MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

• Forum
  •  » Web
  •  » [INFORMATIEF] Webontwerp programma's en tools

#26 20-09-2006 18:21

Gmid
Pro
@ Veenendaal
Website

Re: [INFORMATIEF] Webontwerp programma's en tools

bwynants schreef:

foute link! Eclipse homepage

Excuses. Link aangepast.

MiveCommunications - for an open world

#27 21-09-2006 10:47

RobbertC

Textmate vind ik erg prettig, maar het mist jammer genoeg een ingebouwde FTP-client. Daarom gebruik ik vaker de codeview van Dreamweaver. Die zorgt ervoor dat je bestanden meteen via FTP naar je website worden verstuurd, zodat je meteen kan testen.

Is er niet iets wat voor de Mac wat een bepaalde map synchroniseerd met een FTP-server op het moment dat een bestand gewijzigd is? In combinatie met Textmate zou dat ideaal zijn.

#28 21-09-2006 11:08

Jonnotie
@ Rotterdam
Website

Ik gebruik daar Transmit voor. Daar kan je de ftp op en live bewerken met een programma die op je computer staat. Zo bewerk ik het dan met Textmate en als ik dan save upload hij het meteen. Erg handig en zeker de moeite waard.

Laatst bewerkt door Jonnotie (21-09-2006 11:09)

Tralala

#29 21-09-2006 11:14

Almerrrrr
Pro
@ Central Park
Website

Ik gebruik voornamelijk BBEdit i.c.m. Transmit en Cocoamysql.
Enige wat ik eigenlijk mis in BBEdit is code completion.

#30 21-09-2006 11:45

HansenOFFLine

vooral de mogelijkheid om beveiligde bestanden te kunnen bewerken vind ik fijn aan bbedit. ik gebruik het altijd om veranderingen in httpd.conf en hosts aan te brengen. voor elk project maak ik nml een virtualhost aan.

#31 21-09-2006 12:33

EagerBob
Pro
@ 020
Website

nog een tip voor het WYSIWYG lijstje:

Media Lab's  Sitegrinder
Sitegrinder is een plugin voor Photoshop waarmee je Photoshop documenten kan omzetten naar websites.
Ideaal voor ontwerpers en fotografen die handig zijn met Photoshop maar geen zin of tijd hebben zich te verdiepen in xHTML/CSS.
Niet gratis, maar er is een werkende (met watermerk) demoversie te downloaden.

[edit]
link bewerkt

Laatst bewerkt door EagerBob (29-10-2006 08:58)

#32 21-09-2006 22:15

RobbertC

Jonnotie schreef:

Ik gebruik daar Transmit voor. Daar kan je de ftp op en live bewerken met een programma die op je computer staat. Zo bewerk ik het dan met Textmate en als ik dan save upload hij het meteen. Erg handig en zeker de moeite waard.

Ik heb de Trialversie van Transmit onlangs nog geprobeerd. Ik heb wel de Sync-feature gevonden, maar niet hoe ik een bepaalde map automatisch upload bij het veranderen van een file.

Zou je me de gouden tip kunnen geven? wink

#33 21-09-2006 23:09

capono
@ Culemborg
Website

RobbertC schreef:

Is er niet iets wat voor de Mac wat een bepaalde map synchroniseerd met een FTP-server op het moment dat een bestand gewijzigd is? In combinatie met Textmate zou dat ideaal zijn.

Ik heb de lokale webserver aanstaan en draai een duplicaat van de online database (Mysql) lokaal. Elke wijziging is dus direct lokaal te testen. Na alle wijzigingen ga ik ftp-en (met Secure FTP, lekker snel en handige bookmarks voor alle klanten.).

#34 22-09-2006 09:33

Jonnotie
@ Rotterdam
Website

RobbertC schreef:

Jonnotie schreef:

Ik heb de Trialversie van Transmit onlangs nog geprobeerd. Ik heb wel de Sync-feature gevonden, maar niet hoe ik een bepaalde map automatisch upload bij het veranderen van een file.

Zou je me de gouden tip kunnen geven? wink

Dat is mij ook nog niet gelukt, ik had al het idee om aan die gasten te vragen of ze een mapactie wilde maken zodat als je bestand saved in map dat hij het meteen upload maar dat heb ik nog niet gedaan.

Tralala

#35 22-09-2006 10:02

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Automatisch uploaden is zinloos. Of je edit op je mac en controleert de boel eerst (een teken van zorgvuldigheid) of je kunt via Transmit met BBEdit of TextMate rechtstreeks op de server editen. Mirroren van data is niet een functie die je moet verwachten van een FTP-programma.

#36 22-09-2006 12:49

niek1986
@ Doetinchem
Website

Ik pleit voor sticky smile

Echt fijn topic! Thanks.

on·der·schrift (het ~)
1 handtekening
2 tekst onder een afbeelding

#37 22-09-2006 18:55

Martiniman
@ Tikibad

CocoaMySQL is handig om je database te beheren. Ook gratis.
http://cocoamysql.sourceforge.net/

#38 24-09-2006 18:20

capono
@ Culemborg
Website

deskman schreef:

Mirroren van data is niet een functie die je moet verwachten van een FTP-programma.

Misschien is RSync een optie?

#39 24-09-2006 21:26

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

capono schreef:

deskman schreef:

Mirroren van data is niet een functie die je moet verwachten van een FTP-programma.

Misschien is RSync een optie?

Nee, dat moet je niet willen... Voor je het weet ben je het zicht kwijt op wat je nu wel en niet gedaan hebt.

#40 01-10-2006 23:50

Joey
@
Website

misschien een domme vraag,
maar ik werk nu al een aantal jaren met bbedit, en ben er erg tevreden over. Nu weet ik dat er de laatse tijd CSS editors bij zijn gekomen, maar ik heb zelf nooit de moeite genomen om er even naar te kijken. Dit komt ook omdat ik de combi ftp programma(transmit) + bbedit + safari/firefox snel genoeg vindt werken.

met bbedit schrijf ik dus de html en css, evt php, en bekijk het resultaat in een browser, en werk met trial&error.
Heeft het dan zin om te gaan werken met een CSS editor? maw, wat zijn daar de voordelen van

Laatst bewerkt door Joey (01-10-2006 23:51)

#41 02-10-2006 07:46

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

CSS-editors zijn handig om te kunnen ZIEN wat je doet, om fouten uit je CSS te kunnen halen en nog wat van die zaken die de luie mens graag heeft.

Ben je thuis in de CSS-code en weet je wat je doet dan is het nergens voor nodig.

#42 02-10-2006 08:51

Dotcpu
Pro
@ Utrecht

Voor het programmeren van sites gebruik ik Zend Development Environment. Daarnaast draai ik vaak Aptana voor het CSS en JavaScript werk.
Beide programma's bieden goede ondersteuning voor de meest gebruikte documentatie technieken. Bijvoorbeeld het autoaanvullen van methods, met een uitgebreide omschrijving en een omschrijving van de parameters. Deze gegevens worden via de documentatie ingesteld.

Ook heb ik meestal een terminal venster open, waarin ik via SSH op mijn server ben ingelogd, en zo direct met VIM snelle wijzigingen kan doen.

Laatst bewerkt door Dotcpu (02-10-2006 08:55)

#43 02-10-2006 10:46

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

Joey schreef:

met bbedit schrijf ik dus de html en css, evt php, en bekijk het resultaat in een browser, en werk met trial&error.
Heeft het dan zin om te gaan werken met een CSS editor? maw, wat zijn daar de voordelen van

Als je blind alle attributen kent binnen CSS heeft een editor geen voordeel. Als je af en toe loopt te zoeken, dan helpt een editor je.

Als je benieuwd bent wat het effect van je CSS is op het eindresultaat, dan is het de moeite waard om de web development toolbar in Firefox te gebruiken, dan zie je direct het effect van de CSS die je aan het editen bent.

De enige CSS editor waar ik ooit lekker heb mee kunnen werken was TopStyle binnen Homesite (windows only jaren 90 editor), en ik heb nooit meer iets gevonden dat ook maar in de buurt kan komen. Ik schrijf ook alles handmatig. Ik gebruik alleen geen BBEdit meer, maar SubEthaEdit omdat CSS attributen een kleurtje krijgen als je ze correct spelt; snelle methode om fouten te ontdekken. BBEdit is toch net even te onhandig (maar heeft wel weer een HTML entities workbar).

Laatst bewerkt door tennapel (02-10-2006 10:47)

Life is a stage, but the play is badly cast * Oscar Wilde

#44 02-10-2006 12:33

Jonnotie
@ Rotterdam
Website

Misschien leuk om even te melden dat CSSEdit 2 niet lang meer op zich zal laten wachten en dat het "mind blowing" is. Bewaar dus nog even het geld wat je wilt besteden aan een ander programma en het zal zeker niet teleurstellen.

Laatst bewerkt door Jonnotie (02-10-2006 12:34)

Tralala

#45 02-10-2006 12:42

HansenOFFLine

Dotcpu schreef:

Voor het programmeren van sites gebruik ik Zend Development Environment. Daarnaast draai ik vaak Aptana voor het CSS en JavaScript werk.
Beide programma's bieden goede ondersteuning voor de meest gebruikte documentatie technieken. Bijvoorbeeld het autoaanvullen van methods, met een uitgebreide omschrijving en een omschrijving van de parameters. Deze gegevens worden via de documentatie ingesteld.

Ook heb ik meestal een terminal venster open, waarin ik via SSH op mijn server ben ingelogd, en zo direct met VIM snelle wijzigingen kan doen.

werkt bij jou aptana op de mac? ik krijg het maar niet aan de praat na de laatste javaupdate voor de 10.4.8 update.

#46 02-10-2006 13:17

Dotcpu
Pro
@ Utrecht

HansenOFFLine schreef:

Dotcpu schreef:

...

werkt bij jou aptana op de mac? ik krijg het maar niet aan de praat na de laatste javaupdate voor de 10.4.8 update.

Ik had het nog niet getest met de laatste update, dus dat heb ik net gedaan, en het werkt gewoon smile krijg wel meteen een popup van aptana dat er updates zijn, misschien heeft dat er wat mee temaken ?

#47 02-10-2006 14:57

byebye
@ Kaatsheuvel
Website

Martiniman schreef:

CocoaMySQL is handig om je database te beheren. Ook gratis.
http://cocoamysql.sourceforge.net/

Daar gebruik ik altijd phpmyadmin voor. Config-file aanpassen en klaar:)

#48 02-10-2006 15:31

Newborn
Pro
@ Papendrecht
Website

Ik vind voor die CSS-attributen juist de widgets wel handig. Freeway heeft dan een interne CSS-editor, maar er zijn toch attributen die je handmatig wil toevoegen. Ik gebruik dan de SeeSS widget. Aan te bevelen.

#49 02-10-2006 19:16

rrrichie

Voor bij de WYSIWYG site bouwers is er nog Sandvox van Karelia

http://www.karelia.com/

niet gratis

zelfde opzet als RapidWeaver

Laatst bewerkt door rrrichie (02-10-2006 19:17)

#50 04-10-2006 20:09

Mirrorshade

Misschien is het wel handig om bij tools de Webdeveloper toolbar van Firefox/mozilla en van IE te zetten.

Erg handig om een website te debuge, of een bestaande website die je niet zelf hebt gemaakt te explore

Laatst bewerkt door Mirrorshade (04-10-2006 20:10)

*gaat aan de mac...

• Forum
  •  » Web
  •  » [INFORMATIEF] Webontwerp programma's en tools

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB