MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 20-03-2007 21:43

3dGuy

Waar zijn ze nu de Architectuur en 3d Ontwerp Pro's

Na dat er toch al weer maanden geleden in het draadje pro architect zone/thread gevraagd werd om een Pro forum zie ik nog steeds geen post in het pro gedeelte van zowel het Architectuur en 3D ontwerp gedeelte.

Hoe komt dat? Voelt niemand zich op deze gebieden Pro of komen er hier gewoon erg weinig architecten of 3d Ontwerpers? Of werken ze toch nog allemaal op windows machines en software?

Zelfs in de gewone architectuur en 3d draadjes is het erg rustig!!!

#2 20-03-2007 23:07

Elstar
Ex-Crew

Re: Waar zijn ze nu de Architectuur en 3d Ontwerp Pro's

Het architectuur/3d forum is op veler verzoek opgericht, maar...

3dGuy schreef:

Voelt niemand zich op deze gebieden Pro...?

Jij, misschien?

Ik vind mezelf niet pro genoeg, maar ik weet dat ze er zijn, maar ze melden zich niet.

PaKo? Martiniman? Bootje83? Midas?

#3 20-03-2007 23:25

3dGuy

Elstar schreef:

Het architectuur/3d forum is op veler verzoek opgericht, maar...

3dGuy schreef:

Voelt niemand zich op deze gebieden Pro...?

Jij, misschien?

Ik vind mezelf niet pro genoeg, maar ik weet dat ze er zijn, maar ze melden zich niet.

PaKo? Martiniman? Bootje83? Midas?

Ik voel(de) me ook niet direct een pro omdat ik geen Architect of 3d Ontwerper ben.  Maar ga nu toch maar een aanmelding voor het pro gedeelte naar de redactie sturen.

Misschien dat er dan meer zijn die mee willen praten over architectuur en 3d.

#4 21-03-2007 08:10

Benjah
Pro
@ Utrecht

Meest voor de hand liggende reden kan zijn dat 3D/Cad toch meer op de Wintel-leest is geschoeid.

Ben zelf net begonnen aan een C4D cursus om mijn motion graphics blikveld te verruimen...maar om mezelf nu een pro te noemen daarin...whistling

- Concrete Forest -

#5 23-03-2007 11:53

eenmacgek
@ my own little shop
Website

Er zijn in nederland toch enkele honderden ArchiCAD gebruikers waarvan bijna een kwart op de Mac werkt.

Uitstekende software voor de architect. En ik kan het weten, heb ruim 6 jaar bij de nederlandse importeur gewerkt.wink

De enige beperking van een mac is de persoon die ervoor zit...

#6 23-03-2007 19:03

3dGuy

Hee Laurens,

Leuk je hier te zien.

Aan de nieuwste versie van Archicad heb ik eind vorig jaar ook tijdje mee mogen werken en ik denk dat het het beste pakket is voor een architect.

Ben alleen bang dat die architecten hun Mac vooral als een gereedschap zien en er misschien niet zo'n behoefte aan hebben om er hier op MacMinds over te babbelen.

#7 23-03-2007 20:44

Dave

Hey ik ben architect in de maak... wink
Maar qua vooruitstrevende software die gebruikt kan worden op een Mac om vernieuwende concepten te testen en toe te passen is, op Maya na, weinig te vinden.

Voorbeelden van software waar geen variant van is op een mac:
Virtools
Bentley Generative components
AutoCad (met name het scripting gedeelte)
Pro Engineer
Rhinoceros

Starting with the square, striving for a sphere, somewhere in the middle is the ultimate design. http://www.gradeant.com

#8 23-03-2007 23:58

3dGuy

Hey Dave,

Van Bentley Genarative components heb ik wat gezien tijdens de bouw en ICT op de bouwbeurs. Schijnt dat daar de showroom van Hessing en de aansluitende geluidswal er mee is uitgewerkt. Interesante software!

Dat er geen varianten van een "pc" programma is wil natuurlijk niet zeggen dat er geen programma's voor Mac zijn die het zelfde kunnen. 

Als je het hebt over vooruitstrevende software wat verwacht je daar dan van?

#9 24-03-2007 09:20

Dave

Hey 3Dguy!  Volgens mij is die Hessing garage uitgewerkt met ProEngineer, maar dat moet ik nog maar eens aan mijn professor vragen wink (http://www.oosterhuis.nl).  Qua bouwkundige uitwerking is er op een Mac genoeg te krijgen, maar de toekomst van het 2D pakket zit in het idee van Generative components. Dat wil zeggen details en gebouwen scripten of programmeren, door alles meer wiskundig te benaderen is het uiteindelijk sneller/makkelijker om alle mogelijke data uit je tekening te filteren en aan te passen zonder elke keer weer alles opnieuw te tekenen.

Gelukkig zijn deze programma's met wat moeite ook gewoon op een Mac te draaien, en zijn er gelukkig qua 3D modelleren en renderen voldoende programma's.

Starting with the square, striving for a sphere, somewhere in the middle is the ultimate design. http://www.gradeant.com

#10 26-03-2007 16:06

Joey
@
Website

ik werk opzich wel veel met 3d (cinema 4d)
maar het lijkt alsof iedereen hier toch voor web/illu/fotografie is..
en om nou in mn eentje te gaan posten.... whistling
heb het ook druk druk druk;)
daarbij is op http://forums.cgsociety.org/ zoveel informatie/inspiratie te vinden, dus werk je met 3d, kijk daar eens rond.

Laatst bewerkt door Joey (26-03-2007 16:08)

#11 26-03-2007 18:36

3dGuy

Joey,

Thanks voor de link naar CGsociety ben er wel eens geweest maar krijg van veel wat daar staat het gevoel dat 3d het doel is en voor een ontwerper is het het middel om zijn/haar ontwerp te presenteren.

Tja en als iedereen denkt ik ga hier niet in mijn eentje posten dan komt dit gedeelte van het MacMinds forum nooit van de grond. Wat maak jij in 3d?

#12 28-03-2007 16:32

Dave

Ik teken concepten graag in SketchUp, quick and dirty en met lekker veel exportmogelijkheden. Mijn plan is om me nog in het Ruby scripten te verdiepen maar heb daar nog steeds geen tijd voor gehad..
Renderen doe ik graag met ArtlantisStudio, ook weer omdat deze veel importmogelijkheden heeft.
Verder voor het werk op de TU vooral Virtools, om 3D gegevens te scripten/genereren en realtime te developpen.

http://www.virtools.com/

#13 28-03-2007 22:18

Konrad Zebracki
@ Tilburg

Ik gebruik sketchup voor ruw lijnenwerk; inkleuren doe ik met mijn wacom en photoshop. Geeft best aardige resultaten. CS3 biedt 3d mogelijkheden woot kan niet wachten.

In het verleden in opdracht gemaakt voor een ontwikkelende aannemer. Opgewerkt vanuit AutoCAD plattegronden:

http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=18017

http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=18019

#14 29-03-2007 09:57

Joey
@
Website

3dGuy schreef:

Joey,

Thanks voor de link naar CGsociety ben er wel eens geweest maar krijg van veel wat daar staat het gevoel dat 3d het doel is en voor een ontwerper is het het middel om zijn/haar ontwerp te presenteren.

Tja en als iedereen denkt ik ga hier niet in mijn eentje posten dan komt dit gedeelte van het MacMinds forum nooit van de grond. Wat maak jij in 3d?

momenteel ben ik veel bezig met belichting:
http://www.joeygrant.nl/keuken/keuken_hq.jpg
het keuken model is niet door mij gemaakt.

en een paar robots, wel door mij gebouwd.
http://www.joeygrant.nl/movies/robot_full3.jpg
http://www.joeygrant.nl/movies/robot_full2.jpg
klein beetje kleuren correctie in photoshop;)

Laatst bewerkt door Joey (29-03-2007 10:00)

#15 30-03-2007 11:23

Midas

ik zie totaal geen nut om me bij het 'pro topic' aan te melden. Dat is hier natuurlijk vloeken in de kerk maar aan het 'gewone topic' heb ik genoeg.

#16 30-03-2007 11:42

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Zeg, waarom maken jullie niet gewoon een topic aan waarin jullie over je workflow praten? Dan heb je én een begin gemaakt in het vullen van dit forum én ga je niet offtopic (wat hier wel het geval is).

wink

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#17 01-04-2007 13:10

eenmacgek
@ my own little shop
Website

Ik heb tot dusverre nog geen enkel programma voorbij zien komen dat toegevoegde waarde heeft t.o.v. ArchiCAD als het op archtiectonische toepassing aankomt. Het scripten en automatiseren van 2D detaillering is in ArchiCAD uitstekend geregeld. En door de integratie van PlotMaker in ArchiCAD is het beheersen van de workflow misschien wel 1 van de grootste verbeteringen in de laatste versies van ArchiCAD.
Ik gebruik zelf ook veel SketchUp voor het snel opzetten van bestanden, maar de uiteindelijke uitwerking gebeurt (sinds kort weer) in ArchiCAD. Alleen jammer dat de SketchUp importmodule voor ArchiCAD (nog) niet beschikbaar is voor de Mac.

@3DGuy: heo ben je er bij betrokken geweest dan? Heb je voor Kubus gewerkt?
[typo]

Laatst bewerkt door eenmacgek (01-04-2007 13:12)

#18 17-04-2007 22:44

Bart3d

Ik werk met Vectorworks 12.5.1 pro nl en daar werkt de Sketchupimportfilter niet, ze willen graag dat je met de Architectuur of andere versies werkt, heel jammer want nu werk ik ook veel andersom.
Ik wil eigenlijk schetsen of ideeen eerst in sketchup maken en die
exporteren naar vectorworks zodat ik het geheel niet nog een keer moet
gaan tekenen.
Nu werk ik dus in VW omdat ik veel sneller mee kan tekenen (sketchup gebruik ik nog niet zo lang en veel), exporteer het naar sketchup
en kan er een schets van uitdraaien of een filmpje in maken.
Ik heb nl geen renderworks in vw zitten zodat ik geen schets in vw kan
maken. Nu heb ik mn 3d model en daar kan ik alles mee maken.
plan, 3d aanzichten kleur, zw/w, exporteren naar Strata als dxf file,
je klassen worden objecten in strata zodat je alles sneller kan texturen.
Je moet wel goed opletten dat je alles in de juiste klassen zet.

#19 19-04-2007 01:29

Artiecad

3dGuy schreef:

Hee Laurens,

Leuk je hier te zien.

Aan de nieuwste versie van Archicad heb ik eind vorig jaar ook tijdje mee mogen werken en ik denk dat het het beste pakket is voor een architect.

Ben alleen bang dat die architecten hun Mac vooral als een gereedschap zien en er misschien niet zo'n behoefte aan hebben om er hier op MacMinds over te babbelen.

Betreffende Archicad geef ik je 100% gelijk : een prettige tool waar ik sinds versie 3.43 mee werk .
En behoefte om te babbelen ? TE DRUK op dit moment .
Versie 10 is volgens mij de beste tot nu toe (ik denk dat Laurens akkoord is hiermee )

#20 19-04-2007 09:30

Martiniman
@ Tikibad

Bij gebrek aan goed gereedschap en met inmiddels een jaar of 8 praktijkervaring probeer ik me langzaam los te weken van de tekensoftware. En dat lukt vrij aardig. Ik maak wel veel stedenbouwkundige studies in Sketchup, maar dat is lekker 3D kliederen.

Ik vind een cadprogramma moet 100% maatvast zijn (ik haat cijfers achter de komma door prultekenwerk), een pull-down met coordinaatsystemen hebben (niet steeds op het oog je tekening rechtzetten, of life-coordinaatstelsels zoals sketchup)
Een nieuw component moet net zo makkelijk werken als de standaardbibliotheek (zit werkelijk nooit iets goed in)
En ik wil een goede tekst-invoer interface. Niet te veel gemuis. Ook gekleurde lijnen op zwart! Al die nieuwe WYSIWYG weergaves met lijndiktes is helemaal niks.
Klinkt als AutoCAD? Inderdaad de beste tool voor niet standaardbouw, maar helaas geen alternatief op de MAC, en voor de gedateerde looks schrikbarend duur.
Op het werk hebben we Arkey en Archicad, maar het is allemaal voor geen meter uit te wisselen in de uitvoering met aannemers en leveranciers. Open eens een DWG export, en kijk welke puinhoop die object-georienteerde pakketten maken. Zelfs een niet cad-pakket als Illustrator kan beter uitwisselen op dit vlak.

#21 20-04-2007 00:17

Artiecad

Ik vermoed dat je op jouw werk niet met Archicad 10 werkt, de uitwisseling is
heel goed in het DWG-formaat, maten zijn aanpasbaar in Autocad en omgekeerd
is een DWG zeer bewerkbaar in Archicad 10 , zelfs de layout klopt .

#22 20-04-2007 08:02

Martiniman
@ Tikibad

Jawel, versie 10 (is net nieuw namelijk).
En inderdaad Arkey en Archicad halen DWG uitstekend binnen. Maar het gaat om de omgekeerde richting. En dat is niet veel soeps. Een hoop losse lijnen, geen goede NLFSB laagnummering oid, geen gesloten polylijnen zodat een muurvulling snel is aan te passen voor verkoopfolders.

#23 21-04-2007 00:51

Artiecad

Graphisoft heeft namelijk een forum : http://archicad-talk.graphisoft.com/
hier vind je namelijk ( engels-talige ) uitleg , waar oa. ook de juiste manier
staat hoe je de export van DWG correct moet instellen ( via opties )

#24 23-04-2007 00:26

eenmacgek
@ my own little shop
Website

Uitwisseling tussen verschillende pakketten is een kwestie van afstemming in uitwisseling. Dat betekent dus ook dat, als jij de instellingen van je pakket optimaal zijn, de ontvanger moet weten wat die optimale instellingen zijn.
je kunt niet verwachten dat het eenvoudigweg opslaan van een ArchiCAD tekening in DXF/DWG formaat een naadloze uitwisseling bewerkstelligd.
Hiervoor is het aan te bevelen om duidelijke afspraken te maken met de ontvanger. En met alle respect, de gemiddelde aannemer is van mening dat jij je maar moet aanpassen, want jij hebt tenslotte geen AutoCAD, dus het zal niet meevallen. Is het al eens in je opgekomen dat het probleem niet bij jullie maar bij de andere partij zit?

AutoCAD gebruikers zijn net zoals webmasters die met MSJava bouwen. Het probleem is niet dat zij zich niet aan de afgesproken standaarden houden, maar dat jij niet als een kip zonder kop achter de massa aanloopt. Had je maar IE moeten gebruiken, dan deed die popup het wel, of werd die java-functie wel uitgevoerd. ;p

Hoe soepel is de AutoCAD->AutoCAD uitwisseling zonder uitspraken? Je gaat me niet wijsmaken dat dat zonder problemen gaat.

Wat ik liever zou zien is dat de SU import plug-in voor de ArchiCAD op de mac onderhand een keer uitkomt. Snel modelleren is in SU onovertroffen.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB