MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 14-02-2007 15:04

Funzzy

Fotoboeken met de Mac maken ipv inplakken

Ik zag een link staan van een rondleiding van Aperture 1.5 daarin was te zien dat je zelf je fotoboeken kon maken en bewerken. Heeft er iemand ervaring mee? en zijn er andere programma's die dat ook kunnen?

B.v.d.

http://store.apple.com/Catalog/US/Images/printing.html

#2 14-02-2007 15:39

Klaus
Pro
@ Beernem, West-Vlaanderen
Website

Re: Fotoboeken met de Mac maken ipv inplakken

iPhoto kan dit ook, en dit wordt gratis meegeleverd op elke nieuwe mac. Aperture daarentegen kost wel wat duiten en is wat overkill voor jou denk ik.

#3 14-02-2007 15:51

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Toch vind ik het geen gekke vraag. Ik heb laatst eens in iPhoto zitten prutsen om te kijken wat een iPhotoBook kan worden. Maar heb daar geen lol mee. Te beperkt kwa vormgeving, layout en aantal pagina's cq foto's.
Een kennis van me heeft laatst bij de HEMA een prima boek laten maken. Echt helemaal wat de bedoeling is... Maar alleen vanaf Windows. Om daar nou een pc voor neer te zetten, nee.

Dus ik ben best benieuwd wat er nog meer aan online fotoboeken te maken is vanuit m'n Mac. smile

Yeo, i know
[nevermind]

#4 14-02-2007 16:04

MvE
@ Bennekom

Deze is voor zowel Mac als PC. Gebruikerservaring kan ik niet geven, ik heb het nog niet geprobeerd.

Computer says "No"

#5 14-02-2007 16:44

Funzzy

Ik heb net die van Hema getest op een pc en dat ziet er goed uit.
Alleen moet je je foto`s downsizen anders is het niet tedoen zo traag crying (mischien is dat van tijdelijke aard) nu nog een mac versie cool

Laatst bewerkt door Funzzy (14-02-2007 16:45)

#6 14-02-2007 16:46

Oortjes
@ Drenthe
Website

Met de software van Kruidvat kun je ook fotoboeken maken.

#7 15-02-2007 09:45

Martijn

fotoboek in aperture ziet er wel heel strak uit!
ik heb er ooit een gemaakt in iPhoto, maar dat was een vreselijk gekloot en hij verzon steeds alles zelf wassat
(bovendien crashte iPhoto steeds een kreeg ik KernelPanics te zien... maar dat had weer met de hardware te maken)

#8 15-02-2007 10:20

Fokke de Boer
@ De Bilt
Website

Ik heb eens een boek laten maken bij PixBook. Ziet er erg netjes uit (maar is niet gebonden, daarentegen wel op mooi fotopapier). De software die ze aanbieden is ook PC-only, en net als Freek ga ik daar geen PC voor neerzetten. Omdat het een klein bedrijfje is, heb ik ze eens benaderd of er ook een Mac-versie van de software is/komt. Niet dus. Maar, je mag ze ook een PDF sturen! En die kun je maken met wat je maar wilt smile
Ik heb dus uiteindelijk een PDF gemaakt via InDesign, en dat is een keurig boek geworden.

#9 15-02-2007 10:27

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

Freek. schreef:

Toch vind ik het geen gekke vraag. Ik heb laatst eens in iPhoto zitten prutsen om te kijken wat een iPhotoBook kan worden. Maar heb daar geen lol mee. Te beperkt kwa vormgeving, layout en aantal pagina's cq foto's.
Een kennis van me heeft laatst bij de HEMA een prima boek laten maken. Echt helemaal wat de bedoeling is... Maar alleen vanaf Windows. Om daar nou een pc voor neer te zetten, nee.

Dus ik ben best benieuwd wat er nog meer aan online fotoboeken te maken is vanuit m'n Mac. smile

wassat
Je kunt in iPhote van alles wijzigen aan de lay out (maar niet echt alles), het aantal foto's, de maten en rangschikking op de bladzijden, dat kan allemaal wel. En je kunt er zoveel pagina's instoppen als je wilt. Dus wat je bedelt met aantal pagina's c.q. foto's is mij niet duidelijk.
Je moet wel even wennen aan iphoto, dat wel. Het gaat niet erg intuitief allemaal, met even zitten prutsen kom je er niet. Erg on-Mac.

Ik ga toch eens de fotoboeken in Aperture bekijken....

"Never delegate understanding" - Charles Eames

#10 15-02-2007 10:45

Annunaki
@ Ertvelde, België
Website

Hallo,

Ik heb er onlangs eentje gemaakt met wat foto's die ik had genomen van een trouwpartij.  De foto's zelf waren amateuristisch gemaakt, maar ik vond het resultaat wel mooi.  Natuurlijk kan het niet tippen aan de foto reportage en het trouw album dat werd gemaakt door de professionele fotograaf, maar dat was ook niet de bedoeling.

Ik vond het best knap en toch eenvoudig te gebruiken.  Ik had soms idd last van een aantal zaken ( bv iPhoto die zelf besliste welke foto nu in groot formaat kwam en welke in klein formaat, welke in Landscape of Protrait geplaatste werd, ... ).

Nu heb ik het met Aperture nog niet uitgeprobeerd, dus daar kan ik niet over oordelen.

Het boekje dat ik met iPhoto samengesteld heb, staat bij het getrouwde koppel ( en bij ons thuis ) nog altijd op de kast, terwijl het officiele foto album al opgeborgen ligt.  Ofwel is het iPhoto boekje dus de moeite waard om te laten zien, of anders zijn ze bang dat het officiele foto album teveel stof zou vangen :-p

Groeten,

Stefaan

iTutor PodCast een Educatieve Video Podcast voor de 'Vlaamse' Mac Gebruikers.
Langs Vlaamse Wegen een gratis Video Podcast voor Wandel Liefhebbers.
Devia - Software Development & New Media Technologies

#11 15-02-2007 13:39

Dick de Roos
@ Bedum (boven Groningen)

Funzzy schreef:

Ik heb net die van Hema getest op een pc en dat ziet er goed uit.
<<KNIP>> nu nog een mac versie cool

Die Mac-versie werd al zo'n 2 jaar geleden beloofd.
Blijkbaar doet de Hema daar verder gewoon niets aan.

I am not young enough to know everything.   - Oscar Wilde

#12 15-02-2007 13:43

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

echt HEMA dus...woot

#13 15-02-2007 15:10

phodto
Website

op het apple aperture forum kwam ik een goed profiel ( McCoy glossy) tegen en zo kom je met onscreenprofing tot een behoorlijk resultaat. Veel posts daar zijn lovend over asukabook.com, heeft iemand daar al wat van gezien?
kleurprofieldownload:
http://homepage.mac.com/findgareth/FileSharing6.html

#14 16-03-2007 21:44

drTree
Pro

Funzzy schreef:

fotoboeken maken en bewerken...

Voor wie geld over heeft, is Aperture ongetwijfeld prachtig, maar met het gratis iPhoto of Comic Life (CL)is ook veel mogelijk.
Het voordeel van iPhoto lijkt soms eveneens een nadeel: je hoeft de layout niet steeds opnieuw te verzinnen. De gratis PC programma's van ondermeer Kruidvat en AH lijken meer mogelijkheden te bieden, maar dan moet je wel van hele goede huize komen wil je daar iets straks als dat van iPhoto van maken.

Wie creatief is, kan met iPhoto trouwens veel wijzigen, ondermeer de kaders, background, en logootjes(van travel ondermeer). CL biedt heel veel flexibiliteit, maar vergt enige zelfdiscipline. Maar voor het over elkaar 'plakken' van foto's en toevoegen van 'fotoranden' is het ideaal.

Voor Intel-Mac's zit je gelukkig niet vast aan een kostbaar Mac iPhotobook. Via Bootcamp kan je het album door Hema laten printen. Dan krijg je voor € 34,95 geen 20 paginaatjes, maar maar liefst 50 pagina's.

#15 16-03-2007 23:35

joeri hendriks
Website

en als ik nu een bak geld wil uitgeven voor een prachtig album, die ik zelf kan vormgeven.
met dikkebladen, waar moet ik dan zijn. heb wat gegoogled maar er wordt weinig aangeboden bij de vaklabs. maar dat kan ook aan mij liggen. verkeerd gezocht of zo.

Laatst bewerkt door joeri hendriks (16-03-2007 23:36)

#16 18-03-2007 21:14

jimfot
@ Rijswijk (Z-H)
Website

Ik heb ervaring opgedaan met iPhoto, van die kleine boekjes laten maken waarvan je er gelijk minimaal 3 moet laten maken. Zag er heel goed uit en de verrassing is natuurlijk het kleine formaat. Ook heb ik een volwaardig A4 boek gemaakt van 96 pagina's met ruim 200 foto's bij het al in dit draadje genoemde myphotobook.nl. Dit is een van de weinige die ook MacOS software aanbiedt. Het gemaakte boek ziet er fantastisch uit, mooi dik papier, een harde kaft en mooi ingebonden en kwa instellingen en stramienen heel uitgebreid.
Waarom geen groot boek in Aperture of iPhoto? Heel makkelijk: de prijs! Het scheelt aanzienlijk in prijs, Apple is gewoon duur, niet alleen in z'n drukkosten maar ook in z'n afleverkosten. Dat hakte er gewoon heel erg in. Dus als ik weer een digitaal fotoboek wil maken ga ik weer naar myphotobook.nl, omdat ik tevreden was over de geleverde kwaliteit en de prijs en verzendkosten.
Overigens heb ik door een stramien in Photoshop te maken ook al een jaarboek van onze kleindochter gemaakt. Zelf samengesteld en hier afgedrukt op mijn Epson R800 op dubbelzijdig te printen A-4 semi-gloss fotopapier van Olmec. Het is even wat extra werk, maar dat boek is op 'echt' fotopapier, terwijl de andere boeken digitaal drukwerk zijn.
Jim.

Jim Moor voor lekkere culinaire foto's.
Kijk voor tips over digitale fotografie ook eens op: http://jimsdigitalelog.blogspot.com

#17 18-03-2007 21:28

drTree
Pro

joeri hendriks schreef:

en als ik nu een bak geld wil uitgeven voor een prachtig album

Koop dan ff in de winkel P/F, daar kan je je lol op...

Of, wat vind je hier van: http://asukabook.com/

Laatst bewerkt door drTree (18-03-2007 22:06)

#18 18-03-2007 21:51

was frans
Pro
Website

jimfot schreef:

… genoemde myphotobook.nl. Dit is een van de weinige die ook MacOS software aanbiedt…

als ik op de site kijk zie ik dat ze zeggen dat ze ook software voor de mac hebben, maar als ik dan bij de downloads ga kijken zie ik alleen maar windows staan.

Laatst bewerkt door was frans (18-03-2007 21:51)

nieuw > happy-pixels  |  zusjezusje

#19 19-03-2007 14:53

joeri hendriks
Website

@dr tree heb hem in the house thanx

#20 19-03-2007 15:14

EagerBob
Pro
@ 020
Website

was frans schreef:

jimfot schreef:

… genoemde myphotobook.nl. Dit is een van de weinige die ook MacOS software aanbiedt…

als ik op de site kijk zie ik dat ze zeggen dat ze ook software voor de mac hebben, maar als ik dan bij de downloads ga kijken zie ik alleen maar windows staan.

De OSX versie werkt niet helemaal lekker en is weer offline gehaald, zo kreeg ik te horen.
Als je wilt kun je de (oude) Duitse versie hier herunterladen.

Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat er met grote letters bijstaat: GEGARANDEERD GEEN SPYWARE
hoezo dat zo ?

#21 20-03-2007 11:38

jimfot
@ Rijswijk (Z-H)
Website

Erg raar dat de Mac versie verdwenen is, want vorige week heb ik nog bij een vriend de nieuwste Mac-versie gedownload en die werkte perfect. Dus misschien tijdelijk eruit of toch via de Duitse site myphotobook.de de Mac-versie ophalen. Ze hebben overigens een perfecte helpdesk die je keurig in het Nederlands te woord staat en mailt.
Groet, Jim

Jim Moor voor lekkere culinaire foto's.
Kijk voor tips over digitale fotografie ook eens op: http://jimsdigitalelog.blogspot.com

#22 01-04-2007 14:42

eerdepeer

ik heb een keertje met iPhoto zo'n fotoboek besteld. Het ging nog best snel allemaal, bewerken en opsturen enzo. Let erop (geloof dat het met een update al is veranderd) maar dat de fotoresolutie hoog genoeg is. Er was vroeger een "verborgen hack" ofzo.

Boek is netjes afgewerkt etc, maar vind de prijs/kwaliteit niet echt in verhouding. Boek is veel te duur. Daarom zou ik nu eerder uitwijken naar een HEMA of trekpleister ofzo, die hebben best aardige fotolabs volgens mij...

#23 02-04-2007 09:19

drTree
Pro

eerdepeer schreef:

een keertje iPhoto fotoboek besteld... Boek is veel te duur.

Het is 2x zo duur! crying
De Hema biedt bv je 50 pagina's A4 voor € 34,95.
Na uitpakken van PDF's tot jpg's in sRGB, import via Bootcamp, is het net zo mooi.
Maar ja,  je krijgt niet dat opgeplakte fotootje op cover...cool

#24 02-04-2007 13:57

Dick de Roos
@ Bedum (boven Groningen)

was frans schreef:

jimfot schreef:

Als ik nu kijk (2 april) wordt de Mac-versie weer getoond en is blijkbaar downloadbaar.
Ik ga daar toch eens naar kijken.  (als ik weer internet heb.devil)

I am not young enough to know everything.   - Oscar Wilde

#25 02-04-2007 14:08

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Alleen dan weer jammah dat 't maxformaat 27x20,4 is. En niet rond de 30x30cm.
http://myphotobook.nl/static_templates/STATIC_PRICES/img/buch_hochformat2.jpg

Software voor Mac is iig wel te downloaden.

Yeo, i know
[nevermind]

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB