MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 15-01-2007 18:43

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Voorpaginabeeld: wat kan er anders?

Zoals jullie weten is er de mogelijkheid voor leden om foto's en illustraties in te zenden die voor een periode van 2 weken als 'cover' op onze voorpagina komen te staan. Enige restrictie die we hanteren is dat men hierbij moet uitgaan van een thema. Dat we vrij streng zijn met de selectie klopt, het is immers onze voorpagina.
Maar geheel tegen de verwachtingen in krijgen we nu amper beelden binnen... Toch vreemd, omdat het grootste deel van de bezoekers van MacMinds creative lieden zijn.
Omdat we toch de voorpagina elke twee weken een nieuw gezicht willen geven, willen we vragen wat er aan de opzet van het voorpaginabeeld veranderd zou kunnen worden, zodat het leuker wordt voor jullie om hierin te participeren. Bij deze dus smile

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#2 15-01-2007 18:58

J.
@ Erps-Kwerps (België)
Website

Re: Voorpaginabeeld: wat kan er anders?

Moeten het altijd ogen zijn? Het gaat anders tamelijk eenzijdig worden he...

#3 15-01-2007 19:02

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Voor het gemak zet ik er meteen even de link bij van het voorpaginabeeld-topic in 'mededelingen' waar alle relevante informatie staat over het insturen van een beeld.

#4 15-01-2007 19:20

Djinns
@ de Applebar
Website

Zou het mogelijk zijn om eventueel wat meer uitleg te krijgen bij het beeld op de voorpagina? Het wat, wie,hoe of waarom van de foto. Of is dit de bedoeling niet?

#5 15-01-2007 19:23

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Nou nee, kijk een beeld moet 'prikkelen' en dat kan op heel veel verschillende manieren. De ene keer vind je het een geweldig beeld en de andere keer heb je er niet zoveel mee. Een uitleg zal daar weinig aan veranderen.

#6 15-01-2007 21:47

Oortjes
@ Drenthe
Website

Kun je ook voorbeelden geven van wat is afgevallen?

#7 15-01-2007 22:11

gemac
@ Venlo
Website

Ik vind het wel jammer. Nu moeten we weer een aantal weken tegen zo'n korrelig oog aan zitten kijken blushing

Laatst bewerkt door gemac (15-01-2007 22:11)

#8 15-01-2007 22:31

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Stuur zelf dan iets op maat gemaakt in tonguesmile

Yeo, i know
[nevermind]

#9 15-01-2007 23:01

salty
@ Groningen
Website

Eerder al heb ik de suggestie gedaan om een draadje te maken waarin de deelnemers elkaars pogingen bekijken en evt. bespreken. Zodat het voorpaginaplaatje iets wordt dat gaat leven op dit forum.
Als ik iets lolligs verzin met gluren dan wil ik dat laten zien. Waarom zou ik een plaatje leveren voor  'een bureaulaadje'. Dat is niet stimulerend. Daar ga ik niet voor knutselen.

Overigens vind ik het helemaal niet nodig dat de leden zich gaan bemoeien met het kiezen van het plaatje.

Laatst bewerkt door salty (15-01-2007 23:10)

#10 16-01-2007 08:35

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Klopt Salty, hebben we het eerder over gehad. Ik denk ook dat dit een goed idee is. Maar ik denk niet dat dit de enige oplossing is. Dus mensen die ideeën hebben, zet ze hier neer.

#11 16-01-2007 09:30

forum romanum
Pro
@ home/work

... item 'nieuw voorpaginabeeld' ontbreekt dit keer trouwens, degenen die dit beeld nog niet in het fotodraadje hadden gezien weten niet wie de maker is. En bij 'voorpaginabeeld' moet je de inzenddatum nog even aanpassen...

Maar terug naar het onderwerp: speel wat meer in op de actualiteit denk ik. Vorige keer herfst, is duidelijk, daarna had het 'winter' (nou ja...), jaarwisseling, 'kerst' of zo kunnen zijn. Dan had men meer uit bestaand materiaal kunnen putten. Nu moet je echt aan het werk rond het thema 'gluren', niet erg, maar dan kun je minder inzendingen verwachten. Zo'n thema kun je altijd achter de hand houden.
Straks heb je bijvoorbeeld weer Valentijn - ik noem maar wat.
En Voorjaar en meer voor de hand liggende items. Cliches, maar meer inzendingen denk ik.
Alleen is 6 weken dan misschien weer een te lange periode.

Laatst bewerkt door forum romanum (16-01-2007 09:31)

#12 16-01-2007 09:47

XyonN
Gast

Ik zou een htt*//gallerij.macminds.net opzetten, daar een gallerij-app draaien van alle inzendingen.
Ik wacht het volgende thema af voor een inzending...

Ik zag op een website van Anna laatst een header met automatisch aanpassend beeld. Misschien wat om meerdere inzendingen te gebruiken? Of meerdere foto's van een inzender? Een soort van foto verhaal?

Laatst bewerkt door XyonN (16-01-2007 09:49)

#13 16-01-2007 10:07

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

forum romanum schreef:

... item 'nieuw voorpaginabeeld' ontbreekt dit keer trouwens, degenen die dit beeld nog niet in het fotodraadje hadden gezien weten niet wie de maker is. ...

Hoe zat het ook alweer met auteursrecht en credits enzo?

Het lijkt me dat een pro-site als deze juist bij het voorpaginabeeld netjes de maker dient te vermelden. En misschien dat het een enkeling stimuleert wel wat in te leveren?

"Never delegate understanding" - Charles Eames

#14 16-01-2007 10:16

Katinka

Heb eerder al de VPRO-omslag laten gaan omdat ik het in die tijd gewoon veel te druk heb.
Begin januari zit dat wat anders, dus vorige week dacht ik, weet je wat...
Maar toen stond er inzenden vóór 6 januari, dus helaas pindakaas.

Misschien zou het handig zijn als jullie de thema voor een langere periode vooruit plannen.
Ik weet bijvoorbeeld nu niet of dit de laatste in het thema 'Gluren' is en zo ja wat dan het volgende thema wordt. Als je al wat vooruit kunt kijken kan je op een vrije dag nog eens aan de slag. Of je vind gewoon iets tussen je materiaal waarvan je denkt, hé, die zou wel passen.

Verder dacht ik dat de voorkeur toch wel naar foto's uitging.
Waar blijft jouw bijdrage trouwens MacBeer? smile Ik zou er niet mee zitten als moderatoren zelf ook plaatsen.
Als er genoeg inzendingen zijn vind ik het ook een goed plan om het beeld automatisch te laten aanpassen. Na een paar keer heb je het vaak wel weer gezien.

#15 16-01-2007 10:40

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

fistkikker schreef:

Het lijkt me dat een pro-site als deze juist bij het voorpaginabeeld netjes de maker dient te vermelden. En misschien dat het een enkeling stimuleert wel wat in te leveren?

Klopt, we zijn bezig met een manier om de maker in het beeld zelf te vermelden, met een beetje mazzel staat dat vandaag al online. smile

#16 16-01-2007 10:51

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Katinka schreef:

Waar blijft jouw bijdrage trouwens MacBeer? smile Ik zou er niet mee zitten als moderatoren zelf ook plaatsen.

Beer heeft de teaser voor de launch van MacMinds gemaakt, HSL de eerste voorpaginafoto en ik heb de foto van de passieflora geleverd. Haha, we doen heus wel mee.
Foto's en illustraties zijn beiden even welkom overigens.

Paar thema's vooruit denken is een idee, moeite van het overwegen waard.

In een topic posten en praten over voorpaginabeeld is leuk en nuttig. Het haalt alleen de verrassing af van het te plaatsen voorpaginabeeld: velen hebben 'm dan al gezien. Eens kijken wat de voor- en nadelen daarvan zouden zijn. Want wellicht inspireert en enthousiasmeert (is dit nog Nederlands?) het anderen om iets te maken en in te zenden.
smile

Yeo, i know
[nevermind]

#17 16-01-2007 11:00

Katinka

Oops, sorry. Had even na moeten denken.
Wat me er dan trouwens wel weer op brengt dat het leuk zou zijn om een soort archief op te bouwen wat terug te bekijken is. Alleen met datum en naam maker, misschien zelfs met nog een klein commentaar van de maker. Met betreffende thema, welke techniek, wat is de idee erachter ofzo.
En dan zonder commentaar/discussie erbij. Krijgen we eindelijk eens een soort show-off waar je niet door hele pagina's tekst moet scrollen voordat je weer eens een 'plaatje' tegenkomt.

#18 16-01-2007 11:15

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Katinka schreef:

Wat me er dan trouwens wel weer op brengt dat het leuk zou zijn om een soort archief op te bouwen wat terug te bekijken is. Alleen met datum en naam maker, misschien zelfs met nog een klein commentaar van de maker.

Leuk idee!

*Fijn, dit draadje heeft nut!*

Yeo, i know
[nevermind]

#19 16-01-2007 11:36

Jenneke
Hoofdredactie
@ 020
Website

Ja, laten we dit idee even meenemen in een update. Dit is echt een goed idee.

Ja, dat dus.
••••

#20 16-01-2007 11:56

Nisei
Pro
@ in the Dutch Mountains
Website

MacBeer schreef:

Maar geheel tegen de verwachtingen in krijgen we nu amper beelden binnen... Toch vreemd, omdat het grootste deel van de bezoekers van MacMinds creative lieden zijn.

Jullie hebben in het begin toch wel redelijk wat binnen gekregen?
Hier nog even een quote uit dat andere topic:

Jenneke schreef:

Laat ik even verklappen dat de kwaliteit van de inzendingen dusdanig is, dat er in de crew nog steeds over gediscussieerd wordt welke er op de voorpagina mag.

Ik zou zeggen doe er wat mee. Of is het beeld wat de vorige keer op de 2e plaats belandde gelijk zo slecht dat het niet op de voorpagina mag?

주글래?

#21 16-01-2007 11:58

Jenneke
Hoofdredactie
@ 020
Website

We hebben bepaalde thema's ingesteld waar binnen de beelden moeten passen. De beelden die we als eerste binnen hebben gekregen, passen absoluut niet binnen het huidige thema 'gluren'. Vandaar.

Ja, dat dus.
••••

#22 16-01-2007 12:33

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Mooi! Hier kunnen we wat mee.

- Credits
Dat kan beter en er wordt aan gewerkt 'as we speak'. De naam van de maker moet veel prominenter in beeld, zelfde principe als de (overigens verplichte) naamsvermelding in kranten en tijdschriften.

- Show off
Ook dat is een leuk idee. Het is inderdaad zonde om andere inzendingen zomaar in de digitale la te laten verdwijnen.

- Thema's
De thema's hebben we verzonnen als alternatief voor het 'magenta accent' is eigenlijk bedoeld om te creativiteit te prikkelen. Het enige dat we geven is het thema. Hoe men dit thema interpreteert en uitvoert laten we geheel over aan jullie. Zoals het nu is blijft een thema 6 weken staan. Iedere 2 weken vervangen we het beeld. Soms dan heb je het gewoon veel te druk met je eigen werk en haal je de deadline niet. We moeten niet vergeten dat het merendeel van de bezoekers dit soort zaken in hun eigen tijd moet maken. Vandaar dat we zo soepel mogelijk met de deadline willen omgaan. Maar als het beter kan dan horen we het graag!

Ik heb mij expres afzijdig gehouden met mijn eigen werk omdat ik onder andere 'jureer' bij de voorpaginabeelden.

#23 16-01-2007 13:15

Katinka

En wat wordt het volgende thema dan?
Als ik me niet vergis zijn de laatste twee weken van het huidige thema aangebroken?

Als er veel kwalitatief mooie beelden worden ingestuurd mag het van mij dus best regelmatiger wisselen. Ik ben dol op plaatjes (ook van juryleden...).

#24 16-01-2007 13:17

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Klopt, moet nu eigenlijk een nieuw thema komen maar we wilden eerst even afwachten of er leuke/interessante dingen vanuit de gebruikers kwamen. Vandaar dat we daar even op wachten.

#25 16-01-2007 23:57

salty
@ Groningen
Website

Het thema "Gluren" had misschien nog wat aangeprezen kunnen worden.
Gluren doe je eerder met een gelaatsuitdrukking, een houding, een verdekte opstelling dan met een oog.
Verder passen natuurlijk alle plaatjes van mensen die zich duidelijk onbespied wanen (of dat spelen) ook prima onder "Gluren"   Wat de gluurder ziet dus.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB