MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 13-06-2007 14:03

Jodocus

Welke taal te kiezen

Ik zit met een vraag die me al even bezighoudt. Ik ben een amateur developer die er misschien wel iets meer dan z'n hobby van wil maken. Een aantal jaar terug ben ik begonnen in REALBasic. Ik kon daar leuke dingen in schrijven, maar ik wil graag niet beperkt zijn tot de mogelijkheden die REALBasic en plug-in makers bieden. Het lijkt me leuk om gebruik te kunnen maken van de laatste technieken van OSX.
Ik heb al wat zitten snuffelen in Obj-C. Ik heb helemaal geen ervaring in C en dus kostte me het wel wat moeite om het te doorgronden, maar als ik daarop ga zitten, lukt het me vaak vrij snel. Nu sprak ik een tijdje terug met iemand en vertelde hem van mijn plannen. Hij vertelde me dat ik veel beter Ruby of Python kon leren. Ook daar heb ik even naar gekeken. Sommige talen kun je (als ik het goed begrijp) op verschillende gebieden (web-development of windows) aanwenden.

Ik moet zeggen dat ik sindsdien door de bomen het bos niet meer zo goed zie. REALBasic, Obj-C, PHP, Javascript, Java --> plaatje duidelijk. Maar er schijnt meer te zijn neutral
Kunnen jullie me helpen wat meer duidelijkheid te krijgen en eens voors en tegens noemen?

Thnx

APC

'Twas brillig, and the slithy toves / Did gyre and gimble in the wabe (Lewis Caroll)

#2 13-06-2007 16:57

aerosoul
Pro
@ Curaçao
Website

Re: Welke taal te kiezen

Wat wil je precies gaan ontwikkelen?

#3 13-06-2007 17:29

Jodocus

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat nog niet heel specifiek weet.
Ik merk twee neigingen: Aan de ene kant wil ik een taal leren/gebruiken waarmee ik in meerdere contexten iets kan, aan de andere kant wil ik graag het beste uit m'n mac halen smile

Het is op zich niet erg om voor de ene context taal a te gebruiken en voor de andere taal b, maar als ik me nu ergens in ga gooien, wat zou dan een goede keuze zijn?

Geeft dit wat opheldering?

'Twas brillig, and the slithy toves / Did gyre and gimble in the wabe (Lewis Caroll)

#4 14-06-2007 13:24

Julian

Obj-C (in Cocoa) biedt je alle tools die er in MacOS X beschikbaar zijn, zoals kleurenpaletten en integratie met Adresboek en iCal. Voor stand-alone programma's op de mac is dat dus de prettigste programmeertaal (of zeg maar gerust, API) om mee te werken. Niet voor jou maar ook voor de gebruiker: een échte Cocoa-app voelt toch altijd wat meer "native" aan dan iets in een andere programmeertaal (Carbon).

Voor general purpose is Obj-C echter juist niet zo geschikt. Naar mijn idee zijn dit de beste opties:
- Java is zeer portable, heeft een uitgebreide eigen API en kan zowel voor stand-alone apps als voor applets (op een website) gebruikt worden. Heeft veruit de beste performance van de talen die niet vooraf gecompileerd hoeven te worden.
- Voor Python geldt ongeveer het zelfde als voor Java: zeer portable en zeer uitgebreide API. Wordt niet voor applets gebruikt, maar wel voor server-side scripting (in de vorm van Ruby) wat dan in Java weer niet zo gebruikelijk is. Python is trager dan Java maar daar staat tegenover dat het efficiënter is met het geheugen en dat de programmeertaal consistenter en makkelijker te leren is.
- C++ is mijn eigen favoriet. Je moet het weliswaar altijd (voor ieder platform afzonderlijk) compileren, maar daar staat tegenover dat het de beste performance biedt die je kunt krijgen en dat het bijna overal inzetbaar is. Command-line tools, (Carbonized) GUI apps en server-side scripting zijn allemaal mogelijk met C++ (ik moet alleen wel opmerken dat je het niet kunt gebruiken voor applets, op dat gebied heeft Java een zeker monopolie). Mooi aan C++ is verder dat je het met alle programmeerparadigma's kunt gebruiken (procedureel, object-georienteerd, generiek, functioneel, declaratief en desnoods zelfs lineair), waar de meeste talen zich beperken tot procedureel of object-georiënteerd.

Voor de volledigheid zal ik ook nog even wat andere talen noemen:
- PHP is een hele prettige taal voor server-side scripting (sss) - voor veel mensen zelfs een synoniem. De performance haalt het niet bij Python of C++ maar het is snel genoeg voor de meeste sss toepassingen, en daar komt bij dat het absoluut heel prettig werkt omdat het niet gecompileerd hoeft te worden en het uitgebreide ondersteuning biedt voor die zaken die je vaak gebruikt in sss, zoals mySQL en (als ik me niet vergis) ook XML. Hoewel het officieel ook voor stand-alone apps gebruikt kan worden is het echter geen ware general-purpose taal.
- Perl was ooit een prachtige scripttaal die vooral erg geschikt was voor het werken met strings. Tegenwoordig zijn Python en PHP echter betere alternatieven, afhankelijk van wat je er mee wilt doen.
- REALBasic (en VisualBasic) is leuk omdat je er makkelijk GUI apps mee in elkaar kunt zetten, maar dat kan ook met Cocoa, wat om verscheidene redenen (m.n. performance en integratie met het MacOS) een betere keus is. Programma's gemaakt in RB en Cocoa zijn ook even makkelijk (of moeilijk) te porten naar een ander OS, mocht je dat willen; áls je dat wil is C++/Python/Java waarschijnlijk een betere keus.
- JavaScript is handig voor het maken van dynamische opmaak (bijvoorbeeld voor het open- en weer dichtklappen van een menu) op html-pagina's (client-side scripting). De performance is nogal afhankelijk van de browser, maar komt nooit in de buurt van die van een Java-applet (het laatste is overigens absolute overkill voor een dynamische opmaak).
- Actionscript (als onderdeel van Flash) is ook een vorm van client-side scripting, en lijkt in feite erg op JavaScript. Net als JavaScript is het vooral geschikt voor interactieve websites. Je kunt er echter, vooral dankzij de grafische kwaliteiten van de svg, iets mooier de applets van Java mee benaderen.
- C is de voorganger van C++ (overigens wordt het nog steeds doorontwikkeld). Je kunt met C niets dat je niet ook met C++ kunt terwijl C niet alle paradigma's biedt die C++ biedt (vooral generiek en object-georienteerd zullen door velen gemist worden) en het lijkt erg veel op elkaar, dus naar mijn idee kun je beter voor C++ kiezen. C++ is ook iets veiliger in het geheugenmanagement.
- Assembly (ook wel Assembler genoemd, maar dat is eigenlijk het programma dat Assembly omzet naar machinecode) is de enige taal waarmee je direct de hardware kunt aanspreken. Vroeger werd als argument om ASM te gebruiken de performance genoemd, maar compilers van programmeertalen zoals C++ kunnen tegenwoordig veel betere ASM produceren dan mensen, omdat ze optimaal gebruik weten te maken van de onderdelen van de processor. Dus vooral geschikt voor drivers en virussen... overigens moet je voor ieder processortype een nieuwe variant van ASM leren.

Kleine samenvatting: als je het beste uit je mac wilt halen in GUI-apps, kies dan voor Cocoa (overigens kun je in Cocoa ook gedeeltelijk met C++ werken, mocht je dingen maken waarbij de performance erg belangrijk is). Wil je je helemaal toeleggen op server-side scripting, dan is PHP een must (maar je kunt er dus ook C++ of Python voor gebruiken). Voor games is C++ de beste keuze. In alle andere gevallen is C++ ook een uitstekende keuze - eventueel aangevuld met Java óf Python, voor als je eens iets simpels cross-platform in elkaar wilt zetten.

De ondertoon is nogal C++-gericht, moet ik toegeven, maar daar kun je vast wel doorheen lezen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. smile

#5 15-06-2007 07:14

Jodocus

Wow, bedankt voor dit overzicht!

Nog een paar vraagjes:

Voor Python geldt ongeveer het zelfde als voor Java: zeer portable en zeer uitgebreide API. Wordt niet voor applets gebruikt, maar wel voor server-side scripting (in de vorm van Ruby)

Pyton in de vorm van Ruby? Trouwens, heb ik het goed dat je Python en Ruby dus zowel kunt compileren als je scripts mee kunt schrijven?
C++ voor webdevelopment: dan moet je ws. ook compileren voor het platform van je server?

Ik heb het boek van Aaron Hillegass over Obj-C. Ik merk dat ik soms iets meer achtergrondkennis van nodig zou moeten hebben. Ik snap nu onderhand wel, maar nog niet het gevoel dat ik het echt beheers. Wat zou je aanraden?

alvast bedankt!

#6 15-06-2007 08:37

Het Hoge Noorden
@ Bedum
Website

Python != Ruby

Voor het web is er voor Ruby bijvoorbeeld Ruby On Rails en voor Python Django. Het zijn beide web-frameworks, zoals die er ook voor PHP zijn.

Python schijnt ook te compileren zijn met behulp van py2exe en py2app, maar daar heb ik verder geen ervaring mee. Dergelijke dingen zullen er ook wel voor Ruby zijn.

#7 15-06-2007 08:54

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Python geen idee, maar Ruby valt in ieder geval niet te compileren.
Wat wel leuk is dat naar het schijnt Leopard de ruby-cocoa bindings standaard bevat, die je voor Tiger los kan downloaden.
Daarmee kun je de volledige cocoa api's aanspreken binnen Ruby.

http://rubycocoa.sourceforge.net/HomePage

Sexybiggetje.nl :: cc-licensed by sexybiggetje.nl

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

#8 15-06-2007 09:02

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

Beetje klok en klepel, julian, wat obj-C, C++ en C betreft (aardig overzicht verder).

C is een programmeertaal die al weer lang mee gaat, kan veel mee, maar is in zijn pure vorm nogal 'kaal'.
Objective C is een object georienteerde uitbreiding van C. In obj-C, dat door Apple gebruikt wordt voor alles van iWork, iLife, iCal en Aperture (en dus prima general purpose geschikt is) is eerst door NeXT en later door door Apple een uitgebreide bieb van classes, etc gemaakt, die Cocoa heet (dus niet andersom). Erg handig als je op de mac programmeert, feitelijk onbruikbaar erbuiten.
C++ is een objectgeorienteerde variant op C die op veel platform beschikbaar is en daarom ook redelijk goed cross platform te gebruiken (al is het niet zo goed als java of een scripting taal als PHP of Python).
Microsoft heeft nog C# bedacht (c sharp), ik geloof speciaal voor het .net framework. Mocht je dat op de mac willen gebruiken, bijvoorbeeld voor studiedoeleinden, dan is er iets als mono (google is je vriend), maar het is toch vooral handig voor windows.

"Never delegate understanding" - Charles Eames

#9 15-06-2007 13:06

Julian

Ik moet bekennen dat ik niets van Ruby weet, ik dacht dat dat samenging met Python maar dat heb ik blijkbaar verkeerd begrepen.

In reactie op fistkikker:
C++ kan werkelijk voor alle platformen gecompileerd worden, wat het naar mijn idee (minstens) net zo cross-platform maakt als Java. Alleen moet je het dus wel altijd eerst compileren, wat vaak betekent dat je zelf ook over een computer moet beschikken van dat platform. Wat de geschiedenis van die C-varianten betreft ben ik het overigens met je eens (ik zou eens durven om het er niet mee eens te zijn... het is natuurlijk gewoon de waarheid). Klopt ook dat Obj-C de taal is en Cocoa de API eromheen, maar zo bedoelde ik het eigenlijk ook.
C# is eigenlijk Microsoft's bastaardkindje van Java, dat inderdaad op het .Net framework drijft; zo heeft Microsoft er nog wel meer, bijvoorbeeld "C++ CLI" wat een zoveelste .Net-implementatie is maar dan met grofweg de zelfde syntaxis als C++; of ASP, Microsoft's beoogde vervanger van PHP. .Net-implementaties zijn alleen bruikbaar als je een beetje wil spelen in Windows; ze zijn niet geschikt voor cross-platform apps, laat staan om het beste uit je mac te halen.

En tot slot antwoord op Jodocus' laatste post:
Met "scripts" bedoel jij volgens mij dat een programma geïnterpreteerd word, zoals JavaScript of PHP. Dat geldt voor Python niet; het is normaliter JIT-compiled (net als Java), dat wil zeggen dat de code vlak voor het uitvoeren gecompileerd wordt naar een platformonafhankelijke binary die dan door een virtuele machine uitgevoerd wordt. Ik heb me toen ik net begon met Python suf gezocht naar een manier om het écht te compileren en die niet gevonden, maar misschien is die er nu wel.
C++ moet je inderdaad compileren voor het platform van de server, als je het voor een CGI-script gebruikt (zo zie je maar dat "scripts" in de ruime zin van het woord ook gecompileerd kunnen zijn).
Ik weet niet precies wat je voor achtergrondkennis zoekt, maar ik kan je in ieder geval het draadje "Aanbevelenswaardige bronnen" in ditzelfde forum aanraden.

#10 15-06-2007 13:32

Buzz
@ Delft

Goede informatie allemaal denk ik. Maar toch een paar kleine correcties nog:

Microsoft's ASP was er volgens mij al jaren voordat PHP opdook. Het was/is een manier om VBScript (ook JavaScript wordt ondersteund geloof ik) op de server uit te voeren, waarbij je het als ontwikkelaar in het bestand met de HTML-code kan verweven. Het is dus geen programmeertaal op zich, en alleen handig als je zeker weet dat je alleen maar van Microsoft's Internet Information Server gebruik zal maken (eigenlijk helemaal niet handig dus). Ik heb er een jaar of 8 geleden wel wat mee gedaan, en daar tot op de dag van vandaag spijt van.

En als je C++ code compileert om CGI op een web server af te handelen spreek je natuurlijk van een CGI-programma, en niet van een CGI-script.

Laatst bewerkt door Buzz (15-06-2007 13:34)

#11 15-06-2007 14:35

Julian

Zo heb ik zelf ook alweer twee dingen geleerd, dankzij de vraag van een ander. Bedankt voor de correctie op ASP! smile

Maar, Buzz, waarom vind jij het zo vanzelfsprekend om bij gecompileerde C++-code van een CGI-programma te spreken, in plaats van een CGI-script?
Jij (en Jodocus) lijkt het onderscheid tussen programma's en scripts te baseren op de vraag of ze interpreted of compiled zijn (zeg het vooral als ik dat verkeerd begrepen heb). Ik weet niet of er een officiële status aan die demarcatie hangt, maar ik ben het er in ieder geval niet mee eens. Wat mij betreft is een programma een script als het een enkele opdracht afhandelt, die globaal altijd op de zelfde manier verloopt en (meestal) niet lang duurt... een takenreeks dus, in plaats van iets interactiefs. Als je het op die manier (de mijne dus) bekijkt kun je in vrijwel iedere programmeertaal zowel programma's als scripts schrijven, al zijn sommige niet zo geschikt voor grotere programma's. Applescript, dat zoals de naam ook al aangeeft vooral gebruikt wordt voor scripts, kan overigens ook gecompileerd worden.
Leuke nuancering is hierbij trouwens dat "webapplicaties" (zoals gmail) vaak aan elkaar hangen van meerdere kleine scripts, die geschreven zijn in typische scripttalen zoals JavaScript en PHP.

Nu ik teruglees op deze post schiet me trouwens weer een tip tebinnen voor Jodocus: sh (shell-scripttaal) en Applescript zijn ook handig om het beste uit je mac te halen, omdat je er dingen mee kunt automatiseren. Ik gebruik sh bijvoorbeeld voor mijn backups. smile

#12 15-06-2007 15:06

Jodocus

@Julian: Ik ging er idd vanuit dat interpreted talen scripts maken en compiled niet. Maar als je het van jouw kant bekijkt, zitten daar wel weer de nodige nuanceringen in.

sh is nieuw voor mij. Applescript heeft nooit echt een klik naar mij gemaakt. Ik vond het gek dat het zoveel op een spreektaal lijkt.

Vaak is het trouwens een kwestie van de goede references hebben. Zo begreep ik al een stuk meer van Hillegass' boek toen ik wat over 'gewoon' C gelezen had op http://cocoadevcentral.com/articles/000081.php en http://theocacao.com/document.page/231

Laatst bewerkt door Jodocus (15-06-2007 15:07)

#13 15-06-2007 15:34

Buzz
@ Delft

Ik zou niet aan het leren van programmeren in sh of andere shells beginnen. Perl, Python of Ruby kunnen hetzelfde, maar zijn veel krachtiger en makkelijker uit te breiden.

Het onderscheid tussen scripts en programma's is inderdaad niet 100% waterdicht. Maar in gecompileerde talen (zoals C/C++) geschreven code zou ik nooit een script noemen, hoe simpel de taak die het uitvoert ook is. Een script is een bestand met daarin een stuk code, en datzelfde bestand kan je direct aanroepen om door de computer uitgevoerd te worden. En dat is bij gecompileerde talen duidelijk niet het geval.

Er bestaan natuurlijk wel heel ingewikkelde scripts, soms zelfs compleet met GUIs. Het leuke van het werken in scripting talen is dat je klein kan beginnen en dan in de loop der tijd als het nodig is kan je steeds meer slimmigheidjes inbouwen, waaronder interactie met andere scripts/programma's en soms ook met de gebruiker. Dat soort ingewikkeldere scripts kan je wat mij betreft net zo goed programma's noemen.

Laatst bewerkt door Buzz (15-06-2007 15:40)

#14 15-06-2007 18:22

F e r o x
@ West-Vlaanderen

Als je al enige kennis hebt van C++, is het dan doenbaar om te beginnen met Obj-C, of zijn de verschillen te groot?

#15 15-06-2007 19:36

Julian

Leuk om te zien hoe er zo verschillende opvattingen kunnen bestaan over wat het verschil is tussen een script en een programma. smile

@F e r o x: er zijn enige opvallende verschillen tussen Obj-C en C++, maar door de bank genomen lijken ze best veel op elkaar (met dank aan C als gemeenschappelijke factor).
Als je al een programmeertaal kent maakt dat het meestal alleen maar makkelijker om een nieuwe te leren - en dat effect geldt des te sterker voor C++, omdat het een relatief groot beroep doet op het inzicht van de programmeur.
Ik heb zelf wel meegemaakt dat ik moeite had met Prolog omdat ik C++, Python, etc. gewend was, maar dat is dan ook een tamelijk exotische programmeertaal. smile

#16 15-06-2007 19:59

F e r o x
@ West-Vlaanderen

Momenteel is mijn kennis van Java goed, maar ben onlangs begonnen in C++. Maar ik vind het nu wel spijtig dat ik op Mac-gebied niet zoveel kan doen. Daarom lijkt het mij nuttig om er nog eens Obj-C erbij te nemen (en dan natuurlijk ook Cocoa).

#17 15-06-2007 21:55

Jodocus

Dus, als ik het goed heb, kan ik best met Cocoa en Objective C aan de slag gaan. Mocht ik in de toekomst C++ willen leren voor meer cross-platform development, is dat blijkbaar dus niet zo moeilijk...

#18 15-06-2007 22:02

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Ik meende altijd dat de "officiele" definitie van een script is dat het geinterpreteerd word, maar goed zo belangrijk is het ook niet, ik denk sowieso dat de omschrijving voor die termen achterhaald is, en Julians visie wat dat betrefd iets moderner is.

Hoe dan ook, het is het beste een doel te stellen wat je wilt bereiken / bouwen alvorens je een taal gaat kiezen. Een keuze maak je om een reden. Stel je bouwt een applicatie die snel moet gaan rekenen, als je hem bouwt in PHP met een formuliertje en je zou hem net zo goed clientside kunnen draaien kan je ook een formuliertje in cocoa bakken, en een aanzienlijke snelheidswinst halen in obj-c.

Sexybiggetje.nl :: cc-licensed by sexybiggetje.nl

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

#19 16-06-2007 00:03

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

Kijk, dit draadje gaat nog eens ergens over. smile

Julian schreef:

In reactie op fistkikker:
C++ kan werkelijk voor alle platformen gecompileerd worden, wat het naar mijn idee (minstens) net zo cross-platform maakt als Java. Alleen moet je het dus wel altijd eerst compileren, wat vaak betekent dat je zelf ook over een computer moet beschikken van dat platform.

C++ kan je idd op 'alle' platformen compileren, maar gebruikte API's, frameworks etc zijn niet op alle platforms aanwezig. Echte crossplatform C++ code is niet makkelijk. Probeer maar eens goed voor windows te programmeren zonder de windows API's te gebruiken bijvoorbeeld.
Dat gaat bijv. in java veel beter.

"Never delegate understanding" - Charles Eames

#20 16-06-2007 00:27

Julian

Ik ben ook wel tevreden over dit draadje, we zijn hier lekker productief samen. smile

@Jodocus: ik ga met sexybiggetje mee dat je het gewoon van de klus af moet laten hangen welke progtaal je kiest. Je hoeft trouwens ook helemaal niet terughoudend te zijn met het leren van nieuwe talen: baat het niet, dan schaadt het niet. Het is ook niet zo dat je snel "ruis" zult ondervinden van de ene progtaal bij het leren van de volgende... en mocht dat toch gebeuren, dan leg je het gewoon even opzij.

@fistkikker: akkoord, Java is makkelijker dan C++. En Python ook. Maar als het er op aan komt is C++ wat mij betreft toch die Königin unter den Programmiersprachen. En het lukt overigens wel om mooie dingen cross-platform te maken in C++: AbiWord bijvoorbeeld.

#21 16-06-2007 15:24

Jodocus

@ Sexybiggetje & Julian: Is inderdaad wel het beste als je enige mate van professionaliteit wilt claimen. Ik hoop zo langzaamaan steeds meer te experimenteren met verschillende talen, maar ga me denk ik eerst maar verdiepen in Obj-C.

Programmeren velen van jullie trouwens op zowel Mac als Windows? Wat zijn jullie ervaringen bij Windows development?wassat

#22 16-06-2007 18:14

F e r o x
@ West-Vlaanderen

Ik heb tot nu toe enkel maar op Windows geprogrammeerd, maar probeer daar verandering in te brengen in de toekomst. Maar ik weet nog niet echt geschikte programma's etc.

#23 16-06-2007 18:15

Jodocus

@Ferox: geschikte programma's om te maken of mee te programmeren?

#24 16-06-2007 18:33

F e r o x
@ West-Vlaanderen

Gebruiksvriendelijke programma's om mee te programmeren.

Heb nu net wat bezig geweest in Eclipse voor Mac. Maar ik zoek nog een goed voor C++.

#25 16-06-2007 18:50

Jodocus

Vind je Xcode niets?

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB