopard; egale kleurvlakken krijgen een soort mist van zwarte puntjes erin te zien. Tijdens het tekenen van een eenvoudige rechthoek is de lijn alleen zichtbaar als een vage stippellijn. Hetzelfde probleem geldt bij het maken van pdf's.

Dezelfde tekening wordt wel weer correct afgebeeld onder Tiger op een voor de rest exact gelijke 24" iMac. Het probleem komt niet voor bij andere programma's. Heeft iemand een idee?

ALvast bedankt!

Laatst bewerkt door Change (07-11-2007 17:40)

#2 07-11-2007 17:45

Buzz
@ Delft

Re: Vector Works werkt anders onder Leopard?

Het lijkt me verstandig om even erbij te vermelden om welke versie van VectorWorks het gaat. Zie ook hier.

#3 07-11-2007 17:55

Change

Versie 11punt0 (stond er al!)
Toch bedankt voor het juiste antwoord... op de Nemetchek-site staat inderdaad:
"We have also verified that VectorWorks versions prior to 12.5.2 have substantial problems when running in our pre-release Mac OS X Leopard environment. We do not intend to update these older versions of VectorWorks for compatibility with Leopard."

Jammer. Dan gaan we weer terug naar Tiger!

#4 07-11-2007 18:02

Buzz
@ Delft

Ah ja sorry, daar had ik overheen gelezen.

Maar in alle soortgelijke gevallen is even op de website van de fabrikant kijken of googlen meestal afdoende om het antwoord te vinden.

#5 07-11-2007 18:12

Change

Ja dat mag zo zijn, sorry dat ik jullie er mee lastig val, maar ik verwacht van het zogenaamd "meest geavanceerde besturingssysteem ter wereld" toch echt iets beters dan dat dit soort problemen voor zoete koek dienen te worden geslikt! Jullie niet?

#6 07-11-2007 18:35

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Fout ligt niet bij Apple maar bij de makers van Vectorworks. Die willen oude software niet bijwerken en ook daar valt wat van te zeggen. Het compatible maken van dit soort complexe programma's kost zoveel uren (en dus geld) dat een fabrikant soms genoodzaakt is om de support voor oudere versies van hun software stil te leggen. So be it, dat hoort nu eenmaal bij de zeer snelle ontwikkelingen in de IT. Maar leuk is anders, dat dan weer wel.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#7 08-11-2007 09:11

peter

ik vind het wel spijtig dat ze niet een paar versie's terug compatibel maken (want zo oud zijn de vorige versies nu ook weer niet), nu is iedereen verplicht om upgrades aan te schaffen. (met alle 'hoge' kosten vandien)
ok, je kan terug overschakelen op tiger maar wij zijn op ons kantoor van plan al onze computers te vervangen en je kan uiteraard geen computer met tiger meer kopen ...

#8 08-11-2007 09:51

Buzz
@ Delft

Zoals MacBeer al zegt: Als ze oudere versies compatible zouden maken dan zouden ze ook geld moeten vragen, om de tijd die daar in gaat zitten terug te verdienen. Ik denk dat de klanten dat geld dan toch liever uitgeven om te upgraden naar de nieuwste versie.

In elke nieuwe versie van OS X worden altijd een aantal 'onder-de-motorkap' technieken aangepast, en sommigen daarvan worden door Apple aangemerkt als 'verouderd', zodat ze in toekomstige versies kunnen verdwijnen. Hierdoor kan het OS snel en efficient blijven, en dat is een groot voordeel. De keerzijde daarvan is het breken van de compatibiliteit met oudere software. Je kan er op rekenen dat er de komende 5-10 jaar nog meer grote breuken gaan komen. Zo zal op een gegeven moment de PowerPC hardware niet meer worden ondersteund, en nu is ook al duidelijk dat Carbon, waarop veel belangrijke software pakketten zijn gebaseerd, niet voor 64-bit processing geschikt zal worden gemaakt door Apple. Daar zullen bedrijven als Adobe en Microsoft het nog flink moeilijk mee krijgen.

#9 08-11-2007 09:55

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

Change schreef:

Ja dat mag zo zijn, sorry dat ik jullie er mee lastig val, maar ik verwacht van het zogenaamd "meest geavanceerde besturingssysteem ter wereld" toch echt iets beters dan dat dit soort problemen voor zoete koek dienen te worden geslikt! Jullie niet?

Het is een 10.5.0-versie. Ik wacht wel even op de 10.5.1 versie. Tiger doet het tot dat moment hier nog prima.

"Never delegate understanding" - Charles Eames

#10 08-11-2007 10:22

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Softwaremakers weten heus wel dat een groot aantal van hun afnemers niet meteen overschakelt op de nieuwste software. Als het -zoals veel mensen denken- geen probleem zou zijn om die software aan te passen zodat het goed werkt onder het nieuwste OS, dan zouden ze dat meteen doen. Dus je kan je zelf ook wel bedenken dat het feit dat ze dit niet doen aangeeft dat er toch echt wel wat meer voor nodig is om dit voor elkaar te krijgen dan iemand een middagje laten programmeren.
Maar dit is voor veel bedrijven even een moeilijke periode, zeker als je op het punt staat om nieuwe machines te kopen die dat nieuwe OS pre-installed hebben. Je moet dan ook altijd zorgen dat je weet hoe het zit met de support van de software die je gebruikt op het nieuwe OS. Is die er niet dan wacht je totdat die support er is of je doet upgraden naar een nieuwere versie die de support wel heeft.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#11 24-03-2008 19:08

Bart3d

voor leopard hebben ze een upgrade naar 12.5.3 gemaakt dus alleen voor versie 12, ikzelf werk nog niet met leopard maar heb de upgrade van vectorworks 12 al binnengehaald
ben benieuwt op het werkt, zeker in combinatie met cinema4d 10.5

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB