MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#26 17-01-2007 10:11

Arno
Pro
@ Oud-Beijerland
Website

Re: Voorpaginabeeld: wat kan er anders?

Wellicht is het een idee om duidelijkere aanleverspecificaties te maken waardoor de drempel iets lager wordt om werk aan te leveren (vooral de extreme breedte van 850 pixels vond ik zelf wat verwarrend). Voorbeeld is om een psd-document online te zetten waarin je je artwork gelijk op de juiste groote en positie kun plaatsen?

Ik proef nu al verbeteringen... wink

Laatst bewerkt door Radar (17-01-2007 10:22)

Als je je doelen hebt bereikt, heb je de lat te laag gelegd.
Acda & De Munnik

#27 17-01-2007 10:30

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Radar schreef:

Wellicht is het een idee om duidelijkere aanleverspecificaties te maken waardoor de drempel iets lager wordt om werk aan te leveren (vooral de extreme breedte van 850 pixels vond ik zelf wat verwarrend). Voorbeeld is om een psd-document online te zetten waarin je je artwork gelijk op de juiste groote en positie kun plaatsen?

Het formaat staat toch aangegeven? het beeld wat iedereen standaard ziet is 600 pixels breed, maar omdat je met textzoom het in principe oneindig breed kan maken moet er naast de 600 pixels een gradient naar een webachtergrond kleur ingebouwd worden zodat het beeld niet in een keer ophoudt. als we daar 250 pixels voor hebben hebben we de ruimte om het beste verloop er in te zetten. met het huidige voorpagina beeld valt het niet op omdat in de foto zelf al wit terugkomt, maar als je naar een oudere foto kijkt snap je het waarschijnlijk wel: *klik*
en je kan het ook zien als je je venster breder maakt en de tekst in safari zoomed.

Een psd bestand is dus overbodig, het beeld moet 600px breed zijn, maar er moet nog wel wat over zijn om daarnaast een verloop te zetten.

Vanaf nu staan nu trouwens ook credits in beeld.

update: linkje toegevoegd.

Laatst bewerkt door HSL (17-01-2007 10:34)

#28 17-01-2007 10:32

Arno
Pro
@ Oud-Beijerland
Website

Als dit ook in de aanleverspecificaties zou staan zou het al een stuk duidelijker zijn whistling

Acda & De Munnik

#29 17-01-2007 10:36

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Radar schreef:

Als dit ook in de aanleverspecificaties zou staan zou het al een stuk duidelijker zijn whistling

sja, ik dacht dat het wel duidelijk was, maar we kunnen het altijd nog duidelijker maken natuurlijk smile

#30 17-01-2007 10:45

Arno
Pro
@ Oud-Beijerland
Website

HSL schreef:

...en je kan het ook zien als je je venster breder maakt en de tekst in safari zoomed.

Ik wil echt niet zeurderig overkomen (vind MM echt een supersite) maar hoeveel mensen maken er echt gebruik van die zoom-functie in de browser? Wanneer het ontwerp van de site goed is (en dat ís MacMinds) zie ik daar niet echt het nut van in (ook niet op mijn 23" Cinema Display). Je bent namelijk best beperkt in je beeldkeuze wanneer je rekening moet houden bij 850px breed die bijna niemand ziet.

Acda & De Munnik

#31 17-01-2007 11:01

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Radar schreef:

Ik wil echt niet zeurderig overkomen (vind MM echt een supersite) maar hoeveel mensen maken er echt gebruik van die zoom-functie in de browser? Wanneer het ontwerp van de site goed is (en dat ís MacMinds) zie ik daar niet echt het nut van in (ook niet op mijn 23" Cinema Display). Je bent namelijk best beperkt in je beeldkeuze wanneer je rekening moet houden bij 850px breed die bijna niemand ziet.

Daar maak je inderdaad een grote denkfout, er is een heel groot gedeelte van de internetters die de zoomknop voor 1 trapje groter of meer. Jammergenoeg is niet te meten hoeveel mensen het hier doen. Ik vind textzoom ook onzin (netals windows en ie. wink), maar het is helaas wel iets waar je rekening mee moet houden. Als we hier geen rekening mee houden dan is het imho behoorlijk onprofessioneel als een beeld in een keer stopt.

Zo beperkt ben je ook niet het enige waar je voor moet zorgen is dat je beeld er op 600px goed uitziet maar dat er nog wel genoeg beeld over is om een verloop in te bouwen.

Nu is het ook zo dat sommige beelden het niet nodig hebben, jouw beeld houdt bijvoorbeeld na 600px al op en dan heeft hij al een witte achtergrond, dan is een extra verloop niet meer nodig en de extra 250px ook niet.

#32 17-01-2007 17:29

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

Radar schreef:

Ik wil echt niet zeurderig overkomen (vind MM echt een supersite) maar hoeveel mensen maken er echt gebruik van die zoom-functie in de browser?

Als je in de voorkeuren het lettertype al 1 px groter zet dan gaat het al fout (of kleiner.. die gekken zijn er vast ook wel). Kortom, voor deze site geen rare requirement.

Life is a stage, but the play is badly cast * Oscar Wilde

#33 17-01-2007 23:31

dyn

Radar schreef:

HSL schreef:

...en je kan het ook zien als je je venster breder maakt en de tekst in safari zoomed.

Niet iedereen heeft supergoede ogen en kan al die kleine lettertjes lezen. Je hoeft hierbij niet alleen te denken aan mensen die een handicap hebben, ook de wat oudere mensen onder ons hebben wat meer last van kleine letters. Er is overigens een hele mooie site die gaat over de toegankelijkheid van sites, met name hoe je je eigen site toegankelijker kan maken. Deze site was overigens met name bedoeld voor de sites van de overheid. Hieronder wat links:
- http://www.accessibility.nl/
- http://webrichtlijnen.overheid.nl/

IMHO is het hier echt niet van belang hoeveel mensen gebruik maken van dit soort dingen maar eerder het feit dat je er rekening mee probeert te houden. Design is namelijk heel wat meer dan iets er mooi uit te laten zien, het gaat er meer om dat iets voor iemand (wie dan ook) bruikbaar is.

#34 20-01-2007 21:07

Katinka

Volgens mij zit de discussie wel op z'n eind..?
Nog geen nieuw thema, en mijn vrije dagen zitten er weer op...

#35 20-01-2007 21:09

Jenneke
Hoofdredactie
@ 020
Website

Er komt nog één keer 'gluren' en daarna kondigen we weer een nieuw thema aan!

Ja, dat dus.
••••

#36 20-01-2007 21:12

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

maar meer ideeën voor nieuwe thema's zijn natuurlijk altijd welkom!

Een discussie over de ingezonden beelden is wel leuk, maar is het niet veel leuker
om iedere 2 weken verrast te worden door een beeld wat je nog niet eerder hebt
gezien?

smile

#37 20-01-2007 21:27

salty
@ Groningen
Website

Nee.
smile

Ik word liever verrast door 10 inzendingen die ik allemaal mag zien dan door 1.
Het geeft misschien wat leven in de brouwerij, vergroot betrokkenheid....    meer inzendingen.. etc.

Laatst bewerkt door salty (21-01-2007 00:36)

#38 21-01-2007 20:58

TimoKick

- Morgen begint de laatste 2-weken periode met een afbeelding in het thema 'Gluren'
- In de mededeling topic over het voorpaginabeeld: Deze(klik)
Staat in dat topic steeds het thema vermeld van wat we nu zien op de voorpagina, of staat in dat topic steeds het thema vermeld waar we dingen van moeten inzenden(dus het thema wat na het huidige komt)

- Kunnen jullie(mods) in de voorpagina-beeld-mededeling ook steeds vermelden de volgende thema(s), zodat we wat tijd hebben om het materiaal te maken, verwerken, bewerken, en in te sturen?

- De naamsvermelding is mooi gedaan!

- Een gallerie-pagina waar we kunnen kiezen/klikken op een thema wat geweest is en waar de de 3 voorpagina beelden kunnen zien(3, want elke inzending blijft 2 weken, en een thema is 6 weken... 3x2weken=6)
Of zien we op de gallerie, ook nadat het thema voorbij is ook de niet-voorpaginabeeld inzendingen?

- De 250px extra ruimte voor de overloop.. naar welke kleur gaat dat overloopje? Of word dat foto-afhankelijk bepaald?

- Complimenten voor de site, en ook vooral erg mooi dat het "Beheer" zich erg betrekken met de site(dat is op vele andere sites anders)

Grtz,
T

Laatst bewerkt door TimoKick (21-01-2007 20:59)

heeft MacMinds verlaten.

#39 22-01-2007 08:48

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

TimoKick schreef:

- Morgen begint de laatste 2-weken periode met een afbeelding in het thema 'Gluren'
- In de mededeling topic over het voorpaginabeeld: Deze(klik)
Staat in dat topic steeds het thema vermeld van wat we nu zien op de voorpagina, of staat in dat topic steeds het thema vermeld waar we dingen van moeten inzenden(dus het thema wat na het huidige komt)

In dat topic staat wat het thema is van de volgende ronde.

TimoKick schreef:

- Kunnen jullie(mods) in de voorpagina-beeld-mededeling ook steeds vermelden de volgende thema(s), zodat we wat tijd hebben om het materiaal te maken, verwerken, bewerken, en in te sturen?

Zover denken we niet vooruit, we hebben geen waslijst aan thema's op volgorde liggen. Wanneer het laatste beeld van een thema is geplaatst wordt er een nieuw thema geplaatst. Dat wil zeggen dat je 2 weken de tijd hebt voor de eerste ronde van dat thema. Kom je tijd tekort, dan wacht je lekker op ronde 2 of 3.

TimoKick schreef:

- Een gallerie-pagina waar we kunnen kiezen/klikken op een thema wat geweest is en waar de de 3 voorpagina beelden kunnen zien(3, want elke inzending blijft 2 weken, en een thema is 6 weken... 3x2weken=6)
Of zien we op de gallerie, ook nadat het thema voorbij is ook de niet-voorpaginabeeld inzendingen?

Waarschijnlijk gaan we daar gewoon een topic in het forum voor reserveren. Moeten we nog even bekijken.

TimoKick schreef:

- De 250px extra ruimte voor de overloop.. naar welke kleur gaat dat overloopje? Of word dat foto-afhankelijk bepaald?

Is afhankelijk van het beeld.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#40 22-01-2007 21:18

TimoKick

@MacBeer: Dank U wel. grin

heeft MacMinds verlaten.

#41 22-01-2007 21:26

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Galerie met aankomend beeld lijkt me eigenlijk niks.. Alsof je de cover van de volgende Playboy / Libelle / BreakOut* alvast een paar weken van te voren kunt kiezen. Dan is de verrassing er wel flink vanaf.

*doorhalen wat niet van toepassing is

#42 22-01-2007 21:35

TimoKick

@deskman: Volgens mij vroeg hier ook niemand of er een gallerie kan komen met een aankomend beeld, wij gaven hier ideeen of er een gallerie kan komen met de uiteindelijk gewonnen inzendingen van de verleden thema's en eventueel als een thema voorbij is ook de niet-gekozen inzendingen, maar niks met een aankomend beeld.....

heeft MacMinds verlaten.

#43 22-01-2007 21:48

salty
@ Groningen
Website

deskman schreef:

Galerie met aankomend beeld lijkt me eigenlijk niks.. Alsof je de cover van de volgende Playboy / Libelle / BreakOut* alvast een paar weken van te voren kunt kiezen. Dan is de verrassing er wel flink vanaf.

Alleen de eerste keer dat je iets ziet, is iets verrassend. Wat maakt het nu uit wanneer dat is?
Neemt niet weg dat het waarschijnlijk het mooiste is om het tegeljkertijd te doen.
De favoriet van de jury op de voorpagina, en alle andere inzendingen in een draadje.

Laatst bewerkt door salty (22-01-2007 21:49)

#44 22-01-2007 22:50

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

salty schreef:

deskman schreef:

Alleen de eerste keer dat je iets ziet, is iets verrassend. Wat maakt het nu uit wanneer dat is?
Neemt niet weg dat het waarschijnlijk het mooiste is om het tegeljkertijd te doen.
De favoriet van de jury op de voorpagina, en alle andere inzendingen in een draadje.

ah ik dacht dat je/jullie van te voren bedoelde :-)

ik denk wel dat het het leukste is om de andere inzendingen aan het eind van een thema te laten zien.

grin

#45 22-01-2007 23:19

salty
@ Groningen
Website

Bij de vpro-cover competitie is het natuurlijk ook leuk - vooral voor de deelnemers - dat al die inzendingen niet in een zwart gat verdwijnen maar allemaal op de site worden gezet.

Een goede reden om hier niet in te sturen is natuurlijk de jury de droeve plicht besparen je keer op keer te moeten teleurstellen..........     Maar als er toch nog een leuke kant aan blijkt te zitten (de gezamelijke expositie) dan is dat misschien overkomenlijk.

Als je elk thema maar 1 keer doet, kun je alle inzendingen meteen laten zien.

(waarom staan nieuwe berichten in deze categorie niet op voorpagina?)

#46 29-01-2007 10:19

Katinka

MacBeer schreef:

Klopt, moet nu eigenlijk een nieuw thema komen maar we wilden eerst even afwachten of er leuke/interessante dingen vanuit de gebruikers kwamen. Vandaar dat we daar even op wachten.

Zeg ehm, als ik zo vrij mag zijn, gebeurt er nog iets op dit front??

#47 29-01-2007 10:22

Arno
Pro
@ Oud-Beijerland
Website

Ja, ik ben ook wel erg benieuwd eigenlijk. Het huidige thema loopt deze week af en we weten nog niet wat het nieuwe thema is. Zo kunnen we nooit iets leuks maken/aanleveren natuurlijk...

Acda & De Munnik

#48 29-01-2007 10:27

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Er komt nog 1 'gluren' beeld na deze. We hebben al een paar leuke thema's binnen gekregen. Ik denk even hardop: is 6 weken niet wat veel voor 1 thema? Zou 4 weken niet genoeg zijn met 2 rondes ipv 3?

#49 29-01-2007 10:33

Arno
Pro
@ Oud-Beijerland
Website

MacBeer schreef:

Er komt nog 1 'gluren' beeld na deze. We hebben al een paar leuke thema's binnen gekregen. Ik denk even hardop: is 6 weken niet wat veel voor 1 thema? Zou 4 weken niet genoeg zijn met 2 rondes ipv 3?

Hoe lang iets precies blijft staan lijkt me een beslissing van 'het bestuur'. Wel draag ik het advies aan om ergens (duidelijker) te vermelden vanaf welke datum en tot wanneer er een nieuw beeld geplaatst wordt. Dat er nu een derde ronde komt in hetzelfde thema was mij namelijk niet bekend (of ik kijk verkeerd).

Acda & De Munnik

#50 29-01-2007 10:37

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Wel, het is wel bekend maar het mag inderdaad veel duidelijker aangegeven worden. Ik denk er zelf over om alle data gewoon te vermelden. Als een deadline is verstreken halen we die periode gewoon weg. Je kan dan in het topic altijd kijken hoeveel tijd je nog hebt.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB