MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#26 21-09-2006 14:50

Chartreuse
@ Luilekkerland

Re: Het Show-off topic

kjeld schreef:

Jazeker, graag zelfs. Het beste is natuurlijk om er vast een (of meer wink) te bestellen.

Op de site zag ik daar niet zo gauw iets over staan, klopt dat? Of gewoon via de reguliere (internet)boekhandel? Dit hoort natuurlijk gewoon naast mijn exemplaar van The Book of Illusions,

kjeld schreef:

Over de rest van het zetwerk: er is vooral naar de vorm van het geheel gekeken, maar naar een aantal zaken is ook toegewerkt. Puzzelen voor gevorderden, zeg maar.

Nog hebberiger! Klinkt geweldig, naar een lees/kijk-ervaring a la House of Leaves.

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

#27 21-09-2006 14:59

kjeld
Pro
@ Amsterdam
Website

Chartreuse schreef:

Op de site zag ik daar niet zo gauw iets over staan, klopt dat?

Nee. Rechts in heel grote letters: Sign in now.
Het is niet via de boekhandel verkrijgbaar, en zal dat waarschijnlijk ook niet worden. We weten ook nog niet wanneer het geleverd wordt i.v.m. de vrij hoge drukkosten die we nog rond proberen te breien.

Anyway, als ze komen is ie wél gesigneerd.
kjeld

#28 21-09-2006 15:09

Chartreuse
@ Luilekkerland

Waar is de bloossmiley? Zet je het in koeienletters, was het me nog ontgaan. Ik moet zeggen dat ik dat trouwens een bijzonder schappelijke prijs vind!

Laatst bewerkt door Chartreuse (21-09-2006 15:12)

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

#29 21-09-2006 15:26

inberlin
Pro
@ alway here
Website

GoingStrong schreef:

Ik neem even de vrijheid een beeld te posten van een van de andere leden. Op de site van Salty (aka Sally) kwam ik een prachtige plaat tegen, acryl op hout. Ik kan het niet laten die hier even te tonen ....

mooie plaat van een mooie vrouw ,das charlotte rampling btw

#30 21-09-2006 22:21

Mac Daddy
@ Mokum
Website

OohDie schreef:

@ Mac Daddy, o.k. het toverwoord is hier compositie!

En dat is eigenlijk wat ik het meeste mis.
Heb je wel nagedacht over de compositie en beeldopbouw van je illustratie?
Was is het hoofdmotief en wat wil je vertellen.

Compositie is een ordening van de elementen in het beeldvlak. En geen grote puinhoop van elementen in een beeldvlak. De elementen die je gebruik (de palmbomen) zouden je hoofdmotief (de leuke dame) moeten versterken. Door de rommelige opzet zoals het nu is versnippert het beeld en dus ook de aandacht enorm. Eerlijk gezegd mis ik alle samenhang in het beeld. Je zou bij het opbouwen van je beeld een paar regels kunnen hanteren b.v. de "gulde snede" of de "regel van drie" of een "driehoeks compositie" maar geen van alle tref ik in dit beeld aan.

Nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat een rommelig aandoende illustratie, schilderij of foto per definitie slecht is. Een voorbeeld dat werkt misschien het beste, en laat ik dan gelijk een goed voorbeeld nemen. De Nachtwacht je zou misschien denken maar daar word je ook afgeleid door allerlei mogelijke details en toch is dat niet zo. Zonder dat de aanschouwer het eigenlijk in de gaten heeft wordt hij weldegelijk naar het hoofdmotief in het schilderij getrokken. Rembrandt gebruikt hiervoor verschillende technieken bijvoorbeeld "de regel van drie" maar ook de clair-obscur  (afwisseling van licht en donker) met een groot gevoel voor evenwicht en zeker niet onbelangrijk de compositielijnen (gevormd door lansen, geweren en gestrekte armen).

Wel even genoeg zo over compositie geloof ik (en dan ben ik over het kleur gebruik nog niet begonnen wink ) Maar in het kort komt het dus hier op neer, probeer een punt van focus te vinden in je beeld (je onderwerp) en laat de aanschouwer zich niet te veel verliezen in de warboel van elementen.

Damn het is al weer veel te laat voor mij om dit zo allemaal te tikken. Als je vragen of opmerkingen hebt hoor ik het graag natuurlijk. Kan er altijd nog dieper op ingaan.

Ik zal je vertellen hoe ik begonnen ben. Ik wilde weer eens een leuk/mooie wallpaper maken.
Ik begon met de dame vrijstaand te maken. Oranje silhouet gemaakt. Die vervolgens in een grijs vlak neergezet.
Toen begon ik een beetje te kloten. Retro-achtig met geabstraheerde elementen. En zo ga je verder. Toen kwamen die golflijnen en zag er wel een strand in. En dan lijkt het me wel duidelijk dat na nog wat proberen en doen er dit uitkomt.

Maar u zegt compositie. En natuurlijk houd je rekening met compositie wanneer je een beeld vormt. De dame, palmbomen, zon etc. zijn wel bewust daar geplaatst. Maar ik moet ook eerlijk bekennen dat 'gulden snede', 'driehoek' ik geen rekening heb gehouden.
Ik heb vandaag tijdens een college nog twee schetsjes gemaakt en rekening gehouden met die twee. En het beeld werd 'beter'.
Nu ga ik weer verder met mijn beeld en zal alles opnieuw gaan plaatsen.

Kkleurgebruik heb je het ook over? Dit is puur een persoonlijke keuze in dit geval. Doordat ik begon met oranje en niet veel later geel erbij, ontstond er al vanzelf een zonnig iets. Het grijs is misschien niet realistisch.
Maar leg gerust uit wat je met het volgens jou 'verkeerde' kleurgebruik bedoeld?
Je tips over compositie lieten me al wat inzien. Bedankt.

Laatst bewerkt door Mac Daddy (21-09-2006 23:23)

www.paaj.nl | Clients from hell

"The death of a designer's career starts when he thinks work from three months ago looks good." - Dustin Curtis

#31 22-09-2006 10:03

Joost
Pro
@ Tiel
Website

Hmm..  hier een hersenspinsel voor een CD-cover voor een tamelijk harde, doch melodieuze band..

Het is de bedoeling dat het een promotie dingetje wordt in de vorm van een wallet oid neutral

http://www.joostvaningen.com/ataglance/0011_small.jpg
Klikbaar smile

#32 22-09-2006 10:21

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Helemaal niet slecht. Waar heb je het beeld vandaan Joost?

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#33 22-09-2006 10:22

behappy
@ amsterdam
Website

@joost

In principe vindt ik de sfeer wel mooi, maar ik begrijp niet wat dat rare ding moet voorstellen aan het eind van de brug. Dat is me een beetje onduidelijk. En ik vind persoonlijk de naam van de band erg saai staan, typografisch gezien kan het wel wat meer uitstralen.

verder vind ik het het een erg mooi sfeertje

#34 22-09-2006 10:38

Joost
Pro
@ Tiel
Website

Grappig, de typo en "het einde van de brug" waren ook nog wat aandachtspuntjes die ik zelf in gedachten had. Het einde van de brug is het neusgat van een skull..  Maar ik vond het een beetje cliche om dat duidelijker naar voren te brengen. Laat mensen daar maar naar kijken en over na denken wat het nou precies voorstelt.

De foto's zijn deels vakantiefoto's oostenrijk, ijsbloemen op de ruit van de schuur afgelopen winter, en deels (de brug en lucht) van een stock-site.

Met de typo heb ik al veel gestoeid, maar het werd er echter niet beter op. Msschien dat ik nog een horizontale motion-blur er doorheen gooi, maar dat moet ik nog maar even bekijken. "less is more" leert de ervaring soms

#35 22-09-2006 10:51

behappy
@ amsterdam
Website

De neus van een skull, haalde ik er eerlijk gezegd niet uit, en heeft die band geen eigen logo.

Misschien moet je wat dat betreft even wat onderzoek doen, bij soort gelijke bands, kijk eens op de itunes musicstore daar zie je hoe andere bands met hun naam omgaan. Maar zorg wel dat het past bij je mooie visual

ben benieuwd

Laatst bewerkt door behappy (22-09-2006 10:51)

#36 22-09-2006 11:25

Joost
Pro
@ Tiel
Website

Ok, maar dat is nujuist wat ik niet wil..  "hoe anderen dat oplossen" of "hoe anderen daarmee omgaan" (no offense, behappy, ik waardeer je reactie) smile Om te kijken hoe anderen het doen is mijns inziens een beetje eeehh..  "veilig"...

Als je de muziek hoort is deze nujuist een beetje straight-forward-in-your-face bruut, statig (de band en het label zullen er niet zo van gecharmeerd zijn als ik wat van opnames online zet, kan het helaas niet laten proeven)

Wat ander DTP-werk van mij voor Reflections Magazine #15:
(dit zijn wat spreads uit een preview-pdf, dus hier zitten nog wat typo-foutjes in, enkele woorden op ieuwe regels enzo, paginanummers kloppen niet e.d.)

Interview met Count Me Out
http://www.joostvaningen.com/reflections/rfl01_small.jpg

Interview met Thrice
http://www.joostvaningen.com/reflections/rfl02_small.jpg  http://www.joostvaningen.com/reflections/rfl03_small.jpg

#37 22-09-2006 12:37

salty
@ Groningen
Website

@GoingStrong
Man, ik schrik ervan. Terwijl ik haar toch dagelijks 'tegenkom' in het halletje en even een blik wissel. Charlotte Rampling hangt daar in een iets ruimere uitsnede. 50x60 groot. Flink opgeblazen dus, als je bedenkt dat ik haar heb nageschilderd naar een zwartwit foto (H. Newton) uit een boek waar ze er helemaal op staat.

Bedankt.

#38 22-09-2006 13:04

Erika
Pro
@ Rotterdam
Website

http://www.deviantart.com/deviation/38777570/

Iets wat ik laatst gewoon in mijn vrije tijd gemaakt heb smile

( Foto en de bewerking door mij )

Laatst bewerkt door Erika (22-09-2006 13:05)

www.evdbent.com

#39 22-09-2006 13:09

behappy
@ amsterdam
Website

ziet er erg mooi uit erika

petje af

#40 22-09-2006 13:10

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Joost schreef:

Grappig, de typo en "het einde van de brug" waren ook nog wat aandachtspuntjes die ik zelf in gedachten had. Het einde van de brug is het neusgat van een skull..  Maar ik vond het een beetje cliche om dat duidelijker naar voren te brengen. Laat mensen daar maar naar kijken en over na denken wat het nou precies voorstelt.

Wat je in feit doet is het beeld 'coderen'. Maar je moet ervoor zorgen dat het beeld ook weer te 'de-coderen' is. En dat is hier niet het geval. Ik zou er in de verste verte geen neus van een schedel in zien. Wil je dat laten zien dan zal je toch meer richting een clichévorm moeten.

Een 'cliché' is niet per definitie iets negatiefs. Het voordeel van een cliché is dat iedereen weet wat ermee bedoelt wordt. Neem daar gebruik van!

#41 22-09-2006 13:15

Erika
Pro
@ Rotterdam
Website

@ hietahh

opzich vind ik de site niet lelijk, maar wel wat saai.. en het geeft me geen Portugal gevoel.
Ik zou niet overgehaald worden door deze sit eom een 2e huis te kopen in Portugal.

Ook vind ik het jammer dat het slecht weer is op die visser foto.. ik denk dat mooi weer wel een rede is waarom iemand een 2e huis daar zou kopen smile

www.evdbent.com

#42 22-09-2006 13:20

renn
Pro
@ Yo' mama's house!
Website

Klik

Omdat ik het uitzonderlijk druk heb met m'n master, werk bij 2 studios en een shitload aan freelance opdrachten heb heb ik geen tijd meer om m'n 'blog' bij te houden. Vandaar deze 'lite' versie van m'n site totdat ik weer wat meer tijd te spenden heb.

#43 22-09-2006 13:37

hietahh

Ziet er stijlvol uit! Eén ding: de resolutie is volgens mij wat te laag, de letters zijn niet helemaal scherp. Dat staat wel wat slordig, vind ik.

#44 22-09-2006 13:47

Gmid
Pro
@ Veenendaal
Website

Ziet er heel netjes uit! Maar ook hetzelfde als hietahh.. Dit komt omdat de pagina 1 grote JPG afbeelding is. Je ziet de compressie (helaas) als onscherp om de letters heen. Misschien proberen op te splitsen in loss png afbeeldingen of iets dergelijks.

MiveCommunications - for an open world

#45 22-09-2006 13:51

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Joost schreef:

Ok, maar dat is nujuist wat ik niet wil..  "hoe anderen dat oplossen" of "hoe anderen daarmee omgaan" (no offense, behappy, ik waardeer je reactie) smile Om te kijken hoe anderen het doen is mijns inziens een beetje eeehh..  "veilig"...

Zo moet je het ook niet zien. Je moet altijd kijken hoe anderen het doen. Niet om dingen na te maken maar om te zien hoe anderen problemen oplossen. Daarbij moet je ook op de hoogte zijn wat de collega's allemaal doen en welke visuele talen er in bepaalde genres gesproken worden. Dat laatste is denk ik vooral van belang bij albumcovers.

#46 22-09-2006 13:56

renn
Pro
@ Yo' mama's house!
Website

Ja, iets teveel compressie. Ik ge hem vanavond even opnieuw exporteren.

#47 22-09-2006 14:12

Joost
Pro
@ Tiel
Website

MacBeer schreef:

Wat je in feit doet is het beeld 'coderen'. Maar je moet ervoor zorgen dat het beeld ook weer te 'de-coderen' is. En dat is hier niet het geval. Ik zou er in de verste verte geen neus van een schedel in zien. Wil je dat laten zien dan zal je toch meer richting een clichévorm moeten.

Een 'cliché' is niet per definitie iets negatiefs. Het voordeel van een cliché is dat iedereen weet wat ermee bedoelt wordt. Neem daar gebruik van!

Nee, precies, daarin ben ik het met je eens; het is alleen effe aftasten om daar de balans in te vinden smile Wellicht zou een hele kleine gloed in de oogkassen het idee wat meer naar voren brengen.

Anderzijds; Mensen willen tegenwoordig dingen meteen kunnen doorgronden, ik betrap mijzelf er ook op; als ik sommige composities zie ga ik gelijk denken in lagen, overlays en dat soort technische zaken.. Ik probeer gelijk erachter te komen wat ik precies zie. Terwijl ik het noujuist supercool vind wanneer je als je later noggeens kijkt; je dan iets heel anders ziet. Waarom vind ik Pink Floyd zo'n geniale band.. Dat is toch omdat ik nog steeds van die platen kan genieten terwijl ik ze 100.000x gedraaid heb..

Misschien laat ik het daarom ook wel zo; het valt iedereen blijkbaar wel op; en het vormt een punt van disscussie. Mooi.

Best interessant; het is een oneindige discussie op basis van meningen. En iedereen heeft gelijk. Ik bedoel; je ziet niet meteen dat het een schedel is. Is dat verkeerd? 't is maar net wat je ermee wil natuurlijk. smile

#48 22-09-2006 16:52

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Joost schreef:

Nee, precies, daarin ben ik het met je eens; het is alleen effe aftasten om daar de balans in te vinden smile Wellicht zou een hele kleine gloed in de oogkassen het idee wat meer naar voren brengen.

Schetsen, schetsen, schetsen en schetsen. Maak een paar variaties en reageer daar weer op. In je hoofd kan je niet schetsen, dat moet je letterlijk voor je hebben liggen.

Joost schreef:

Anderzijds; Mensen willen tegenwoordig dingen meteen kunnen doorgronden, ik betrap mijzelf er ook op; als ik sommige composities zie ga ik gelijk denken in lagen, overlays en dat soort technische zaken.. Ik probeer gelijk erachter te komen wat ik precies zie. Terwijl ik het noujuist supercool vind wanneer je als je later noggeens kijkt; je dan iets heel anders ziet. Waarom vind ik Pink Floyd zo'n geniale band.. Dat is toch omdat ik nog steeds van die platen kan genieten terwijl ik ze 100.000x gedraaid heb..

Wat je ziet kan je op verschillende manieren uitleggen. De morfologische analyse speelt zich letterlijk af op het vlak 'wat zie ik'. Een beeld 'begrijpen' als in 'lezen' is iets anders. Op dat moment doet het beeld een beroep op wat jij weet. Da's het lastige. Als jij een heel goed concept hebt maar je voert dat vervolgens niet goed uit dan kan het niet gelezen worden. Je mooie concept gaat verloren.

Joost schreef:

Misschien laat ik het daarom ook wel zo; het valt iedereen blijkbaar wel op; en het vormt een punt van disscussie. Mooi.

Pas hier wel mee op. Het punt van discussie is een aanpassing in het beeld die jij moet doen zodat het beeld goed gelezen kan worden.

Joost schreef:

Best interessant; het is een oneindige discussie op basis van meningen. En iedereen heeft gelijk. Ik bedoel; je ziet niet meteen dat het een schedel is. Is dat verkeerd? 't is maar net wat je ermee wil natuurlijk. smile

Ligt eraan of het verkeerd is. Kijk, je bent bezig met communicatie. Heel veel studenten hebben dit niet of nauwelijks door. Wat je maakt moet een boodschap overbrengen, moet communiceren. Om erachter te komen of je beeld communiceert zul je objectief naar je eigen werk moeten leren kijken. En dat is lastig. Soms dan kom je erachter dat je verkeerd bezig bent en moet je soms alles overhoop gooien. 'Kill your darling' noemt men dat in de ontwerperswereld.
Kunst is communicatie, maar dan communicatie op een heel ander niveau als de 'toegepaste' kunst. Een schilderij kan jaren aan iemands muur hangen voordat het 'begrepen' wordt. En soms dan valt er niks te begrijpen. Er kan dus een langere tijd overheen gaan voordat het werk communiceert.
Een poster, flyer of ander toegepast medium moet direct communiceren. Een abri met een reclameboodschap moet in een split-second 'leesbaar' zijn. Zo niet dan mist het zijn doel, met alle gevolgen van dien.

#49 22-09-2006 16:57

behappy
@ amsterdam
Website

amen

#50 22-09-2006 20:24

Phaedrus

hietahh schreef:

Het is de bedoeling dat de website gevonden gaat worden via Google, en dat mensen die zijn site aanklikken in een betrouwbaar ogende omgeving terecht komen, en overgaan tot de aanvraag van extra informatie. Om dit te bereiken heb ik in de lay-out wat foto's gezet die in Portugal gemaakt zijn, en Portugal uitstralen (vissers, stadsgezichten). Om het 'natuurlijke' te onderstrepen, heb ik een houten achtergrond gemaakt.

Wat denken jullie ervan?

Ik denk dat je deze opdracht op de verkeerde manier benadert... Je maakt je nu druk over de lay-out van de site terwijl het echte probleem - uitdaging zo je wilt - is: hoe krijg ik deze site met een goede pageranking binnen Google & Co. Een snelle query op "woning+portugal" in Google.nl leverde me meer dan 1.000.000 hits op... Je hebt dus stevige concurrentie.

Je kunt een fantastische site ontwerpen en bouwen maar als die door 'niemand' wordt bekeken, heeft jouw opdrachtgever toch een probleem. Hij investeert maar wat is zijn rendement? Voor dit aspect ben jij  mede verantwoordelijk als ontwerper en bouwer.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB