MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#26 03-11-2007 19:25

Ief

Re: het grote Time Machine topic

Normaal gezien zou dat allemaal moeten kunnen, hetgeen ik in onderstaand artikel las:
http://www.computerworld.com.au/index.p … 35322;pp;1
Op pagina 4 staat meer over een restore van een compleet systeem.

Mac Pro 2.8 Ghz Quad-Core Xeon 8 GB ram - ACD 23" - Mac OSX 10.7.2
Macmini intel c2d 1.83 Ghz 1 GB ram - Iiyama 19" - Mac OSX 10.5.1

Lacie d2 500 Gb Quadra, Maxtor 250 Gb, Canon Pixma iP 3000, Canon CanoScan LiDE 70

#27 04-11-2007 16:43

XyonN
Gast

Ik herb het net even getest en wedergetest. Zodra je voor het eerst je schijf aankoppeld (kan ook later zelfs) en DIRECT naar het time machine prefpane gaat en alles exclude wat je er uit wilt hebben, neemt hij dat ook DE EERSTE KEER niet mee. Hiermee is dus de "mythe busted" dat TM een full pull backup doet.

De schijf die ik gebruik is een oude 14 GB USB disk en daar wordt nu maar 2,5 GB van gebruikt. Het totaal verbruikt op mijn interne HD is 17 GB. Time machine pakt ook alleen mijn usermap, meer niet. De rest heb ik op CD om weer te installeren OF staat op het web.

Mocht je Time Machine al gebruiken of het heeft al een "Full Pull" gemaakt, is dat geen probleem. Stel TM zo in zoals jij het wil, zet het uit, wis de schijf en zet het weer aan. Nu gaattie weer direct een backup maken van hetgeen dat jij wil en klaar is klara.

Conclusie: je hoeft geen evenredig grote schijf te hebben als je dat echt niet nodig hebt. Wil je meer dan alleen je usermap downloaden, maar ook nog je muziek etc, dan is het een ander verhaal.

Mijn test is gedaan op een iBook G4 12" 1.33 Ghz ~ 512 MB ~ 40 GB intern HD ~ 14 GB USB extern HD.

#28 04-11-2007 22:02

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Stel je maakt een enorme fuckup van je HD door pakweg NortonTools te installeren. Dan is een complete reset van je HD natuurlijk mooi. In alle andere gevallen kies je alleen voor het resetten van het bestand of map in kwestie.

#29 04-11-2007 22:09

XyonN
Gast

Inderdaad, zoals jij al zegt, het blijft de keuze wat jij wilt. Je kan dus alle kanten op.

#30 04-11-2007 22:19

Buzz
@ Delft

XyonN: Had jij het gedrag van Time Machine anders verwacht dan? Het lijkt mij nogal vanzelfsprekend dat hij overslaat wat jij aangeeft dat hij moet overslaan. Dat daar mythes over bestonden was mij niet bekend.

en deskman: Ook als je harde schijf het begeeft is een backup van je volledige systeem up-to-date tot binnen het afgelopen uur erg waardevol om te hebben. Zeker als je net tegen een deadline aan aan het werken was. En in tegenstelling tot het installeren van Norton Tools kan een kapotte harde schijf iedereen overkomen.

Terugzetten van een volledige Time Machine backup (eventueel in combinatie met een SuperDuper of CCC kloon) scheelt je zo een paar uur, in vergelijking met terugzetten van installatie-CDs en websites en het opnieuw moeten maken van al je voorkeursinstellingen.

#31 04-11-2007 22:32

XyonN
Gast

Buzz schreef:

XyonN: Had jij het gedrag van Time Machine anders verwacht dan? Het lijkt mij nogal vanzelfsprekend dat hij overslaat wat jij aangeeft dat hij moet overslaan. Dat daar mythes over bestonden was mij niet bekend.

Ik las her en der al verhalen dat de eerste keer dat je je schijf aankoppelt ten alle tijde een 1 op 1 kopie was, zonder dat je dat kon instellen. Maar dat kan gelukkig wel degelijk.

#32 04-11-2007 22:44

Julian

tip: je downloadmap ook weglaten bij het maken van reservekopieƫn. Scheelt wat ruimte voor bestanden die je meestal toch meteen weer weggooit (of niet, als je slordig bent, maar ze zijn in ieder geval zelden belangrijk).

#33 05-11-2007 07:36

Buzz
@ Delft

tip: Een grote externe FireWire harde schijf kost nu rond de 35 cent per gigabyte, mobiele USB schijven ongeveer 70 cent. Als je je werk doet met je Mac, en weleens tegen deadlines aan moet werken, zorg dan dat je zo'n schijf in huis hebt voor gebruik met Time Machine en/of een kloonprogramma. En gebruik dan de standaardinstellingen en ga je geen zorgen maken over een paar megabyte in een downloadmapje.

#34 05-11-2007 16:52

Dicespark
@ Eindhoven
Website

Doc. Brown en ik hebben zojuist Time Machine ook aan de praat gekregen. 
http://peebucket.com/images/doc_brown.jpg

Aangezien ik graag een bootable backup van mijn systeem maak (voorheen met carbon copy cloner) vroeg ik me af of ik ook vanuit Time Machine kan booten. Verwacht het eigenlijk niet, je zou dan sowieso een totale backup moeten maken...

** The Royal Institute **
grafisch ontwerp, product ontwerp & creatief consultancy
* personal creative design portfolio *
* Twitter *

#35 05-11-2007 17:01

Buzz
@ Delft

Booten vanaf een Time Machine backup is inderdaad niet mogelijk. Dat is een bladzijde geleden in dit topic al aan bod gekomen. Wel kan je met een OS X opstartschijf en een volledige Time Machine backup binnen een uurtje je systeem herstellen in de staat van minder dan een uur voordat het mis ging. En dat is iets dat met Carbon Copy Cloner of Superduper weer niet kan. Tenminste, ik neem aan dat je die programma's niet de hele dag laat draaien als je nog iets gedaan wil krijgen op je Mac. Het maken van zowel  een bootable clone op zijn tijd als het continu draaien van Time Machine is dus volgens mij een uitstekende combinatie als je graag razendsnel weer verder wil met waar je mee bezig was als er iets mis gaat.

#36 14-11-2007 16:04

mekker

Stel ik werk aan een project als dat klaar is brand ik er een CD van, dan heb ik de back up's  in TM niet meer nodig.
Kun je dingen uit TM weggooien?

The future isn't what it used to be.....

#37 14-11-2007 16:14

Buzz
@ Delft

Je kan gewoon met de Finder (of welke tool dan ook) je gang gaan binnen de Time Machine backup. Maar erg handig lijkt me dat niet. Als je echt structureel plek tekort komt kan je beter een grotere hard disk kopen.

#38 15-11-2007 09:03

Steff
@ Part Dieu

mekker schreef:

Stel ik werk aan een project als dat klaar is brand ik er een CD van, dan heb ik de back up's  in TM niet meer nodig.
Kun je dingen uit TM weggooien?

Als je van te voren weet dat je de backups niet nodig hebt zou je de mapw aar ze in staan kunnen weglaten in Time Machine via de voorkeuren, maar dan heb je er nooit een backup van. Dus dat is ook niet de aller beste oplossing. Behalve als het erg groote bestanden zijn lijkt mij het handig.

#39 15-11-2007 09:24

Buzz
@ Delft

Je doet natuurlijk nogal het nut van Time Machine teniet als je bestanden (grote of kleine) van een project waar je op aan het werk bent gaat uitsluiten. Het verwijderen uit de Time Machine backup van projecten die je op CD hebt gebrand lijkt me om vergelijkbare redenen ook niet zo slim. Je vergroot dan eerder de kans op problemen dan dat je problemen voorkomt. Time Machine is er nou juist om onzichtbaar te blijven zolang je gewoon je werk doet, en er voor je te zijn in de situaties dat er iets niet gaat zoals je verwacht. Zoals bijvoorbeeld de situatie dat je je project al van je interne harde schijf verwijdert hebt, terwijl achteraf gezien er bij het branden ervan op CD iets is mis gegaan, of dat je nog iets nodig hebt uit een vorige versie van het projekt.

Doe jezelf dus een lol en koop gewoon een grote externe harde schijf voor Time Machine. Voor die 30-70 cent per gigabyte hoef je het echt niet te laten.

#40 15-11-2007 14:50

Applecrunble
@ Holland / Frankrijk
Website

Verkeerde zuinigheid, je hebt al een 500GB schijf voor rond de 100 Euro. En geloof me, back-ups kun je nooit genoeg hebben. Je kunt met Timemachine zelfs met meerdere schijven werken en die iedere week omwisselen. Eentje thuis en eentje ergens in een kluis. Veilig gevoel.

Robert.

Het enige wat waarde heeft is datgene wat niet gekopieerd kan worden.

#41 15-11-2007 17:36

mekker

vraag is: wil je alles wel bewaren? er is een hoop rotzooi die ik slechts tijdelijk op m'n computer nodig heb die ik helemaal niet wil bewaren maar wel een copie van wil hebben op het moment dat het op m'n computer staat ( mocht 'ie gestolen worden of ontploffen of zo.)
Als ik een project heb afgerond heb ik dat niet meer nodig op de computer als ik dan alleen op TM zou rekenen voor de back up zou ik voor de zekerheid een backup van TM moeten maken.

The future isn't what it used to be.....

#42 15-11-2007 18:03

Buzz
@ Delft

Tja, zo ingewikkeld is het toch niet? Als je Time Machine gebruikt mag je daarnaast natuurlijk nog best je spullen op CD/DVD zetten, naar een andere harde schijf klonen of wat dan ook. In veel gevallen is dat zelfs heel verstandig om te doen. Maar laat dat dan je gebruik van Time Machine alsjeblieft niet beinvloeden.

Voor Time Machine reserveer je gewoon een schijf, je zet het aan, en daarna hoef je er niet meer aan te denken. Wat kan jou het schelen als er gigabytes aan informatie op de Time Machine backup staat waarvan je zeker weet dat je het niet meer nodig hebt? Time Machine is er juist ook voor de gevallen dat je iets nodig hebt waarvan je eerder overtuigd was dat je het kon weggooien.

#43 15-11-2007 21:17

Julian

Merk op dat grote bestanden uiteindelijk niet eens zo veel ruimte hoeven in te nemen op je TM-schijf:
TM bewaart
- Ieder uur een backup van de afgelopen 24 uur;
- Iedere dag een backup van de afgelopen maand;
- Iedere week een backup tot de TM-schijf vol zit;
dus
- Alle backups van een etmaal, behalve eentje, worden weggegooid als ze ouder zijn dan 24 uur;
- Alle backups van een week, behalve eentje, worden weggegooid als ze ouder zijn dan een maand;
- De oudste backups worden verwijderd als de TM-schijf vol zit;
kortom
- Hoe korter een bestand of map op je harde schijf gestaan heeft, hoe minder ruimte die uiteindelijk op je TM-schijf zal innemen;
- Indien een bestand minder dan een week op je harde schijf heeft gestaan, is er een kans dat er uiteindelijk helemaal geen backup van bewaard blijft (die groter wordt naarmate het bestand korter op je schijf heeft gestaan);
met andere woorden: het aantal keren dat een bestand of map op je TM-schijf gedupliceerd staat is ten hoogste gelijk aan het aantal weken dat het op je harde schijf stond.

Verder is het zo dat bestanden niet opnieuw naar de TM-schijf worden gekopieerd, zolang ze niet gewijzigd zijn.
TM is best efficiƫnt en als ik jou was zou ik me er gewoon geen zorgen om maken.

#44 15-11-2007 21:56

Buzz
@ Delft

Julian schreef:

met andere woorden: het aantal keren dat een bestand of map op je TM-schijf gedupliceerd staat is ten hoogste gelijk aan het aantal weken dat het op je harde schijf stond.

Dat klopt, maar alleen op de langere termijn, als het bestand dus al meer dan een maand geleden verwijderd is.

Stel, je werkt een half jaar lang 8 uur per dag aan een groot bestand (bijvoorbeeld een film die je aan het editen bent, of een virtual machine van parallels), dan houdt Time Machine daar wel degelijk maximaal 8 uurlijkse + 30 dagelijkse + zo'n 21 wekelijkse backups van bij. In totaal in een half jaar dus zo'n 60. Stel dat bestand is 5 GB groot. Dan heb je voor alleen dat bestand 300 GB nodig.

Maar dit is natuurlijk wel een overdreven situatie. In de praktijk zal je Time Machine schijf misschien sneller dan in een half jaar vollopen, maar dat is niet erg, want de backups van de afgelopen uren en dagen zijn toch vele malen belangrijker dan die van meer dan een maand geleden.

Laatst bewerkt door Buzz (16-11-2007 00:37)

#45 03-12-2007 11:52

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

ik ben me de laatste paar dagen mateloos aan het irriteren aan timemachine..
hij maakt hele fijne backups, maar staat daardoor belachelijk lang te pruttelen.

Nu vroeg ik me af er er een manier is om time machine zelf ipv ieder uur 1x per 4 of 6 uur een backup te laten maken? ik heb wel een applicatie gezien die zelf een launchd proces aanmaakt, maar die zie je niet zomaar terug in timemachine, niet handig dus.

iemand een andere oplossing?

:-)

#46 03-12-2007 12:03

Julian

Je zou TimeMachineScheduler kunnen proberen.

Overigens kun je ook delen van je harde schijf uitsluiten van backups, zoals in dit topic al eerder ter sprake kwam. Uiteraard helpt dat alleen als de belangrijkste zaken (om backups van te maken dus) niet heel groot zijn. wink

#47 03-12-2007 12:21

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Julian schreef:

Je zou TimeMachineScheduler kunnen proberen.

Ja dat is het script dat niet werkt, hij komt niet in time machine te staan en deze blijft continu backups maken en niet eens per 6 uur zoals ik ingesteld heb.

#48 03-12-2007 13:09

Buzz
@ Delft

HSL schreef:

ik ben me de laatste paar dagen mateloos aan het irriteren aan timemachine..
hij maakt hele fijne backups, maar staat daardoor belachelijk lang te pruttelen.

Nu vroeg ik me af er er een manier is om time machine zelf ipv ieder uur 1x per 4 of 6 uur een backup te laten maken?

Hoe langer de tijd tussen de backups, hoe langer hij zal staan te pruttelen per backup. Irriteer je je alleen maar aan het gepruttel (het geluid dus), of vind je dat het werken op je Mac ook echt hinder ondervindt van Time Machine. Als alleen het eerste het geval is dan kan ik je aanraden je er overheen te zetten.

Ik heb die scheduler trouwens niet geprobeerd, maar volgens mij is het idee erachter dat hij de normale scheduler van Apple vervangt en dat je dus beter Time Machine in het officiele preference pane uitzet.

Laatst bewerkt door Buzz (03-12-2007 13:12)

#49 03-12-2007 14:09

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Buzz schreef:

Ik heb die scheduler trouwens niet geprobeerd, maar volgens mij is het idee erachter dat hij de normale scheduler van Apple vervangt en dat je dus beter Time Machine in het officiele preference pane uitzet.

die wordt automatisch uitgezet, maar je ziet dus ook niet je laatste updates erbij staan en in time machine zelf zie je de updates via het script gemaakt ook niet.

het is logisch dat het iets langer duurt, maar timemachine zelf staat ieder uur ook minstens 10 minuten te pruttelen terwijl ik soms dat uur nieteens iets gedaan heb, dus het enige wat er dan veranderd is zijn een paar mailtjes in mijn library erbij.

aangezien normaal gesproken TimeMachine alleen de wijzigingen op zou slaan verbaast het me dat hij dan nog steeds lang bezig is.

#50 03-12-2007 15:16

Julian

Dat is eigenlijk wel vreemd, HSL. Als je geen grote bestanden wijzigt in een uur en TM daarna toch 10 minuten bezig heeft om de boel te updaten, klopt er iets niet. Bij mij is dat de normale gang van zaken (bewerk geen video's, foto's van hoge resolutie of geluid), en TM is altijd binnen een halve minuut klaar.

Wat ik kan bedenken is dat je misschien grote swap files hebt die steeds geupdate worden. Dat zou het geval kunnen zijn als je "weinig" (naar leopard begrippen) RAM in je mac hebt zitten. Probeer eens of het helpt om het backuppen van /private/var/vm/ uit te zetten in het TM voorkeurenpaneel (je moet daartoe de verborgen bestanden laten weergeven).

[edit] Er stond eerst /private/tmp/ maar dat moest /private/var/vm/ zijn.

Laatst bewerkt door Julian (03-12-2007 15:22)

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB