MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 12-04-2007 19:44

jspr
Website

Fotoapparatuur advies

De laatste tijd steeds vaker aan het spelen met de gedachte om een DSR (digitale spiegel reflex) camera te kopen aangezien hier in Pamplona genoeg te fotograferen valt. Tevens heb ik "zin" in een nieuwe hobby aangezien het DJ'en even in de ijskast is gezet tot ik daar weer zin in heb.

Op dit moment heb ik een Sony T33 en die heb ik toendertijd bewust gekocht als compakte snapshot camera voor tijdens het stappen en voor als ik moest DJ'en. Wat hij moet doen doet hij goed, maar toch wil ik een stapje verder.

Ik twijffel echter omdat ik het idee heb dat mijn foto's gewoon nog maar foto's zijn en niet echt mooie plaatjes. Ik doel hiermee met name op belichting en compositie. Ook weet ik dat een betere camera mij niet meteen een betere fotograaf zal maken, integendeel, maar een nieuwe camera betekend een nieuwe uitdaging en waarschijnlijk ook meer creativiteit.

De vraag is dus: wat voor een DSR camera zou jij mij als "startende" hobby fotograaf adviseren?

Liefste een die out of de box goede foto's maakt (mits juiste instellingen gebruikt worden natuurlijk) en een EOS 350 lijkt me wel wat om dat ik her en der gelezen heb dat de lens die er bij zit wel aardig goed is en hij niet al te duur is als starters camera.

#2 12-04-2007 20:04

Chuck
Ex-Crew

Re: Fotoapparatuur advies

Camera's van de grote merken zijn min of meer uitwisselbaar.
Zoek iets wat lekker in de hand ligt, waar veel, ook niet merkgebonden, accessoires voor te krijgen zijn.
Ga liefst naar een fotowinkel waar je de grote merken even kunt uitproberen.

De opvolger van de 350D is de 400D. Die laatste is al een paar maanden te koop.

#3 12-04-2007 20:10

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Ik verplaats het topic even van 'Grafisch & Illustratief' naar 'Fotografie & Beeldbewerking' smile

Yeo, i know
[nevermind]

#4 12-04-2007 20:22

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

Je zal je geen buil vallen aan de canon, nikon, sony, pentax, olympus dSLR's.
De 350d is wat plastiekerig. De upgrade naar de 400d is een grote stap, o.m. door het anti-stofsysteem op de sensor. Een veel aantrekkelijker camera.
De nikons zijn volstrekt vergelijkbaar, je kunt dus kiezen wat het beste bij jouw smaak past. De bijgeleverde software van canon is wel wat uitgebreider, maar de bij te kopen capture nx bij de nikon is weer errug goed. In het niet al te dure segment komen de nikon objectieven beter uit de tests (in het topsegment zijn ze weer vergelijkbaar).
Mijn schoonvader heeft de sony alpha. Prima camera, al vind ik 'm wat lomp/hoekig en zit de ontspanknop net niet goed. De kitlens erbij is niet geweldig.
Als je voor klein en licht gaat heb je een goede koop aan de olympus e-410 of e-510. Voor mijn handen te klein, dat dan weer wel.
De samsung camera's zijn 'rebadged' pentaxen, en de panasonic's zijn olympussen. Kan je dus ook prima kopen.

Als je kijkt op dcviews.com vind je veel links naar tests. Die van dpreview.com en imaging-resource.com zijn goed.

Hou in je budget rekening met de aanschaf van goede objectieven. Een camera is (zeker nu) zo goed als de lens die je erop zet. Als je moet kiezen kan je beter een simpeler body met een betere lens hebben dan andersom. Hou er ook rekening mee dat lenzen langer mee gaan dan een body.

"Never delegate understanding" - Charles Eames

#5 12-04-2007 21:46

jspr
Website

Bedankt alvast voor deze tips smile

Ik woon echter in Spanje, dus ik ga de eventuele camera ook hier kopen. Morgen in de stad nog maar eens gaa kijken.

#6 12-04-2007 22:19

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

Waar je woont maakt weinig uit, it's a worldwide market. En de sites die ik noemde bevatten test van dingen die over de hele wereld hetzelfde zijn. En als je een goedkoop adresje zoekt ben je 'on your own'.

"Never delegate understanding" - Charles Eames

#7 13-04-2007 12:26

jspr
Website

fistkikker schreef:

Waar je woont maakt weinig uit

Klopt al een bus, maar "info" vragen in een winkel is toch iets anders hier whistling

Ik ga die sites wel eens rustig nalezen en mocht ik vragen tegenkomen dan plaats ik die hier wel weer.

Laatst bewerkt door jspr (13-04-2007 13:11)

#8 13-04-2007 23:44

jspr
Website

Zostraks nog even gekeken in een winkel en de Canon 350D en een Nikon D40 kosten beide €599 (en dat is met kitlens geloof ik) Met was bijkomende accesoires kom je al snel op een €1000 wat mijn een prima starters set lijkt voor dat bedrag. Een beter objectief is altijd nog aan te schaffen mocht ik meer ervaring hebben en aan de genzen zitten van de camera. Ik heb liever dat ik mijn camera door en door ken voor ik een upgrade doe dan dat ik meteen met stap 2 begin.

Zou de kit lens van de Canon of de Nikon goed genoeg zijn voor de foto's die in mijn Flickr profiel staan die ik gemaakt heb met mijn Sony T33?

Dat is wat in eerste instantie wil gaan fotograferen: huizen, straten,  de stadsmuur, bomen etc.

#9 14-04-2007 02:22

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

jspr schreef:

Zou de kit lens van de Canon of de Nikon goed genoeg zijn voor de foto's die in mijn [url=http://

Don't you worry ....

#10 15-04-2007 00:55

jspr
Website

Ik wil 1 ding heel erg graag weten: de kitlens van de Nikon D40 heeft deze autozoom of niet?

Deze camera lijkt mij op dit moment mijn keuze, enkel het autozoom verhaal is me dus nog niet helemaal duidelijk.

#11 15-04-2007 01:31

Chuck
Ex-Crew

Ja, de autofocusmotor zit niet in de body maar in de lens.
Misschien ben je daar mee in de war?

#12 15-04-2007 02:39

jspr
Website

ChuckNance schreef:

Ja, de autofocusmotor zit niet in de body maar in de lens.
Misschien ben je daar mee in de war?

Nee, dat had ik begrepen. Ik doelde meer op het feit of in de kitlens een zoom motor zit.

#13 15-04-2007 02:42

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

zoom motoren bestaan volgens mij niet... zoomen doe je door aan de lens te draaien.

Je hebt de focus-motor, die zorgt voor het automatisch scherp stellen, automatisch zoomen bestaat niet.

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#14 15-04-2007 02:47

jspr
Website

unSOUND schreef:

zoom motoren bestaan volgens mij niet... zoomen doe je door aan de lens te draaien.

Je hebt de focus-motor, die zorgt voor het automatisch scherp stellen, automatisch zoomen bestaat niet.

2e poging: zit er in de kitlens een auto focus motor? wink

#15 15-04-2007 02:48

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Ja, die zit er in bij de kitlenzen.

Sowieso ook in alle AF-S lenzen bij mijn weten.

#16 15-04-2007 08:10

Buzz
@ Delft

Ik ben zeer tevreden over mijn D40 (vorige maand gekocht) en de bijbehorende 18-55mm kit lens. Ik heb er €539 voor betaalt.

#17 15-04-2007 09:20

fritsdebeer.com
Pro
@ Alkmaar
Website

"Liefste een die out of de box goede foto's maakt "

OUT OF THE BOX ???

Ik ben nu toch al 10 jaar fotograaf maar out of de box fotograferen is me nog nooit gelukt door middel van een camera. Wel door ZELF te doen.

Frits de Beer / Hollandse Hoogte

#18 15-04-2007 09:40

Chuck
Ex-Crew

Out of the box beelden staan toch op dpreview.com?

http://www.dpreview.com/reviews/nikond40/page26.asp

Die beelden zijn gemaakt met de 18-55 kitlens.

#19 15-04-2007 17:02

jspr
Website

fritsdebeer.com schreef:

OUT OF THE BOX ???

Natuurlijk is het de gebruiker die het werk doet, en niet de camera. Ik bedoel met "out of the box" of ik met een Nikon D40/Eos350D kit (bijvoorbeeld) met de meegeleverde kitlens "goede" beginners resultaten kan behalen. Ik heb nog te weinig kennis om meteen lenzen en weet ik wat allemaal moet gaan kopen voor dat ik eindelijk iets op de foto kan zetten.

Ik ben een absolute beginner als het komt op fotografie, en ik moet dus ergens beginnen. Tevens kan iedereen een camera richten op een object en op de knop drukken. Ik wil graag, na een aantal jaar geprutst te hebben met compakt camera's, "betere" foto's gaan maken.

Het zal niet meteen gaan, maar ik wil lerendewijs vertrouwd raken met deze vorm van fotografie.

Ik hang met mijn kleuse tussen de Canon Eos350D en een Nikon D40 omdat deze twee camera's niet al te duur zijn en volgens mij prima zijn om de beginselen van de fotografie te leren.
Ze zijn beide even duur, maar beide hebben goede/betere eigenschappen.

Nikon is erg lensgebonden en ik geloof dat de Eos dat minder is waardoor ik makkelijk andere lenzen kan kopen.
Nikon heeft een groter LCD scherm, maar de Canon heeft een continue referentie display met settings wat voor mij als beginner toch wel makkelijk lijkt.
Nikon heeft een ingebouwde helpfunctie wat mij ook makkelijk lijkt.

Al met al twijffels.

Rest mijn laatste vraag: 350D of D40 voor mij als beginner?

*edit: tevens de 400D en D40x vallen na wat nazoeken online wel enigzins binnen het budget, dus......

Laatst bewerkt door jspr (15-04-2007 17:54)

#20 15-04-2007 17:23

Buzz
@ Delft

De D40 heeft net als alle camera's van tegenwoordig een prima automatische stand, en een hele reeks aan onderwerpstanden zodat je met een minimum aan instellingen gelijk foto's kan gaan maken. Verder heeft ie zoals alle DSLRs ook een aantal standen waarbij je van alles zelf kan instellen. 'Out of the box' hoef je alleen maar wat tijd te nemen om de batterij op te laden, en dan kan je er mee op pad.

Als je fotograferen gewoon echt leuk en interessant vind, zal de aanschaf van een camera als de D40 niet snel een miskoop zijn. Dat heeft verder maar weinig te maken met hoe goed je bent of hoe goed je wil worden. De ingebouwde helpfunctie is erg handig voor de beginnende DSLR fotograaf, en de instellingen kan je op twee verschillende manieren weergeven op dat grote scherm, daar is een handig apart knopje voor vlak naast de aan/uit en ontspanknop. De instelwaarden zie je bovendien ook nog altijd gewoon door je zoeker.

De kitlens van de D40 heeft een bereik van 18-55 mm. Dat betekent dat ie prima geschikt is voor landschappen en voor de weergave van wat je normaal om je heen ziet. Maar het betekent ook dat je niet heel sterk kan inzoomen op je onderwerpen. Als je bijvoorbeeld wilde dieren wil fotograferen, of van die portretten wil maken met een vage achtergrond, dan zal je er nog de nieuwe Nikon 55-200 mm AF-S VR lens bij kunnen kopen op den duur.

Laatst bewerkt door Buzz (15-04-2007 17:28)

#21 15-04-2007 17:53

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Of je koopt alleen de body, en koopt de 18-200 VR er bij... die is wel wat duurder, maar heeft een enorm bereik, en Vibration Reduction.

Andere optie is de 18-70 lens in plaats van de 18-55.

#22 15-04-2007 18:00

Chuck
Ex-Crew

De 350D was op de markt toen Nikon nog de D70 had.
De D70 wordt al een tijdje niet meer geproduceerd.
De D40 heeft een soortgelijke sensor als de 'oude' D70 maar gaat beter om met ruis bij hoge(re) ISO waarden en is algemeen gezien een stuk moderner.

De 400D is de opvolger van de 300/350D. Die heeft meer pixels dan de D40, ± 10, tegenover ± 6 Mpixel voor de D40. Nikon heeft dus een D40X uitgebracht. Met ook 10 Mpixel. Vraag is wat je met 10 Mpixel wilt. (grotere afdrukken maken dan A3?)

Voor de D40 zijn evenveel niet merkgebonden lenzen te koop als voor de 350/400D.
Oa. Sigma, Tokina, Tamron etc.

Persoonlijk schat ik Nikon hoger in dan Canon. Dat is idd. persoonlijke voorkeur, ik heb een Nikon, maar ook omdat ik het Nikon flitsgebeuren mooier uitgedacht vind dan dat van Canon.
Canon had jarenlang een behoorlijke voorsprong mbt. weinig ruis bij hogere ISO waarden maar Nikon heeft dat dankzij de D50, D80, D200 en D40 stukje bij beetje echt ingelopen.

Op de D40 zit idd. zo'n 'knop' voor mensen die te gemakzuchtig zijn of er geen energie in willen stoppen met andere instellingen te pogen betere resultaten te halen.
Na een beetje gewenning en oefening zul je die stand snel verlaten.

#23 15-04-2007 18:02

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Die Canon 400D is ook weer even handig als die Nikon D40. Verschil tussen beiden sit 'm voornamelijk in kleine dingen die anders zijn en de keuze is erg afhankelijk van wat je wil, wat je belangrijk vindt, wat je mooi vindt en uiteindelijk je emotie. Want waarschijnlijk zal dat de doorslag geven. Het gevoel dat die ene camera net meer bij je past dan die andere.
Overigens vind ik de Canon's nog altijd mooier in de hogere lichtgevoeligheid en dat kan een belangrijke overweging zijn.

PS: zoals je ziet staan Chuck en ik wat dat betreft lijnrecht tegenover elkaar. Gewoon omdat hij altijd met Nikon werkt en ik met Canon. We kennen allebei de voors en tegens van onze toestellen maar werken het liefst niet met elkaars camera's. Uiteindelijk doet het er weinig toe, we maken beiden prima foto's en je ziet later hoogstens aan de exif-info met welke camera het geschoten is. Snappie?

Yeo, i know
[nevermind]

#24 15-04-2007 18:08

jspr
Website

Dus eindelijk komt het er op neer dat wanner ik een 350D/400D of een D40/D40X koop het eigenlijk geen ene reet uitmaakt. Het zijn allemaal goede beginners camera's met elk hun goede en slechte dingen.

In ieder geval bedankt voor alle tips en adviezen, nu nog even een keuze maken smile

Laatst bewerkt door jspr (15-04-2007 18:50)

#25 15-04-2007 18:26

Chuck
Ex-Crew

Kwestie van kop of munt dus. De verschillen zijn voor bestaande gebruikers al snel persoonlijk. Bij geen van beide doe je een slechte koop. (maandagmorgen exemplaren daargelaten.)

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB