MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#51 03-12-2007 15:43

Buzz
@ Delft

Re: het grote Time Machine topic

Julian: Volgens mij slaat Time Machine automatisch de swap bestanden in /private/var/vm over. Ook allerlei  tmp mappen van het systeem worden netjes automatisch overgeslagen. Bij mij zijn deze in ieder geval niet in de backup terug te vinden, terwijl ik de standaardinstellingen van Leopard gebruik. Zo hoort het natuurlijk ook bij een nette backup.

Laatst bewerkt door Buzz (03-12-2007 15:43)

#52 03-12-2007 16:13

Julian

Ik had al zo'n vermoeden dat ik TM te laag inschatte... tongue
Het spijt me HSL, ik moet het opgeven.

#53 03-12-2007 19:35

Sas
@ Utrecht

bij mij is sinds een paar dagen dat ie continu zegt dat het backuppen mislukt is...
Ik krijg de melding: De reserve kopie kan niet worden geactiveerd.

Wat kan ik hier nu aan doen? Moet ik nu mijn hele backup weggooien en opnieuw beginnen...

#54 03-12-2007 22:15

Buzz
@ Delft

Dat had ik in het begin ook wel eens, en opnieuw beginnen heeft geholpen. Maar misschien helpen minder rigoreuze maatregelen, zoals een herstart, of het uit- en aanschakelen van Time Machine ook wel.

#55 03-12-2007 22:36

Sas
@ Utrecht

Het vage is dat ik de harde schijf waarop ie backupt anders heb aangesloten op mijn Mac. En nu pakt ie hem weer wel. Hij heeft wel ondertussen al zo'n 250 gig in gebruik... maar hij loopt dan ook al vanaf 26 oktober.

#56 11-12-2007 08:50

McJohn
Pro
@ België

Eerst en vooral ik maak een volledige backup nu via TimeMachine van mijn Macintosh HD,..heb nu een grotere externe FW HD.

Gisteren weer in mijn experimentele buien wat mispeuterd. Ik wou es zien of je zomaar dingen kon "deleten" van je TimeMachine HD. Dit lukt als je uw gebruikerswachtwoord opgeeft. Toen ik rebootte was mijn "dock" opeens verdwenen uit leopard en gaf ie een melding dat hij de schijf niet kon initialiseren,...pretty logisch aangezien ik zitte prutsen heb! Ik kon wel naar schijfhulpprogramma gaan en daar werkte alles prima,..mijn schijf toonde ook geen fouten ofzo.

Doch, toen ik naar mijn "Recover" account ging werkte alles weer netjes,..mijn dock, ect ect werken naar behoren. Toen ik weer naar mijn default account ging,...was mijn dock nog altijd weg,...maw iets in mijn account die niet pluis is wegens mijn experimenteel gedrag. Nochtans werkte de rest wel nog naar behoren! Programma's,..ect werkten nog altijd keurig,..enkel mijn dock dus was verdwenen.

Heb dan vervolgens een nieuwe admin account aangemaakt,..en wou es via TimeMachine mijn emails enzo uit mijn vorige account versluizen (niet dat het zooo belangrijk is) De mappen staan echter "on lock".  Logisch aangezien ik nu via een andere account zit.

Als ik nu es héél tegen de regel in redeneer: Als ik weer via mijn nieuwe admin account,..een nieuwere admin account aanmaak met de zelfde login en pass als mijn originele "beschadigde" account,..zou dit wel moeten werken?

Welke files dien ik te kopieren van timemachine voor mijn Email terug te krijgen als voorheen? (Niet dat het zo erg is,..want krijg toch meestal maar spam,...maar es misschien handig voor andere MM lezers?)

Hoedanook nog wat extra vraagjes ivm TimeMachine:
Wat is wijselijk om doen bij een shutdown: de TimeMachine schijf unmounten of gewoon actief laten en altijd actief aan laten als je het toestel op een vaste plaats laat staan? (Niet zo van toepassing voor Macbook-gebruik(st)ers uiteraard)

#57 11-12-2007 10:38

Buzz
@ Delft

Wat je precies hebt gedaan weet ik niet, en hoe je je systeem herstelt dus ook niet. Je usernaam zit in het systeem gekoppeld aan een nummer, dus ik denk dat als je een nieuwe user met dezelfde naam maakt, deze een ander nummer toegewezen zou kunnen krijgen. Maar je kan het op zijn minst proberen.

Je e-mail staat in de map ~/Library/Mail (waarbij het symbool ~ staat voor je home directory). De attachments staan apart in de map ~/Library/Mail Downloads. Terugplaatsen van deze mappen moet voldoende zijn om je e-mail weer in oude staat te doen terugkeren.

En of je je Time Machine schijf altijd aan laat staan als je je computer uitzet of niet maakt natuurlijk niet zoveel uit, behalve in het stroomgebruik, en de extra handelingen van het aan- en uitzetten.

#58 11-12-2007 10:44

McJohn
Pro
@ België

Thanx Buzz! Bekijk ik vanavond effe! Laat het je wel weten in een PB'tje tongue

Nu ja,..ik zeg het,..het was een experimentje hoor en mijn systeem was vers installed, dus no harm done!

Wat ik gedaan heb:

- TimeMachine schijf es geopend om te zien hoe de mappenstructuur in elkaar zit.
- Het "gewaagde" experiment gedaan om de laatste map es weggegooid en te zien hoe TimeMachine hierop reageerd. (TimeMachine wel eerst uitgezet in voorkeuren om dan vervolgens weer aan te zetten achteraf)
- Prullenmand geleegd,...toen verdween opeens mijn dock
- Reboot,...dock nog altijd weg, de rest werkte wel nog, apps, andere finder onderdelen,..
- Login met andere account,...dock beschikbaar,..geen fouten op schijf aanwezig.

Strange,...weet ook niet wrm,..maar in alle geval ga ik het experimentje niet meer herhalen! woot

#59 22-01-2008 20:07

Mac Daddy
@ Mokum
Website

Over 2 weekjes mag ik een nieuwe MBP bestellen. En dan kan ik ook lekker in de tijdreizen. Nu nog even een vraagje hoe dat nu zit met de netwerkschijven. Kan Time Machine daar intussen mee overweg, of is het toch verstandig om voor een Firewire schijf te gaan?

www.paaj.nl | Clients from hell

"The death of a designer's career starts when he thinks work from three months ago looks good." - Dustin Curtis

#60 22-01-2008 20:20

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

De enige netwerkschijf waar Time Machine goed op draait is Apple's eigen Time Capsule.
Men heeft het wel voor elkaar gekregen om TM te laten backuppen naar een schijf die aan een Airport Extreme hangt maar die backups zijn niet te vertrouwen (onstabiel). En een onstabiele backup is géén backup.

Er gaan geluiden dat Apple bezig is met 10.5.2 en dat dit een enorme update gaat worden. Speculaties over het ondersteunen van schijven die aan een Airport Extreme gekoppeld zijn zijn er ook al maar hier valt geen zinnig woord over te zeggen.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#61 22-01-2008 22:25

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Ik heb aan twee verschillende mini's een harde schijf gehangen met de naam "TimeMachine".
En die gebruik ik om over netwerk backups te maken via TimeMachine.
Werkt tot nu toe probleemloos en ik heb al een paar keer backups teruggehaald.

Aardigheidje trouwens: 1 mini staat thuis, 1 mini staat op kantoor.
Mijn MacBook Pro gebruikt beide TimeMachine schijven voor TimeMachine, dus ik heb zowel thuis als op kantoor actuele backups.

"I tawt I taw a puddy tat!" Tweety

#62 22-01-2008 22:41

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Doet hij dat 'out of the box' herkennen MacPro?

Apple heeft in ieder geval gewaarschuwd dat het oppassen geblazen is met dit soort backups met TM. Maar goed, die willen graag de Time Capsule verkopen he...

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#63 22-01-2008 22:48

Mac Daddy
@ Mokum
Website

Bij de blauwe buren is een topic lopend over de update van 10.5.2. In het nieuwsbericht waar naartoe wordt gelinkt staat een lijst van verbeteringen. 1 daarvan is ook de back-ups naar netwerkschijven.

@Macpro: Is dit inderdaad zo in 1 keer gelukt? Is het trouwens mogelijk om een netwerkschijf rechtstreeks op een machine aan te sluiten waarvan je wilt back-uppen?

"The death of a designer's career starts when he thinks work from three months ago looks good." - Dustin Curtis

#64 23-01-2008 06:36

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Nee, de schijven werden niet out-of-the-box herkend. Ik moest even een terminal regel invoeren om TimeMachine te laten zoeken naar netwerk schijven.
En ik moet zelf thuis of op kantoor een verbinding maken met de TimeMachine schijf.
Daarvoor gebruik ik Locations Pro.

#65 24-01-2008 10:19

Mac Daddy
@ Mokum
Website

Ik wil dus wanneer ik mijn nieuwe Mac heb een goede back-up schijf erbij hebben. Ik dacht aan 1 van 500 GB of 1 TB.

Nu vraag ik mij af wat het makkelijkste is? Een netwerkschijf, firewire schijf of een USB schijf.

Ik heb straks dus enkel een computer en geen eigen router. Kan je een netwerkschijf rechtstreeks aan een computer aansluiten via de ethernet aansluiting? Als dat niet mogelijk is, kan het dan wel via een switch?

De roddels zijn nu dat 10.5.2 vrijdag uitkomt, dus wie weet kan je dan met een netwerkschijf wel back-uppen.

Een firewire schijf is ook makkelijk, maar wat prijziger dan een usb schijf. Zijn er ook schijven die alleen maar een firewire 400 of een 800 aansluiting hebben? Dus geen meervoudige interface? Die zijn namelijk vaak wat duurder en ik denk dat een schijf met alleen firewire goedkoper is.

Gaat het back-uppen met een USB schijf wel een beetje snel? Ik weet dat een firewire of netwerk schijf sneller is, maar als het met een USB schijf ook snel genoeg gaat, dan is dat ook een optie.

Kortom, ik ben ff de weg kwijt en wordt een beetje draaierig van al die schijven. Wat raden jullie aan?

#66 24-01-2008 10:30

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Je nieuwe Mac wordt een MBP? Dan zou ik 10.5.2 afwachten of die inderdaad die netwerk backup optie ondersteunt. Ik heb hier zelf een 320Gb USB schijf aan de mini (PPC) hangen. Backup loopt vlotjes door. Volgens mij kan je met een intel Mac ook booten van USB. Die schijven zijn goedkoper. Je zou kunnen overwegen een USB schijf te kopen en regelmatig die aan je MBP hangen. TimeMachine herkent zelf wanneer de schijf er is en wanneer er dus een backup gemaakt kan worden, voordeel van continu verbinding is dat je echt elk moment kan tijdreizen. Overigens laat ik TM alleen maar mijn thuismap backuppen, niet het systeem en niet de map programma's. Da's mijn eigen keuze.

Edit: en wat macpro (onder deze post) zegt over je netwerk(schijf).

Laatst bewerkt door MacMickey (24-01-2008 10:34)

#67 24-01-2008 10:32

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Mac Daddy schreef:

Ik heb straks dus enkel een computer en geen eigen router. Kan je een netwerkschijf rechtstreeks aan een computer aansluiten via de ethernet aansluiting? Als dat niet mogelijk is, kan het dan wel via een switch?

Als je geen router hebt, dan kun je geen gebruik maken van een netwerk schijf. Want dat is immers ook een onderdeel van je lokale netwerk.

#68 24-01-2008 11:34

Merkava
@ Vught

Mac Daddy schreef:

Kan je een netwerkschijf rechtstreeks aan een computer aansluiten via de ethernet aansluiting? Als dat niet mogelijk is, kan het dan wel via een switch?

Met een crosslinkcable zou het wel moeten werken denk ik.

De waarheid verzin je niet.

#69 24-01-2008 11:36

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Maar dan heb je weer geen internet toegang.
Tenzij je draadloos werkt.
Maar in dat geval heb je dus wel een router.

#70 24-01-2008 11:41

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

Mac Daddy schreef:

Ik wil dus wanneer ik mijn nieuwe Mac heb een goede back-up schijf erbij hebben. Ik dacht aan 1 van 500 GB of 1 TB.

Nu vraag ik mij af wat het makkelijkste is? Een netwerkschijf, firewire schijf of een USB schijf.

Het makkelijkste? Time Capsule!

"Never delegate understanding" - Charles Eames

#71 24-01-2008 14:06

Buzz
@ Delft

macpro schreef:

Maar dan heb je weer geen internet toegang.
Tenzij je draadloos werkt.
Maar in dat geval heb je dus wel een router.

Maar een draadloze router bevat nog niet meteen een ethernet router. Kijk maar naar de Airport Express bijvoorbeeld. Als je Internet toegang hebt via een draadloos netwerk, dan zou je dus volgens mij de vrije Ethernetpoort op je Mac gewoon kunnen gebruiken voor het aansluiten van een ethernetschijf. Een gewone kabel is daar volgens mij voldoende voor op moderne Macs, een crossover kabel is denk ik niet eens nodig.

Wat het makkelijkste is is dus heel afhankelijk van je situatie. Een Time Capsule is verreweg de gemakkelijkste oplossing, omdat ie draadloos met je Mac verbindt, maar het is misschien weggegooid geld als je al een goed draadloos basisstation hebt, en als je maar één Mac hebt.
USB-schijven zijn het goedkoopst, en zijn zeker snel genoeg voor backups, veel sneller dan een Time Capsule in ieder geval. FireWire en ethernetschijven zijn duurder, maar bieden extra snelheid. FireWire en USB hebben als nadeel dat je ze steeds aan- en af moet koppelen als je met je notebook op pad gaat. Ethernetschijven en de Time Capsule hebben als voordeel dat je ze makkelijk vanaf meerdere machines op je netwerk tegelijk kan benaderen. Kortom keuze genoeg, het is maar net wat je wil hebben en wat je wil uitgeven.

Laatst bewerkt door Buzz (24-01-2008 14:06)

#72 24-01-2008 17:37

Mac Daddy
@ Mokum
Website

In het 'studenten'huis/appartement waar ik straks zit, hebben ze dus wel een router, maar we maken alledrie gebruik van het draadloze netwerk. Er zal vast ook wel een niet bedrade mogelijkheid zijn, maar de kabels zijn nooit naar de kamers getrokken.

Ik kan waarschijnlijk daar wel een harde schijf op aansluiten, maar dan staat hij niet in mijn kamer. Dat vind ik niet zo'n fijn idee. Ik heb liever het schijfje in mijn kamer staan. Aangezien ik dus draadloos internet, is de ethernet aansluiting vrij. Daarom was mijn vraag of je een netwerk schijf rechtstreeks daarop aan kan sluiten?
Nu zal het helemaal fijn zijn, als ik bij mijn ouders thuis ook een back-up schijf heb. Is dat trouwens ook standaard in Timemachine mogelijk? Twee harde schijven als back-up schijf gebruiken?
Ik neem aan dat mijn stagebedrijf een eigen back-up systeem gebruiken.

#73 24-01-2008 18:11

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Mac Daddy schreef:

In het 'studenten'huis/appartement waar ik straks zit, hebben ze dus wel een router, maar we maken alledrie gebruik van het draadloze netwerk. Er zal vast ook wel een niet bedrade mogelijkheid zijn, maar de kabels zijn nooit naar de kamers getrokken.

Ik kan waarschijnlijk daar wel een harde schijf op aansluiten, maar dan staat hij niet in mijn kamer. Dat vind ik niet zo'n fijn idee. Ik heb liever het schijfje in mijn kamer staan. Aangezien ik dus draadloos internet, is de ethernet aansluiting vrij. Daarom was mijn vraag of je een netwerk schijf rechtstreeks daarop aan kan sluiten?

Met die configuratie moet dat in principe kunnen lukken.
Overigens maakt het weinig uit of de schijf bij jou staat of ergens anders. Hij hangt in het netwerk, dus iedereen kan de schijf proberen te benaderen.

Mac Daddy schreef:

Is dat trouwens ook standaard in Timemachine mogelijk? Twee harde schijven als back-up schijf gebruiken?
Ik neem aan dat mijn stagebedrijf een eigen back-up systeem gebruiken.

Ik heb dus net op deze pagina beschreven dat ik die optie gebruik, dus ja.

#74 24-01-2008 20:27

Buzz
@ Delft

Mac Daddy schreef:

Ik heb liever het schijfje in mijn kamer staan. Aangezien ik dus draadloos internet, is de ethernet aansluiting vrij. Daarom was mijn vraag of je een netwerk schijf rechtstreeks daarop aan kan sluiten?

Waarschijnlijk wel dus, maar waarom zou je voor deze situatie niet voor USB of FireWire kiezen?

#75 24-01-2008 21:00

Mac Daddy
@ Mokum
Website

Omdat ethernet nog altijd de snelste connectie is, maar als dat niet zo rechtstreeks op de MBP wil, dan is één van de andere een betere optie.

Ik zou dan graag een firewire schijf willen hebben, maar die hebben vaak ook andere interfaces erbij en daar betaal je ook voor. Zijn er ook schijven die enkel een firewire 800 poort hebben, of eventueel een firewire 400?

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB