MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 08-02-2007 09:59

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Juridische procedure - betalen voor niet geleverde diensten

Ik ben benieuwd naar jullie standpunt inzake het volgende.

Ik heb een klant die een aantal domeinnamen in bezit heeft. Een aantal zijn de Nederlandse versies van de buitenlandse merken die hij importeert.

Één van die merken stopt met de samenwerking en bij het beëindigen van die samenwerking wordt overeengekomen dat de domeinnaam vrijgegeven moet worden. Niet overgedragen maar vrijgegeven.

Dat is een aparte eis. Nu ken ik ook de nieuwe importeur en vermoed dat deze de domeinnaam wel wil gebruiken en ik besluit dan ook het volgende te doen: de domeinnaam wordt door de klant opgezegd en tegelijkertijd bij dezelfde registrar weer door mij aangevraagd.

Alle papieren worden ingevuld en opgestuurd en ik krijg een tijdje later een rekening. De domeinnaam is echter helemaal niet vrijgegeven en staat nog steeds op naam van mijn klant. Ook begint het Italiaanse bedrijf tegen te sputteren dat de URL nog steeds doorverwijst naar de oude importeur.

Vlot volgt een aanmaning met een verhoging waarna ik een brief stuur dat de firma helemaal niet gedaan heeft waar ik om gevraagd heb en dat mijn klant nu een probleem heeft. Om dit probleem op te lossen moet ik de domeinnaam laten verhuizen en daarna overzetten op mijn naam.
Dat is niet zoals het in eerste instantie bedoeld was maar er waren weinig andere opties meer over.
Let wel: mijn klant was na 3 maanden nog steeds bij het SIDN ingeschreven als eigenaar.

Een reactie op de brief heb ik niet ontvangen, wel een brief van een incassoburo.

Ik overhandig de volledige uitleg en briefwisseling aan incassoburo, bel met ze, fax met ze en uiteindelijk krijg ik een nogal kinderlijk gesteld antwoord "Deze vriendelijk meneer heeft mij benaderd om een domeinnaam over te nemen..."

Ik mag er niet meer over bellen of schrijven maar moet betalen of naar de rechter.

Ik heb dus geen inhoudelijk antwoord gekregen en geen bewijs dat er ook maar iets gedaan is voor het geld dat ik moet betalen.

---

Wat is wijsheid? Moet ik de 130 euro maar betalen en in het er maar bij laten zitten dat ze bij de domeinenmarkt en het incassoburo niet helemaal fris zijn of poot stijf houden en mijn recht halen?

Ondertussen heb ik altijd grote moeite met het idee dat iemand je een rekening kan sturen en daarna een procedure in het werk zetten om je het geld uit je zak te kloppen.

#2 08-02-2007 11:16

Chuck
Ex-Crew

Re: Juridische procedure - betalen voor niet geleverde diensten

Wij worden er ook wel eens gek van. Het leveren van een wanprestatie biedt geen garantie op het niet ontvangen van een factuur. Indien de gevraagde dienst niet naar jouw behoren is verricht zou ik gewoon niet betalen,.. en er een aangetekende brief op loslaten waarin je dat woord 'wanprestatie' letterlijk gebruikt.

#3 08-02-2007 15:28

forum romanum
Pro
@ home/work

Ik had jaren geleden een naam geregistreerd bij Planet Internet.
Die heb ik een paar jaar geleden opgezegd.
Vorig jaar wilde ik die opnieuw registreren via MijnDomein.nl.
Toen ik nakeek of de naam beschikbaar was bleek die echter nog op mijn naam (bij Planet) te staan, terwijl ik daar al lang niet meer voor betaalde.
Eindeloos bellen met Planet om de naam vrij te laten geven. Maar daar waren ze het intern niet met elkaar eens. Uiteindelijk bleek er een mevrouw te zijn die zei:
'Wij geven nooit bij ons geristreerde namen vrij, want dat betekent dat iedereen er mee aan de haal kan gaan'. Haha: dus registreren, 1 jaar betalen en dan pas weer activeren als je hem ooit wilt gebruiken?
Vreemd lijkt me dat.
Uiteindelijk moest ik via een formulier van MijnDomein.nl een door mij en MijnDomein ondertekende brief naar SIDN sturen om de naam te laten 'verhuizen'. En daar gaat altijd een behoorlijke periode overheen.
Opzeggen is dus kennelijk niet direct vrijgeven.

#4 08-02-2007 15:40

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

De opdracht aan de club was duidelijk: de naam moet vrijgegeven worden. Hoe ze dat technisch regelen is niet mijn probleem. Helemaal niet omdat ik niet de eigenaar noch de opdrachtgever van het opzeggen van de domeinnaam was. Ik heb alleen bemiddeld in het opzeggen en heb daarbij duidelijk gemaakt dat ik na de vrijgave de naam wel wilde registreren.

Hoe dan ook, na overleg met wat deskundigen (een domeinhost / registrar, jullie adviezen en iemand die vaker met dit soort zaken te maken heeft) heb ik een brief geschreven waarin duidelijk wordt dat ik niet ga betalen voor iets dat niet gedaan is:

'Geachte mevrouw Jansse, ik zie uw dagvaarding dan ook met vertrouwen tegemoet'

#5 08-02-2007 17:43

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

Een belangrijke reden dat incassobureaus zo doen, is omdat het werkt: mensen zijn geintimideerd door het dreigement met de rechter en betalen dan maar snel. Terwijl er via de rechter voor zo'n bedrijf meestal weinig te halen valt. Je kunt ze ook als een speer in gebreke stellen, wegens het niet leveren van de dienst. In een conflict kan maar een partij de ander in gebreke stellen. Voordat zij jou in gebreke stellen  (nl. omdat je weigert te betalen) zullen ze eerst moeten laten zien dat ze niet in gebreke zijn. Je aanmanen is wat anders dan je in gebreke stellen.

Dus brief sturen in gebreke wegens wanprestatie, daarom niet betaald en wil wel betalen na levering dienst. In combinatie met een evt. een voorstel voor een redelijk betaling voor de wel ontvangen dienst sta je dan erg sterk. Een simpel domein hosten kost tegenwoordig 1,50 per maand dus als je een tientje betaalt lijkt dat toch redelijk. Voor de rechter gaat het er niet om wie gelijk heeft, maar wie het krijgt. En dat is diegene met het beste verhaal. Zo laat je zien dat het niet aan jou ligt, mocht het er opaan komen.

Dat laatste is belangrijk, een rechter zal alleen moeilijk doen als je hoort te betalen maar het niet wilt of kunt. Als je wil en kan, maar een conflict hebt zegt de rechter altijd dat je eerst maar uit het conflict moet zien te komen.

"Never delegate understanding" - Charles Eames

#6 09-02-2007 08:49

forum romanum
Pro
@ home/work

deskman schreef:

De opdracht aan de club was duidelijk: de naam moet vrijgegeven worden. Hoe ze dat technisch regelen is niet mijn probleem. Helemaal niet omdat ik niet de eigenaar noch de opdrachtgever van het opzeggen van de domeinnaam was. Ik heb alleen bemiddeld in het opzeggen en heb daarbij duidelijk gemaakt dat ik na de vrijgave de naam wel wilde registreren.

Maar zit daar dan niet het probleem? Dat jij als tussenpersoon hebt willen opzeggen? Dat kan toch alleen de eigenaar doen? Dus niet opgezegd - nieuwe rekening.

#7 09-02-2007 09:06

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Nee, ik weet wel hoe het werkt...

Klant is alleen digibeet en dyslectisch. Ik vul alles in, hij tekent het en likt er een postzegel op. Dus de klant heeft opgezegd bij de registrar. Overigens heb ik van te voren dit telefonisch overlegd: hoe pakken we dat aan.

Interessant is nu dat er wel verwezen wordt naar de algemene voorwaarden op de factuur maar dat de eerste factuur pas twee weken na de aanvraag bij mij binnen is gekomen. Maar dan is mijn idee: twee weken plus dertig dagen betalingstermijn is toch wel voldoende om de SIDN op de hoogte te stellen?

De man heeft gewoon niks gedaan en heeft op zijn geld zitten wachten. Zou ik misschien ook doen als ik voor registratie alleen al 45 euro op de factuur zet.

#8 30-03-2007 08:00

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

'Geachte mevrouw Jansse, ik zie uw dagvaarding dan ook met vertrouwen tegemoet'

Nooit meer iets van gehoord... Nou zegt dat geloof ik niet alles, maar ik vermoed dat niet ik maar zij voor de eieren gekozen hebben.

#9 30-03-2007 10:11

Chuck's wife
@ Gorinchem
Website

Niemand (nou ja, alleen een idioot dan) gaat voor €130,- naar de rechter. Dat kost ook voor de eiser een veelvoud.

#10 30-03-2007 10:18

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Het zal je verbazen hoeveel idioten er zijn. Ik heb naar aanleiding van dit alles eens zitten rondneuzen en er wordt echt voor de meest krankzinnige dingen juridische procedures aangespannen. Of het allemaal niks kost...

#11 30-03-2007 10:23

Chuck
Ex-Crew

Het gaat soms om principiële geschillen. Dan maakt het voor sommige mensen niet veel uit wat het vervolgens kost om hun gelijk te halen.

#12 12-06-2008 09:50

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Na ruim een jaar van stilte ineens weer een teken van leven uit incassoland.

Er ligt een brief in de bus waar duidelijk achter het venster te lezen is AANGIFTE POLITIE VOLGT
Dat levert zenuwachtig gedoe op bij de huisgenoten. Brief open en wat blijkt, een bief in de stijl die de oude colportagebrieven van Readers Digest als voorbeeld moet hebben gehad: KOOP NU VOOR HET TE LAAT IS

De inhoud is verwonderlijk (klik voor leesbare versie):

http://www.noxbox.nl/mm/IAC-thumb.jpg

Ik heb nooit gereageerd? Er is een heel dossier van me... faxen, brieven, tekst en uitleg waarom ik niet ga betalen vor een nooit geleverde dienst. De laatste brief van mij eindigde met: 'ik zie de dagvaarding met vertrouwen tegemoet'. Daarna slecht een zwijgend incassoburo.

Telefonisch opheldering gevraagd waarbij het buro de verbinding verbreekt. Nog een keer gebeld wat nou de bedoeling is en wie ze opdracht heeft gegeven me zo te bedreigen en dat ik na mijn brief van vorig jaar eigenlijk een dagvaarding had verwacht en niet een dreigbrief.

Een warrige uitleg volgt waarna ook nog megedeeld wordt dat ik ook niet op de mail reageer.
Mail?? Ik heb nog nooit mail gehad.
Jawel, zegt mevrouw en ik heb daar ook bewijs van. Nou, stuurt u me dat bewijs dan maar door.

Aldus geschiedt:
Final-Recipient: RFC822; [deskmans - mailadres verwijderd]
X-Actual-Recipient: X-Unix; /dev/null
Action: delivered (to mailbox)
Status: 2.1.5
Last-Attempt-Date: Fri, 16 Feb 2007 12:17:39 +0100

Ik zal het dev/null nog eens vragen. devil

Als jullie straks dus niks meer van me horen zit ik waarschijnlijk een langdurige gevangenisstraf uit wegens flessentekkerij en oplichting. In de cel tegenover mij zit dan hopelijk ene Yvonne wegens bedreiging, smaad en laster.

#13 12-06-2008 10:23

Chuck's wife
@ Gorinchem
Website

Helaas Desk, mannen en vrouwen zitten in NL nog steeds gescheiden in het gevang.
Wel tijd zat om deze boeiende correspondentie voort te zetten.

Ik zou de hele zooi eens bij Tros Radar over de schutting gooien.

#14 12-06-2008 10:24

woz
Pro
Website

Dit klinkt een brief van iemand die de Nederlandse taal niet goed beheerst en die TOTAAL niet geïnformeerd is over de materie. Wat een kul! Zit me hier helemaal op te fokken! Wat een kolder! Jij hebt gelukkig een dossier opgebouwd nietwaar? Aangetekend verstuurd, die brieven van jou toch?

#15 12-06-2008 10:28

EagerBob
Pro
@ 020
Website

ja Desk, en hou er rekening mee dat de registratie pas verwijdert (sic!) zal worden als de volledige vordering is voldaan....

#16 12-06-2008 10:28

forum romanum
Pro
@ home/work

We komen je wel boeken brengen om de tijd te doden hoor tongue
Maar ik had je ook al gesuggereerd dit bedrijf met eurotekens in de ogen - weer eens wat anders dan dollars - eens beroemd te maken via Radar. Zijn ze vast blij mee als je hun ook nog een c.c. stuurt van je brief aan de Tros; de link van de beroepsorganisatie van deurwaarders had je ook al - dus nog een c.c-tje kan er ook nog wel bij.

#17 12-06-2008 10:29

Merkava
@ Vught

Ik heb een poging gedaan het verhaal te snappen.

Als ik het goed begrijp heb jij voor iemand een registratie opgezegd.
Tevens heb jij zelf deze naam opnieuw geregistreerd omdat jij een mogelijk belanghebbende kent.

Wat ik niet begrijp is wie jou nu een vordering stuurt voor niet gedane diensten.

De waarheid verzin je niet.

#18 12-06-2008 10:55

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Wat een onzin staat daarin... Allereerst kan dat bedrijf helemaal niet beslissen of jij persoonlijk aansprakelijk gesteld wordt. Dat doet een rechter namelijk.
'Zwijgen is toestemmen? Excuse me???

Waar je wél problemen mee kan krijgen is de onderste paragraaf: Als deze mensen jou in die database opnemen dan kan je dat klanten kosten. Ik vraag me af of dit allemaal wel mag...

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#19 12-06-2008 10:58

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Nee, dat snap ik ook niet. Mijn enige bemoeienis is dat ik gevraagd heb het domein op te zeggen en direct weer te registreren. Dat verzoek is gewoon niet uitgevoerd waarna ik het zelf maar heb geregeld.

Het interessante aan het verhaal is dat het incassobureau in kwestie alleen de opdracht van het incasseren uitvoert en niet bereid is de zaak uit te zoeken en dan tegen de opdrachtgever te zeggen: weinig kans. Kennelijk heb je niet alleen goede en slechte incassobureaus maar ook nog een groep 'hors categorie' die helemaal niet weet waar het mee bezig is.

Ik ga overigens wel aangifte doen bij de politie wegens bedreiging, smaad en laster. Kijken wat dat oplevert.

Overigens leert een kijkje bij de KVK voor dit bedrijf op dat ze een gestaag groeiend negatief eigen vermogen hebben dus wellicht horen we hierna helemaal nooit meer iets.

@beer: ja, dat register, dat vroeg ik me ook al af. Vooral omdat het 'gesloten' is. Ik gun ze vanaf hier geen link maar er is niets te zien over de werkwijze of de kwaliteit van hun registratie. En ook niet of je er in staat en hoe je er weer uit kan komen. Maar ik vermoed dat er niemand bij zo'n vaag register is aangesloten om zijn klanten te screenen. Welk bedrijf betaalt nou geld om een lijst te mogen inzien die niets te melden heeft en ook geen garantie kan geven dat de klanten die er niet in staan wél betalen.

Laatst bewerkt door deskman (12-06-2008 11:02)

#20 12-06-2008 11:08

Chartreuse
@ Luilekkerland

Mijn hemel, wat een... Nee, laat ik het netjes houden.

MacBeer schreef:

Ja, en rood onderstreept, hè? Opdat de aangeschrevene extra bang wordt!

Deskman schreef:

Ik ga overigens wel aangifte doen bij de politie wegens bedreiging, smaad en laster. Kijken wat dat oplevert.

Zou ik zeker doen, of gewoon een briefje terug namens jouw advocaat. Justhan kent vast wel iemand die graag dit soort varkentjes wast.

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

#21 12-06-2008 11:13

Chris
@ Maastricht

Wat een stelletje idioten... Deze brief raakt echt kant nog wal. Je zou bijna gaan uitijken naar een bezoekje naar de rechter met deze lui.

Laat je ons weten wanneer de zittingsdatum is, komen we je supporten... whistling

"If there were no bad people, there would be no good lawyers..."

#22 12-06-2008 11:55

woz
Pro
Website

Over dat screenen he: Wij en mijn vorige baas zijn daar lid van. Je kunt de betalingshistorie van een bedrijf oproepen en kijken tot welk bedrag het verstandig is "vooruit te werken". In 1 geval stond er bij en software bedrijf in GRoningen bij "alleen werk verrichtten bij vooraf betaling". Hebben we gedaan en wat bleek na een paar weken werk? Meneer boos om onbekende reden weigerde het openstaande bedrag te betalen en wilde zijn geld terug. Gelukkig gingen we niet helemaal het schip in maar alleen voor het resterende bedrag. Kwam die gast nog langs ook om te mijn bazin te bedreigen en de balie te slopen. (Net op een dag dat ik er niet was natuurlijk. Heb je ook es Krav Maga gevolgd, ben je er niet als het nodig is...) oops

Briefje terug via advocaat lijkt me overigens ook de beste optie. Wel aangetekend.

#23 12-06-2008 11:56

EagerBob
Pro
@ 020
Website

MacBeer schreef:

Het is een beetje simpel gesteld, maar het klopt wel.

Als een bedrijf jou bij herhaling schrijft dat jij hun geld schuldig bent, omdat ze goederen of diensten geleverd hebben en jij weet van niks is het niet slim om niet te reageren.

Mocht het tot een rechtszaak komen sta je niet sterk als je het bedrijf niet hebt laten weten dat jij ze geen geld schuldig bent en dat de diensten nooit geleverd zijn. Als het bedrijf jou meerdere malen heeft aangeschreven en jij hebt hun argumenten nooit weerlegd dan gaat de rechter dat gedeelte van het verhaal (of de goederen of diensten al dan niet geleverd zijn) niet alsnog in twijfel trekken. Dat hoeft het bedrijf niet alsnog te gaan aantonen.

Je moet je ook niet teveel voorstellen van zo'n rechtszaak. Het dossier wordt doorgenomen, er worden een paar vragen gesteld er wordt een uitspraak gedaan. Het is lopende bandwerk en je staat tussen de wanbetalers, mensen die schulden hebben, rekeningen, huur, leningen, goederen op afbetaling of boetes niet betaald hebben.

#24 12-06-2008 12:15

Chartreuse
@ Luilekkerland

EagerBob schreef:

Als een bedrijf jou bij herhaling schrijft dat jij hun geld schuldig bent, omdat ze goederen of diensten geleverd hebben en jij weet van niks is het niet slim om niet te reageren.

Maar Deskman heeft de hele kwestie toch al eens schriftelijk uitgelegd? Of begrijp ik de eerste postjes nu verkeerd?

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

#25 12-06-2008 12:21

EagerBob
Pro
@ 020
Website

Chartreuse schreef:

EagerBob schreef:

Maar Deskman heeft de hele kwestie toch al eens schriftelijk uitgelegd? Of begrijp ik de eerste postjes nu verkeerd?

Tuurlijk, Deskman heeft zijn dossier op orde.
mijn post was alleen een reactie op de post van Macbeer.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB