MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 23-04-2007 15:19

jens
@ Den Haag

Airport Express kapot

Fijn is dat.. Word je 's ochtends wakker. Wil je even je mail checken.. geen airport verbinding! Het lampje op de airport express brandt nu niet meer en het hele apparaat vertoont geen enkel teken van leven.
Ben ik net eventjes langs de apple winkel geweest, maar die denken er niet eens over om hem in de garantie te gooien want het ding is 3 maanden over de garantieperiode heen.
Nu lees ik dat het wel vaker schijnt te gebeuren dat airport expressen kapot gaan na ±1,5 jaar. Heeft iemand hier daar misschien ervaring mee? En zo ja, weet iemand dan wat er precies kapot gaat aan het apparaat? Ik hoorde dat het misschien de trafo in het apparaat zelf zou kunnen zijn. Die is eventueel te vervangen door een losse trafo natuurlijk.
Alvast bedankt

#2 23-04-2007 15:55

Merkava
@ Vught

Re: Airport Express kapot

Kijk even op de site Consuwijzer.
Daar wordt uitgelegd hoe het nu werkelijk zit met garantie termijnen, aansprakelijkheid van de verkoper (2 jaar) enz.

De waarheid verzin je niet.

#3 23-04-2007 18:42

Chuck
Ex-Crew

Er staat een bijzonder artikel op Hardmac.com. Met nogal verontrustende beweringen...

http://www.hardmac.com/news/2007-04-19/#6670

#4 23-04-2007 19:35

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Heb je toevallig een Mac met AppleCare? Dan kun je de Airport Express via die AppleCare laten repareren.
En als het een consumentenaankoop betreft en die Apple winkel waar je geweest bent heeft destijds de Airport Express geleverd, dan hebben ze een probleem. Want ze zijn wel degelijk verantwoordelijk voor een deugdelijk product en moeten je helpen om een oplossing voor dit probleem te vinden.

"I tawt I taw a puddy tat!" Tweety

#5 23-04-2007 21:14

jens
@ Den Haag

Zo dan! "In 2004, the reported dead APX units had an average lifetime of 18.22 months."

Ik heb hem bij dezelfde winkel (een redelijk nieuwe apple winkel in den haag, ik zal geen namen noemen) gekocht als waar ik vandaag geweest ben. Ik ben ook zeker van plan om deze week nog terug te gaan om alsnog in ieder geval iets van garantie te regelen.
Bedankt in ieder geval!

#6 17-02-2008 21:53

okkibokki
@ Hillywood
Website

Mijn Airport Express is vanacht helaas overleden en is slechts 18 maanden oud geworden.sad

#7 18-02-2008 01:17

Chuck
Ex-Crew

Dat klopt dan precies. crying

#8 18-02-2008 08:34

EagerBob
Pro
@ 020
Website

dat wordt een briefje schrijven OkkiBokki,  een voorbeeldbrief vind je op de site van Tros radar.
aangetekend sturen naar de winkel waar je hem gekocht hebt. Ik zou de Airport Express gelijk meesturen.
Ze zijn gehouden het probleem binnen "een redelijke termijn" op te lossen, dus langer dan een paar weken hoeft het niet te duren.

Wees beleefd en zakelijk maar vasthoudend, uiteindelijk trek je aan het langste eind.
Het is mij al drie keer gelukt met Apple produkten die uit de garantie waren (iBook, adapter, iPod) en waar ze aanvankelijk niets wilden weten van garantie, omdat die "verlopen" zou zijn.

Laatst bewerkt door EagerBob (18-02-2008 08:57)

#9 18-02-2008 09:07

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

De tip van Eagerbob is absoluut de moeite waard. Richt je brief dan wel aan Apple zelf, niet aan de winkel waar je 'm hebt gekocht. Die gaan jou namelijk geen Airport Express geven omdat ze die niet kunnen claimen van Apple. Niet dat ze niet willen maar zo gaan ze voor 90,- de boot in.

Ik denk dat het met het kapot gaan van Airport Express stations reuze meevalt. Ik zie ze zelden langskomen op de reparatieafdeling. En geloof me, die dingen vinden gretig aftrek.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#10 18-02-2008 09:51

Buzz
@ Delft

MacBeer schreef:

Richt je brief dan wel aan Apple zelf, niet aan de winkel waar je 'm hebt gekocht.

Dat lijkt me een slecht plan. De winkel is aan het consumentenrecht te houden, daar heeft Apple zelf niks mee te maken. Eventueel kan je misschien wel een kopie van je brief aan de winkel naar Apple Nederland sturen (en in je brief duidelijk aangeven dat je dat doet).

ChuckNance schreef:

Dat klopt dan precies.

MacBeer schreef:

Ik denk dat het met het kapot gaan van Airport Express stations reuze meevalt. Ik zie ze zelden langskomen op de reparatieafdeling. En geloof me, die dingen vinden gretig aftrek.

Hier ben ik het met MacBeer eens. Het artikel op HardMac waar ChuckNance naar verwijst neemt alleen maar de Airport Express stations die stuk zijn gegaan mee in haar statistieken. Ze zeggen er verder niks bij over de stations die gewoon zonder problemen zijn blijven werken, en dus is het hele stuk op drijfzand gebaseerd.
Het is vast een kleine minderheid van de stations die na ongeveer 18 maanden stuk is gegaan. Als je een jaar of tien tot twintig wacht tot ze echt allemaal stuk zijn, dan zal de gemiddelde levensduur vast en zeker heel wat hoger dan die 18 maanden liggen.

Laatst bewerkt door Buzz (18-02-2008 09:55)

#11 18-02-2008 09:52

Klaus
Pro
@ Beernem, West-Vlaanderen
Website

De mijne komt ook in de buurt, ik wacht af..

Zowiezo blijk je de Airport wel weer te kunnen doen werken mits wat handigheidje en vervangen van een bepaald onderdeel. Hardmac heeft daar in ieder geval ergens een handleiding voor.

#12 18-02-2008 10:02

EagerBob
Pro
@ 020
Website

MacBeer schreef:

De tip van Eagerbob is absoluut de moeite waard. Richt je brief dan wel aan Apple zelf, niet aan de winkel waar je 'm hebt gekocht. Die gaan jou namelijk geen Airport Express geven omdat ze die niet kunnen claimen van Apple.

nee, juist niet.

je moet de brief naar de winkel sturen.

met Apple heb je niets te maken, Apple is misschien de fabrikant, maar je hebt een koopovereenkomst gesloten met de winkel.

De winkel kan de Airport weer claimen bij Apple, maar daar sta jij helemaal buiten.
Ook dit is in de wet vastgelegd (ketenaansprakelijkheid)

Het mooie van de wet op de consumentenkoop is, naast dat deze geschreven is vanuit het belang van de consument dat het een recente wet is en daarom heel duidelijk omschreven. Je hoeft geen jurist te zijn, iedereen begrijpt wat er staat.

(edit): linkfix

Laatst bewerkt door EagerBob (18-02-2008 10:04)

#13 18-02-2008 10:08

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Fout. Dat consumentenrecht is echt grote onzin. Ik heb er zo vaak discussies over. Consumenten worden door dat 'stichting comsumentenrecht' en de Consumentenbond helemaal gek gemaakt. Apple houdt zich keurig netjes aan de regels. De winkels ook.
De stichting consumentenrecht beroept zich op een richtlijn die zegt dat een duurzaam elektronisch apparaat (wat een mac is) meer dan 2 jaar moet meegaan en dat daar dus meer dan 2 jaar garantie op moet zitten. Maar een richtlijn is een richtlijn. Wettelijk gezien heeft dat geen enkele status.

De Nederlandse wet voorschrijft dat de fabrieksgarantie minimaal een half jaar moet zijn. Apple doet daar vervolgens nog een half jaar bij. Wat wil dat zeggen: in dat jaar doet Apple niet moeilijk als er fouten zijn gevonden in de hardware die niet het gevolg zijn van schade toegebracht door de gebruiker.
De consument wordt ook nog de mogelijkheid gegeven om die garantie uit te breiden naar 3 jaar. Met AppleCare. Helaas is het zo dat het woord 'AppleCare' bij velen werkt als een rode lap op een stier. Betalen voor garantie? Nooit.
Je betaalt voor extra garantie. Garantie bovenop de fabrieksgarantie van een jaar. Je hoeft dat natuurlijk niet te betalen. Maar realiseer je wél dat als je moederbord kapot gaat na je fabrieksgarantie dat Apple (en de winkel waar je 'm hebt gekocht) je gewoon de rekening van het vervangend onderdeel + inbouwkosten voorschotelen. En ja, dat is veel geld. Als je AppleCare had gehad dan was je onder te betalen met je gerepareerde machine naar buiten gelopen. AppleCare is nog altijd vele malen goedkoper als een nieuw moederbord. Plus je hoeft AppleCare niet meteen te kopen maar je kan dit doen binnen het fabrieksgarantiejaar. Kan je die uitgave ook nog spreiden.

Apple doet wat het moet doen (half jaar garantie) plus meer (half jaar garantie erop + AppleCare).
Laat je nou alsjeblieft niet gek maken door 'consumentenrecht' en de consumentenbond. Die roepen ook maar wat en maken de consument onnodig boos.
Apple zal je in veel gevallen doorverwijzen naar de winkel. Als fabrikant hebben zij je gegeven wat ze je moesten geven. Laat het de winkel maar oplossen. Die kunnen lang niet in alle gevallen iets voor je betekenen. Winkels kunnen sprokkelen in reparatiekosten etc., maar haast nooit in prijzen voor onderdelen.

Vandaar dat ik aangeef dat het voor de topicstarter beter is om Apple zelf aan te schrijven. Je kan wel flink stennis gaan schoppen in een winkel, maar daar bereik je he-le-maal niets mee. Zeker niet als het een kleinere reseller is. Apple en de winkel hebben aan al hun plichten voldaan naar de consument. Het is absolute flink balen dat het ding nu de geest geeft. Door dit probleem gewoon op een nette manier aan Apple voor te leggen heb je grote kans dat ze je helpen. Want zo zijn ze in Bunnik ook weer.

#14 18-02-2008 10:09

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

EagerBob schreef:

De winkel kan de Airport weer claimen bij Apple, maar daar sta jij helemaal buiten.
Ook dit is in de wet vastgelegd (ketenaansprakelijkheid)

Kan wel ja. Maar denk jij dat Apple een winkel een Airport Express stuurt die kapot is gegaan buiten de garantie?

#15 18-02-2008 10:27

EagerBob
Pro
@ 020
Website

je bent echt niet goed op de hoogte Macbeer.

lees gewoon de informatie die erover voorhanden is eens door, het is heel duidelijk en het staat er echt allemaal in.

Je hebt met "stichting consumentenrecht" inderdaad niets te maken, net zomin als met de computerfabrikant Apple.
Het verhaal is simpel: je hebt als particuliere koper iets gekocht bij een winkel (professionele verkoper)
Die koop valt dus onder de wet op de consumentenkoop. "Consumentenrecht" is niet een of andere club die "iets roept", het is de wet, en daar moeten verkopers zich aan houden. Dat weten ze donders goed, maar het is gemakkelijker om ontevreden kopers af te poeieren.

Nou kan je hier gaan discussieren over hoelang een produkt mee moet gaan, maar ook hierover worden in de wet uitspraken gedaan. Wat telt is wat de consument redelijkerwijs kan verwachten , niet wat een fabrikant beweert. Daarnaast wordt er van uit gegaan dat je van een produkt wat duurder is mag verwachten dat het langer meegaat dan een vergelijkbaar produkt wat goedkoper is.

En, uiteindelijk is het niet de firma Apple die bepaalt wat er gebeurt. Apple heeft hierover geen enkele zeggenschap. Mochten de consument en de leverancier er niet uitkomen dan zal de rechter bepalen wat er gebeurt. Maar een leverancier zal het niet snel zover laten komen, juist omdat de wet heel duidelijk is in dit soort zaken.

Laatst bewerkt door EagerBob (18-02-2008 10:28)

#16 18-02-2008 10:59

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Het is erg verwarrend. De link die je gaf een paar posts hierboven (google) wees naar een stukje tekst waarin een wet die in 2003 is aangenomen praat over een 'wettelijke garantietermijn van minimaal 6 maanden' die de fabrikant op zo'n product moet geven. En dat doet Apple.

Verder is het zo dat de regels die voorschrijven dat een product zo lang mag meegaan als men 'redelijkerwijs mag verwachten' afhankelijk zijn van uitspraken van de fabrikant over de levensduur. Als bijv. Sony zegt dat die laptop een levensverwachting heeft van 4 jaar dan mag je Sony daarover aanspreken als jouw laptop na 3.5 jaar de geest geeft.
Apple doet nooit uitspraken over levensverwachtingen van hun producten. Dat zijn ze wettelijk gezien ook niet verplicht. Ik meen dat er recent nog zo'n rondgang is gedaan rond fabrikanten. Door de consumentenbond? In ieder geval is Apple niet benaderd. Maar dat zou niets hebben uitgemaakt want Apple doet officieel geen uitspraken over de levensverwachtingen van hun producten (zie interview Ton van Garderen in een van de laatste MacFan's)

Als consument is de winkel je aanspreekpunt. Apple is de fabrikant. Koop je bij de Apple Store op Internet dan is Apple niet alleen de fabrikant maar ook de leverancier.
Hoe het precies in elkaar zit op dat winkelniveau weet ik ook niet. Men zegt dat het allemaal erg eenvoudig is, maar dat is niet zo. Ik heb namelijk nog nooit gehoord dat iemand een winkel officieel in gebreke heeft kunnen stellen en dat een winkel iemand een nieuwe computer heeft moeten geven na de garantietermijn van 1 jaar.
In de praktijk is het bij lange na niet zo eenvoudig als veel mensen beweren.

#17 18-02-2008 11:34

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

Beter kritischer mag wel, Beer.

Er is bijv. jurisprudentie van een man die een CV-ketel had die jaren na de officiële garantietermijn stuk ging. De fabriek zei dat de te verwachten levensduur korter was dan de werkelijke voor dit exemplaar, de rechter bepaalde de te verwachten levensduur op 10 jaar.

Zou lekker makkelijk zijn. "De officieel van fabriekswege verwachte levensduur is gelijk aan de garantie termijn." en tada, je bent overal vanaf. Zo dom is de rechterlijke macht nu ook weer niet.

"Never delegate understanding" - Charles Eames

#18 18-02-2008 11:38

EagerBob
Pro
@ 020
Website

MacBeer schreef:

Het is erg verwarrend. De link die je gaf een paar posts hierboven (google) wees naar een stukje tekst waarin een wet die in 2003 is aangenomen praat over een 'wettelijke garantietermijn van minimaal 6 maanden' die de fabrikant op zo'n product moet geven.

nogmaals, de fabrikant heeft hier niets mee te maken. Die 6 maanden is de termijn waarbij altijd, automatisch, aangenomen mag worden dat het een fout is van de leverancier. Het is dus een extra bescherming van de consument, die hoeft niet aan te tonen dat het zijn schuld niet is. Een eventuele fabrieksgarantie is prachtig, maar komt altijd bovenop de wettelijke garantie die je als koper altijd hebt, en nooit in plaats van.

MacBeer schreef:

Verder is het zo dat de regels die voorschrijven dat een product zo lang mag meegaan als men 'redelijkerwijs mag verwachten' afhankelijk zijn van uitspraken van de fabrikant over de levensduur. Als bijv. Sony zegt dat die laptop een levensverwachting heeft van 4 jaar dan mag je Sony daarover aanspreken als jouw laptop na 3.5 jaar de geest geeft.

Klopt helemaal, maar het zijn twee verschillende dingen die je noemt.
Ten eerste de verplichting dat een leverancier (een winkel) gehouden is ervoor zorg te dragen dat een produkt zo lang mee gaat als je redelijkerwijs mag verwachten. Dit staat los van de beloftes van de fabrikant
Ten tweede, de uitspraken die een fabrikant doet zijn inderdaad ook bindend voor de leverancier. Dus, als Sony zegt dat haar laptops vier jaar meegaan, heeft de leverancier (de winkel) zich daaraan te houden.
(daarom zullen ze dat natuurlijk nooit zeggen. Maar ze zeggen misschien andere dingen, bijvoorbeeld dat de laptop zo degelijk is dat je hem probleemloos in je rugzak kan gooien en overal mee naar toe kan nemen)

MacBeer schreef:

Hoe het precies in elkaar zit op dat winkelniveau weet ik ook niet. Men zegt dat het allemaal erg eenvoudig is, maar dat is niet zo.

Het is heel duidelijk allemaal. Op de site van chipmunk worden een aantal relevante artikelen toegelicht.

MacBeer schreef:

Ik heb namelijk nog nooit gehoord dat iemand een winkel officieel in gebreke heeft kunnen stellen en dat een winkel iemand een nieuwe computer heeft moeten geven na de garantietermijn van 1 jaar.

Zoals ik  al schreef heb ik zelf drie keer een winkel aangeschreven. In alle drie de gevallen was het ruim meer dan een jaar na aanschaf. Bij de ibook is het scherm gratis vervangen (wilden ze eerst 450 euro voor hebben) verder een iPod (nieuwe gekregen) en een adaptor (ook nieuwe gekregen). Het is een kwestie van de juiste partij (de winkel) op de juiste manier aanspreken (schriftelijk onder verwijzing naar je rechten).

#19 18-02-2008 11:39

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

fistkikker schreef:

Beter kritischer mag wel, Beer.

Er is bijv. jurisprudentie van een man die een CV-ketel had die jaren na de officiële garantietermijn stuk ging. De fabriek zei dat de te verwachten levensduur korter was dan de werkelijke voor dit exemplaar, de rechter bepaalde de te verwachten levensduur op 10 jaar.

Zou lekker makkelijk zijn. "De officieel van fabriekswege verwachte levensduur is gelijk aan de garantie termijn." en tada, je bent overal vanaf. Zo dom is de rechterlijke macht nu ook weer niet.

En dus moet je naar de rechter gaan. Maar dat doe je niet.

EagerBob schreef:

Het is een kwestie van de juiste partij (de winkel) op de juiste manier aanspreken (schriftelijk onder verwijzing naar je rechten).

Helemaal mee eens. In ieder geval succes met alles!

#20 18-02-2008 11:43

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Dat hoeft een rechter maar één keer te zeggen om daarna tot in lengte van dagen als 'jurisprudentie' te worden toegepast in vergelijkbare gevallen. Daar hoeft dan gelukkig geen rechter meer aan te pas te komen. We staan al voor genoeg onzin bij de rechter...

#21 18-02-2008 11:51

Buzz
@ Delft

Winkeliers zullen het vrijwel nooit op een rechtszaak laten aankomen, en gewoon uiteindelijk de klant tegemoet komen, eventueel na overleg met de fabrikant of importeur. Ik heb er persoonlijk nog niet mee te maken gehad, maar in mijn kennissenkring ken ik wel een aantal voorbeelden waarbij de aanhoudende consument, die een aannemelijk verhaal heeft en correcte brieven kan schrijven, wint.

#22 18-02-2008 11:59

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Precies Buzz. Het zal in sommige gevallen een heel gedoe zijn, maar als je het netjes en zakelijk houdt zal je als consument haast altijd aan het langste eind trekken.

#23 18-02-2008 15:19

Chuck
Ex-Crew

EagerBob heeft helemaal gelijk.
Waar het vaak strand is het winkelpersoneel wat hier echt niets van begrijpt.
Koper loopt vervolgens aangeslagen de winkel uit. Een goede rechtsbijstandsverzekering kost wat dat betreft erg weinig.
Afgelopen zaterdag was er een stukje over op TV bij 'In de knip'.

Je hebt als consument veel meer rechten dan fabrikanten/winkeliers je willen doen geloven. Laat je dus niet zomaar afschepen.

#24 19-02-2008 13:10

3dGuy

Ik meen bij Hardmac.com ook een knutsel pagina gezien te hebben van iemand die een aansluiting maakte voor een externe adapter. Het probleem was dacht ik dat de ingebouwde stroom adapter de hitte/warmte in de Airport Express op de lange duur niet verdraagt. En als je hem altijd aan hebt staan heet hij/dan schijnbaar maar een levensduur van maar ± 18 maanden.

Maar goed als al dan niet met een kleine bijbetaling een nieuwe krijgt dan hoeft je niet te gaan breken en solderen.
Dat kun je dan 18 maanden uitstellen tot je nieuwe  express het begeeft whistling

#25 19-02-2008 13:36

Jenneke
Hoofdredactie
@ 020
Website

Hmm.. apart. Wij hebben hier een AirPort Express hangen die al 3 jaar onafgebroken werkt. Nooit problemen mee gehad. Dus die 18 maanden-termijn is misschien van toepassing op apparaten waar men minder voorzichtig mee omspringt.

Ja, dat dus.
••••

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB