MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#51 22-09-2006 22:15

hietahh

Re: Het Show-off topic

@Phaedrus:
De sites die nu bovenaan staan bij bijvoorbeeld 'wonen in p0rtugal', gaan niet direct over het daadwerkelijke wonen in Portugal, maar zijn van bijvoorbeeld Planet. Wanneer ik een URL als 'natuurlijkwoneninportugal.nl' registreer, zal dat zwaarder tillen dan 'planet.nl/ajeije/aefs3.html'. Zeker wanneer ik dit combineer met wat andere SEO-truucjes. Ik denk dat het best mogelijk is om een site met een dergelijke URL in de eerste 10 resultaten te krijgen. Heb ik daarin (on)gelijk?

#52 22-09-2006 23:05

servir frais

Voor een producent van vinylvloerbekleding heb ik het principe bedacht om ipv een Pantonewaaier, een waaier te maken met al hun verschillende types vloeren in alle mogelijke kleuren.

Het is een huzarenwerkje geweest daar er in een laatste fase nog een waaiertje werd toegevoegd met oudere prints en we zo dus een boekje moesten maken van 31 en eentje van 43 pag's, met telkens 6 foto's erop.

We hebben van iedere staal een foto genomen en die dan gecorrigeerd, gecorrigeerd en gecorrigeerd tot de klant tevreden was, maar er zaten ontzettend veel staaltjes bij die kleuren bevatten, die gewoon niet te drukken waren; goud- en zilvertinten, glittereffecten, ...

Ik plaats dit hier niet zeker niet vanwege het esthetische aspect maar dit was het meest omvangrijke project wat ik heb gedaan in de 6 jaar die ik er nu reeds werk.

Alle kleurproeven werden telkens gedrukt op het uiteindelijke papier en steeds weer vernis in de uiteindelijk vernis, om zo weinig mogelijk verschil te hebben tussen proef en uiteindelijke druk.

Er is een periode van 3 maand over gegaan en 9 reeksen van nieuwe kleurproeven, zonder de correcties aan de pers niet meegerekend!

kleinste bestandje staat als lowres pdffile op http://users.telenet.be/timdebeir/

Laatst bewerkt door servir frais (22-09-2006 23:05)

#53 22-09-2006 23:20

Phaedrus

@hiettah

Zoekwoorden in de domeinnaam geven je inderdaad een klein voordeel ten opzichte van een 'particulier die via planet' wat aanbiedt. Je moet hiervoor wel de naam aanpassen. natuurlijkwoneninportugal is door de zoekrobots niet te determineren, het zal iets worden als "natuurlijk-wonen-in-portugal", hiermee maak je de zoektermen kenbaar.

Maar met een goede URL ben je er absoluut nog niet! Een goede pageranking is een combinatie van goede code en content (zoekwoorden op de juiste plaats gebruiken), duidelijke en eenvoudige navigatie (pas op met Flash...) en het aantal links naar je site. 2 van de 3 factoren beheers je zelf, voor je linkpopulariteit ben je mede afhankelijk van anderen.

Ik ben overigens wel benieuwd naar je SEO-trucjes. Ik heb zelf een behoorlijke studie gemaakt van zoekmachine-optimalisatie (in combinatie met copywriting) en volgens mij zijn er maar weinig trucs meer toegestaan. Voordat je iets gaat uitproberen, google maar eens op de term "spamdexing", dan krijg je een aardig overzicht / inzicht in wat alvast niet meer mag. Google is zeker serieus als het om spamdexing gaat, zo hebben ze een jaartje geleden BMW compleet uit hun systeem gegooid omdat die wat extra links liet leggen naar hun site. Was niet zo slim...

#54 23-09-2006 01:34

zoezoe
@ Overal en Nergens

MacBeer schreef:

Ligt eraan of het verkeerd is. Kijk, je bent bezig met communicatie. Heel veel studenten hebben dit niet of nauwelijks door. Wat je maakt moet een boodschap overbrengen, moet communiceren. Om erachter te komen of je beeld communiceert zul je objectief naar je eigen werk moeten leren kijken. En dat is lastig. Soms dan kom je erachter dat je verkeerd bezig bent en moet je soms alles overhoop gooien. 'Kill your darling' noemt men dat in de ontwerperswereld.
Kunst is communicatie, maar dan communicatie op een heel ander niveau als de 'toegepaste' kunst. Een schilderij kan jaren aan iemands muur hangen voordat het 'begrepen' wordt. En soms dan valt er niks te begrijpen. Er kan dus een langere tijd overheen gaan voordat het werk communiceert.
Een poster, flyer of ander toegepast medium moet direct communiceren. Een abri met een reclameboodschap moet in een split-second 'leesbaar' zijn. Zo niet dan mist het zijn doel, met alle gevolgen van dien.

'Kill your darlings', toch? Dat is het cliché uit de filmindustrie...

anyway..

Je lijkt Wim Crouwel wel! Maar dat kan je tegenwoordig toch NIET alleen meer zeggen? Ik bedoel ten tijde van de opkomst van de heldere zwitserse stijl waar Wim Crouwel een adept van was pastte deze opvatting geweldig. Stevige én met een duidelijke constructie gemaakte ontwerpen waarin de ontwerper vooral zocht naar neutraliteit én niet naar 'rommel'. De boodschap voorop.

In mijn opzicht kan je deze neutrale opvatting NIET meer alleen volhouden. Op deze manier ga je bijna voor je opdrachtgever meedenken. In mijn optiek schuilt daar een zeker gevaar in. Is het niet goed om soms ook een zekere afstand te bewaren én te kijken hoe het ontwerp meer bijv. een cultuurdrager kan zijn dan alleen een efficient product?

(Sorry, het is laat, heb een biertje op, en wil eigenlijk alleen een beetje discussie ipv ja en amen)

wink zz

"Nothing is built on stone. All is built on sand, but we must build as if the sand were stone"

#55 23-09-2006 09:44

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Zeker kan dat, dat is iets waar je als ontwerper ook naar moet streven. Maar mensen die net beginnen aan een opleiding als grafisch vormgever moeten eerst leren conceptdenken zodat ze een communicatief probleem weten op te lossen en te vertalen naar een beeld. Als ze dat kunnen is het verstandig om verder na te denken over andere functies die een beeld hebben kan.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#56 23-09-2006 10:05

behappy
@ amsterdam
Website

Persoonlijk blijf ik erbij, dat communicatie voorop staat, hoe mooi je ontwerp ook kan zijn, als niemand snapt waar het voor bedoeld is, valt je ontwerp!

En ook vind ik dat je niet zomaar een ontwerp kan maken, luister naar opmerkingen van Oohdie, eerst goed schetsen, ideeën bedenken, dan selecteren, dan uitwerken. Maar ach ieder zijn ding!

Laatst bewerkt door behappy (23-09-2006 10:06)

#57 23-09-2006 10:13

salty
@ Groningen
Website

Als je de regels kent, kun je ze breken.
Daar is het ontwerp van deze site ook zo'n fijn voorbeeld van.  wassat

(waar is de onschuldige smiley)

#58 23-09-2006 13:16

zoezoe
@ Overal en Nergens

behappy schreef:

En ook vind ik dat je niet zomaar een ontwerp kan maken, luister naar opmerkingen van Oohdie, eerst goed schetsen, ideeën bedenken, dan selecteren, dan uitwerken. Maar ach ieder zijn ding!

maar... da's een ouderwets idee, denk ik. Het klassieke gegeven dat je eerst een schetsboek pakt, én pas daarna een computer aanraakt heeft meer met de eerste mac-avonturen te maken uit de jaren 80. Ik geloof stellig dat we heel snel toegaan naar een tijd waarin voor veel ontwerpers dat geschets ook best op de computer kan.

Een goed voorbeeld vind ik altijd zelf de letters van Zuzana Licko van Emigre... het is algemeen bekend dat ze een hekel heeft aan tekenen én aan het eerst tot in de details schetsen van letters alvorens naar het scherm te gaan... ze omarmt zeg maar de nieuwe techniek door deze bijna direct aan te pakken.

Ik wil het niet negeren, maar vind niet dat je altijd maar kan zeggen dat dit de beste manier is...

"Nothing is built on stone. All is built on sand, but we must build as if the sand were stone"

#59 23-09-2006 13:36

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

zoezoe schreef:

maar... da's een ouderwets idee, denk ik. Het klassieke gegeven dat je eerst een schetsboek pakt, én pas daarna een computer aanraakt heeft meer met de eerste mac-avonturen te maken uit de jaren 80. Ik geloof stellig dat we heel snel toegaan naar een tijd waarin voor veel ontwerpers dat geschets ook best op de computer kan.

niet per definitie waar, heel veel mensen laten zich tijdens schetsen op de computer sneller beperken door technologische belemmeringen en dat is jammer, want in principe moet je er vanuit gaan dat alles kan.

ik zet altijd eerst een idee op papier, heel grof. dan ga ik het in illustrator uitwerken en pas daarna ga ik het als website bouwen. tuurlijk loop ik dan tegen problemen op die soms niet makkelijk op te lossen zijn, maar ik merk wel dat het een stuk beter werkt dan gelijk met de website aan de slag te gaan.

:-)

#60 23-09-2006 13:46

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Zoezoe: schetsen kan ook zeker op de computer. Maar het grote gevaar bij schetsen op de computer is dat je je in een te vroeg stadium met details gaat bezighouden. Je kan inzoomen tot 1600% in Illustrator... dat doe je niet op papier, het kan gewoon niet. Maar als je op de computer schetst zoom je wel in en ga je pielen. Hierdoor is het risico dat je het geheel uit het oog verliest erg groot.
De namen die jij aanhaalt hebben hun sporen lang en breed verdiend. Die mensen hebben een jarenlange werkervaring opgebouwd en kunnen inmiddels in een split-second herkennen of iets werkt of niet. Dat inzzicht is iets dat ontwikkeld moet worden door de jaren heen. En ja, dan kun je ook direct op de computer beginnen.
Mensen waarvan ik weet dat ze in opleiding zijn en weinig tot geen ervaring hebben raad ik altijd af om direct digitaal te werken.

Een tijdje geleden bezocht ik met Deskman en Marloes de MacExpo in Amsterdam. Daar woonden we een semenair bij van Petr Blokland en Just van Rossum, geen onbekende namen op het gebied van typografie en grafisch ontwerp. Zij hielden zich tegenwoordig ook bezig met het schrijven van software. Software die zeker in het ontwerpproces erg handig kan zijn. Zo hebben ze een programmaatje geschreven dat zelf fonts maakt... Op basis van variabelen die door de gebruiker gewijzigd worden genereert het programma fonts. Ook demonstreerden ze een programmaatje dat binnen een paar seconden verschillende stramienen voor een paginalayout maakt. De gebruiker kan hieruit een opzet kiezen en er verder mee aan de slag gaan. Fascinerend om te zien.

Zelf maak ik altijd kleine thumbnails als ik een nieuw beeld maken moet. Dat schetsen heb ik toch nodig omdat je toch elke keer weer verrast wordt door de uitkomst.

#61 23-09-2006 13:47

OohDie
Pro
@ Arnhem

Het is dat ik het fucked op druk heb en me nauwelijks met de discussie hier kan bemoeien. Maar toch even dan een opmerking.
Schetsen moet!
Natuurlijk kan dit gelijk digitaal alhoewel je je dan zoals HSL je al snel laat beperken of juist teveel laat gaan in de digitale mogelijkheden. Ikzelf ben dan ook een groot voorstander van potlood en papier. Het werkt een stuk sneller voor mij en heb ik binnen no-time tig compositieschetsen of later detail schetsen uitgewerkt.

#62 23-09-2006 14:06

zoezoe
@ Overal en Nergens

OohDie schreef:

Het is dat ik het fucked op druk heb en me nauwelijks met de discussie hier kan bemoeien. Maar toch even dan een opmerking.
Schetsen moet!
Natuurlijk kan dit gelijk digitaal alhoewel je je dan zoals HSL je al snel laat beperken of juist teveel laat gaan in de digitale mogelijkheden. Ikzelf ben dan ook een groot voorstander van potlood en papier. Het werkt een stuk sneller voor mij en heb ik binnen no-time tig compositieschetsen of later detail schetsen uitgewerkt.

ok... ik ben het met je eens dat je bepaalde fases moet doorlopen. Wat in eerste instantie goed oogt kan wellicht beter. Helemaal mee eens...

Het enige wat ik jammer vind is het het idee van schetsen op papier, én dat dan altijd als tip meegeven...
alsof het de enige weg naar Rome is. Natuurlijk begrijp ik jullie achtergrond; zowel jij als Bjorn werken zeer illustratief en fysiek. Papier is hierbij niet weg te denken

Ik denk dat schetsen 'an sich' niet zo interessant is. Als jullie tips meegeven lijkt het me eerder belangrijk te kijken WAT er gecommuniceerd wordt, en mensen een bepaalde hoek op te sturen; kijk eens naar deze kunstenaar, sla dit boek eens open (en niet alleen kijken), en probeer voor jezelf nou eens uit te vinden waar jij je zou willen bevinden in het veld van 'design'. Probeer het te onderbouwen... wat is het concept?

Ik teken graag, én schets graag, maar ik heb een prima academietijd doorlopen door niet alleen te schetsen. Het is NIET de Heilige graal denk ik. Ik denk dat sommige gewoon wat meer om hun heen zouden moeten kijken, iets van theorie tot zich zouden moeten nemen en eens een keer weg uit het 'apple-idioom'...

(maar daar zijn we het wel over eens denk ik wink )

@bjorn; da's leuk werk letterror: mocht je ooit dit boekje tegenkomen:
http://www.nijhoflee.nl/article/9789073367234 dan kopen hoor!

http://www.nijhoflee.nl/img2/9789073367234.jpg
Volledig software-matig-zelf-geprogrammeerd gerealiseerd door letterror.

Laatst bewerkt door zoezoe (23-09-2006 14:12)

#63 23-09-2006 14:20

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

De manier waarop je schetst is ook belangrijk. In die fase moet je je open stellen voor alle invloeden. Niets is fout, tekenen! Je moet verrast worden door dingen. Langzamerhand begin je er handigheid in te krijgen en ontwikkel je een gevoel waardoor je steeds sneller tot het beeld komt dat je vervolgens maken gaat.
En ja, om je heen kijken... hoe lossen anderen problemen op waar ik ook mee zit? Wat gebeurt er allemaal in mijn vakgebied en ben ik het daarmee eens? Allemaal vragen die je voor jezelf beantwoorden wil wil je een eigen visie ontwikkelen.

Zoezoe,: letterror was inderdaad wat ik bedoelde!

#64 24-09-2006 21:09

Mac Daddy
@ Mokum
Website

Okee, ik heb nu rekening met compositie gehouden en dat vind ik zelf een verbetering. Verder nog wat details uitgewerkt. Vooral de lucht.

De kleuren zijn in de psd net iets donkerder. JPG is een beetje flets.

http://img62.imageshack.us/img62/173/beauty03de6.th.jpg
Klikkelbaar

Laatst bewerkt door Mac Daddy (24-09-2006 21:12)

www.paaj.nl | Clients from hell

"The death of a designer's career starts when he thinks work from three months ago looks good." - Dustin Curtis

#65 24-09-2006 21:29

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

De zon staat laag, dus die schaduwen mogen veel langer. Laat ze maar lekker het beeld uit lopen. Als vorm trekt de zon teveel aandacht, ze concurreert met de vorm van de vrouw. Die is central geplaatst en zou denk ik de belangrijkste vorm in het beeld moeten zijn. Toch trekt die zon de aandacht. Probeer daar eens een oplossing voor te vinden.

#66 25-09-2006 12:01

Erika
Pro
@ Rotterdam
Website

De meeste mensen schetsen niet meer op papier helaas..

vanuit school wordt er vaak op gewezen dat je echt moet schetsen met de rede dat je je anders laat beperken (wat hier al eerder genoemd werd).

En daar ben ik het zeker mee eens!

www.evdbent.com

#67 25-09-2006 13:40

renn
Pro
@ Yo' mama's house!
Website

Inderdaad. Think out-of-the-box, met in dit geval je Macje als box. En dit geldt niet alleen voor compositorische afbeeldingen... Schets eerst een flowchart voor je website, software, projectplan. Alles eigenlijk. Koop lekker een Moleskine en een fijne pen. Is ook minder werk dan je Macbookje uit z'n skin en slaapstand te halen.

#68 26-09-2006 09:51

Jolly Roger

Yo, MacDaddy.

Ik denk dat je gewoon eens van scratch moet beginnen. Waarschijnlijk is je design nu namelijk zo dood als een pier.
Gooi alles overboord, geef jezelf een tik achterop je hoofd, draai 180 graden om en neem diep adem. Eerste pogingen zijn vaak de actual schets. Meestal komt er later iets heel anders uit. Dat zijn mijn ervaringen.

Wat betreft schetsen; het schelt gewoon veel tijd om even snel wat compositieschetsen te maken. Het is allen niet zo heilig als veel puristen menen. Op de MAC kun je ook 'schetsen'.

Wijze uitspraken in undersigns zijn zwaar overrated!
Wijs he?

#69 26-09-2006 10:42

salty
@ Groningen
Website

Met painter kan ik helemaal perfect het schetsen met een potloodje simuleren zonder dat ik ooit mijn puntje hoef te slijpen. Toch geef ik er de voorkeur aan om af en toe wel mijn puntje te slijpen, op een andere plaats te zitten en dan wat uit het raam te staren inplaats van naar het scherm. Hoe meer ik me van het scherm los maak hoe beter het is. Eindje wandelen is ook altijd goed omdat je dan niet kan doen, alleen kan denken. Het is niet zo dat ik elk uur onder de douche ga staan omdat ik daar mijn beste ideeen krijg maar............
Nou ja regelmatig afstand nemen en krabbeltjes (ook aantekeningen, overwegingen, lijstjes) maken blijft sowieso gezond en verhoogt de "productiviteit".

#70 26-09-2006 10:49

Jolly Roger

Tja, daar moet ik het wel mee eens zijn.

EN altijd een blackbook naast je bed op het nachtkastje!

Wijze uitspraken in undersigns zijn zwaar overrated!
Wijs he?

#71 26-09-2006 10:53

Digideon
@ tussen DB en EH
Website

Jolly Roger schreef:

Yo, MacDaddy.
Wat betreft schetsen; het schelt gewoon veel tijd om even snel wat compositieschetsen te maken. Het is allen niet zo heilig als veel puristen menen. Op de MAC kun je ook 'schetsen'.

Met deze opmerking ben ik het wel eens. Schetsen is vaak natuurlijk een goede manier om een project te starten voor wat betreft het ontwerp, echter ligt dit voor een groot deel aan wat voor soort opdracht je voor je kiezen krijgt. In mijn geval lenen veel opdrachten zich er echt niet voor om eerst uitgebreid te gaan schetsen om vervolgens die schetsen weer digitaal uit te gaan werken.
In de concept/creatie fase (die genoeg opdrachten maar minimaal hebben) is het vaak wel sneller en handiger om wat krabbels en schetsen op papier te zetten. Nogmaals, dit is in mijn ogen helemaal afhankelijk van de opdracht en daarnaast nog een persoonlijke afweging. De een kan met z'n Mac veel sneller wat digitaal schetsen en vervolgens vanuit die schetsen verder met het uitwerken, de ander is veel sneller door eerst met potlood en papier aan de slag te gaan alvorens z'n Mac te raadplegen.

Laatst bewerkt door Digideon (26-09-2006 10:54)

past niet in sig

#72 26-09-2006 11:19

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Mensen, hoe interessant deze discussie ook is, dit topic is vooral bedoeld om creaties te showen! Wil je input over werk waar je mee bezig bent, post een WIP (Work in Progress) draadje.

#73 26-09-2006 15:58

Redeemer
@ Hilversum
Website

*kick* smile

http://www.displayground.nl/affiches/typography.jpg

http://www.displayground.nl/affiches/afrika.jpg

http://www.displayground.nl/affiches/soldier.jpg

3 affiches gemaakt voor de academie. Het onderwerp was geheel vrij, maar moest te maken hebben met iets waarover ik me druk kan maken. Originele grootte is A2.

Laatst bewerkt door Redeemer (26-09-2006 16:00)

Many times we think we see things, and later we realise we were wrong.
>>Ontwerpzaamheden

#74 26-09-2006 16:42

Jim
@ Utrecht
Website

Redeemer schreef:

*kick* smile

http://www.displayground.nl/affiches/typography.jpg

http://www.displayground.nl/affiches/afrika.jpg

http://www.displayground.nl/affiches/soldier.jpg

3 affiches gemaakt voor de academie. Het onderwerp was geheel vrij, maar moest te maken hebben met iets waarover ik me druk kan maken. Originele grootte is A2.

Tjeempie Redeemer, echt mooi! Hoe heb je dat gedaan (die 1e dan)?

#75 26-09-2006 16:57

Gmid
Pro
@ Veenendaal
Website

Mijn complimenten voor de tweede poster. Die andere twee doen me niet zo veel, de eerste was me net iets te onduidelijk, en de laatste moet je ook een uur naar kijken voor het duidelijk is.

Maar de tweede... gewoonweg geweldig!!

MiveCommunications - for an open world

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB