MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 15-09-2007 15:41

apple

applescript hulp

Hallo,

om mijn workflow sneller te laten gaan, zou ik graag werken met een applescript. Ik moet een aantal advertenties omzetten naar pdf (rond de 1000). Om dit niet manueel te moeten doen, wou ik applescript leren zodat het sneller gaat.

Alle advertenties zitten dus in een afzonderlijke map. De denkwijze van het script heb ik wel gevonden, maar ik krijg het nog niet vertaald in een script.

Ik dacht het zo te doen:
men kijkt in een map die zich in een hoofdmap bevindt, heeft dat indesign-document een bijhorende pdf, dan moet er niets gebeuren. Heeft het indesign geen bijhorende pdf, dan moet er een geschreven worden.

Ik ben pas enkele dagen bezig met applescript, dus het is nog chinees voor mij. IIs er iemand die mij wil helpen, of al op weg kan zetten?

groetjes en alvast bedankt

#2 15-09-2007 18:13

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Re: applescript hulp

Kijk in ieder geval eens naar Automator. Daarmee kun je de stappen die jij wilt uitvoeren ook automatiseren. En je hoeft er dan geen AppleScript voor te schrijven.

"I tawt I taw a puddy tat!" Tweety

#3 15-09-2007 19:24

Julian

Als je het graag met applescript wil oplossen kun je ook kijken op www.macscripter.net, daar hangen een aantal mensen rond die bijna vloeiend applescript spreken.

#4 15-09-2007 23:41

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Er staan een heel zwikje indesign scripts op: http://olivier.berquin.free.fr/indesign/indesign_2.html

Ik heb het volgende in elkaar geknutseld met wat google werk, maar ik beschik niet over indesign, dus ik heb niet echt de moeite genomen het te testen, maar het zou je in de goede kant moeten sturen.
Dit scriptje controleerd echter nog niet of er al een pdf is, en slaat het bestand simpelweg op in dezelfde map onder de naam converted.pdf.

Het zou er iets als volgt uit moeten zien:

Code:

tell application "Finder"
    set Afolder to "HD:Blah:A:" as alias
    set a_list to every file in Afolder
    repeat with i from 1 to number of items in a_list
        set a_file to (item i of a_list)
        copy file type of a_file as string to FileType
        if FileType is "INDD"
            tell application "InDesign CS2" 
               activate 
               set myDocument to open file (Afolder & a_file) 
               make PDF export preset with properties {name:myPDFPresetName, view PDF:false, omit EPS:true}
               export format "Adobe PDF" to (Afolder & "converted.pdf") using myPDFPresetName
            end tell             
        end if
    end repeat
end tell

Uiteraard moet je Afolder nog aanpassen aan je pad (let wel op dat je eindigt met een :, anders werken de concatinaties verderop in het script niet)

Sexybiggetje.nl :: cc-licensed by sexybiggetje.nl

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

#5 17-09-2007 18:58

apple

dank je wel.. ik ga het morgen testen op mijn werk..

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB